- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методичних рекомендацій із формування громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами
З метою підвищення рівня інформованості населення щодо ефективного впровадження у населених пунктах сучасних екологобезпечних технологій поводження з твердими побутовими відходами, відповідно до Законів України
"Про відходи" та
"Про благоустрій населених пунктів" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації із формування громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами, що додаються.
2. Департаменту благоустрою та комунального обслуговування (Ігнатенко О.П.) надіслати цей наказ до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для впровадження, використання в роботі та подальшого доведення до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра О.Б.Лотоцького.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства з питань
житлово-комунального
господарства України
16.02.2010 N 38
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
із формування громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами
1. Загальні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації із формування громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами (далі - Методичні рекомендації) спрямовані на зростання рівня інформованості населення щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами та підвищення ефективності впровадження у населених пунктах України нових сучасних технологій поводження з побутовими відходами.
1.2. Терміни, що вживаються у цих Методичних рекомендаціях, мають таке значення:
громадськість - одна або більше фізична чи юридична особа, їх об'єднання, організація або групи, які діють згідно з національним законодавством або практикою;
зацікавлена громадськість - громадськість, на яку справляє або може справити вплив процес прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища, або яка має зацікавленість в цьому процесі;
громадська думка - особливий стан масової свідомості, який характеризує явне або скрите відношення людей до подій і фактів соціальної дійсності;
екологобезпечне поводження з відходами - пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров'я людини від негативного впливу відходів, а також науково обґрунтоване узгодження екологічних, економічних та соціальних інтересів суспільства щодо утворення та використання відходів з метою забезпечення його сталого розвитку.
Інші терміни, що використовуються у цих Методичних рекомендаціях, вживаються у значенні, наведеному в Законах України
"Про житлово-комунальні послуги",
"Про відходи", постанові Кабінету Міністрів України від 10.12.2008
N 1070 "Про затвердження Правил надання послуг з перевезення побутових відходів".
1.3. Ці Методичні рекомендації призначені для використання органами місцевого самоврядування у роботі із сприяння пропагуванню законодавства про відходи серед населення, стимулюванню залучення населення до збирання і заготівлі ресурсоцінних відходів згідно із статтею
21 Закону України
"Про відходи".
1.4. Під час формування громадської думки рекомендується використовувати наступні методи, які визнано найбільш ефективними у країнах світу, а саме:
метод стимулювання - полягає у роз'ясненні громадськості у процесі інформування певних переваг від здійснення певних вчинків;
метод переконання - передбачає логічний доказ якогось поняття, моральної позиції, оцінки того, що відбувається. При цьому на свідомість громадськості впливають не стільки поняття та міркування, скільки їх доказовість. Громадськість, оцінюючи отриману інформацію, або стверджується у своїх поглядах, або коригує їх. Переконуючись у правоті, громадськість формує свою систему поглядів на проблему;
метод впливу - вплив на людину з метою спонукання її до певних дій. Ефективній реалізації цього методу сприяє використання художніх образів, відео тощо.
1.5. Серед засобів, які використовуються для впливу на громадську думку, рекомендується використовувати два типи:
мобілізаційний тип, що включає агітацію і пропаганду;
маркетинговий тип, що включає вивчення громадської думки та відповідне коригування напрямів агітації та пропаганди.
1.6. Формування громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами рекомендується проводити за двома напрямами:
пропаганди екологічних знань щодо складу та властивостей побутових відходів, шляхів і методів запобігання їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людини;
агітації населення щодо необхідності дотримання правил чистоти і належного утримання територій населених пунктів, недопущення утворення несанкціонованих звалищ, впровадження роздільного збирання окремих компонентів твердих побутових відходів тощо.
1.7. Під час формування громадської думки рекомендується використовувати активні і пасивні форми пропаганди та агітації.
До активних форм рекомендується включати проведення бесід, виступів, лекцій, докладів.
До пасивних форм рекомендується відносити видання науково-популярної літератури, статей; наочних форм агітації - листівок, пам'яток, плакатів; проведення виставок, показ кінофільмів тощо.
Пасивні форми агітації та пропаганди не повинні носити безособовий характер. Їх зміст рекомендується орієнтувати на конкретну аудиторію: у одних випадках газети, плакати мають вміщувати мінімум тексту і багато яскравих, кольорових малюнків та ілюстрацій (наприклад, для молодших школярів), у інших - мати більше текстового матеріалу з однією - двома ілюстраціями, що добре запам'ятовуються.
Під час підготування наочної форми агітації необхідно старанно продумувати її оформлення, тексти, назву, місце, де вона буде розміщатися.
1.8. В залежності від чисельності і професії слухачів, рівня їх освіти, інтересу до проблеми, віку тощо рекомендується використовувати різні за шириною впливу на аудиторію види пропаганди та агітації: масові, колективні, індивідуальні.
1.9. З метою формування громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами агітацію та пропаганду рекомендується проводити шляхом:
а) навчання громадськості у засобах масової інформації:
на телебаченні та радіо;
у пресі
у мережі Інтернет;
б) навчання громадськості за місцем проживання, що включає:
роботу з населенням;
сумісну роботу з органами освіти у дошкільних, загальноосвітніх та вищих навчальних закладах;
в) розміщення агітаційних та пропагандистських матеріалів на:
громадському транспорті;
тарі та упаковці;
зовнішній та транзитній рекламі;
г) організації і проведення масових заходів.
1.10. Для проведення агітаційної та пропагандистської роботи рекомендується здійснювати розроблення, виготовлення, тиражування та творче втілення агітаційних та пропагандистських матеріалів, в тому числі:
друкованої продукції - листівок, брошур, методичних матеріалів, літератури для дітей.
аудіо-, відеопродукції, постерів, листівок, складання текстів;
методичних матеріалів з екологічного та гігієнічного виховання.
1.11. Під час здійснення пропагандистської та агітаційної роботи до неї рекомендується підключати: організації, що регулюють рекламну та пропагандистську діяльність на державному (урядові заклади) і суспільному (асоціації та інші подібні організації) рівнях; виробничі, творчі і дослідницькі організації, що ведуть свою діяльність в області реклами та агітації.
