1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ВОДНОМУ ГОСПОДАРСТВУ
Н А К А З
05.03.2010 N 37
Про підсумки діяльності водогосподарсько-меліоративного комплексу за 2009 рік та заходи щодо забезпечення сталого функціонування галузі у 2010 році
Колегія Комітету, розглянувши підсумки роботи галузі у 2009 році, відзначила, що Держводгосп, виходячи з положень Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Подолання впливу світової фінансово-економічної кризи та поступальний розвиток", заходів з виконання пріоритетів діяльності Комітету на 2009 рік у контексті пріоритетних завдань Уряду з подолання кризи, спрямовував свою діяльність на забезпечення потреб населення та галузей економіки України у водних ресурсах і раціональне їх використання, забезпечення працездатності водогосподарських і меліоративних систем, виконання природоохоронних заходів, поглиблення міжнародної діяльності та вдосконалення нормативно-правового забезпечення галузі.
Держводгоспом та водогосподарськими організаціями постійно ведеться контроль за дотриманням режимів роботи водогосподарських систем та водосховищ, розвитком гідрометеорологічної обстановки, здійснюється співпраця з місцевими органами самоврядування та водокористувачами.
У 2009 році водогосподарськими організаціями Комітету виконано завдання по забезпеченню населення та галузей економіки водними ресурсами у повному обсязі. Потреби населення і галузей економіки забезпечено водними ресурсами в обсязі 14,5 куб.км (у 2008 році - 15,5 куб.км). З природних водних джерел промисловістю було забрано 5,7 млрд.куб.м води, сільським господарством - 5,3 млрд.куб.м, комунальною галуззю - 3,5 млрд.куб.м. Зменшення забору води обумовлено спадом виробництва промислової продукції найбільш водоємними галузями економіки.
Міжвідомчими комісіями в основних басейнах річок країни - Дніпра, Сіверського Дінця, Південного Бугу, Інгульця, Дністра та Росі, з урахуванням пропозицій Комітету, були встановлені оптимальні режими роботи водогосподарських систем та здійснювався постійний контроль за їх дотриманням. Враховуючи гідрометеорологічну та водогосподарську ситуацію, оперативно вносилися необхідні корективи. За звітний період відбулося 43 засідання Міжвідомчих комісій. Крім того, з метою покращення екологічної обстановки у регіонах, проведені позачергові засідання Міжвідомчих комісій щодо додаткових скидів з водосховищ у басейнах річок Росі, Ворскли, Псла, Південного Бугу.
Водогосподарськими організаціями здійснено заходи щодо промивки русла р. Інгулець. Загальний обсяг промивки склав 65 млн.куб.м, що відповідає узгодженому регламенту. У результаті промивки хімічний склад води за вмістом хлоридів у р. Інгулець досяг нормативної якості (260 мг/л при нормі 350 мг/л), що дало можливість забезпечити вчасну подачу води на зрошення у Миколаївській і Херсонській областях. З метою недопущення загострення санітарно-епідемічної ситуації в місцях питних водозаборів та покращення якості води були проведені екологічні та рибогосподарські попуски.
Згідно з Тимчасовою програмою моніторингу поверхневих вод контроль якості поверхневих вод за фізичними та хімічними показниками здійснювався на 143 створах у басейнах річок Дніпро, Сіверський Донець, Дністер, Дунай, Південний Буг, Західний Буг, Приазов'я, Причорномор'я та Криму. Проведено 65374 вимірювань.
Оскільки якість води в природних джерелах у більшості басейнів відноситься до III - IV класів (помірно забруднена і забруднена), то перед подачею споживачам природна вода потребує очистки та належної підготовки, про що водогосподарськими організаціями Комітету юридичним і фізичним особам надаються відповідні рекомендації та настанови.
За спеціальне використання водних ресурсів до Державного бюджету України у 2009 році надійшло 702,4 млн.грн., що становить 99 відсотків від бюджетних річних призначень (709,0 млн.грн.).
Найбільшими платниками збору за спецводокористування залишаються Донецька (131,5 млн.грн.), Дніпропетровська (121,8 млн.грн.), Запорізька (114,6 млн.грн.) та Луганська (44,8 млн. гривень) області.
За оренду водних об'єктів станом на 1 січня 2010 року надійшло до державного бюджету 2529 тис.грн. (при планових річних призначеннях - 1200 тис.грн.) та до місцевих бюджетів - 573 тис. гривень.
За 2009 рік фахівцями водогосподарських організацій, яким надано право здійснювати контроль за охороною, раціональним використанням та відтворенням водних ресурсів, здійснено 9600 перевірок щодо дотримання водоохоронного законодавства на землях водного фонду та водокористувачів усіх форм власності. Із загальної кількості перевірених об'єктів 72 належить до переліку екологічно небезпечних. На вимогу прокуратури було здійснено 738 перевірок. Спільно з органами прокуратури здійснено 453 перевірки, з органами Мінприроди - 698, з органами ДПА - 101 та іншими органами - 1590 перевірок. За результатами перевірок 2320 осіб притягнуто до адміністративної відповідальності. На порушників водоохоронного законодавства накладено штрафів на суму 197,9 тис. гривень. Матеріали по 409 порушеннях передано до правоохоронних та судових органів. Для відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, підприємствам, організаціям та приватним підприємцям нараховано та направлено претензій на суму 17,2 млн. гривень.
