- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ ВІД НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ
НА ВИРОБНИЦТВІ ТА ПРОФЕСІЙНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Про затвердження Програми робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2010 рік
1. Затвердити Програму робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2010 рік (додається).
2. Контроль за виконанням постанови покласти на виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Голова правління | Г.Ольховець |
Додаток
ПРОГРАМА
робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2010 рік
Розділ I. Загальна частина
Метою цієї Програми є підвищення ефективності роботи Фонду та робочих органів виконавчої дирекції Фонду щодо реалізації завдань загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі - страхування від нещасного випадку) та основних статутних завдань Фонду.
Програма містить аналіз проблемних питань, визначає пріоритетні завдання діяльності Фонду та заходи щодо їх реалізації згідно з додатком.
Розділ II. Пріоритетні напрями, завдання та механізми їх реалізації
1. Профілактика нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Проведений аналіз виробничого травматизму свідчить про те, що стан охорони та умов праці на виробництві не повною мірою відповідає вимогам законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці. З метою покращення цієї роботи є нагальна необхідність розроблення та реалізації профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози здоров'ю застрахованих, пов'язаних з умовами праці.
Так, за період з 2002 по 2009 роки спостерігається загальне зниження виробничого травматизму. У 2002 р. травмовано 28105 осіб (з них 1130 смертельно), у 2003 р. - 26209 осіб (з них 1061 смертельно), у 2004 р. - 23583 особи (з них 994 смертельно), у 2005 р. - 21843 особи (з них 900 смертельно), у 2006 р. - 20065 осіб (з них 892 смертельно), у 2007 р. - 18982 особи (з них 925 смертельно), у 2008 р. -16671 особа (з них 857 смертельно), у 2009 р. - 12716 осіб (з них 554 смертельно).
Переважна більшість нещасних випадків (понад 70 %) сталася через організаційні причини, усунення яких не потребує ніяких матеріальних затрат, а тільки підвищення технологічної і трудової дисципліни, приведення у відповідність до вимог нормативних актів умов праці, належної організації виконання робіт та контролю з боку безпосередніх керівників робіт, а також вжиття дієвих заходів щодо підвищення рівня професійної підготовки працівників та їх навчання з питань організації та безпечного виконання робіт.
В Україні ще досить високий рівень професійної захворюваності, який безпосередньо пов'язаний з важкими та шкідливими умовами праці на виробництві, роботою в умовах, що не відповідають санітарно-гігієнічним правилам і нормам за рівнями або концентраціями небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Так, у 2002 р. зареєстровано 6447 випадків профзахворювання, у 2003 р. - 6537 випадків, у 2004 р. - 6589 випадків, у 2005 р. - 5931 випадок, у 2006 р. - 6138 випадків, у 2007 р. - 5947 випадків, у 2008 р. - 6793 випадки, за 9 місяців 2009 р. - 6046 випадків.
Незважаючи на заходи, що вживаються роботодавцями щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці на кожному робочому місці, робочими органами виконавчої дирекції Фонду, центральними та місцевими органами виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд за станом охорони праці в різних галузях економіки, рівень виробничого травматизму та профзахворюваності залишається ще досить високим.
Динаміка зниження рівня виробничого травматизму не в повній мірі висвітлює фактичний стан промислової безпеки. Наявність в Україні більше 5 тисяч об'єктів підвищеної небезпеки обумовлює велику вірогідність виникнення техногенних аварій та катастроф.
Аналіз засвідчує, що системи управління охороною праці на більшості підприємств не впроваджені або впроваджені формально, і тому вони фактично є недієздатними.
В умовах недостачі оборотних коштів багато роботодавців розглядають витрати на охорону праці як резерв для зниження виробничих витрат, тому заходи щодо забезпечення здорових і безпечних умов праці фінансуються за залишковим принципом, внаслідок чого значна частина працюючих навіть не забезпечена самими необхідними засобами індивідуального захисту.
Плани заходів з охорони праці, що розробляються роботодавцями, спрямовані на вирішення локальних, здебільшого технічних завдань, і не вирішують корінні причини незадовільних умов та безпеки виробництва.
Основою системи управління охороною праці є нормативна база. У країні нараховується більш як 15 тис. діючих нормативно-правових актів, які не відповідають реаліям сьогодення та розроблялися 30-40 років тому назад.
Системи управління охороною праці на виробничому, регіональному, галузевому та державному рівнях можуть бути ефективні лише в тому випадку, якщо вони передбачають комплексне вирішення актуальних завдань наукового, технічного, технологічного, нормативно-правового та інформаційного забезпечення охорони праці, першочергове усунення найбільш поширених технічних, організаційних та психофізіологічних причин нещасних випадків і професійних захворювань.
Для диференційованого підходу в організації профілактичної роботи необхідний оперативний достовірний звіт про всі нещасні випадки та профзахворювання, глибокий автоматизований аналіз їх причин.