2. Навчання громадськості у засобах масової інформації
2.1. Враховуючи те, що засоби масової інформації характеризуються такими загальними особливостями, як
широта аудиторії, спрямованість і швидкість інформаційного впливу;
сила, комунікативність, постійність і багатофакторність впливу;
єдність пропагандистського, виховного та інформаційного впливу;
багатство методів і форм впливу; доступність, поширеність, динамічність інформації;
пропаганда та агітація екологобезпечного поводження з побутовими відходами засобах масової інформації може бути рекомендована як один з основних видів формування громадської думки.
2.2. Вибір засобів масової інформації для проведення агітаційної та пропагандистської роботи рекомендується здійснювати за такими критеріями:
популярність серед населення видання або передачі;
їх тираж або, відповідно, аудиторія глядачів чи слухачів;
рівень тарифів за рекламні площі чи ефірний час;
географія чи поширення дії.
2.3. Агітаційну роботу на телебаченні рекомендується проводити постійно. Приклад сценарію телепередачі щодо екологобезпечного поводження з твердими побутовими відходами наведено у додатку 1.
2.4. Публікації в пресі можуть носити періодичний характер і висвітлювати окремі аспекти екологобезпечного поводження з побутовими відходами. Для ефективного проведення агітаційної та пропагандистської роботи рекомендується вибирати газети різної спрямованості з великими тиражами, що дають можливість донести проблему до широкої аудиторії. Рекомендована частота повторень публікацій - 1 раз у 2 місяці.
2.5. Радіо рекомендується використовувати для здійснення агітаційних або пропагандистських звертань (хронометраж 5-10 сек.), що можуть транслювати на радіостанціях 2-3 рази в тиждень у "прайм-тайм" чи перед випусками програм новин. Приклад сценарію радіопередачі наведено у додатку 2.
2.6. Для проведення агітаційної та пропагандистської роботи рекомендується використовувати мережу Інтернет, за допомогою якої можливо отримати доступ до будь-яких розміщених в ньому інформаційних баз даних (текстової, аудіо- чи візуальної інформації), використовувати їх, обмінюватися даними, вступати в комунікацію з необмеженою кількістю осіб. Рекомендується створення для кожного населеного пункту інформаційного порталу поводження з побутовими відходами, де може бути розміщено інформацію щодо основних проблем екологобезпечного поводження з побутовими відходами у цьому населеному пункті, шляхах їх вирішення, основних заходах органів місцевого самоврядування щодо впровадження нових сучасних технологій, нормативно-правової та нормативно-технічної бази сфери поводження з побутовими відходами тощо.
3. Навчання громадськості за місцем проживання
3.1. Агітаційну та пропагандистську роботу щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами з населенням за місцем проживання рекомендується виконувати шляхом виготовлення агітаційних листівок для рекомендованого поширення у поштових скриньках населення з різним змістом. Приклад листівки наведено у
додатку 3. Листівки рекомендується поширювати 1 раз на місяць.
3.2. З метою різнобічної підготовки дітей у дошкільних навчальних закладах та учнів загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьків та вчителів (вихователів) та формування екологічної культури населення у сфері поводження з побутовими відходами, структурним підрозділам органів місцевого самоврядування, що займаються питаннями поводження з побутовими відходами, та суб'єктам господарювання, що надають послуги з вивезення побутових відходів, рекомендується звертатися до органів освіти з пропозицією проведення комплексної просвітницької роботи та включення питань щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами у процеси навчання та виховання дітей, підлітків та молоді.
3.3. У дитячих дошкільних закладах на першому етапі роботи рекомендується провести бесіду з педагогами та вихователями та пояснити мету і задачі екологобезпечного поводження з побутовими відходами, визначити коло заходів з проведення просвітницької роботи, час та умови її здійснення.
На другому етапі рекомендується проводити бесіди із батьками або виступи перед ними з метою інформування батьків щодо ситуації з поводженням з побутовими відходами у населеному пункті та викликати безпосередню зацікавленість батьків разом з дітьми приймати участь у проведенні та підтриманні заходів, що пропонується реалізувати конкретно у кожному дворі, будинку, районі щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами.
На третьому етапі рекомендується безпосередня робота з дітьми. Оскільки для конкретної вікової групи мета і зміст роботи різні, ці заняття рекомендується проводити з окремими групами дитячої дошкільної установи.
3.4. З метою виховання в учнів загальноосвітніх навчальних закладів розуміння важливості та актуальності екологобезпечного поводження з побутовими відходами рекомендується:
проведення лекцій і семінарських занять з учнями загальноосвітніх навчальних закладів залежно від освітнього рівня щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами;
проведення практичних занять з метою формування у школярів навиків роздільного збирання твердих побутових відходів;
проведення екологічних акцій і заходів, спрямованих на популяризацію екологобезпечного поводження з побутовими відходами;
проведення конкурсів творчих і дослідницьких робіт на тему екологобезпечного поводження з побутовими відходами;
проведення загальноміських шкільних екологічних конференцій, семінарів, круглих столів з метою висвітлення інформації щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами.
Приклад матеріалів для проведення роботи щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами у дошкільних дитячих закладах та у загальноосвітніх навчальних закладах наведено у додатку 4.
3.5. У вищих навчальних закладах третього та четвертого рівня акредитації рекомендується доповнити екологічні програми навчання курсами лекцій щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами. Приклади лекцій щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами у вищих навчальних закладах наведено у додатку 5.
4. Розміщення агітаційних та пропагандистських матеріалів
4.1. Розміщення плакатів (постерів) з агітаційною та пропагандистською інформацією щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами рекомендується здійснювати на щитах зовнішньої реклами уздовж автотрас з підвищеним транспортним рухом і в місцях скупчення людей. В місцях найбільшого скупчення людей (в центральній частині міста, автотрасах з підвищеним транспортним рухом і т.п.) рекомендується розміщувати не менше ніж 3-5 плакатів.
4.2. Постери рекомендується виготовляти з паперу або вінілу. Паперові постери рекомендується використовувати (наклеювати) тільки 1 раз. Вінілові постери можуть бути декілька разів демонтовані та наклеєні на інших щитах зовнішньої реклами.