За результатами здійснення контрольних функцій Держводгосп відмічає активну та результативну роботу з цих питань Рескомводгоспу, Кримського БУВР, Дніпровського БУВР, Херсонського, Дніпропетровського, Житомирського, Одеського облводгоспів та Київводгоспу.
Відповідно до подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства Держводгоспом проведено засідання колегії Комітету, на якому розглянуто питання щодо стану додержання вимог природоохоронного законодавства. Наказом Держводгоспу затверджені "Заходи щодо усунення порушень, виявлених Генеральною прокуратурою України" та забезпечується контроль за їх виконанням.
На виконання зазначеного наказу організаціями Держводгоспу проведено звірку даних контрольної діяльності з органами прокуратури на місцях. За результатами звірки встановлено, що за 2009 рік до органів прокуратури передано 250 матеріалів щодо виявлених порушень. Загальна сума збитків, заподіяних державі внаслідок порушень, які зафіксовані у зазначених матеріалах, становить 16,4 млн. гривень. Органами прокуратури розглянуто 183 матеріали, з них порушено 11 кримінальних справ, за результатами розгляду 42 матеріалів винесено протести та приписи, у 62 випадках заявлено позови до суду. Після розгляду органами прокуратури 51 справа передана до органів МВС.
Протягом 2009 року водогосподарськими організаціями було розглянуто 1320 звернень про можливість відведення земельних ділянок у межах земель водного фонду, з них 1251 погоджено, 69 - відмовлено. Одночасно розглянуто 1491 звернення про погодження проектів землеустрою в межах земель водного фонду, з них погоджено 1379, не погоджено - 112. За 2009 рік було видано 153 дозволи на проведення робіт на землях водного фонду.
Функціонують створені Басейнові Ради Сіверського Дінця, Дністра, Західного Бугу, Південного Бугу, Дунаю. З метою подальшого забезпечення впровадження інтегрованого управління водними ресурсами проведено координаційну нараду щодо створення Басейнової Ради р. Дніпро. У поточному році завершено укладання Угод про співпрацю між Дніпровським БУВР та облводгоспами, діяльність яких поширюється на басейн Дніпра. У той же час, практично не функціонує створена у 2006 році Басейнова Рада Західного Бугу.
У 2009 році Кризовий центр Комітету на підставі інформації водогосподарських організацій (АДЦ БУВР та облводгоспів) систематично відслідковував ситуацію на місцях, інформував керівництво Комітету, що дало можливість приймати обґрунтовані оперативні управлінські рішення.
Разом з тим, не завжди вчасно і в повному обсязі надходила оперативна інформація від Рівненського, Сумського, Хмельницького облводгоспів, Управління Північно-Кримського каналу, Дунайського БУВР, що не дозволяло приймати оперативні управлінські рішення, які у таких випадках є вкрай необхідними.
Добре поставлена ця робота у Сіверсько-Донецькому та Дніпровському БУВР. Житомирському, Закарпатському, Одеському облводгоспах та Управлінні каналу Дніпро-Інгулець.
За звітний період, відповідно до затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2009 N 1029-р Концепції, Комітетом розроблено проект Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства на період до 2020 року, який 17 лютого розглянуто та погоджено Кабінетом Міністрів України.
Протягом звітного періоду Комітетом здійснювався супровід у Комітетах Верховної Ради проектів Законів України про внесення змін до Водного кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення. Проект Закону України "Про внесення змін до Водного кодексу України" розглянуто у другому читанні і прийнято рішення про перетермінування.
Фахівці Комітету брали участь у міжнародних конференціях та семінарах з удосконалення системи управління водними ресурсами та вирішення проблем питної води. Здійснювалася робота з популяризації знань з питань раціонального використання, охорони і відтворення водних ресурсів у засобах масової інформації з висвітленням її на офіційному сайті Держводгоспу.
Водогосподарськими організаціями у 2009 році були вжиті необхідні заходи щодо виконання завдань, затверджених спільним наказом Мінагрополітики та Держводгоспу від 24.11.2008 N 253/769 "Про підготовку меліоративних систем до роботи у 2009 році", наказів Комітету від 03.02.2009 N 15 "Про основні напрямки роботи та завдання з експлуатації водогосподарсько-меліоративного комплексу у 2009 році" та від 03.03.2009 N 41 "Про підсумки діяльності водогосподарсько-меліоративного комплексу за 2008 рік та заходи щодо забезпечення сталого функціонування галузі у 2009 році".
Питання забезпечення працездатності державних водогосподарських систем, виконання вищезазначених наказів знаходилися на постійному контролі Держводгоспу, протягом року на засіданнях колегії Комітету заслухано звіти 8 керівників водогосподарських організацій.