Планування профілактичних заходів на довго- та короткотривалі перспективи, розробка та реалізація оперативних заходів для оцінки рівня професійного ризику, його пріоритетного зниження та усунення потребують подальшого створення єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду, автоматизації комплексу робіт, пов'язаних з охороною життя та здоров'я людей, доступу до цієї системи спеціалістів органів державної влади, органів нагляду, робочих органів Фонду, профспілок, роботодавців, науково-дослідних установ та навчальних закладів.
Також потребують додаткового нормативно-правового врегулювання питання щодо діяльності страхових експертів з охорони праці робочих органів виконавчої дирекції Фонду.
б) пріоритетні завдання:
1) здійснити аналіз причин нещасних випадків та розробити заходи, спрямовані на усунення небезпечних виробничих факторів, що сприяють виникненню нещасних випадків;
2) здійснити аналіз причин професійних захворювань та розробити заходи щодо їх зменшення;
3) організувати навчання та підвищення рівня знань страхових експертів з охорони праці Фонду і спеціалістів з питань охорони праці органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій;
4) удосконалити нормативно-правову базу з питань профілактики виробничого травматизму та професійних захворювань;
5) пропагувати безпечні та нешкідливі умови праці;
6) продовжити роботу зі створення Єдиного міжгалузевого банку даних безпеки та гігієни праці на робочих місцях травмонебезпечних підприємств.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження заходів з профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на 2010-2011 роки";
2) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про службу страхових експертів з охорони праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України";
3) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про профілактику нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, яка проводиться страховими експертами з охорони праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України";
4) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про навчання та підвищення кваліфікації страхових експертів з охорони праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України";
5) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про реєстр нещасних випадків на виробництві";
6) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про реєстр хронічних професійних захворювань та отруєнь працівників";
7) організувати виготовлення відеофільмів, радіо і телепередач, плакатів, засобів наглядної агітації, попереджувальних знаків, тематичних посібників, методичних брошур з безпеки праці.
2. Розвиток сфери соціальних послуг і страхових виплат потерпілим на виробництві
2.1 Надання медико-соціальних послуг потерпілим на виробництві
а) аналіз проблемних питань за напрямом
На даному етапі розвитку Фонду потребують додаткового нормативно-правового врегулювання питання щодо надання медико-соціальних послуг потерпілим на виробництві. Зокрема, забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання спеціальним медичним, постійним стороннім доглядом, побутовим обслуговуванням, додатковим харчуванням, а також питання соціальної та професійної реабілітації, в т.ч. надання потерпілим разової грошової допомоги. Практика застосування базового
Закону обумовила необхідність коригування окремих норм щодо більш чіткого формулювання або розширення деяких понять, а також включення до нього нових положень.
З метою виконання вимог чинного законодавства щодо створення умов для ефективної організації лікування та реабілітації осіб, інвалідизація яких пов'язана з професійною діяльністю, необхідно забезпечити реалізацію Концепції основних засад забезпечення лікувально-профілактичною допомогою та реабілітацією осіб, інвалідизація яких пов'язана з професійною діяльністю, у лікувально-профілактичних закладах Фонду.
б) пріоритетні завдання:
1) впорядкувати забезпечення інвалідів внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання спеціальним медичним, постійним стороннім доглядом, побутовим обслуговуванням, додатковим харчуванням, посилити їх соціальний захист і здійснювати контроль за використанням коштів на зазначені цілі;
2) впорядкувати забезпечення інвалідів внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання соціальною реабілітацією, в т.ч. разовою грошовою допомогою непрацюючим інвалідам, посилити їх соціальний захист і здійснювати контроль за використанням коштів на зазначені цілі;
3) впорядкувати надання послуг з професійної реабілітації потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, посилити соціальний захист потерпілих, здійснювати контроль за використанням коштів на зазначені цілі;
4) впорядкувати забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання слуховими апаратами, зубопротезуванням, очним протезуванням, окулярами, контактними лінзами, постільною та натільною білизною, постільними речами, гігієнічними виробами, перуками;
5) здійснювати своєчасне та в повному обсязі забезпечення потерпілих лікарськими засобами та виробами медичного призначення, ефективним та цілеспрямованим лікуванням, медичною реабілітацією, вдосконалення порядку забезпечення потерпілих зазначеними видами медико-соціальних послуг та посилення контролю за цільовим використанням коштів Фонду;
6) створити медико-реабілітаційні заклади Фонду шляхом реалізації Концепції поетапного розвитку власної лікувально-профілактичної (санаторно-курортної) бази Фонду.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про організацію, забезпечення та фінансування необхідних видів догляду за потерпілими внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання";
2) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про надання інвалідам внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання разової грошової допомоги";
3) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про професійну реабілітацію потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання";
4) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання слуховими апаратами, зубопротезуванням, очним протезуванням, окулярами, контактними лінзами, постільною та натільною білизною, постільними речами, гігієнічними виробами, перуками";
5) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення";
6) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Концепції поетапного розвитку власної лікувально-профілактичної (санаторно-курортної) бази Фонду".