4.3. У громадському транспорті рекомендується експонування агітаційних матеріалів з частотою 1 раз у 2-3 місяця. Рекомендована тривалість одного експонування - 1 місяць.
4.4. Тару та упаковку з нанесеними на неї агітаційними матеріалами, окрім реалізації через підприємства торгівлі, рекомендується роздавати учасникам загальноміських екологічних заходів щодо поліпшення санітарного стану населених пунктів і благоустрою територій населених пунктів.
4.5. Розміщення агітаційних матеріалів може бути безупинним протягом усього терміну проведення агітаційної та пропагандистської роботи щодо формування громадської думки.
5. Методи вивчення громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами
5.1. З метою визначення дієвості заходів щодо формування громадської думки рекомендується проводити вивчення громадської думки.
5.2. Для вивчення громадської думки рекомендується використовувати наступні методи, що визначені найбільш ефективними під час проведення агітаційних кампаній щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами у країнах світу:
особисті контакти;
фокус-групи;
"гарячі" телефонні лінії;
аналіз пошти;
опитування;
телефонне інтерв'ю.
Приклад питань, відповіді на які рекомендується використовувати під час вивчення громадської думки, наведено у додатку 6.
5.3. Особисті контакти як вільне спілкування з населенням рекомендується використовувати з метою ефективного виявлення і оцінювання тенденцій відношення громадськості до проблеми поводження з побутовими відходами. Одним з різновидів особистих контактів є бесіди з ключовими інформаторами, тобто підбір і інтерв'ювання добре інформованих лідерів і експертів у сфері поводження з побутовими відходами. Інтерв'ю рекомендується проводити у формі вільної і не обмеженої у часі дискусії, в ході якої обраним особам пропонується обговорити проблему екологобезпечного поводження з побутовими відходами зі своєї точки зору. Під час підбору ключових інформаторів рекомендується враховувати передбачуване знання ними проблеми поводження з побутовими відходами, а також їх здатність представити точку зору інших людей.
5.4. Фокус-групи рекомендується використовувати з метою з'ясування реакції людей на процеси, що відбуваються у сфері поводження з побутовими відходами і для збирання інформації, яку рекомендується використовувати у інших методах вивчення громадської думки щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами. Фокус-групу рекомендується складати з 6-10 чоловік. Заняття у фокус-групах рекомендується проводити за участю ведучого, досвідченого у питаннях екологобезпечного поводження з побутовими відходами. З метою виявлення дійсних відчуттів і думки учасників фокус-групи до проблеми екологобезпечного поводження з побутовими відходами, обговорення рекомендується проводити у комфортній обстановці, при цьому ведучий повинен заохочувати вільні і невимушені вислови щодо обговорюваного предмету. Хід дискусії рекомендується записувати на аудіо- або відеомагнітофон і згодом вивчити.
5.5. З метою отримання негайного зворотного зв'язку і відстеження проблем, що викликають особливу заклопотаність і інтерес різних суспільних груп щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами, рекомендується застосовувати "гарячі" телефонні лінії.
5.6. З метою збирання інформації щодо стану поводження з побутовими відходами рекомендується здійснювати періодичний аналіз пошти. При цьому рекомендується враховувати, що:
автори листів більше схильні до критичного, а не конструктивного підходу;
листи повідомляють про локальні проблеми поводження з побутовими відходами, що склалися або з якими зіштовхнувся безпосередньо автор листа, але не є зрізом громадської думки.
5.7. З метою отримання простих і чітко сформульованих відповідей на питання щодо екологобезпечного поводження, які потребують певного обмірковування та часу на відповідь, рекомендується використовувати опитування.
До переваг анкет, що розсилаються поштою, відноситься значна економія часу і грошей, зручність для респондентів, гарантія анонімності, відсутність впливу особи інтерв'юера. Недоліком багатьох опитувань є низький коефіцієнт отримання відповідей, який означає, що підсумкова вибірка може виявитися зовсім не репрезентативною.
5.8. З метою швидкого збирання інформації щодо стану поводження з побутовими відходами, можливості на відміну від методу опитування, роз'яснювати незрозумілі питання та отримати відповіді від більшої кількості населення, рекомендується використовувати телефонне інтерв'ю.
Директор Департаменту благоустрою та комунального обслуговування | О.П.Ігнатенко |
Додаток 1
до Методичних рекомендацій
із формування громадської
думки щодо екологобезпечного
поводження з побутовими
відходами
Приклад сценарію екологічної програми для телебачення (хронометраж 10 хв.)
Проблема перероблення побутових відходів в Україні сьогодні стала однією із самих гострих. Щодня ми бачимо сюжети на злободенну тему. Куди вивозити відходи? Не радують око звалища відходів біля наших будинків, на берегах рік і озер.
Хто винуватий? У ситуації, що склалася, ми обвинувачуємо всіх, починаючи із двірників і закінчуючи міською владою, всіх..., крім себе. Але ж це наші із вами тверді побутові відходи!
Давайте подивимося, як ми поводимося в повсякденному житті:
як виходячи із тролейбусів, викидаємо на землю талони,
як ми обідаємо (відеоряд - побутові відходи біля літніх кафе),
як ми відпочиваємо (відеоряд - побутові відходи на пляжах, у парках),
як ми святкуємо (відеоряд - площа після свята),
як ми живемо (відеоряд - побутові відходи навколо будинку).
Смутна картина. Кожний з нас знає сусіда, що у нас на очах викидає відходи прямо з вікна.
Кожний мешканець у своєму домашньому господарстві щорічно викидає близько 300 кг або іншими словами один контейнер побутових відходів. І це не враховуючи тверді побутові відходи, що утворюються під час перебування цих же мешканців на роботі, на відпочинку, відходів, що утворюються у торгівлі, на підприємствах соцкультпобуту тощо.
І весь цей величезний обсяг побутових відходів від нашого міста лягає на плечі комунальних служб. А нам залишається лише нарікати на те, що відходи підчас не вивозяться, на вулицях і місцях відпочинку відсутня достатня кількість сміттєвих урн...