Аналіз свідчить, що у складному фінансовому році водогосподарськими організаціями було вжито необхідних заходів щодо виконання покладених на них завдань. Зусилля експлуатаційних колективів спрямовувалися на забезпечення сталої безаварійної роботи магістральних каналів, міжгосподарських державних меліоративних систем та захисних споруд. Заплановані обсяги робіт з підготовки до роботи у 2009 році були виконанні у повному обсязі. Готовність державної міжгосподарської зрошувальної мережі, насосних станцій, гідротехнічних споруд, каналів надала потенційну можливість землекористувачам здійснити поливи сільгоспкультур на площі 1,1 млн. га при плані підготовки 944,6 тис. гектарів. Сільгосптоваровиробниками полито 649,5 тис.га зрошуваних земель, що становить 101% від обсягів поливу у 2008 році. При цьому з державних точок водовиділу полито 566,9 тис.га, або на 15,7 тис.га більше ніж у 2008 році. Обсяги гектарополивів порівняно з попереднім роком зросли з 2029,5 тис.га до 2199,3 тис. гектарів. Найбільш злагоджено проведено поливну компанію Херсонським облводгоспом, організації якого забезпечили подачу води для поливу сільгоспкультур з державних точок водовиділу на площі 244 тис.га, що на рівні 2008 року, Рескомводгоспом (175,1 тис.га, що на 9,8 тис.га більше 2008 року) та УГКМК (29,4 тис.га, що на 20,9 тис.га більше 2008 року). Інші організації провели поливну компанію на рівні 2008 року. Зменшена площа поливу з державних точок водовиділу у Миколаївській та Луганській областях на 4,1 та 0,8 тис. га відповідно.
У минулому році водогосподарськими організаціями надано послуг з подачі води, без урахування вартості електроенергії, на суму 78,1 млн.грн., що на 31,7 млн.грн. більше рівня 2008 року.
Із 2217 насосних станцій на меліоративних системах у 2009 році працювало 1028 од. (у 2008 році - 1073 од.) на яких були задіяні 3,3 тис. агрегатів (у 2008 році - 3,5 од.) загальною продуктивністю 2,2 тис.куб.м/с та потужністю 1,1 млн.кВт. Протягом року насосними станціями було перекачано 5,3 млрд.куб.м. Обсяги перекачки води у 2009 році в порівнянні з 2008 р. склали на зрошенні 91,7%, на осушенні - 96,9%, по каналах 94,1%, Дніпровський БУВР - 85,7%.
Обсяги робіт з поточного та капітального ремонту на міжгосподарській мережі виконані на суму 36,6 млн.грн., що складає 87% до рівня минулого року, у тому числі за рахунок коштів спецфонду - на 34,5 млн. гривень.
Організаціями забезпечено виконання завдань наказу Комітету від 03.02.2009 N 15, а саме: очищено міжгосподарської мережі від мулу в обсязі 1,7 млн.куб.м, що становить 155% від завдання; виконано ремонт 5,2 тис. насосно-силових агрегатів (116,2%); відремонтовано 17,3 тис. гідротехнічних споруд (178%). Методом внутрішньої цементно-піщаної ізоляції відновлено 1096 погонних метрів сталевих трубопроводів (92,9% від завдання), Миколаївським облводгоспом зазначені роботи не виконані. Обкошування дамб і каналів здійснено на площі 56,4 тис.га, що на рівні минулого року.
З введенням у дію Галузевої програми водообліку на міжгосподарській меліоративній мережі на період з 2009 до 2011 року досягнуто позитивних зрушень в частині обладнання точок водовиділу сучасними засобами вимірювання витрат води. Відповідно до програми у 2009 році було заплановано встановити 191 прилад на насосних станціях та 1037 гідрометричних рейок на відкритих руслах. Всього водогосподарськими організаціями придбано та встановлено 194 прилади та 560 гідрометричних рейок.
Завдання програми торік виконали Херсонський облводгосп - 110 од. (за програмою 48 од.), УГКМК - 44 од. (2 од.), частково виконали завдання Запорізький - 8 од. (19 од.), Дніпропетровський - 7 од. (12 од.), Луганський - 2 од. (10 од.) облводгоспі та Рескомводгосп - 16 од. (21 од.).
Одеський облводгосп придбав 1 прилад для вимірювання води на відкритих руслах ЕХО-Р-02 (за програмою 7 од.).
Не виконали програму Черкаський та Кіровоградський облводгоспи. Миколаївський облводгосп, не зважаючи на отримані 2,2 млн.грн. від плати за подачу води на зрошення, не придбав жодного приладу водообліку.
Дещо покращилася робота із сільгосптоваровиробниками та органами місцевого самоврядування щодо виділення коштів на ремонт внутрішньогосподарських систем. У 2009 році на цих системах виконано ремонтних робіт на суму 11,8 млн. гривень, що на 2,4 млн. гривень більше, ніж у 2008 році. Найбільше на ці цілі залучено у Закарпатській області - 4,4 млн. гривень. Більшість керівників водогосподарських організацій проводять недостатню роботу з обласними органами місцевої влади щодо виділення з місцевих бюджетів коштів на утримання внутрішньогосподарських меліоративних систем.
У роботі експлуатаційних організацій є певні недоліки та упущення.
