- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про підсумки роботи житлово-комунального господарства України за I півріччя 2010 року
Розглянувши питання про підсумки роботи житлово-комунального господарства України за І півріччя 2010 року, колегія зазначає.
Ситуація в житлово-комунальному господарстві продовжує ускладнюватися. Фінансово-економічний стан підприємств житлово-комунального господарства залишається кризовим. Так станом на 01.07.2010 підприємства галузі отримали збитки у сумі 968,4 млн. гривень, що на 14,5% більше порівняно з відповідним періодом 2009 року. Найбільш збитковими були підприємства Луганської, Харківської та Дніпропетровської областей, найменші збитки у підприємств Тернопільської, Рівненської, Закарпатської та Сумської областей.
Загальна сума дебіторської заборгованості підприємств галузі збільшилась з початку року на 1,2 млрд. гривень (або на 10,5%) і станом на 01.07.2010 становить 12,2 млрд. гривень. Найбільший обсяг дебіторської заборгованості у Дніпропетровській, Харківській, Донецькій областях та м. Києві, найменший - в Чернівецькій, Тернопільській областях та м. Севастополі.
Станом на 01.07.2010 сума кредиторської заборгованості зросла на 14,2%, або на 1,6 млрд. гривень і становить 13,0 млрд. гривень. Заборгованість за енергоносії у загальній сумі кредиторської заборгованості сягнула рівня 6,6 млрд. гривень (або 50%), у тому числі за газ - 4,7 млрд. гривень, за електроенергію - 1,9 млрд. гривень. Найбільший обсяг кредиторської заборгованості у Дніпропетровській, Луганській, Харківській, Донецькій областях та м. Києві, найменший - у Тернопільській, Херсонській та Чернівецькій областях.
Головною проблемою у сфері тарифної політики залишається несвоєчасний перегляд цін/тарифів на житлово-комунальні послуги для населення та затвердження їх місцевими органами влади на рівні нижчому, ніж витрати на їх надання. Найнижчі рівні відшкодування населенням вартості послуг: водопостачання - у м. Севастополі (59,5%), водовідведення - у м. Полтаві (40,5%), теплопостачання - у м. Києві (47,7%), з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (середньозважені) - у м. Сімферополі (62,7%).
Брак обігових коштів, складний фінансово-економічний стан підприємств галузі призвів до критичного стану основних фондів.
Зберігається тенденція до старіння житлового фонду, який здебільшого перебуває у незадовільному технічному стані. До категорії ветхих та аварійних житлових будинків віднесено 60,7 тис. житлових будинків, тобто 0,6% житлового фонду. Загрозлива ситуація склалася у ліфтовому господарстві. Кількість ліфтів, які мають термін експлуатації 25 і більше років, становить 37,7%. Не працюють більше року 3350 ліфтів (майже 4%).
Із загальної протяжності водопровідних мереж перебувають в аварійному стані і потребують заміни 37%, каналізаційних мереж - 34,8%. Як наслідок, нераціональні витрати та втрати питної води у зовнішніх мережах досягли в середньому 40,5% від води, відпущеної всім споживачам. Цей показник перевищується в: Чернівецькій - 78,9%, Житомирській - 78,8%, Львівській - 67,2%, Харківській - 60,0%; Закарпатській - 59,5%, Луганській - 57,7%, Одеській - 48,4% областях та в АР Крим - 56,6%, що зумовлює надмірне та неефективне використання матеріальних і енергетичних ресурсів. Обсяги нераціональних витрат та втрат питної води постійно зростають.
Протяжність ветхих та аварійних теплових мереж у двотрубному обчисленні становить 15,8% від їх загальної протяжності. Втрати теплової енергії в інженерних мережах за рік складають 13,5% від загальної кількості реалізованої теплової енергії. Великий обсяг втрат у інженерних мережах у Дніпропетровській (17,9%), Донецькій (14,2%), Харківській (11,7%) областях та у м. Києві (20,2%).