Основним принципом чинного законодавства поводження з відходами усіх країн світу, в тому числі - України, є "виробник платить", що і виконує наше населення, сплачуючи за послуги із збирання, перевезення та захоронення. Проте, за ці гроші ми можемо мати тільки сміттєві баки, що не закриваються і не миються, нерегулярне вивезення відходів, що призводить до їх гниття та розповсюдження неприємних запахів, забруднену стихійними сміттєзвалищами територію міста, сміттєспалювальні заводи або офіційні сміттєзвалища, які за нинішніх умов будівництва та експлуатації завдають серйозної шкоди навколишньому середовищу та здоров'ю людини (відеоряд - несанкціоновані звалища, звалища, сміттєпереробний завод, контейнери тощо).
Звернемося до досвіду закордонних країн, де впроваджений комплексний підхід до цієї проблеми: з одного боку, неухильно скорочуються обсяги відходів, а з іншого боку - вилучаються відходи, переробляються ресурсоцінні компоненти. Цей процес починається зі звичайного домашнього господарства (відеоряд - роздільне збирання твердих побутових відходів - різнокольорові контейнери, мешканці, що викидають відходи у ці контейнери), і закінчується сучасними сміттєпереробними заводами (відеоряд - підприємство з перероблення твердих побутових відходів).
Боротьба за скорочення відходів спрямована, в основному, проти зайвої упаковки. Варто задуматися! Близько 30% відходів за масою й близько 50% за об'ємом становлять різні види упаковки.
Просимо звернути увагу на наші рекомендації, пропоновані для скорочення кількості упаковки (відеоряд про упаковку):
- Уникайте непотрібної упаковки - адже багато предметів у магазинах упаковуються лише для того, щоб привернути увагу покупців;
- Віддавайте перевагу мінімальній упаковці - купуйте товари з легшою упаковкою і товари, що продаються великими об'ємами;
- Купуйте товари без упаковки - наприклад, фрукти й овочі;
- Використовуйте для перенесення товарів господарські сумки й кошики;
- Купуйте товари в упаковці, зробленої із вторинної сировини. Їх легко впізнати за знаком "Зелена Крапка", прийнятим у багатьох країнах.
У Німеччині, Бельгії, Швеції, Литві, інших країнах вже успішно діє програма перероблення вторинної сировини, складовою частиною якої є роздільне збирання компонентів твердих побутових відходів.
От як сортують відходи у домашньому господарстві, для чого навіть є спеціальні відра для відходів з безліччю секцій (відеоряд про роздільне збирання твердих побутових відходів у домашньому господарстві).
Це контейнери для різних видів відходів, кожний господар акуратно відбирає окремі компоненти і складає їх у певні контейнери (відеоряд про складування компонентів твердих побутових відходів у окремі контейнери). Нічого складного немає!
У цей контейнер (відеоряд контейнерів) збирають пластмасу,
у цей скло,
у цей папір.
Змішані відходи збирають окремо.
Теж саме повинні робити ми з вами!
(Далі - відеоряд про рециклінг твердих побутових відходів)
Перероблення алюмінію є одним з найбільш вигідних видів рециклінгу.
У Німеччині значна кількість алюмінію виробляється у процесі вторинного перероблення. Сталеві й алюмінієві банки переплавляються. Цікаво знати, що виплавляння алюмінію з баночок для прохолодних напоїв потребує тільки 5% енергії, необхідної для виготовлення тієї ж кількості алюмінію з руди.
Скло звичайно переробляють шляхом подрібнювання й переплавлення вихідного скла одного кольору.
Скляний бій низької якості після подрібнювання використовується як наповнювач для будівельних матеріалів. Також існують підприємства з вторинного використання скляного посуду.
Паперові відходи різного типу вже багато десятків років застосовують поряд зі звичайною целюлозою для виготовлення сировини для паперу.
Зі змішаних або низькоякісних паперових відходів можна виготовити газетний, туалетний і обгортковий папір і картон. З високоякісних відходів - обрізків друкарень, паперу для ксероксів і принтерів можна виготовити аналогічну продукцію.
Перероблення пластику в цілому - більш дорогий й складний процес. З деяких видів пластику, наприклад, так званих РЕТ-пляшок можна одержати високоякісний пластик тих же властивостей; з поліетилену високої щільності, з якого виготовлені пластикові пляшки для мийних засобів, можна виготовити водопровідні труби, квіткові горщики, іграшки й контейнери для твердих побутових відходів; відходи полівінілхлориду йдуть на виготовлення будівельних матеріалів.
Відходи органічного походження - наприклад, харчові відходи, листя, гілки, трава, застосовуються для виготовлення компосту - органічного добрива, що знаходить застосування в міському й сільському господарстві.
Але, незважаючи на очевидні досягнення в сфері поводження з побутовими відходами, у світовій практиці великі обсяги твердих побутових відходів дотепер продовжують вивозити на полігони (відеоряд - полігони твердих побутових відходів - за кордоном).
Сучасні полігони являють собою складну систему, правильна експлуатація якої має на увазі наступні заходи:
виключення надходження на полігон небезпечних відходів і ведення реєстру усіх прийнятих відходів;
забезпечення щоденного ущільнення й покриття відходів, що захоронюються, ґрунтом або спеціальною піною для запобігання розносу відходів;
обмеження неконтрольованого доступу людей і тварин на полігон;
боротьбу з переносниками хвороб (пацюками);
видобуток біогазу, що утворюється під час розкладання відходів, його використання для виробництва електроенергії;
будівництво гідротехнічних споруд, що виключають надходження дощових стоків і поверхневих вод на полігон;
будівництво гідроізоляційної системи, що перешкоджає надходженню рідини, що утворюється під час розкладання відходів (фільтрату), у підземні води, а також системи її відведення й очищення;
проведення регулярного моніторингу стану повітря, ґрунтових і поверхневих вод на полігоні.
Існує думка, що в нашій країні ніколи не вдасться впровадити систему роздільного збирання компонентів твердих побутових відходів, тому що наш менталітет не дозволяє нам возитися з окремими папірцями, кульками або пляшками. Але хіба цей менталітет змушує нас жити по-свинячому, у містах, перетворюваних у суцільні сміттєзвалища, засмічуючи навколишню природу, села, ріки, лісопосадки? Хіба не були завжди символом українського будинку чистота, акуратність?