Обсяги надання платних послуг з регулювання водно-повітряного режиму та зволоження становлять лише 11% від загальної площі систем з двостороннім регулюванням. У 2009 році такі послуги надані на площі 179,8 тис.га на загальну суму 183,3 тис.грн., що відповідно на 29,4 тис.га та на 12,9 тис. гривень більше ніж у 2008 році. Найбільше надано послуг Волинським облводгоспом на загальну площу 57,5 тис.га (37% від наявної площі з двобічним регулюванням).
При цьому, недостатньо займаються питаннями надання платних послуг на зволоження Хмельницький, Черкаський облводгоспи. Крім цього, при експлуатації осушувальних систем залишаються проблемними необхідність збільшення обсягів очищення каналів та налагодження обліку обсягів відведеної води із осушених площ. Разом з цим, середня вартість послуг по організаціях коливається від 0,2 грн./га до 4,1 грн./га, зокрема, у Волинському облводгоспі - 0,23 грн./га, Рівненському - 0,47 грн./га, Сумському - 0,66 грн./га, Хмельницькому - 3,15 грн./га та Київському - 4,05 грн./га.
Аналіз приведених показників обсягів очищення до наявності у водогосподарських організаціях відкритої меліоративної мережі свідчить про недоліки у плануванні робіт. Так, якщо на 1 км каналів очищення від мулу у Дніпропетровському облводгоспі і Північно-Кримському каналі становить 184 куб.м, Запорізькому облводгоспі та Рескомводгоспі АРК - 153, то у Житомирському облводгоспі та Волинському цей показник становить 13 куб.м, Черкаському - 14, Львівському - 15 куб.м на 1 км каналу.
Зменшено порівняно з минулим роком з 1328 до 1259 га обсяги застосування гербіцидів для видалення чагарників на каналах. Наростили у порівнянні із минулим роком застосування гербіцидів у Одеському, Харківському та Херсонському облводгоспах. В той же час не використовуються гербіциди у Житомирському, Кіровоградському, Тернопільському та Хмельницькому облводгоспах, БУВР р. Південний Буг.
Необхідно продовжувати роботу щодо приведення до належного естетичного стану промислових баз та водогосподарських об'єктів, залучення до роботи інформаційно-дорадчих центрів, наукових організацій. Зразкові системи у ряді облводгоспів, зокрема це стосується Полтавського, Сумського, Харківського облводгоспів, вибрані без врахування їх сільськогосподарського використання.
Гідрогеолого-меліоративними експедиціями і партіями у 2009 році здійснювався контроль за меліоративним станом 5,5 млн.га зрошуваних і осушуваних сільгоспугідь.
У рамках ведення моніторингу осушуваних і зрошуваних земель виконано 510,7 тис. замірів рівнів ґрунтових вод та 368,5 тис. лабораторних вимірювань властивостей води і. грунтів, пробурено 17,8 тис. погонних метрів свердловин та шурфів, виконано ремонтних робіт на суму 503,7 тис.грн.
За даними спостережень у цілому гідрогеолого-меліоративна обстановка на меліорованих і прилеглих землях оцінювалась протягом звітного року як стабільна і в цілому задовільна. Проявів аномального підтоплення сільських населених пунктів та сільгоспугідь зафіксовано не було.
У 2009 році організаціями Держводгоспу було використано коштів загального фонду держбюджету на оплату енергоносіїв в сумі 144,9 млн.грн., у тому числі електроенергії на - 134,3 млн.грн., з них 22,4 млн.грн. - на погашення боргу 2008 року. Обсяг використаної електроенергії склав 240 млн. кВт·г (на 27% менше ніж за 2008 рік). Загальний борг за спожиту електроенергію станом на 1 січня 2010 року, незважаючи на всі вжиті заходи, склав 9,2 млн. гривень (Рескомводгосп - 6,2 млн.грн., УКІЗС - 2,4 млн.грн., УПКК - 0,4 млн.грн., Миколаївський облводгосп - 0,2 млн. гривень). Погасити ці борги планується у I кварталі 2010 року. Крім того, залишається непогашеним борг Ради міністрів АР Крим перед Держводгоспом за наповнення Міжгірного водосховища автономії у сумі 13,4 млн.грн., з яких 7,7 млн.грн. - за 2008 рік. За зазначені борги у ряді регіонів енергопостачальниками виставлено водогосподарським організаціям штрафні санкції за 2008 та 2009 роки на загальну суму понад 1,1 млн. гривень.
Протягом 2009 року було зекономлено 42,6 млн.грн. бюджетних коштів на оплату електроенергії за рахунок ефективного використання багатотарифних лічильників (на 43% більше ніж за 2008 рік), найбільшої економії досягли: Рескомводгосп - 7,1 млн.грн., Запорізький облводгосп - 5,9 млн. грн., Дніпровське БУВР - 5,9 млн. грн., УГКМК - 5,4 млн. гривень. Завдяки виконанню організаційно-технічних заходів з економії електроенергії за цей період було заощаджено 13 млн. кВт·г. на суму понад 6,9 млн. гривень (переважно за рахунок впровадження трансформаторів власних потреб, засобів компенсації реактивної потужності, розмінних насосів тощо). Разом з тим, окремими організаціями не були виконані завдання Держводгоспу щодо заходів з енергозбереження, так Одеським облводгоспом завдання із встановлення трансформаторів власних потреб виконано на 44% (11 з 25 одиниць), встановлення реле захисту електродвигунів - на 32% (34 з 105); Дніпровським БУВР із запланованих 17 реле захисту електродвигунів встановлено лише 6 (35% від завдання).