Не поліпшується ситуація в міському електричному транспорті. Зменшення обсягів пасажироперевезень і транспортної роботи міським електротранспортом зумовлено, насамперед, старінням та скороченням парку трамвайних вагонів і тролейбусів, зношеність якого становить 86 відсотків, а також невиконанням місцевими органами виконавчої влади вимог статті 11 Закону України
"Про міський електричний транспорт" щодо укладання договорів за умовами та показниками, встановленими Правилами надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004
N 1735.
Ускладнює стан справ відсутність скоригованих регіональних програм реформування житлово-комунального господарства. Так, тільки у Донецькій, Дніпропетровській, Закарпатській, Кіровоградській Рівненській та Херсонській областях розроблено та затверджено регіональні програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства, які враховують норми чинного Закону України
"Про Загальнодержавну програму реформування та розвитку житлово-комунального господарства України" від 11 червня 2009 року
N 1511-VI. У решті областей відповідна робота перебуває на різних стадіях, - від розроблення та погодження до внесення на затвердження сесіями обласних рад.
Як наслідок, запровадження ефективних форм управління житловими будинками - це, насамперед, створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, керуючих житловим фондом компаній - замовників житлово-комунальних послуг, запровадження інституту управляючих будинками, створення органів самоорганізації населення - будинкових, вуличних квартальних комітетів тощо, - відбувається повільними темпами.
Так, об'єднання співвласників багатоквартирних будинків охоплюють трохи більше 14,1% багатоквартирного житлового фонду. За перше півріччя 2010 року найбільше об'єднань створено у Тернопільській (84), Дніпропетровській (63) та Херсонській (60) областях.
До утримання житлового фонду нині залучено 509 приватних підприємств. Спостерігається тенденція до зменшення кількості приватних підприємств у Дніпропетровській (-5), Донецькій (-2), Закарпатській (-1) та Чернігівській (-1) областях.
На початковій стадії залишається процес запровадження визнаного в усьому світі інституту управителів багатоквартирного будинку або керуючих житловим фондом компаній. Станом на 01.07.2010 в Україні діє 66 служб єдиного замовника (СЄЗ), з яких: в м. Києві - 10, у Донецькій області - 33. Не створено жодної СЄЗ в АР Крим, Вінницькій, Волинській, Закарпатській, Запорізькій, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Полтавській, Рівненській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій областях та місті Севастополі.
У I півріччі 2010 року основна увага приділялася нормативно-правовому забезпеченню інтенсифікації процесів реформування і розвитку житлово-комунального господарства, зокрема, розробленню проектів законів України та інших нормативно-правових актів, що спрямовані насамперед на удосконалення механізму державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій, економічної, інноваційної, інвестиційної та цінової політики у сфері житлово-комунального господарства та регулювання відносин з надання житлово-комунальних послуг.
Протягом звітного періоду Міністерство тісно співпрацювало з Комітетом Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики, народними депутатами України, що сприяло прийняттю Закону України
"Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" (набув чинності 22.07.2010).
Робочою групою, до складу якої входили фахівці Міністерства, представники громадських організацій, народні депутати України напрацьовано пропозиції до проектів Житлового кодексу України, Закону України "Про особливості передачі в оренду та концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності", які підготовлені до розгляду Верховною Радою України у другому читанні.
Мінжитлокомунгоспом розроблено та подано до Кабінету Міністрів України проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги" (схвалено на засіданні Уряду 21.07.2010).
Крім того Міністерством розроблено проекти Законів України "Про енергетичну ефективність будівель", "Про внесення змін до деяких Законів України щодо розрахунків за природний газ та електричну енергію", "Про внесення змін до Закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо закупівлі товарів, послуг для ліквідації аварійних ситуацій у сфері житлово-комунального господарства), "Про внесення змін до Закону України "Про поховання та похоронну справу".