2.2 Забезпечення страхових виплат потерпілим на виробництві
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Базовим
Законом не визначено, який коефіцієнт повинен застосовуватися при проведенні перерахування сум щомісячних страхових виплат потерпілим та членам їх сімей з 1 березня наступного року.
б) пріоритетні завдання:
1) врегулювати нормативну базу щодо перерахунку щомісячних страхових виплат потерпілим та членам їх сімей з 1 березня шляхом внесення доповнень до Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27.04.2007 р.
N 24 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.2007 р. N 715/13982.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та затвердити на засіданні правління Фонду відповідні доповнення до Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27.04.2007 р.
N 24 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.2007 р. N 715/13982.
3. Забезпечення надходження доходів
3.1 Тарифна політика
а) аналіз проблемних питань за напрямом
У чинному порядку визначення страхових тарифів для підприємств, установ та організацій на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання недосконалий механізм економічної зацікавленості суб'єктів господарювання у поліпшенні умов безпеки та охорони праці шляхом диференціації страхових внесків залежно від стану умов і охорони праці, рівня виробничого травматизму та професійної захворюваності.
Діючі розміри страхових тарифів за страхуванням від нещасного випадку не враховують зміни у стані умов і безпеки праці, рівні виробничого травматизму та професійних захворювань в галузях економіки (видах економічної діяльності), які відбулися за останні роки.
б) пріоритетні завдання:
1) вдосконалити законодавчу та нормативно-правову базу щодо визначення розмірів страхових тарифів на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві за класами професійного ризику виробництва залежно від стану умов і безпеки праці, рівня виробничого травматизму в галузях економіки (видах економічної діяльності);
2) продовжити розробку та застосування програмних засобів формування та використання даних про страхову діяльність Фонду за напрямами роботи для інформаційного забезпечення розрахунку розмірів страхових тарифів за класами професійного ризику виробництва та підготовки аналітичних матеріалів щодо їх обґрунтування при проведенні консультацій з соціальними партнерами (на базі розвитку програмного комплексу "Тариф");
3) здійснити організаційне-кадрове забезпечення підтримки в актуальному стані доказової бази даних розрахунку страхових тарифів як складової частини інтегрованої інформаційно-аналітичної системи Фонду;
в) механізми реалізації:
1) підготувати проект Закону України "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності на 2011 рік";
2) підготувати відповідні доповнення до постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку визначення страхових тарифів для підприємств, установ та організацій на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання";
3) забезпечити розвиток та підтримку в актуальному стані інформаційної (доказової) бази звітних та персоніфікованих даних про страхову діяльність Фонду (на базі програмного комплексу "Тариф") в умовах впровадження інтегрованої інформаційно-аналітичної системи Фонду.
3.2 Робота із страхувальниками
а) аналіз проблемних питань за напрямом
В умовах фінансової кризи є актуальною проблема покращення дисципліни та рівня сплати страхових внесків до Фонду страхувальниками, що в свою чергу запобігатиме виникненню недоїмки зі сплати страхових внесків.
б) пріоритетні завдання:
1) вдосконалити нормативно-правову базу щодо виконання страхувальниками законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві;
2) посилити контроль за своєчасною та повною сплатою страхувальниками страхових внесків до Фонду.
в) механізми реалізації:
1) вдосконалити методологію здійснення контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати страхувальниками страхових внесків до Фонду;
2) модернізувати корпоративну інформаційно-аналітичну систему обліку страхувальників та надходження доходів щодо її функціональних і аналітичних можливостей;
3) провести семінари за напрямом роботи з обліку страхувальників та забезпечення надходження доходів;
4) постійно співпрацювати з банківськими установами, з органами Державної виконавчої служби, прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, ДПА та податкової міліції, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державного комітету статистики України, Пенсійного фонду України, фондами соціального страхування, місцевими органами виконавчої влади;
5) посилити інформаційно-роз'яснювальну роботу серед роботодавців щодо їх прав та обов'язків.
4. Удосконалення управління Фондом
4.1 Кадрова політика Фонду
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Порядок призначення керівників робочих органів, зокрема начальників відділень виконавчої дирекції Фонду в районах та містах обласного значення потребує змін.
У разі непроведення засідання правління Фонду виникає проблемне питання щодо погодження кандидатур на посади начальників і, як наслідок, унеможливлює їх призначення відповідно до вимог чинного законодавства України, що викликає певні проблеми в адміністративному управлінні такими відділеннями.
б) пріоритетні завдання:
1) вдосконалити порядок призначення керівників робочих органів, зокрема начальників відділень виконавчої дирекції Фонду в районах та містах обласного значення;
в) механізми реалізації:
4.2 Управління фінансами і ресурсами
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Необхідність своєчасного планування фінансових ресурсів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердження бюджету Фонду на плановий рік, здійснення контролю за його виконанням.
б) пріоритетні завдання:
2) сформувати бюджет Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2010 для забезпечення виконання основних завдань страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
................Перейти до повного тексту