Наказом Держводгоспу від 15.01.2010 N 5 водогосподарським організаціям доведено завдання щодо встановлення локального устаткування збору та обробки даних автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії першого рівня (АСКОЕ). З метою запобігання припиненню або обмеженню електропостачання важливих водогосподарських об'єктів необхідно у встановлені терміни забезпечити виконання зазначених вимог Правил користування електричною енергією.
У рамках Комплексної програми будівництва вітрових електростанцій протягом минулого року на Мирнівській та Прісноводненській вітроелектростанціях Комітету загальною встановленою потужністю 25,8 МВт вироблено 18,2 млн. кВт·г електроенергії. Малими гідроелектростанціями Полтавського, Дніпропетровського та Харківського облводгоспів у 2009 році вироблено майже 6,0 млн. кВт·г електроенергії.
Протягом 2009 року водогосподарськими організаціями приділялася увага питанням підвищення ефективності використання наявного парку техніки, налагодженню роботи по ремонту і технічному обслуговуванні машин і механізмів, зниженню питомих витрат пально-мастильних матеріалів за рахунок комплексного використання меліоративної техніки і автотранспорту із складу технологічних комплектів та засобів малої механізації.
При формуванні технологічних комплектів у 2009 році водогосподарські організації провели оптимізацію складу технологічних комплектів за рахунок виключення з їх складу великозатратних автомобілів і тракторів великої потужності, які на доглядових роботах практично не використовувались, та включення іншої техніки відповідно до технології та обсягів виконання доглядових робіт. До складу технологічних комплектів включено 1890 автомобілів та 1192 меліоративні машини і механізми, що складає відповідно 54% та 60% до наявних. У 2009 році значно зменшилися обсяги доглядових робіт, виконаних технікою, що входить до складу технологічних комплектів. Обсяг земляних робіт склав 2067 тис.м.куб (54% до минулого року).
Викликає занепокоєння досить низький рівень механізації видалення рослинності на міжгосподарських меліоративних об'єктах. Протягом 2009 року механізованими агрегатами виконані обкоси на площі 21,5 тис.га, що разом складає лише 38% до загального обсягу виконання цих робіт (56,4 тис.га).
У водогосподарських організаціях більшості облводгоспів зберігається тенденція до зростання кількості засобів малої механізації. Проте, ефективність використання засобів малої механізації в більшості водогосподарських організацій низька, зокрема, середньозмінний виробіток на кущоріз склав 0,16 га при нормативі 0,47 - 0,67 га, а в Рескомводгоспі, УКІЗС, Хмельницькому облводгоспі, Деснянському БУВР він не перевищує 0,1 гектара. Питомі витрати бензину на роботу кущорізів в більшості водогосподарських організацій не відповідають нормативним. Для збільшення ефективності використання засобів малої механізації доцільно запровадити їх використання груповим методом, мобільними ланками за прикладом водогосподарських організацій Житомирського, Закарпатського, Харківського облводгоспів.
Пробіг автотранспорту за рахунок оптимізації маршрутів перевезень зменшився і склав по всіх групах автотранспорту 14,8 млн.км, або 89% до рівня 2008 року. Загальний обсяг споживання дизельного пального за цей період зменшився до 2,4 тис. тонни (74% до 2008 року), також зменшилося використання бензину до 2,4 тис. тонн або 82%.
Підтримання техніки у працездатному стані у виробничих підрозділах ведеться із залученням всіх можливих коштів та засобів. Для цієї мети використовуються вузли і агрегати обмінного фонду, що оприбутковані із списаної техніки, а також кошти які надходять від реалізації її надлишків та централізованих джерел.
Слід звернути увагу Голови Рескомводгоспу, начальників Запорізького та Хмельницького облводгоспів на неякісну підготовку матеріалів щодо списання основних засобів (автомобілі та механізми) з балансів управлінь водного господарства, що входять до сфери їх управління.
Для покращення умов праці і попередження випадків травматизму та пожеж на водогосподарських об'єктах Комітетом проводилася робота з виконання заходів Галузевої програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в системі Держводгоспу на 2008 - 2012 роки, заходів щодо забезпечення пожежної безпеки водогосподарсько-меліоративного комплексу на період 2002 - 2010 роки, виконуються зобов'язання Галузевої угоди між Держводгоспом і Центральним комітетом профспілки працівників агропромислового комплексу України.
Через порушення правил безпеки, незабезпечення засобами індивідуального захисту, особисту необережність потерпілих в галузі у 2009 році сталося 4 нещасних випадки (у 2008 році - 11 випадків), пов'язаних з виробництвом (у Сумському, Херсонському, Житомирському облводгоспах та УГКМК). Пожеж на водогосподарських об'єктах, як і торік, не зареєстровано.
