N з/п |
Дата надходження звернення |
Автор запитання (прізвище, ім'я та по батькові, адреса, професія, пенсіонер, де навчається) |
Зміст запитання |
Прізвище, ім'я, по батькові посадової особи, яка надала відповідь (роз'яснення), зміст даної відповіді (роз'яснення) |
1. | 05.10.2010 |
Коваленко В.М. вул. Грушевського 21, кв. 316, м. Бровари, 07400 |
Щодо процедури встановлення квартирних засобів обліку теплової енергії |
Автору надана відповідь від 14.10.2010 N 7/9-11754 за підписом заступника Міністра з питань житлово- комунального господарства С.Г.Зіміна. Відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (виконавець), і фізичною та юридичною особою (споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (послуги), регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та Типовим договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 . Згідно із зазначеноюпостановою у квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку води і теплової енергії (далі - квартирні засоби обліку) проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача. Порядок встановлення квартирних засобів обліку споживання холодної та гарячої води, теплової енергії визначається місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Для встановлення квартирних лічильників споживач звертається із заявою до власника житлового фонду (ЖЕК, житловий кооператив, об'єднання співвласників багатоквартирних будинків тощо), на утриманні яких перебувають житлові будинки. Роботи із встановлення квартирних лічильників можуть здійснюватися житлово-комунальними організаціями, виконавцем, виробником чи постачальником послуг, а також спеціалізованими будівельно-монтажними організаціями. Лічильники приймаються в експлуатацію робочою комісією, до складу якої входять представники власника житлового фонду або уповноваженої організації, виконавця послуг, а також монтажної організації. Прийняття в експлуатацію та опломбування зазначених приладів оформляється відповідним актом. На підставі цього акта згідно з Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення укладається договір про надання цих послуг або вносяться відповідні доповнення та зміни до укладених раніше договорів. Оплата послуг здійснюється згідно із вищезазначеними Правилами за фактично надані послуги за показаннями установлених приладів обліку з моменту прийняття їх в експлуатацію. Статтею 29 Закону України"Про житлово-комунальні послуги" таПравилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення визначено, що договір на надання житлово- комунальних послуг у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою (виконавцем послуг). Тобто відповідно до укладених договорів розрахунки між балансоутримувачем будинку (виконавцем послуг) та теплопостачальною організацією здійснюється за будинковим приладом обліку, а розрахунки за квартирними засобами обліку здійснюються між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою (виконавцем послуг). |
2. | 01.10.2010 |
Гера О.П. вул. Жукова, 30, кв. 179 м. Київ, 02166 |
Стосовно вирішення питання недопущення переведення на нормативний розрахунок оплати за спожиту гарячу та холодну воду при наявності квартирних засобів обліку |
Автору надано відповідь листом від 21.10.2010 N 07/15-12054 року за підписом заступника Міністра Шаповаленка В.Г. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 (далі - Постанова) виконавець зобов'язаний: проводити двічі на рік перевірку стану внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку із складанням відповідного акта, утримувати внутрішньобудинкові мережі у належному технічному стані, здійснювати їх технічне обслуговування і ремонт та укласти договір на надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Відповідно до статті 20 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (далі - Закон) засоби вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, випускаються з виробництва, ремонту та у продаж і видаються напрокат і на які поширюється державний метрологічний нагляд, підлягають перевірці. Зазначені норми стосуються лише державного метрологічного нагляду, вчиняти який уповноважені органи Держстандарту України. Цей нагляд поширюється на засоби вимірювальної техніки (в т.