Мінжитлокомунгосп активно співпрацює із народними депутатами України щодо удосконалення проектів Законів України "Про внесення змін до деяких кодексів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення в житлово-комунальному господарстві", "Про антикризові заходи у сфері житлово-комунального господарства" (щодо списання пені за неоплачений природний газ, застосування спеціального режиму оподаткування, використання ПДВ на енергозбереження тощо).
З метою врегулювання проблем зміни тарифів на житлово-комунальні послуги залежно від зміни цін і тарифів на природний газ та електричну енергію, мінімальної заробітної плати Мінжитлокомунгоспом розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води і Порядку формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення". Проектом передбачено запровадження механізму коригування тарифів за формулами, які враховують вплив на собівартість послуг зміни цін на енергоносії та заробітної плати. Зазначений проект було внесено на розгляд Кабінету Міністрів України, проте наразі його повернуто на доопрацювання з технічних причин.
Одним із проблемних питань, на розв'язання якого у I півріччі була спрямована робота Міністерства, залишаються розрахунки підприємств теплокомуненерго за спожитий природний газ.
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 05.05.2010 N 25485/0/1-10 та з метою забезпечення додержання дисципліни енергопостачання та поліпшення розрахунків за спожиті енергоносії, стабілізації функціонування підприємств житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Мінжитлокомунгоспом розроблено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо розрахунків за природний газ та електричну енергію". Цей законопроект дозволить закріпити на законодавчому рівні запровадження розподільчих рахунків при проведенні розрахунків підприємствами теплоенергетики та водопостачання за спожитий газ та електричну енергію та створить умови для збалансування економічних інтересів підприємств житлово-комунального господарства, енергопостачальних організацій, споживачів послуг у рамках законодавства.
Міністерством проводилася робота з доопрацювання та підготовки до розгляду у другому читанні проекту Житлового кодексу України та проекту Закону України "Про особливості передачі в оренду та концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності". Подано відповідні пропозиції до Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики. На засіданні цього Комітету схвалено доопрацьований проект Житлового кодексу України та проект Закону України "Про особливості передачі в оренду та концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності" і рекомендовано до розгляду їх у другому читанні.
Крім того 2 липня 2010 року на пленарному засіданні Верховної Ради України прийнято за основу проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку". Міністерство братиме участь у підготовці проекту Закону України до другого читання.
Розглянувши питання про підсумки роботи житлово-комунального господарства України за I півріччя 2010 року та враховуючи невідкладність та соціальну значимість інституційних та економічних перетворень на шляху інтегрування галузі до ринкових умов господарювання, колегія Мінжитлокомунгоспу
ВИРІШИЛА:
1. Департаменту стратегії реформування та розвитку житлово-комунального господарства (Олійник Н.І.):
термін: вересень 2010 року;
термін: постійно;
1.3. Забезпечити у межах компетенції поновлення складу та діяльність Міжвідомчої комісії з проведення реформування житлово-комунального господарства,
термін: грудень 2010 року;
1.4. Забезпечити проведення спільно з органами місцевого самоврядування інформаційних заходів (семінари, круглі столи) щодо впровадження ефективних форм управління у житлово-комунальному господарстві,
термін: грудень 2010 року;
термін: грудень 2010 року;
1.6. З метою формування структурованої інституційної системи навчальних закладів, що мають на меті підготовку професійних кваліфікованих кадрів для роботи в нових сучасних умовах господарювання, забезпечити розроблення проекту спільного наказу Мінжитлокомунгоспу та Міністерства освіти і науки "Про заходи щодо організації навчальних програм з підготовки та підвищення кваліфікації фахівців з управління житлово-комунальним господарством",
термін: серпень 2010 року;
1.7. Здійснити аналіз проблем реєстрації та ліквідації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та інших об'єднань і підготувати відповідні пропозиції,
термін: грудень 2010 року;
1.8. Провести дослідження навчальних закладів щодо спроможності підготовки та перепідготовки кадрів у сфері управління житлом,
термін: грудень 2010 року;
1.9. Затвердити наказом Мінжитлокомунгоспу погоджений з НАЕР проект Програми зменшення споживання енергоресурсів та води бюджетною установою Мінжитлокомунгоспу шляхом їх раціонального використання на 2010-2024 роки,
термін: листопад 2010 року;
1.10. У межах компетенції підготувати та надати НАЕР інформаційно-аналітичні матеріали до щорічної Національної доповіді з питань реалізації державної політики енергоефективності за 2009 рік,
термін: вересень 2010 року.