Незабаром у наших дворах з'являться різнокольорові контейнери для збирання окремих компонентів твердих побутових відходів (відеоряд з майданчиків для роздільного збирання твердих побутових відходів у Києві, Харкові, Миргороді тощо). Треба, щоб у кожній родині вже зараз звикали до збирання в окрему тару харчових відходів, тоді інші компоненти відходів будуть сухими та будуть легко сортуватися і перероблятися.
Не перекладайте всю відповідальність за поводження з побутовими відходами тільки на плечі комунальних служб. Цивілізоване відношення до відходів починається з кожного з нас, виховується в родині.
Хочеш жити завтра в чистому місті? Почни сьогодні - із себе!
Додаток 2
до Методичних рекомендацій
із формування громадської
думки щодо екологобезпечного
поводження з побутовими
відходами
Приклад сценарію радіопрограми (хронометраж 15 хв.) "Хочеш жити у чистій країні? Почни з себе!"
Текст сюжету |
Музичний супровід |
Спец. ефекти |
1 |
2 |
3 |
Ведучий: Питання поводження з побутовими відходами у сучасному мегаполісі завжди було великою проблемою. Сьогодні ситуація особливо загострилася. Щодня ми чуємо питання на злободенну тему. Куди вивозити відходи? Не радують око звалища відходів біля наших будинків, на берегах рік і озер. Хто винуватий? У ситуації, що склалася ми обвинувачуємо всіх, починаючи із двірників і закінчуючи міською владою, всіх..., крім себе. Але ж ці відходи утворюємо ми з вами! |
F. Duval Ballade Pour Adeline |
Звук кришки сміттєпроводу, що закривається |
Мешканці міста є різними за віковими категоріями, за положенням у суспільстві, за освітою тощо, але їх об'єднує одне - усі вони є утворювачами побутових відходів, тому згідно з європейським принципом "забруднювач платить" мають приймати участь у вирішенні проблеми побутових відходів, виражену у безпосередньому усвідомленому сприянні реалізації одного з основних принципів поводження з побутовими відходами - зведення до мінімуму утворення відходів та зменшення їх небезпечності. Щорічно кожний мешканець міста у своєму домашньому господарстві викидає близько 300 кг або, інакше кажучи, один контейнер твердих побутових відходів. І це не враховуючи тверді побутові відходи, що утворюються під час перебування цих же мешканців на роботі, на відпочинку, відходів, що утворюються у торгівлі, на підприємствах соцкультпобуту тощо. Наразі варто згадати старий хіт групи "Землянє" "Пробач, Земля" |
|
Дійсно, ми нещадно засмічуємо нашу землю. І весь величезний обсяг побутових відходів нашого міста лягає на плечі комунальних служб. А нам залишається лише нарікати на те, що побутові відходи вчасно не вивозяться, на вулицях і місцях відпочинку відсутня достатня кількість сміттєвих урн....... |
Перебивання Композиція "Землянє" "Пробач, Земля" Cris Spheeris |
Звернемося до досвіду закордонних країн, у яких впроваджений комплексний підхід до цієї проблеми. Вилучаючи з твердих побутових відходів ресурсоцінну сировину й перероблюючи її, промислово розвинені країни зменшують потік побутових відходів, що спрямовується на захоронення, а перероблення відходів паперу, скла, металів, пластмас дозволяє заощадити природні ресурси й електроенергію. Цей процес починається зі звичайного домашнього господарства і закінчується сучасними сміттєпереробними заводами. |
Перебивання E. Simoni Popcorn |
У Німеччині, Бельгії, Швеції, Нідерландах, Литві вже багато років успішно діє програма перероблення вторсировини, складовою частиною якої є роздільне збирання твердих побутових відходів. У дворах і на вулицях населених пунктів встановлені різнобарвні контейнери, куди мешканці виносять побутові відходи: у зелений - скло, у синій - папір, у коричневий - харчові відходи. |
Перебивання Ритм 120 Bps |
Цікаво, а що думають харків'яни із цього приводу |
Перебивання Kenny G The moment композиція "ДДТ" "Біла ріка" перебивання J. Jarre Magnetic fields part 5 |
Індустріальні звуки |
ІНТЕРВ'Ю (Питання на вулицях: Чи задоволені ви станом санітарного очищення міста, й чи хвилює вас це питання? (риторичне питання, однак) Як ви думаєте, чи винуваті жителі міста й Ви особисто у ситуації, що склалася? Чи знаєте ви, що плату за вивезення побутових відходів закладено у квартплаті? Якщо з метою поліпшення санітарного стану в місті буде уведене роздільне збирання побутових відходів, чи згодні ви сортувати свої відходи й викидати їх у спеціальні контейнери, які будуть установлені у дворах? Як Ви думаєте, чи приживеться в нас роздільне збирання побутових відходів? Як ви думаєте, чи досить роз'ясняти людям правила екологобезпечного поводження з відходами через засоби масової інформації, або потрібні жорсткі системи штрафів за недотримання правил?) |
Перебивання Ритм 120 Bps |
Звуки міста |
ВИКОРИСТОВУЄТЬСЯ НАРІЗКА ІНТЕРВ'Ю, ЩО НАЙБІЛЬШЕ ВІДОБРАЖАЄ ГРОМАДСЬКУ ДУМКУ. Існує думка, що в нашій країні ніколи не вдасться впровадити систему роздільного збирання компонентів твердих побутових відходів, тому що наш менталітет не дозволяє нам возитися з окремими папірцями, кульками або пляшками. Але хіба цей менталітет змушує нас жити по- свинячому, у містах, що перетворюються на суцільні звалища, засмічуючи навколишню природу, села, ріки, лісопосадки? Хіба не були завжди символом українського будинку чистота, акуратність? Незабаром у наших дворах з'являться різнобарвні контейнери для збирання окремих компонентів відходів. Треба, щоб у кожній родині вже зараз звикали до збирання в окрему тару харчових відходів, тоді інші відходи будуть сухими та можуть бути легко розсортовані. Не перекладайте всю відповідальність за поводження з твердими побутовими відходами тільки на плечі комунальних служб. Екологобезпечне відношення до відходів починається з кожного з нас, виховується в родині. Хочеш жити завтра в чистому місті? Почни сьогодні - із себе! |
Перебивання Poul Maureatt Badinerie |
Звуки живої природи |
|
Ж.Агузарова "Прекрасна країна" |
|
Додаток 3
до Методичних рекомендацій
із формування громадської
думки щодо екологобезпечного
поводження з побутовими
відходами
Приклад листівки ( va038662-10 )
Додаток 4
до Методичних рекомендацій
із формування громадської
думки щодо екологобезпечного
поводження з побутовими
відходами
Приклад матеріалів для проведення роботи щодо екологобезпечного поводження з побутовими відходами у дошкільних дитячих закладах та у загальноосвітніх навчальних закладах
Передмова
Економічний розвиток держави обов'язково має супроводжуватися й відновленням довкілля, інакше під загрозу ставиться життєдіяльність суспільства в цілому і кожної людини зокрема. Ключовим принципом взаємодії людського суспільства і природи мають бути не споживництво та насильство, а гармонійне співіснування.
