- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ВОДНОМУ ГОСПОДАРСТВУ
Н А К А З
Про затвердження Положення про організацію та порядок ведення правової роботи
З метою належної реалізації вимог Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008
N 1040, забезпечення організації та удосконалення правової роботи на підприємствах, установах, організаціях, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про організацію та порядок ведення правової роботи на підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству (далі - Положення), що додається.
2. Керівникам підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству забезпечити організацію правової роботи у відповідності з цим Положенням.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Комітету А.Кобринського.
Додаток
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію та порядок ведення правової роботи на підприємствах, установах, організаціях, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає порядок організації та ведення правової роботи на підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству (далі - підприємства), і розроблено відповідно до Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008
N 1040, а також постанови Кабінету Міністрів України від 14.12.2001
N 1693 "Про вдосконалення організації правової роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади", рекомендацій Міністерства юстиції України від 15.01.96
N 2 "Про порядок ведення претензійної та позовної роботи на підприємстві, в установі, організації".
1.2. Правова робота на підприємствах ведеться юридичною службою, а також іншими структурними підрозділами. Юридична служба організовує правову роботу на відповідному підприємстві згідно з вимогами чинного законодавства України та цього Положення.
1.3. Утворення юридичної служби на підприємствах провадиться залежно від обсягу, характеру та складності правової роботи. Вказана служба є самостійним структурним підрозділом (відділ, сектор), функції якої може виконувати юрисконсульт відповідної категорії.
1.4. Призначення на посаду керівника юридичної служби, або юрисконсульта - який виконує функції юридичної служби на підприємстві - провадиться за погодженням з юридичним сектором Держводгоспу.
На посаду керівника юридичної служби призначається особа з вищою юридичною освітою та стажем роботи за спеціальністю.
1.5. Юридична служба підпорядковується безпосередньо керівникові відповідного підприємства.
Перепідпорядкування юридичної служби іншим посадовим особам, а також покладання на її працівників обов'язків, що не належать або виходять за межі їхньої компетенції, не допускаються.
У разі перепідпорядкування юридичної служби іншій посадовій особі, а не керівнику відповідного підприємства, а також у разі покладення на її працівників виконання роботи, що не належать до функцій юридичної служби чи виходить за межі її повноважень, керівник юридичної служби або її працівник зобов'язані направити відповідне звернення до юридичного сектору Держводгоспу. Наявність такого звернення буде враховуватися під час проведення атестації керівника підприємств.
1.6. Керівники підприємств зобов'язані створити юридичній службі належні умови для нормальної роботи і підвищення кваліфікації її працівників, забезпечити окремим приміщенням, телефонним та електронним зв'язком, сучасними комп'ютерами та оргтехнікою, транспортом для виконання службових обов'язків, нормативно-правовими актами і довідковими матеріалами, іншими посібниками та літературою з правових питань, електронною системою інформаційно-правового забезпечення.
1.7. Юридичний сектор Держводгоспу спрямовує, координує правову роботу, здійснює методичне керівництво та перевіряє її проведення на підприємствах.
1.8. Видання нормативного акта, а також подання проекту такого акта керівнику підприємства для його прийняття чи погодження без попереднього розгляду та погодження з юридичною службою не допускається.
Працівники юридичної служби несуть відповідальність за відповідність чинному законодавству завізованих ними проектів документів правового характеру, порушення порядку пред'явлення і розгляду претензій та позовів.
1.9. Вимоги юридичної служби з питань, пов'язаних з реалізацією цього Положення, є обов'язковими до виконання керівниками підприємств.
2. Організація правової роботи
2.1. Організація правової роботи спрямована на:
забезпечення дотримання принципів законності та верховенства права у всіх сферах діяльності;
забезпечення виконання договірних зобов'язань;
економію та раціональне використання матеріальних, трудових, фінансових та інших видів ресурсів;
зниження непродуктивних витрат та усунення причин і умов, що їх спричиняють;
забезпечення захисту і відновлення порушених майнових прав та законних інтересів відповідного підприємства.
2.2. До правової роботи відносяться:
погодження (візування), реєстрація договорів та інших документів, що видаються підприємством Держводгоспу;
організація претензійно-позовної роботи та здійснення контролю за її проведенням;
захист прав та законних інтересів, відповідно до компетенції, у судах та інших органах під час розгляду правових питань та спорів;
проведення правового навчання спеціалістів, надання юридичних консультацій та допомоги працівникам інших структурних підрозділів;
ведення індивідуальної номенклатури справ;
розгляд, аналіз, узагальнення результатів правової роботи, складання та надання відповідних звітів юридичному сектору Держводгоспу;
забезпечення контролю за виконанням судових рішень, взаємодія з органами виконавчої служби та проведення щомісячної взаємної звірки виконавчих документів, що знаходяться на виконанні;
відповідно до компетенції, розгляд звернень громадян, депутатських запитів та звернень;
складання щоквартальних планів роботи юридичної служби, особистих планів та планів правового навчання спеціалістів та працівників структурних підрозділів відповідних підприємств;
інші питання, що не суперечать чинному законодавству.
2.3. Правова робота на підприємствах проводиться на основі планів правової роботи, затверджених керівником відповідного підприємства.
При підготовці планів слід виходити із результатів аналізу звітних даних щодо організації та стану роботи з укладання господарських договорів; стану претензійно-позовної роботи, застосування чинного законодавства та інших нормативно-правових актів та заходів, які вживаються для покращення стану правової роботи.