ч. водолічильники), які віднесені Держстандартом до Державного реєстру України (абзац I і II статті 18 названого Закону) . Значаться в цьому реєстрі і водолічильники крильчасті, зокрема КВ-1,5 (його міжповірковий термін становить 3 роки). Слід додати, що відповідно до статті 12 Закону лише Метрологічна служба України, яка складається з Державної метрологічної служби і метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій, здійснює управління та контроль у сфері вимірювань в України. Громадяни мають право вибирати: здійснювати повірку свого водоміра у встановлений термін та сплачувати послуги згідно з його показаннями чи здійснювати оплату послуг за загальними нормами водоспоживання. Такий же вибір має споживач і тоді, коли вирішує питання про доцільність встановлення та реєстрації водолічильника. У разі непроведення чергової повірки водолічильника не можна брати до уваги його показання при розрахунку вартості послуг, а сама сума спожитих послуг буде розрахована при застосуванні затверджених норм водоспоживання. Зазначаємо, що працівниками ЖЕК-304 порушено п. 17 Типового договору (укладений між ЖЕК-304 та споживачем - Вами) від 24.07.2009 "Про проведення розрахунків за водопостачання та водовідведення за показниками квартирних приладів обліку споживання холодної та гарячої води", яким визначено, що споживач зобов'язаний допускати у приміщення представників експлуатаційної організації та/або спеціалізованої організації (при наявності відповідних посвідчень) для проведення оглядів технічного стану приладів обліку споживання холодної та гарячої води, виконання ремонтних робіт у час, визначений та погоджений сторонами, ліквідації аварій - цілодобово. Відповідно до Постанови справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається за винятком випадків, передбачених пунктом 16. Виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку. Міністерство рекомендує Вам звернутись із письмовою заявою до ЖЕК-304 та визначити дату і час для проведення перевірки лічильників. Окремо треба зазначити, що відповідно до пункту 5 статті 18 Закону України"Про житлово-комунальні послуги" стосовно оформлення претензій споживачів до виконавців, спори щодо задоволення претензій споживачів вирішуються в суді. Споживач має право на досудове вирішення спору шляхом задоволення пред'явленої претензії. |
3. | 14.10.2010 |
Нужній О.І., вул. Комсомольська, буд. 43, кв. 12, м. П'ятихатки, Дніпропетровська область |
Стосовно припинення надання послуг з водопостачання та їх відновлення |
Автору надано відповідь листом від 14.10.2010 N 23/4653 за підписом заступника начальника Державної житлово- комунальної інспекції М.М.Чорного. Повідомляємо, що пунктом 1 ч. 1 ст. 19 Закону України"Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово- комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах, у пп. 1 п. 3 ст. 20 Закону вказано, що споживач зобов'язаний укласти договір на надання житлово- комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору. Взаємовідносини між споживачем і виконавцем житлово-комунальних послуг, їх права та обов'язки регулюються договорами, укладеними згідно з Типовим договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 , та Типовим договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 . Порядок надання житлово- комунальних послуг, їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства (ст. 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги") . Згідно із цією статтею житлово-комунальні послуги надаються споживачам безперебійно. Послуги з централізованого водопостачання надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 . Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 , передбачено, що централізоване постачання холодної та гарячої води - це послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у холодній та гарячій воді, яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем холодного та гарячого водопостачання. Відповідно до п. 3 цихПравил послуги надаються споживачам безперебійно, за винятком часу перерв на: проведення в установленому порядку ремонтних і профілактичних робіт виконавцем за графіком, погодженим з виконавчими органами сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями; ліквідацію наслідків, пов'язаних з дією непереборної сили або аварією. Статтею 17 Закону України"Про житлово-комунальні послуги" визначений порядок доступу до житла, а саме споживач зобов'язаний забезпечити доступ до мережі, арматури, засобів обліку, розподільчих систем представників виконавця/виробника за наявності в них відповідного посвідчення: для ліквідації аварій - цілодобово; для встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних та профілактичних оглядів, зняття контрольних показників засобів обліку тощо - згідно з істотними умовами договору. Якщо споживач відсутній і при цьому немає можливості встановити зв'язок з ним з метою його інформування про необхідність негайного прибуття до