З вини водіїв водогосподарських організацій внаслідок порушення правил дорожнього руху, як і торік, сталося три дорожньо-транспортні пригоди (у Луганському, Харківському та Черкаському облводгоспах).
У зв'язку з рядом автомобільних аварій та катастроф, які стались останнім часом в Україні, необхідно посилити контроль за роботою автотранспорту, що використовується для перевезення людей. Враховуючи, що у водогосподарських організаціях понад 90% наявних автомобілів і автобусів перебувають в експлуатації понад 10 років, необхідно особливу увагу звернути на технічний стан цих транспортних засобів та кваліфікацію водіїв.
Протягом 2009 року були здійснені заходи щодо захисту від шкідливої дії вод, передбачені відповідними державними цільовими та бюджетними програмами Держводгоспу. Згідно з планом виконання заходів, передбачених цими програмами, профінансовано з державного бюджету 319,8 млн. гривень при річному ліміті 336,4 млн. гривень або 95,1%, у тому числі за бюджетною програмою КПКВ 5001070 - 49,1 млн.грн. (96% до запланованого обсягу фінансування), за КПКВ 5001080 - 164,2 млн.грн., які профінансовано та освоєно стовідсотково, за КПКВ 5001110 - 106,5 млн. гривень (88% до запланованого обсягу фінансування).
Виконано робіт, з урахуванням залишку придбаних у 2008 році будівельних матеріалів, на суму 338,8 млн. гривень. Кредиторська заборгованість за виконані роботи складає 16,28 млн. гривень.
За освоєні кошти побудовано та відновлено 37,5 км захисних дамб, 25,6 км берегоукріплень, 93,7 км розчищення русел річок, 25 гідроспоруд та 9,2 км водовідвідної мережі. Цими заходами забезпечено захист від шкідливої дії вод 137 населених пунктів, 12,3 тис. садиб та 51,5 тисяч га сільськогосподарських угідь.
Виконання паспортних показників програми забезпечено стовідсотково, але разом з цим недоліки у роботі щодо виконання протипаводкових заходів допущені Київським, Львівським та Черкаським облводгоспами, БУВР р. Рось та Дністровсько-Прутським БУВР.
Аналіз виконання робіт та заходів у 2009 році виявив на окремих об'єктах протипаводкового захисту та водопостачання порушення якості робіт, недотримання проектних рішень, низьку якість проектно-кошторисної документації, зокрема по об'єктах, де замовниками виступали Дніпровсько-Прутське (Лосік), Деснянське (Нагалюк) БУВР, Івано-Франківський (Гринишин) та Львівський (Козак) облводгоспи. На нараді з питань забезпечення об'єктів Держводгоспу проектно-кошторисною документацією, яка відбулася у грудні минулого року, було відзначено низький рівень проектів, виготовлених проектними організаціями, що не належать до сфери управління Комітету. Зазначене, зокрема, свідчить про відсутність належного контролю за якістю проектів, недоліки при здійсненні технічного та авторського нагляду.
Підвищено рівень технічної оснащеності експлуатаційних водогосподарських організацій Закарпаття та завершено створення I черги автоматизованої інформаційно-вимірювальної системи АІВС "Тиса", до складу якої входить 47 автоматизованих гідропостів, система зв'язку і аналітично-диспетчерський пункт, розташований у м. Ужгород. Крім того, Держводгосп у 2009 році спільно з заінтересованими центральними і місцевими органами виконавчої влади розробив Технічне завдання на створення Автоматизованої інформаційно-вимірювальної системи АІВС "Прикарпаття".
З метою налагодження належного водопостачання сільських населених пунктів, що користуються привізною та неякісною водою, Держводгоспом реалізовувалась бюджетна програма КПКВ 5001090. Протягом звітного року освоєно капітальних вкладень у сумі 24,0 млн.грн., фактично профінансовано 23,74 млн.грн., внаслідок чого сформувалася кредиторська заборгованість перед підрядними організаціями у сумі 0,25 млн.грн., також залишається не погашеною кредиторська заборгованість за виконані у 2008 році роботи у сумі 7,14 млн. гривень. У населених пунктах Львівської області, які потрапили до депресивних лійок Львівського міського водозабору, побудовано 42,15 км водопровідних мереж у 16 населених пунктах, що після завершення будівництва та введення в дію дасть можливість забезпечити якісною питною водою 16 населених пунктів з населенням близько 8 тис. мешканців.
Наукове та інформаційно-технічне забезпечення галузі у 2009 році спрямовувалось на розробку принципів і структури управління водними ресурсами; наукових засад енерго- та ресурсозбереження, удосконалення експлуатації водогосподарських систем; підвищення експлуатаційної надійності гідротехнічних споруд і насосно-силового устаткування; забезпечення організацій галузі нормативно-технічними і методичними документами.
До виконання наукових розробок відповідно до плану з науки і нової техніки на 2009 рік залучались науково-дослідні установи та організації Української академії аграрних наук, Міністерства освіти і науки та інші.