2. Департаменту благоустрою, комунального обслуговування та міського електротранспорту (Ігнатенко О П.):
2.1. Забезпечити супроводження у Кабінеті Міністрів України законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про поховання та похорону справу",
термін: III-IV квартали
2010 року;
2.2. Забезпечити розроблення проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про благоустрій населених пунктів",
термін: IV квартал
2010 року;
2.3. Забезпечити супроводження законопроекту з питань удосконалення договірних відносин у сфері міського електротранспорту та розроблення проекту типового договору про організацію надання транспортних послуг з перевезень міським електротранспортом після прийняття зазначеного законопроекту Верховною Радою України,
термін: III-IV квартали
2010 року;
2.4. Узяти участь в опрацюванні нормативно-правових актів щодо упорядкування пільгових перевезень пасажирів міським електротранспортом відповідно до заходів з реалізації Стратегії упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.06.2009
N 594-р,
термін: III-IV квартали
2010 року;
2.5. Забезпечити моніторинг стану надходження субвенції за пільгові пасажироперевезення та погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам підприємств міського електротранспорту,
термін: III-IV квартали
2010 року;
2.6. Надавати методичну допомогу місцевим органам влади та підприємствам сфери благоустрою, комунального обслуговування та міського електротранспорту з питань, що стосуються реалізації нормативно-правових актів у цих сферах,
термін: постійно.
3. Департаменту економіки та тарифної політики (Пастухов І.А.):
3.1. Забезпечувати підготовку інформаційно-аналітичних матеріалів щодо стану погашення заборгованості у розрізі підгалузей та регіонів України,
термін: постійно;
3.2. Продовжувати щомісячний аналіз обсягів заборгованості із виплати заробітної плати на підприємствах житлово-комунального господарства,
термін: постійно.
4. Управлінню житлової політики (Кривобородов О.О.):
4.1. Розробити проект порядку визначення меж прибудинкових територій та передачі їх об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків, у тому числі для вбудованих та прибудованих приміщень, що використовуються суб'єктами господарювання,
термін: 01.11.2010;
4.2. Завершити розроблення законодавчої і нормативно-правової бази з питань передачі гуртожитків до комунальної власності територіальних громад;
термін: грудень 2010 року;
4.3. Розвивати нормативно-методичну базу діяльності бюро технічної інвентаризації,
термін: постійно.
5. Управлінню теплоенергетики (Малежик О.М.):
5.1. Здійснювати моніторинг передачі підприємств теплоенергетики в оренду, концесію тощо на стадії прийняття таких рішень,
термін: постійно;
5.2. Надавати практичну допомогу Раді міністрів АР Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям у реформуванні сфери теплопостачання,
термін: постійно.
6. Управлінню водопровідно-каналізаційного господарства (Бригадир М.І.):
6.1. Розробити проект Методичних рекомендацій щодо впровадження технологій використання міні-ГЕС на об'єктах водопостачання для зменшення енергозатрат на транспортування питної води,
термін: грудень 2010 року;
6.2. Розробити проект єдиних нормативних документів з проектування та спорудження бюветних комплексів,
термін: грудень 2010 року;
6.3. Забезпечити моніторинг розроблення схем оптимізації роботи систем водопостачання населених пунктів України,
................Перейти до повного тексту