приміщення або він відмовляється допустити в займані ним приміщення представників виконавця/виробника і при цьому є об'єктивні підстави вважати, що аварія, неполадки, які унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам, відбулися саме в цих приміщеннях, - доступ у приміщення відбувається без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ). Представник виконавця/виробника попереджає споживача, який присутній, але відмовляється допустити до житла та іншого володіння, про здійснення несанкціонованого доступу. Під час здійснення несанкціонованого доступу і до повного завершення робіт, визначених частиною сьомою цієї статті, повинні бути присутні: представник виконавця/виробника, представник балансоутримувача/управителя органів внутрішніх справ, аварійно-ремонтної бригади та споживач з будь-якого із суміжних приміщень. Таким чином, у разі припинення надання Вам послуги з водопостачання у зв'язку з пошкодженням інженерної мережі, що проходить у сусідній квартирі, а власник квартири, у свою чергу, відмовляє у наданні доступу до пошкоджених інженерних мереж - виконавець послуг має право, відповідно до статті 17 вищезгаданогоЗакону , здійснити несанкціонований доступ до житла для заміни пошкодженого інженерного обладнання та відновлення надання послуги іншим споживачам. Додатково повідомляємо, що згідно з Законами України"Про місцеве самоврядування в Україні" та"Про місцеві державні адміністрації" повноваження щодо управління об'єктами житлово- комунального господарства, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, а також здійснення контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, здійснення відповідно до законодавства контролю щодо захисту прав споживачів покладено на органи місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації, до яких Ви маєте право звернутись для вирішення порушених у зверненні питань. Разом з тим інформуємо, що відповідно до положень статей 55, 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Водночас повідомляємо, що до повноважень Державної житлово-комунальної інспекції не належить підготовка позовних заяв до суду та порушення справ проти виробників/виконавців житлово-комунальних послуг. Отже, якщо Ви вбачаєте порушеними свої права і маєте відповідні докази для доведення незаконних чи злочинних дій інших осіб, за Вами залишається право звернутися до суду для захисту своїх законних прав та інтересів. |
4. | 05.10.2010 |
Громадська організація "Право на життя" вул. Кулика, буд. 29, оф. 113, м. Херсон, 73026 |
Щодо застосування всіма житлово- експлуатаційними організаціями Примірного переліку послуг з утримання будинків та прибудинкових територій (далі - Перелік), затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004N 150 |
Автору надано відповідь листом від 19.10.2010 N 23/4694 за підписом заступника начальника Державної житлово- комунальної інспекції М.М.Чорного. Цей Перелік був складений та затверджений на виконання положень Закону України "Про житлово- комунальні послуги" з метою впорядкування за видами послуг з утримання будинків і прибудинкових територій та ремонту приміщень, будинків, споруд і не є обов'язковим. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій розраховуються окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який нараховує 18 послуг. Виконавець доводить розрахунок тарифів до відома споживачів послуг шляхом проведення щодо кожного будинку громадських слухань. За результатами громадських слухань перелік послуг за кожним будинком може бути зменшено виконавцем порівняно з типовим переліком. У разі коли перелік послуг зменшується, виконавець перераховує тарифи і подає новий розрахунок тарифів відповідному органові місцевого самоврядування, що приймає рішення про його затвердження (погодження). Типовим переліком послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 , передбачено: поточний ремонт конструктивних елементів, інженерних систем і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього благоустрою, розташованих на прибудинковій території. Згідно з п. 3 ч. 2 статті 21 Закону України "Про житлово- комунальні послуги" виконавець укладає договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - договір про надання послуг), що передбачає надання послуг, перелік яких визначений за результатами громадських слухань згідно з типовим переліком. Відповідно до п. 1 ч. 2 статті 21 Закону України"Про житлово-комунальні послуги" виконавець зобов'язаний забезпечити вчасно та відповідної якості надання саме тих житлово- комунальних послуг, які передбачені умовами договору. Таким