Науково-дослідними організаціями, учбовими закладами та підприємствами відповідно до плану з науки і нової техніки Комітету закінчено розробку, підготовлено та затверджено 9 нормативних документів і посібників з питань проведення ремонтно-відновлювальних робіт на гідротехнічних спорудах і магістральних каналах, управління водними ресурсами, атестації вимірювальних лабораторій тощо.
У цілому у 2009 році тендерними комітетами водогосподарських організацій проведено 212 процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, у тому числі відкриті торги із зменшенням ціни - 139, торги з обмеженою участю - 4, запиту цінових пропозицій - 40, закупівлі в одного учасника - 29. За результатами проведених торгів укладено 236 договорів.
Здійснювалась координація робіт, пов'язаних із забезпеченням єдності вимірювань у водогосподарських організаціях. Відповідно до затвердженого графіка у 2009 році було проведено атестацію 7 вимірювальних лабораторій.
Протягом 2009 року було проведено науково-практичний семінар, присвячений Всесвітньому дню води, міжнародний науково-практичний семінар з питань берегоукріплення, урочисті збори до 95-річчя від дня народження М.А.Гаркуші - першого Міністра меліорації і водного господарства України, науково-практичну конференцію "Наукові засади розвитку водного господарства та меліорації земель", присвячену 55-річчю заснування державної водогосподарської служби, а також взято участь у проведеній під егідою Міжнародної Комісії з Іригації та Дренажу XXIII Європейській Регіональній Конференції.
Згідно з затвердженим планом виставкової діяльності Держводгосп взяв участь у VII Міжнародному водному форуму "AQUA-UKRAINE-2009" та науково-практичній конференції "Вода та довкілля". Участь Держводгоспу у виставкових заходах була відзначена дипломом.
Відповідно до наданих повноважень за 2009 рік видано 29 та переоформлено 4 ліцензії на провадження господарської діяльності з проектування, будівництва нових і реконструкції існуючих меліоративних систем. Загальна сума перерахованих до держбюджету коштів за ліцензування за звітний період складає 16,1 тис. гривень.
У цілому минулий фінансовий рік був стабільний, своєчасне хоч і обмежене фінансування давало змогу працювати продуктивно. Протягом року на 27%, або на 243 млн. гривень рішеннями Уряду було збільшено бюджетні призначення на розв'язання проблем, пов'язаних з функціонуванням водогосподарського комплексу.
На реалізацію дев'яти бюджетних програм Держводгосп отримав 1128,3 млн.грн., або і майже 99% від річних призначень, у тому числі 343,4 млн. гривень - виділено з Державного фонду охорони навколишнього природного середовища. Без перебоїв та стовідсотково профінансовані видатки на виплату заробітної плати і оплати енергоносіїв. і Обсяги бюджетних асигнувань на оплату праці забезпечили за 2009 рік середню; заробітну плату працівників, які утримуються за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, у розмірі 1248 гривень, у тому числі облводгоспів - 1225 грн., управлінь каналів - 1313 грн., гідрогеолого-меліоративних експедицій - 1264 грн., басейнових управлінь водних ресурсів - 1374 грн., технічних шкіл - 1532 гривні. Заробітна плата працівників бюджетних водогосподарських організацій за 2009 рік порівняно з 2008 роком зросла на 12,7%, порівняно з 2007 роком - на 45,6%.
Заборгованість із виплати заробітної плати в бюджетних організаціях та установах, а також на економічно-активних державних підприємствах, що належать до сфери управління Держводгоспу, за 2009 рік відсутня.
Колегія відзначає, що з вини керівників та фінансово-економічних служб ряду організацій на рахунках лишилось невикористаними майже 127 тис. гривень коштів, призначених на оплату енергоносіїв та нарахувань на зарплату, які за своєчасного інформування можна було перерозподілити та ефективно використати. Найбільші суми нарахувань на зарплату лишилися в Закарпатському облводгоспі (13,7 тис.грн.), Нікопольському РУВР (12 тис.грн.), УПКК (11,6 тис.грн.), Черкаському (7,8 тис.грн.) та Волинському (7,7 тис.грн.) облводгоспах. У Запорізькому РУВР лишилося невикористаними 3,3 тис.грн. коштів на оплату теплопостачання.
Слід відмітити, що у минулому році, в умовах дефіциту коштів загального фонду державного бюджету, значно зросла роль власних надходжень як джерела стабільної роботи водогосподарських організацій.
На спеціальні рахунки організацій надійшло 275,1 млн.грн. проти 249,3 млн.грн. за 2008 рік. Річний кошторис перевиконано на 20%. Із зароблених грошей 247,5 млн.грн. пов'язані з виконанням організаціями функціональних повноважень.
На покриття нестачі коштів загального фонду держбюджету спрямовано близько 148,9 млн.грн., з них на оплату електроенергії 41,7 млн.грн., а на придбання та оновлення основних фондів - 21,8 млн. гривень.