2.4. У планах відображаються наступні питання:
участь юридичної служби на апаратних нарадах та правові питання, які на них планується розглянути;
робота з забезпечення законності у підготовці проектів документів правового характеру, що видаються, підприємством;
участь разом з іншими структурними підрозділами у підготовці проектів нормативних актів, а в окремих випадках - самостійна їх підготовка;
вивчення та узагальнення практики застосування та ефективності норм чинного законодавства та нормативних актів Держводгоспу, розробка пропозицій з їх вдосконалення, упорядкування та систематизації;
дотримання договірної дисципліни: участь у підготовці проекту договорів з відповідними структурними підрозділами, до компетенції якого належить питання, що становлять предмет договору; узагальнення практики укладання та виконання господарських договорів за минулий період, розроблення на цій основі пропозицій з організації та покращення договірної роботи, а також заходів з усунення виявлених недоліків; розробка форм договорів, облік виконання договорів, аналіз та узагальнення судової практики порушення договірних зобов'язань, перевірка відповідності господарських договорів чинному законодавству;
організація претензійно-позовної роботи, здійснення аналізу і ведення обліку цієї роботи;
додержання чинного законодавства про працю та зміцнення трудової дисципліни.
У планах також можуть зазначатися інші питання, розв'язання яких належить до компетенції юридичної служби.
2.5. В юридичній службі повинні знаходитись наступні документи:
положення про юридичну службу та копії положень інших структурних підрозділів підприємства, затверджених керівником цього підприємства;
інструкція з діловодства (копія);
штатний розпис (копія);
номенклатура справ;
посадові інструкції працівників юридичної служби;
план роботи юридичної служби;
план правового навчання;
журнал реєстрації договорів;
журнал обліку претензій та позовних заяв;
журнал реєстрації виконавчих документів, що знаходяться на виконанні в органах державної виконавчої служби;
аналітично-інформаційні матеріали щодо роботи юридичної служби;
матеріали претензійно-позовної роботи та інші документи правового характеру, якими може користуватися юридична служба в своїй роботі;
акти законодавства України та джерела їх офіційного оприлюднення.
2.6. Робота із забезпечення збереження державної власності та зниження дебіторської і кредиторської заборгованості полягає у:
вивченні матеріалів ревізій, інвентаризацій та надання згідно з ними висновків стосовно правомірності списання матеріальних цінностей, дебіторської заборгованості, непродуктивних витрат;
розгляді матеріалів про відшкодування за рахунок винних осіб матеріальної шкоди, що готуються відповідними підрозділами на основі економіко-правового аналізу даних бухгалтерського обліку і статистичної звітності, інших документів фінансово-господарської діяльності підприємств та матеріалів перевірок, проведених правоохоронними і контролюючими органами;
прийнятті участі у розробці та здійснені організаційно-правових заходів, спрямованих на зменшення дебіторської та кредиторської заборгованості, ліквідацію невиробничих витрат, покращення фінансово-господарських показників та контроль за їх здійсненням;
прийнятті участі у оформленні правовстановлюючих документів на земельні ділянки та нерухоме майно;
здійсненні заходів, спрямованих на підвищення рівня правових знань працівників інших структурних підрозділів; вивчення законодавства, яке регулює питання збереження державної власності;
здійсненні інших заходів, що не суперечать чинному законодавству України.
3. Організація претензійно-позовної роботи
3.1. Претензійно-позовна робота на підприємствах ведеться з метою безпосереднього врегулювання спору, забезпечення захисту порушених прав та інтересів підприємства.
3.2. Недотримання відповідними посадовими особами встановленого цим Положенням порядку пред'явлення і розгляду претензій та позовів є порушенням трудової дисципліни і тягне за собою відповідальність згідно з законодавством.
3.3. Керівники структурних підрозділів підприємств зобов'язані вживати заходів щодо недопущення фактів зволікань під час розгляду претензій, доведення до суду безспірних позовів, що тягне за собою додаткові фінансові витрати, а також заходів щодо усунення причин та умов, які породжують обґрунтовані претензії.
3.4. До претензійно-позовної роботи відноситься:
здійснення розрахунку збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог законодавства;
підготовка, одержання та складання документів, необхідних для пред'явлення і розгляду претензій та позовів;
підготовка та пред'явлення скарг (позовів) на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби (державного виконавця чи іншої посадової особи) щодо виконання рішень, ухвал, постанов судів;
розгляд претензій та позовів, пред'явлених до підприємства;
підготовка заяв, клопотань, відповідей, апеляційних (касаційних) скарг, відзивів, позовних заяв та інших процесуальних документів;
захист інтересів підприємств при розгляді спорів в судах;
забезпечення контролю за претензійно-позовним провадженням;
розгляд, аналіз та узагальнення результатів претензійно-правової роботи тощо;
здійснення організаційно-технічних заходів (реєстрація, облік, зберігання та відправлення претензійно-позовних матеріалів);
підготовка висновків та пропозицій щодо поліпшення претензійно-позовної роботи.
3.5. Здійснення контролю за додержанням порядку пред'явлення підприємством порушникам претензій, підготовки позовів, а також розгляду претензій та позовів, пред'явлених до відповідного підприємства покладається на юридичну службу.
3.6. Керівники структурних підрозділів з метою безпосереднього врегулювання спору та захисту інтересів підприємства організовують роботу щодо направлення письмової претензії.
3.7. За наявності підстав та обґрунтованості вимог структурний підрозділ відповідно до покладених завдань готує та направляє проект претензії юридичній службі для надання правового висновку.
................Перейти до повного тексту