30.06.2010 N 12/20-7-834 |
Міністр | Ю.Є.Хіврич |
N з/п |
Дата надходження звернення |
Автор запитання (прізвище, ім'я та по батькові, адреса, професія, пенсіонер, де навчається) |
Зміст запитання |
Прізвище, ім'я, по батькові посадової особи, яка надала відповідь (роз'яснення), зміст даної відповіді (роз'яснення) |
1. | 09.06.2010 |
Сибіза Володимир Феліксович м. Хмельницький 29027 поштове відділення N 27 (до вимоги) |
Щодо оплати послуги з вивезення побутових відходів |
Мінжитлокомунгоспом надано відповідь листом від 12.06.2010 за N 7/12-6269 за підписом заступника Міністра з питань житлово-комунального господарства Зіміна С.Г. У ст. 382 Цивільного кодексу України передбачено, що власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку. Згідно зі ст. 322 цього Кодексу власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом. Одночасно відповідно до ст. 35-1 Закону України "Про відходи" власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі житлових будинків, земельних ділянок укладають договори з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів, здійснюють оплату таких послуг та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. У п. 19 Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008N 1070 , споживач має право на несплату вартості послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів сім'ї на підставі письмової заяви і документа, що підтверджує його відсутність - довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби чи відбування покарання. Таким чином, власник квартири зобов'язаний укласти договір на вивезення побутових відходів незалежно від місця свого фактичного проживання, але такий власник має право на несплату вартості послуг за період своєї тимчасової відсутності, підтвердженої в установленому порядку. |
2. | 18.05.2010 |
Алехин В.С. вул. Ватутіна, 69, сел. Станічно- Луганський Луганська обл., 93601 |
Щодо поліпшення житлових умов |
Автору надано відповідь листом за номером 07/15-6017 від 16.05.2010 року, за підписом заступника Міністра Крамаренка Р.М. Міністерство з питань житлово- комунального господарства розглянуло листа і повідомляє. Питання розподілу і надання житлових приміщень регулюються Житловим кодексом Української РСР та Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов та надання їм житлових приміщень в Українській РСР, затвердженими постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 11.12.84 N 470 , відповідно до яких на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також прописані (зареєстровані) у даному населеному пункті. Відповідно до п. 22 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.84 N 470 , громадяни вважаються взятими на квартирний облік з дня винесення рішення з цього питання відповідною установою чи організацією, яка в майбутньому надаватиме житло. Відповідно до п. 38 вищезгаданих Правил жилі приміщення надаються громадянам в порядку черговості. Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік. З метою визначення правових, організаційних та соціальних засад державної політики щодо забезпечення конституційного права соціально незахищених верств населення України на отримання житла, Верховною Радою України прийнято Закон України "Про житловий фонд соціального призначення" , який набрав чинності з 1 січня 2007 року. Відповідно до цьогоЗакону громадянам України, які потребують соціального захисту, соціальне житло надається безоплатно. Згідно з пунктом 2 статті 10 Закону , правом взяття на соціальний квартирний облік користуються громадяни України: а) для яких таке житло є єдиним місцем проживання або які мають право на поліпшення житлових умов відповідно до закону; б) середньомісячний сукупний дохід яких за попередній рік з розрахунку на одну особу в сумі менший від величини опосередкованої вартості найму житла в даному населеному пункті та прожиткового мінімуму, встановленого законодавством. |
3. | 25.05.2010 |
Курій В.В. вул. Завадського, 54, кв. 6 м. Хмельницький, 29000 |
Щодо причин підвищення тарифів ОСББ |
Автору надано відповідь листом за номером 07/15-6387 від 23.06.2010 року, за підписом заступника Міністра Крамаренка Р.М. Міністерство з питань житлово- комунального господарства розглянуло листа і повідомляє. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово- комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Діяльність ОСББ регулюється зазначеним вищеЗаконом ,Цивільним , Житловим , таЗемельним кодексами України , іншими нормативно-правовими актами та статутом об'єднання, який складається відповідно до Типового статуту, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 27.08.2003 р. N 141 та зареєстрованого в Мін'юсті України 12.12.2003 р. за N 1155/8476. Розділом "Порядок прийняття кошторису, створення та використання фондів об'єднання, включаючи резервні, а також порядок оплати спільних витрат" Типового статуту визначено, що правління об'єднання складає щорічний кошторис надходжень і витрат на наступний фінансовий рік і визначає розміри платежів кожного члена об'єднання. Тариф на послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території для будинків, у яких створено ОСББ, повинен розглядатися та затверджуватися загальними зборами членів об'єднання. Прийняте рішення відображається у відповідному протоколі таких зборів. Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 . Зазначаємо, що відповідно до п. 2 згаданого Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій тарифи (нормативні витрати, пов'язані з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій) розраховуються окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно- гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій згідно з додатком (далі - типовий перелік). Згідно із статтею 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги покладено на органи місцевого самоврядування. Відповідно до статті 31 цього жЗакону виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Згідно із статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі бюджету, фінансів і цін належить в тому числі встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності. Таким чином, згідно із законодавством України орган місцевого самоврядування після перевірки економічної обґрунтованості тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, який розраховано об'єднанням і затверджено його загальними зборами виходячи з кошторису, підготовленого правлінням об'єднання, повинен його погодити. Отже зниження тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для ОСББ "Мрія" можливе за ініціативою об'єднання. Послуги надаються відповідно до погодженого (затвердженого) рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід'ємною частиною договору про надання послуг. 2. Щодо перевірки обґрунтованості витрат (правильності нарахування) плати за послуги з холодного, гарячого водопостачання, водовідведення і теплопостачання зазначаємо, що вказане відноситься до компетенції Державної інспекції з контролю за цінами. Так, відповідно до Положення про Державну інспекцію з контролю за цінами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2000N 1819 , основними завданнями Держцінінспекції є організація здійснення відповідно до законодавства функцій з контролю та нагляду за дотриманням центральними і місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, суб'єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування цін (тарифів), а також здійснення перевірок їх економічного обґрунтування. Крім того, Держцінінспекція має право вносити пропозиції щодо скасування прийнятих органами місцевого самоврядування рішень з питань формування, встановлення та застосування цін (тарифів), що суперечать законодавству, надсилати до правоохоронних органів матеріали перевірок щодо дій, які містять ознаки злочину. |
4. | 18.06.2010 |
Івчук В.М. вул. Михайличенка, 18, м. Липовець, Вінницька обл. 22550 |
Щодо надання грошової допомоги власникам квартир, які є членами ОСББ |
Автору надано відповідь листом за номером 07/15-6187 від 18.06.2010 року, за підписом заступника Міністра Крамаренка Р.М. Міністерство з питань житлово- комунального господарства розглянуло листа і повідомляє. Відповідно до Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" ОСББ - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна. Статтею 4 цьогоЗакону визначено, що об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово- комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об'єднання. Враховуючи викладене, грошова допомога власникам квартир, які є членами ОСББ вищезазначенимЗаконом не передбачена. |
5. | 17.05.2010 |
Алексеєнко О.Я. вул. Титова буд. 17, кв. 38 Дніпропетровськ 49055 |
Щодо експлуатації та проведення ремонту каналізаційної мережі та надання послуг з утримання будинку |
Автору надано відповідь листом від 08.06.2010 за N 23/3197 за підписом М.М.Чорного Повідомляємо, що відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" взаємовідносини між виконавцем послуг та споживачем регулюються виключно на договірних засадах. Відповідно до вищезазначеного, взаємовідносини між споживачем і виконавцем житлово- комунальних послуг регулюються договорами, укладеними згідно з Типовим договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 , та Типовим договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 . Відповідно до п. 13 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529 , витрати з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання і зливової каналізації та з ліквідації аварій у внутрішньоквартирних мережах визначаються окремо за кожною інженерною системою згідно з договорами, укладеними між виконавцем та субпідрядниками, які здійснюють утримання внутрішньобудинкових систем. Внутрішньобудинковою системою водовідведення - є система від місця скидання стоків у перший колодязь на випуску з будинку (колодязь не належить до внутрішньобудинкової системи) до трійника (врізки) внутрішньоквартирної мережі, що не належить до внутрішньоквартирної мережі, у стояк такої системи. Згідно із п. 19 Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 , виконавець послуг зобов'язаний усувати аварії та інші порушення порядку надання послуг, а також виконувати заявки споживачів у строк, установлений законодавством і цим договором; вести облік скарг (заяв, вимог, претензій) споживачів щодо кількості та якості надання послуг, а також облік їх виконання. Разом з тим, згідно із п. 7 Правил користування приміщеннями житлових будинків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2006 N 45 , власник та наймач (орендар) квартири зобов'язаний, зокрема, укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем відповідно до типового договору; дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг, пожежної і газової безпеки, санітарних норм і правил; проводити за власні кошти ремонт квартири (наймач (орендар) - згідно з договором найму (оренди); не допускати виконання робіт та інших дій, що викликають псування приміщень, приладів та обладнання будинку, порушують умови проживання громадян. Відповідно до інформації, наведеної у листі комунального житлово- експлуатаційного підприємства "Південне" Дніпропетровської міської ради від 08.06.2010 N 1365, квартира N 38 по вул. Титова, 17 у м. Дніпропетровську знаходиться у приватній власності Алексеєнко О.