Вагомі зрушення по збільшенню обсягів платних послуг в УГКМК (зароблено майже 51 млн.грн.), водогосподарських організаціях Рескомводгоспу (45,2 млн.грн.), Запорізькому (22,2 млн.грн.), Дніпропетровському (11,4 млн.грн.) та Тернопільському (10,5 млн.грн.) облводгоспах.
У 2009 році активно велась робота щодо залучення коштів на утримання та розвиток водогосподарського комплексу з інших джерел, у тому числі місцевих бюджетів. Протягом року залучено 439,9 млн.грн. таких коштів, що складає 39% до виділених з державного бюджету обсягів. Найкраще ця робота проводилась у Львівській (123,7 млн.грн.), Дніпропетровській (43,7 млн.грн.) та Запорізькій областях (29,2 млн.грн.), а найгірше - у Сумській (1,7 млн.грн.) та Рівненській (1,2 млн.грн.) областях.
Комітетом виконано завдання з мобілізації бюджетних платежів як до зведеного, так і до державного бюджетів (внесено відповідно 100,1 млн.грн. та 28,6 млн. гривень).
У 2009 році обсяг реалізації продукції по економічно активних державних підприємствах, що належать до сфери управління Держводгоспу, склав 46,5 млн. гривень або 79,8% до відповідного періоду попереднього року. Збільшення обсягів порівняно з попереднім роком досягли лише ДП "ЕТУ Воденергоремналадка" - обсяг реалізації 15,1 млн. гривень (ріст у 2,3 раза). Решта підприємств скоротили обсяги реалізації продукції від 10,7% (ДП "ОДБВО Закарпатської області") до 57,3% (ДРПВІ "Укрпівдендіпроводгосп").
Дебіторська заборгованість порівняно з попереднім роком зросла у 2,7 раза і склала 9,1 млн. гривень, кредиторська заборгованість відповідно зросла у 1,14 раза і склала 14,6 млн. гривень. Витрати на 1 гривню товарної продукції становили у середньому 63,4 копійки (від 17,6 коп. по ДП "ОДБВО Закарпатської області" до 72,6 коп. по ДПВІ "Дніпродіпроводгосп").
Середньооблікова чисельність працівників державних підприємств за 2009 рік склала 661 особу (скорочення до 2008 року близько 10%), збільшили чисельність ДПВІ "Запоріждіпроводгосп" (ріст 2,8%), ДП "ЕТУ Воденергоремналадка" (ріст 1,0%), не допустили значного скорочення ДПВІ "Дніпродіпроводгосп" (скорочення на 1,9%), ДПВІ "Рівнедіпроводгосп" (скорочення на 2,8%).
Результати узагальнення річної фінансової звітності показали, що заходи по дотриманню бюджетної дисципліни, які здійснювалися Держводгоспом у 2009 році, дали позитивний результат - по загальному фонду дебіторська заборгованість майже не змінилась, а кредиторська - зменшилась на 2 млн. гривень. У зв'язку із збільшенням у звітному році обсягів робіт по спеціальному фонду дебіторська заборгованість збільшилась порівняно з початком року на 4,1 млн.грн. і становить 11,4 млн. гривень.
У результаті непроведення в кінці року платежів територіальними органами Держказначейства показники кредиторської заборгованості по спеціальному фонду становлять 28,1 млн.грн., з яких 16,8 млн.грн. - неоплачені роботи, які виконані у 2009 році по природоохоронних та протипаводкових заходах. Найбільші суми боргових зобов'язань мають Дністровсько-Прутське БУВР, Львівський, Івано-Франківський, Закарпатський, Луганський, Сумський, Черкаський облводгоспи. Крім того, в організаціях залишається неоплаченою заборгованість, яка виникла внаслідок недофінансування галузі у 2008 році та поточні зобов'язання. Позитивним є те, що водогосподарські організації Комітету не мають кредиторської заборгованості по заробітній платі та небюджетної заборгованості.
З метою стабільного функціонування бюджетної системи постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 N 1414 "Про заходи щодо організації бюджетного процесу у 2010 році" визначено основні вимоги щодо проходження бюджетного процесу у 2010 році, де зокрема передбачено першочергове погашення кредиторської заборгованості поточного року та максимальне залучення всіх фінансових ресурсів і коштів спеціального фонду на першочергові заходи по бюджетних програмах 2010 року.
Відповідно до Земельного кодексу України на земельні ділянки, на яких знаходяться водогосподарські об'єкти, необхідно продовжити роботу по оформленню актів на право постійного користування землею. За даними водогосподарських організацій із загальної площі 201,5 тис.га землі, яка знаходиться під будівлями і спорудами, оформлено право власності лише на 44,3 тис.га, що складає 22 відсотки.
Не менш важливим є питання реєстрації нерухомого державного майна. З метою забезпечення визнання власника майна та захисту його прав проводиться державна реєстрація прав власності на нерухоме майно у Бюро технічної інвентаризації. Цю роботу необхідно терміново проводити, особливо на об'єктах з так званим підвищеним попитом, де є загроза їх відчуження. Із загальної вартості такого нерухомого майна 5,4 млрд.грн. право власності зареєстровано лише на 0,3 млрд.грн. або на 5,8 відсотка.

................
Перейти до повного тексту