Сьогодні потрібно розуміти, що невирішені екологічні проблеми становлять серйозну небезпеку навколишньому середовищу, і однією з важливих проблем сучасних міст, сіл є проблема поводження з відходами. В Україні, як і в інших країнах світу, спостерігається стійка тенденція до збільшення утворення відходів. Значну частину всіх відходів складають тверді побутові відходи.
Тверді побутові відходи - це суміш органічних і неорганічних компонентів складного вмісту (чорні, кольорові метали, макулатура, текстильні компоненти, скло, кераміка, пластик, харчові, рослинні відходи, каміння, кістки, шкіра, гума, деревина, вуличне сміття), багато з яких потрапляють до твердих побутових відходів після одноразового використання.
Кожного року в міського жителя утворюється 200-500 кг відходів. Це складає десятки й сотні млн. тонн на рік. "Запаси" відходів в Україні складають на даний час до 25 млрд. тонн - приблизно 40 кг на кожен кв.м, і ситуація невпинно загострюється - тільки за простими підрахунками прогнозується збільшення кількості та площі сміттєзвалищ на 25-30% кожного року.
Більшу частину твердих побутових відходів у світовій практиці продовжують вивозити на звалища (полігони): у СНД захороняється близько 99% побутових відходів, у США - 61%, Європі - 60%, Японії - 21%. Екологічні наслідки захоронення побутових відходів - через забруднення підземних вод і ґрунтів - виявляються впродовж кілька десятків років.
Зараз в Україні діють заводи із спалювання побутових відходів - у Києві та Дніпропетровську (у Харкові та Севастополі ці підприємства вже закриті внаслідок їх екологічної небезпеки), які переробляють близько 6% загального об'єму твердих побутових відходів. Але вони мають застарілу конструкцію, високу зношеність обладнання, яке не відповідає сучасним екологічним вимогам.
Якщо проблема у великих містах хоч якось вирішується, то у малих містах, селищах та селах становище критичне. На сьогодні по Україні існує більше 2 тис. великих (не враховуючи малих) несанкціонованих звалищ.
Проблеми, про які сказано вище, не можна відокремити від нашого життя в навколишньому середовищі, а тому не можна спокійно спостерігати, як це середовище стає все більш небезпечним для всього живого. Тому виховання екологічної свідомості, культури населення - важливе завдання сьогодення, починаючи вже із сім'ї, раннього дошкільного віку, початкових класів загальноосвітніх шкіл, молоді через наступність і безперервність екологічної освіти.
Ця робота ставить за мету допомогти дітям, учителям, батькам і вихователям знайти відповіді на питання: що таке побутові відходи, чому й як вони утворюються; поглибити інформованість про стан вирішення проблеми побутових відходів у їхній місцевості; сприяти усвідомленню учнями природи як особистісної цінності; допомогти зрозуміти причетність кожного до процесів утворення твердих побутових відходів, надання методичної допомоги вихователям дошкільних закладів, учителям загальноосвітніх шкіл до шляхів розв'язання поставлених завдань - виховання культурного поводження з побутовими відходами та їх роздільного збирання.
Методичні рекомендації
Сучасна молодь вступає в життя в епоху не тільки бурхливого розвитку науки, техніки, а й негативних наслідків науково-технічної революції та демографічного вибуху. Людству потрібна нова філософія життя, висока екологічна культура і свідомість.
Основними показниками екологічної культури визначають знання загальних закономірностей розвитку природи, суспільства, розуміння взаємозв'язку їх існування й того, що природа склала першооснову становлення в еволюції людства, визначення соціальної зумовленості взаємовідносин людини й природи, подолання споживацького ставлення до природи як джерела матеріальних вигод, уміння раціонально використовувати природні ресурси, а головне - вірно розпоряджатися відходами від промисловості, сільського господарства, побутовими відходами. На сьогодні ця проблема - культура поводження з побутовими відходами - надзвичайно серйозна. На разі вона має розглядатися на всіх рівнях суспільного життя від сім'ї, дошкільних закладів до школи. Покладаючись на високу свідомість і екологічну культуру, батьки, вихователі, учителі на міжпредметній основі впродовж усіх природничих курсів загальноосвітніх шкіл, а також у позакласній роботі, можуть зрушити з місця вирішення актуальних завдань суспільства - виховання культурного поводження з побутовими відходами.
Фундамент такої культури, свідомості у поводженні з побутовими відходами закладається в дитинстві, починаючи із сім'ї. Особливе місце у формуванні екологічного світогляду відводиться дошкільним закладам, загальноосвітнім школам, яке не може бути епізодичним. Сьогодні діти - це майбутнє нашої країни. Від їх екологічної освіченості, переконаності залежить, якою буде Земля через кілька десятиліть. Ось чому виховання екологічної культури дитини має бути глибоко продуманим, системним, цілеспрямованим.
