1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ З УСИНОВЛЕННЯ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ
Л И С Т
18.03.2010 N 2/6-49/1083
Міністерству у справах
сім'ї, молоді та ґендерної
політики АР Крим,
службам у справах дітей
обласних, Київської
та Севастопольської міських
держадміністрацій
(за списком)
Щодо роботи служб у справах дітей з кандидатами в усиновлювачі
Державний департамент з усиновлення та захисту прав дитини стурбований тим, що почастішали звернення громадян України, які бажають усиновити дитину, з приводу труднощів, з якими вони зустрічаються в процесі усиновлення.
З метою підвищення ефективності роботи служб у справах дітей з кандидатами в усиновлювачі, недопущення порушення законодавства з питань усиновлення звертаємо увагу на наступне.
Прийом документів
Відповідно до п. 22 Порядку провадження діяльності з усиновлення та здійснення нагляду за дотриманням прав усиновлених дітей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 905 від 8 жовтня 2008 року (далі - Порядок), громадяни України, які бажають усиновити дитину, звертаються з відповідною заявою та пакетом документів до служби у справах дітей за місцем проживання.
Служби у справах дітей районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад під час прийняття документів повинні роз'яснювати заявникам порядок та умови усиновлення, права і обов'язки кандидатів в усиновлювачі, усиновлювачів, правові наслідки усиновлення, з'ясовувати мотиви усиновлення та ставлення заявників до виховання дітей.
У разі коли усиновлення здійснюється одним із подружжя, з'ясовуються причини, з яких другий з подружжя не бажає бути усиновлювачем, та його ставлення до намірів дружини (чоловіка) усиновити дитину.
Термін розгляду заяви та документів становить десять днів. Протягом цього часу служба у справах дітей повинна перевірити документи на відповідність вимогам законодавства, розглянути питання про можливість заявників бути усиновлювачами і вирішити питання про взяття їх на облік кандидатів в усиновлювачі.
Подекуди мають місце порушення строків розгляду заяв про постановку на облік кандидатів в усиновлювачі. Станом на 15.03.2010 року в Єдиній інформаційно-аналітичній системі "Діти" зареєстровано 5 родин, заяви та документи яких вчасно не розглянуті (АР Крим, Запорізька область, Миколаївська область, Херсонська область та м. Київ), що є грубим порушенням вимог Порядку.
Основними недоліками під час прийняття документів є: прийняття неповного пакета документів або навпаки - вимагання документів, які не визначені п. 22 Порядку.
Наприклад, під час перевірки роботи служб у справах дітей Мостиської районної державної адміністрації Львівської області та Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації було з'ясовано, що від кандидатів в усиновлювачі приймаються характеристики, що не передбачено законодавством.
Наголошуємо, що витребування у заявників документів, не передбачених пунктом 22 Порядку, не допускається.
Перевірка документів
При перевірці документів кандидатів в усиновлювачі слід звертати увагу на терміни дії документів, наявність в них дописок або виправлень не завірених в установленому порядку, відповідність поданих документів та їх змісту вимогам пункту 22 Порядку.
У разі усиновлення дитини одним із подружжя такі документи як висновок про стан здоров'я та довідка про наявність чи відсутність судимості подаються чоловіком і дружиною. Інформація, яка міститься в цих довідках, аналізується і береться до уваги при прийнятті рішення про взяття заявника на облік кандидатів в усиновлювачі.
Зокрема, якщо один із подружжя страждає на захворювання або вчиняв злочини, які можуть мати негативні наслідки для виховання і розвитку дитини, це може бути підставою для відмови заявнику у взятті на облік кандидатів в усиновлювачі.
З метою захисту прав та інтересів дітей, убезпечення їх від потрапляння в сім'ї осіб, які у свій час скоїли злочини, між Міністерством України у справах сім'ї молоді та спорту та Міністерством внутрішніх справ України досягнуто домовленостей про те, що перевірка осіб, які бажають взяти на виховання дитину-сироту або дитину, позбавлену батьківського піклування, на предмет наявності або відсутності судимостей буде проводитись з урахуванням вимог статей 212, 244, 256-2, 256-6 Сімейного кодексу України.
При цьому у довідках органів внутрішніх справ, які виготовляються на бланках з голографічним захистом, буде зазначатися, що довідка видана для усиновлення, встановлення опіки, піклування, створення прийомної сім'ї або дитячого будинку сімейного типу.
У разі наявності у особи судимості, незалежно від її погашення або зняття, за скоєння злочинів, перерахованих у ст. 212 Сімейного кодексу України, про це також буде вказуватись в довідці.
Про вимоги до оформлення довідок про наявність або відсутність судимостей необхідно інформувати заявників ще під час надання консультацій. Довідки МВС, в яких відсутній запис про те, що вони видані для здійснення усиновлення, не дійсні.
Документами, що підтверджують наявність у заявників доходів, є довідки про заробітну плату за останні шість місяців або декларації про доходи. Трапляються випадки, коли кандидати в усиновлювачі займаються підприємницькою діяльністю або з якихось причин не працюють, але отримують доходи в грошовій або натуральній формі. В таких випадках до розгляду можуть бути прийняті й інші документи, які свідчать, що заявники мають постійний прибуток (довідки, квитанції, виписки з банківських рахунків тощо).
Мають місце скарги громадян щодо необґрунтованої відмови їм у взятті на облік кандидатів в усиновлювачі на підставі, начебто, недостатньої житлової площі або у зв'язку з тим, що заявники мешкають у гуртожитку.

................
Перейти до повного тексту