чином, ремонт житлових будинків та окремих його частин має здійснювати організація, яка надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за кошти, що надходять від мешканців даного будинку за утримання будинку і споруд та прибудинкової території. Щодо виконання виконавцями послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій робіт, передбачених Переліком, Держжитлокомунінспекція інформує, що відповідно до ст. 184 Житлового кодексу УРСР фінансування капітального ремонту житлового фонду здійснюється за рахунок його власника, а саме: в будинках комунальної власності - за рахунок коштів житлово- експлуатаційних організацій, а в разі недостачі цих коштів - за рахунок державного бюджету; в будинках відомчого житлового фонду - за рахунок коштів підприємства, установи, організації, яким належить цей будинок; у будинках житлово-будівельних кооперативів - за рахунок коштів кооперативу; в будинках громадського житлового фонду - за рахунок власних коштів володільців фонду. Згідно зі ст. 91 Бюджетного кодексу України видатки місцевих бюджетів, що враховуються на місцеві програми розвитку житлово- комунального господарства, фінансуються за рахунок доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів. Остаточний обсяг цих видатків встановлюється відповідною Радою і залежить від зусиль місцевих органів влади щодо мобілізації надходжень податків і зборів, визначених статтею 69Бюджетного кодексу України . Крім цього, джерелами фінансового забезпечення видатків на капітальний ремонт житлового фонду можуть бути: включені до складу видатків місцевих бюджетів, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, кошти на забезпечення реалізації програм соціально-економічного розвитку регіонів; кошти, отримані від перевиконання дохідної частини загального фонду бюджету за підсумками першого півріччя та наступних звітних періодів поточного бюджетного періоду; перерозподілений обсяг вільних залишків бюджету міста, що склався на початок року, а також перерозподіл видатків шляхом скорочення непершочергових та неефективних видатків. Відповідно до Закону України"Про місцеве самоврядування в Україні" питання управління об'єктами житлово-комунального господарства, які перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, надання необхідного рівня та якості послуг населенню, здійснення відповідно до законодавства контролю щодо захисту прав споживачів належать до повноважень органів місцевого самоврядування. Враховуючи викладене, питання проведення робіт з поточного та капітального ремонту житлового будинку, які не входять до Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 , повинно вирішуватися місцевими органами влади за рахунок, в першу чергу, місцевих бюджетів, а також джерел, не заборонених чинним законодавством. |
5. | 22.09.2010 |
Самарину Є.Л. вул. Краснозаводська, буд. 31, кв. 4, м. Барвінкове, Харківська обл., 64703 |
Щодо переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій |
Автору надано відповідь листом від 18.10.2010 N 23/4687 за підписом заступника начальника Державної житлово- комунальної інспекції М.М.Чорного. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій розраховуються окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який нараховує 18 послуг. Виконавець доводить розрахунок тарифів до відома споживачів послуг шляхом проведення щодо кожного будинку громадських слухань. Роз'яснюється можливість зменшення за рішенням власників приміщень переліку послуг, періодичності та строків їх надання, розрахованих тарифів, зокрема які саме види послуг можуть бути повністю або частково виключені з тарифів, а які не можуть бути виключені за технічних умов належної експлуатації житлового фонду. За результатами громадських слухань перелік послуг за кожним будинком може бути зменшено виконавцем порівняно з типовим переліком. У разі коли перелік послуг зменшується, виконавець перераховує тарифи і подає новий розрахунок тарифів відповідному органові місцевого самоврядування, що приймає рішення про його затвердження (погодження). Згідно з п. 3 ч. 2 статті 21 Закону України "Про житлово- комунальні послуги" виконавець укладає договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - договір про надання послуг), що передбачає надання послуг, перелік яких визначений за результатами громадських слухань згідно з типовим переліком. Відповідно до п. 1 ч. 2 статті 21 Закону України"Про житлово-комунальні послуги" виконавець зобов'язаний забезпечити вчасно та відповідної якості надання саме тих житлово- комунальних послуг, які передбачені умовами договору. |