Я. та Алексеєнко Т.А. (свідоцтво про власність N 62 п-93 від 04.04.94 розпорядження N 3535). Між Вами та виконавцем послуг - КЖЕП "Південне" укладено договір про надання послуг по утриманню будинку та прибудинкової території від 29.10.2009 N 51215. У Вашій квартирі N 38 по вул. Титова, 17 на трубопроводі чавунного каналізаційного стояка діаметром 100 мм було виявлено пошкодження ущільнення в раструбі. Ремонтним персоналом ЖЕК-3, що обслуговує Ваш будинок, було прийнято рішення про заміну пошкодженого ущільнення, але Ви як власниця квартири у категоричній формі відмовили допустити ремонтний персонал ЖЕК-3 для виконання робіт з усунення вищезгаданого пошкодження, про що складено відповідний акт від 18.05.2010. Як зазначено у згаданому листі КЖЕП "Південне", який направлено на Вашу адресу, у разі допуску ремонтного персоналу ЖЕК-3 в приміщення приватної квартири N 38, вказане пошкодження каналізаційного стояка буде усунено протягом 2-х годин. Принагідно повідомляємо, що відповідно до статті 17 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач зобов'язаний забезпечити доступ до мережі, арматури, засобів обліку, розподільчих систем представників виконавця/виробника за наявності в них відповідного посвідчення: для ліквідації аварій - цілодобово; для встановлення і заміни санітарно- технічного та інженерного обладнання, проведення технічних та профілактичних оглядів, зняття контрольних показників засобів обліку тощо - згідно з істотними умовами договору. Разом з тим інформуємо, що згідно із Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" та"Про місцеві державні адміністрації" повноваження щодо управління об'єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, а також здійснення контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства покладено на органи місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації, до яких Ви маєте право звернутися для вирішення порушених у зверненні питань. |
6. | 17.05.2010 |
Кисляк М.О. вул. Ахматової буд. 45, кв. 5 м. Київ 02095 |
Щодо неправомірного функціонування сауни в підвальному приміщенні житлового будинку |
Автору надано відповідь листом від 08.06.2010 за N 23/3196 за підписом М.М.Чорного Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначається Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України (далі - Правила), затвердженими наказом Мінжитлокомунгоспу України від 27.06.2008 N 190 . Ці Правила є обов'язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб - підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об'єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод. Пункт 3.1 Правил передбачає, що розрахунки за спожиту питну воду та скид стічних вод здійснюються на основі показів засобів обліку. Пунктом 1.5 Правил передбачено, що водопровідні вводи державного житлового фонду, житлово- будівельних кооперативів (ЖБК), а також об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), усі магістральні й розподільчі внутрішньоквартальні мережі централізованого водопостачання, а також вуличні водорозбірні колонки, призначені для колективного водокористування, окремо розташовані підвищувальні насосні станції холодного водопостачання, артезіанські свердловини передаються за згодою власника згідно з відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування на баланс виробника для подальшої експлуатації. За стан водопровідних мереж, які проходять у технічних підвалах і до яких приєднані внутрішньобудинкові мережі, є відповідальними підприємства та організації, у яких вони перебувають на балансі (п. 1.6Правил) . Згідно з п. 2.1Правил , договірні відносини щодо користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги" . Істотні умови договору між виробником та споживачем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення визначаються відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (п. 2.2Правил) . Відповідно до частини першої статті 19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору з: - підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням; - підприємствами, установами або організаціями, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких перебуває житловий фонд і до обов'язків яких належить надання споживачам послуг з питного водопостачання та водовідведення; - об'єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово- будівельними кооперативами та іншими об'єднаннями власників житла, яким передано право управління багатоквартирними будинками та забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення на підставі укладених ними договорів; - власниками будинків, що перебувають у приватній власності. У частині другій цієї статті зазначено, що договір про надання послуг з питного водопостачання укладається безпосередньо між підприємством питного водопостачання або уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у частині першій цієї статті. |