- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ З УСИНОВЛЕННЯ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ
Л И С Т
Міністерству у справах
сім'ї, молоді та ґендерної
політики АР Крим, службам
у справах дітей обласних,
Київської
та Севастопольської
міських держадміністрацій
(за списком)
Щодо аналізу діяльності служб у справах дітей з обліку дітей, які можуть бути усиновленими
Державний департамент з усиновлення та захисту прав дитини проаналізував діяльність служб у справах дітей щодо обліку дітей, які можуть бути усиновленими, та звертає увагу на наступне.
Станом на 01.03.2010 року на централізованому обліку в Департаменті перебуває 30279 дітей, які можуть бути усиновленими.
Протягом січня - лютого поточного року до Департаменту надійшла 1061 анкета, з яких 12 - повернуто службам у справах дітей з різних причин.
Повноваження служб у справах дітей, їх обов'язки щодо виявлення та обліку дітей, які можуть бути усиновленими, визначені статтею
214 Сімейного кодексу України та Порядком провадження діяльності з усиновлення та здійснення нагляду за дотриманням прав усиновлених дітей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 року
N 905 (далі - Порядку).
Служби у справах дітей повинні неухильно дотримуватись вимог законодавства щодо ведення місцевого та регіонального обліків дітей, які можуть бути усиновленими, та не допускати порушення права дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, на усиновлення.
Зокрема, для взяття дитини на місцевий облік необхідно зібрати комплект документів, перелік яких визначений пунктом 5
Порядку. Не допускається взяття дитини на облік без наявності визначених законодавством документів, а також здійснення усиновлення дитини, яка не перебуває на обліку.
Серед дітей, які мають право на усиновлення, значна частина виховується в сім'ях опікунів, піклувальників. Для взяття такої дитини на місцевий облік служба у справах дітей повинна повідомити опікуна, піклувальника про те, що дитина має підстави для усиновлення і отримати від нього заяву про надання або ненадання згоди на усиновлення підопічного.
Заява складається в присутності працівника служби і засвідчується ним. Примірні зразки заяв затверджені наказом Державного департаменту з усиновлення та захисту прав дитини від 05.12.2008 року
N 186 "Про затвердження зразків, форм та вимог до оформлення документів з питань усиновлення".
Звертаємо увагу, що витребування згоди дитини для постановки її на облік не допускається. Згода прийомних батьків, батьків-вихователів для взяття дитини на облік також не потрібна.
Для того щоб не виникало ситуацій, коли батьки-вихователі чи прийомні батьки заперечують проти усиновлення прийомних дітей, необхідно при влаштування дитини в таку сім'ю письмово повідомляти їх про те, що дитина має право на усиновлення або може його набути. Про це слід зазначати в розділі "Додаткові умови" договору. Зокрема, про те, що батьки-вихователі, прийомні батьки беруть на себе зобов'язання надавати службі у справах дітей документи, необхідні для постановки дитини на місцевий облік, а також висновки про стан здоров'я, фізичний та розумовий розвиток дитини, фото дитини тощо. Недотримання умов договору тягне за собою його розірвання.
При перевірці анкет, що надійшли до Департаменту у поточному році, виявлено факти зволікання в діяльності служб у справах дітей при вирішенні питань про надання дітям статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування. Це є причиною затримки постановки дітей на місцевий облік з усиновлення.
Наприклад, мати Колесника Романа, 2008 р.н. (Дніпропетровська обл.), позбавлена батьківських прав 05.06.2009 року (відомості про батька записані за ст.
135 Сімейного кодексу України) , але рішення про надання дитині статусу дитини, позбавленої батьківського піклування, прийняте лише через два місяці - 19.08.2009 року. Батьки Бурлаки Володимира, 2000 р.н. (Дніпропетровська обл.), позбавлені батьківських прав 13.03.2009 року, а рішення про надання дитині статусу дитини, позбавленої батьківського піклування, прийняте 29.05.2009 року.
Такі ж недоліки виявлені в діяльності служб у справах дітей Київської (Таргонська О.В., Онишко А.М.), Одеської (Репецька Т.В.), Житомирської (Хомчук М.А.) областей та м. Києва (Ломакін Д.С.).
Вказані недоліки є наслідком бездіяльності окремих служб у справах дітей щодо своєчасного збору комплекту документів для надання дітям статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування. Як правило, служба у справах дітей бере участь у судовому засіданні про позбавлення батьківських прав і не може не знати, що у дитини виникли підстави для надання статусу та взяття її на місцевий облік з усиновлення.
................Перейти до повного тексту