У дошкільних закладах під час ознайомлення дітей з природою, використовуючи ідеї С.Русової, на основі тих практичних знань і умінь, які вже закладені в сім'ї, прилучають дітей до культурної поведінки в природі за допомогою різних методів: спостереження нескладних дослідів, гри, праці, розглядання картин, читання казок, свят і конкурсів. Щоб дошкільнята любили і розуміли природу, вихователь повинен дотримуватися таких рекомендацій: "діти повинні стояти близько до природи й цінувати її", "хай дитина сама п'є з природи". Зрозуміло, що вся робота повинна проводитись у нерозривному зв'язку з батьками, які розуміють і підтримують працівників дошкільних закладів, для них добирається цікава екологічна інформація. Результатом екологічного виховання в дошкільних закладах є розвинуте емоційне сприйняття дітей, бажання активно включитись у роботу з очищення та збереження навколишнього середовища.
Початкова школа - початкова ланка формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань, застосування їх на практиці. На цьому рівні більш раціональними є естетичні, етичні та емоційні освітні методи, прямі контакти з природним матеріалом, самою природою через уроки серед природи, дидактичні ігри на лоні природи, причому головні не лише уроки природничого циклу, але й уроки математики, образотворчого мистецтва, праці, де може стояти мета формування екологічної культури, близька до теми.
Розв'язання освітніх завдань з формування свідомого відношення до екологобезпечного поводження з побутовими відходами має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до прикладів із життя, навчальний матеріал (який підбирає сам учитель з додаткових джерел) повинен не бути насиченим технічною інформацією, яку діти неспроможні сприйняти належним чином.
У старших класах загальноосвітніх шкіл у змісті окремих навчальних дисциплін - географії, біології, технічної праці, обслуговуючої праці тощо - можна ґрунтовно розкрити проблеми міста, села з екологобезпечного поводження з побутовими відходами, роздільного збирання їх окремих компонентів, утримання в чистоті дворів, вулиць. Проте низка питань залишається поза увагою. Тому найбільше досліджувати поставлені завдання з даної проблеми можна на факультативних заняттях у 8-11 класах факультативного курсу з "Екологічної освіти школярів", під час практично-дослідницької роботи.
Реалізація головного завдання прийнятої Концепції екологічної освіти України з формування екологічної культури - екологізації навчально-виховного процесу - передбачає включення екологічних аспектів до всіх навчальних дисциплін, виховних заходів та роботи з батьками.
У даних матеріалах реалізовані психологічні, етичні та методичні принципи, які представлені розробкою свята, казок, дидактичних ігор, практичних робіт, лабораторно-дослідницької роботи на лоні природи, а також сторінкою для батьків і можуть бути використані широким колом - батьками, вихователями, учителями, керівниками гурткової роботи, класними керівниками.
Сценарій екологічної вистави в старшій групі
дитячого навчального закладу на тему:
"Бережіть природу"
Дійство відбувається у залі.
Дія перша
Полінка: (вибігає, стрибає навколо бутафорного квітника).
Ля, ля, ля, ля, ля... Ой, скільки квітів!
Зараз нарву букет!
(Рве квіти і ніжкою буцає хліб,
папірці кидає і пакети).
Дмитрик: (вибігає). Привіт, Полінко! (Стоїть
з мокрим відром з якого виглядають залишки сміття)
Бачиш, бабуся попрохала винести сміття, а пташка
сиділа на гілці, так сусідський кіт перейняв,
ой, дав би я йому, коли б наздогнав!
Полінка: Привіт, Дмитрику! Де це ти ганяв?
Ой, як розхристався! Чому ти висипав усе сміття
біля квітника та й птахів ганяєш?
Хіба ж так можна? Птахи - наші друзі!
Знаєш віршика?
На городі, в полі, в лузі
Нам птахи всі - вірні друзі!
Дмитрик: О - ой - йой, вихователька знайшлася! А сама яка?
Он скільки квітів нарвала - вони вже й зів'яли.
Та ще і хліб, папірці буцаєш.
Полінка: (скрушно). Та й справді...
Дія друга
У залі роблять затемнення. Все зникає.
Дмитрик: Чого це так темно стало, ніби вночі,
куди ж поділося сонце? (звучить сумна музика.
Полінка з Дмитриком здивовано. Роззираються).
Полінка: Де це ми?
Дмитрик: Я не збагну. Дивися - все зникло: і квіти,
і пташки, і дерева, і навіть цей вреднючий
товстий кіт Васько теж кудись подівся!
Полінка: Ой, як пити хочеться, а тут навіть води немає
і дихати нічим!
Дмитрик: А їсти як хочеться! Хоч би одне яблучко знайшлося!
Удома ж їх стільки, аж під ногами валяються.
Хоч би кусок хлібця з'їсти!
Полінка: Нічого немає. Ні звуку, ні шелесту!
Дмитрик: Полінко, давай погукаємо. Хтось же тут має бути!
Полінка: Давай!
Діти: (гукають). Аго - ов! Є тут хто?
Виходить зажурений дракончик і веселий Нечепура.
Діти: Добрий день!
Дракончик: (сумно) У нас немає дня, у нас завжди одна ніч.
Тож на добраніч (лаштується йти геть).
Нечепура: Ой, як гарно, весело мені і я росту й росту.
Скільки сміття і нечистот!
Діти: (разом). Дракончику, не йди, не йди, зачекай!
Дракончик зупиняється.
Нечепура: Я буду з вами і весело буде, і не сумуйте.
Ви будете схожі на мене!
Полінка: Дракончику, поясни: куди ми потрапили
і що це все означає?
Дракончик: Зараз ви перебуваєте на сумній планеті
й додому повернетесь не скоро. Ви на Землі
так нищите природу, що невдовзі у вас буде гірше,
ніж у нас. Отож звикайте (збирається йти).
Діти: (стурбовано). Не йди, не йди, не залишай нас самих
з Нечепурою!
(Нечепура радіє).
Дракончик: Через таких дітей, як ви, у нас і загинула
планета. А як було у нас красиво і весело!
Колись ця планета мала назву "Весела",
було багато квітів, дерев, зеленої травички,
пташок, метеликів, річок. Але діти через
своє невміння берегти природу знищили її: рвали
квіти, топтали травичку, ловили метеликів,
стріляли з рогаток горобчиків. Кидали різний бруд
в ріки і джерела, сади, поля, квітники,
через що вода в них зіпсувалася і висохла.
І тепер на нашій планеті нічого не росте і не чути
чудового співу пташок. Тому і називають
нашу планету "Сумною" і живуть тут Нечепури.
Діти: Вибачте нам, ми більше ніколи
не будемо нищити природу!
Полінка: Я навіть віршика про природу знаю:
Бережімо ріки,
Бережімо води,
Як матусю рідну,
Бережімо природу!
Бережімо кожну
Квіточку й травинку,
Бо ми всі - природи
Рідної частинки.
Дракончик: Гарний віршик. Розкажіть іще щось,
бо так сумно - птахи не прилітають
і квіти не квітнуть.
Дмитрик: То ми з Полінкою вам таночок птахів затанцюємо.
Ми нещодавно розучили його в дитячому садку.
Діти танцюють таночок птахів.
Дракончик: Гарно! Не такі ви вже й погані діти!
Дмитрик: Так, ми все зрозуміли і більше не будемо
нищити природу.
Полінка: Вибач нам, просимо!
Дракончик: Гаразд. Я вас не просто відпускаю додому,
а пошлю на Землю з важливим завданням:
розкажіть усім дітям, що природу треба берегти,
адже вона дуже ніжна і може загинути назавжди.
Дмитрик,
Полінка: (разом) Розкажемо, розкажемо.
Дракончик: Мені так весело з вами, що не хочеться
й прощатися.
Нечепура: Ой, а мені щось недобре!
Полінка: А ти завітай до нас на гостини - у нашому
дитячому садку усі зустрінуть дуже радо!
Дракончик: Дякую, колись завітаю. А зараз нам час прощатися.
Вмикається світло.
Під звуки космічної музики діти відлітають.
Дія третя
Вмикається світло.
Полінка і Дмитрик зупиняються біля квітника.
Полінка: (радіє, стрибає). Квітоньки мої ріднесенькі,
я вас ніколи вже не рватиму.
Краще я поллю вас і сміттєчко приберу.
Дмитрик: Ой, які красиві відерця стоять, поглянь, Полінко!
Полінка: Дмитрику, а це пакетик знадобиться мамі
під розсаду, а хлібчик я віддам синичкам.
Дмитрик: А із пляшечки я зроблю лопатку і нею буду збирати
сміття!
Полінка: Скільки може бути потрібних речей.
Давай розкажемо дітям, що не можна смітити,
а речі, які не потрібні,
можна використати вдома ще і ще.
Дмитрик: І красиві відерця для сміття теж поставлені
щоб кидати і папір, і скло та залишки їжі окремо.
Полінка: Слухайте, діти, давайте поглянемо які красиві
платтячка у дівчаток із будинку моделей!
(Театр екомоди).
(Виходять 3-4 дівчинки у платтячках,
прикрашених відходами - з паперу, пластмаси,
пакетів, газет, кришечок від пляшок тощо)
Дмитрик: (хапає кота, що лежить край квітника).
Ой, Васюню, як я за тобою знудьгувався!
Та не дмися, а давай лапу - будемо миритися!
Я більше не ганятиму тебе.
Полінка: Петрику, а про завдання Дракончика не забудемо?
Дмитрик: Давай мерщій розкажемо дітям!
Полінка: Слухайте, діти!
Квіточку кожну,
Кожну травинку
Плекай, бережи.
Іншим малятам -
Усім своїм друзям,
Теж накажи!
Дмитрик: А зараз давайте всі гуртом заспіваємо.
Пісня "Бережіть природу!"
Сл. Н.Іванюк Не ламай, не ламай
Муз. В.Стороженка На дереві гілку.
Не вбивай, не вбивай
Стрибунця і бджілку.
Не брудни, не брудни
Джерельце водиці
І не псуй, і не псуй
Чистої криниці.
Не зривай, не зривай
Квітку, бо зів'яне
І трави не топчи,
Бо її не стане.
Не сміти, не сміти,
Ні в садку, ні вдома,
І роздільно сміття,
Ти збирай без втоми!
Казка для дітей старшої групи дитячого
навчального закладу та початкової школи
"Пригоди хлопчика Полімерчика"
Одного осіннього сонячного дня, коли яскраво-червоне листячко
падало з дерев в парку, пташки весело щебетали, готувались у
вирій - до теплих країв, дівчинка Алінка бавилась біля свого
будинку. Недалеко, де стояли великі контейнери із сміттям, яке вже
сипалося через верх, вона почула тоненький плач. Прислухалась,
підійшла ближче - нікого, а голос - гучніше. "Хто ж може плакати?
Нікого не видно навкруги, - подумала Алінка. - Невже в
контейнері?"
- Хто ж тут плаче?
Голос затихнув. Алінка знову запитала:
- Хто тут є? Чому плачеш?
Аж ненароком зверху сміття вона побачила маленького хлопчика,
який виліз з-під ганчір'я. Він був брудний, пошарпаний, мокрий і
бридкий. Побачивши маленьку красиву, із золотавим волоссям та
ніжним рум'яним обличчям дівчинку, він так зніяковів!!!
Алінка запитала у хлопчика:
- Як тебе звати?
Витираючи кулачками обличчя та пригладжуючи волосся, він
відповів:
- Я Полімерчик.
- А як ти сюди потрапив? І чому так плачеш?
- А як же мені не плакати, як я загубився у такому смітті -
без своїх братиків і сестричок. На мене накидали і листя, і
шматочки картоплі, яблук та різних овочів, а ще папір та скло -
бачиш, пальчик поранив! А як один старий дідусь кинув старого
велосипеда, то я зовсім не зміг вилізти - ось і плакав. А мої
братики й сестрички, їх так багато - це і пакетики з поліетилену,
і пляшки з різних продуктів, а також дитячі іграшки - вони живуть
у районах чистоти в окремих красивих контейнерах.
Слухаючи маленького хлопчика Полімерчика, Алінка подумала, що
і вона винна також у такому становищі. Адже вдома стоїть одне
відро для сміття, де і рештки від обіду та панчохи бабусі, папір
від домашнього завдання, ой, і красива мамина ваза, яку сьогодні
вранці розбила кішечка Мурка, теж там! Пригадавши розповідь
бабусі, що в таких місцях може жити монстроподібна істота
Нечепура, яка може і в квартири потрапити, Алінка запитала в
хлопчика:
- Що ж робити, як допомогти тобі?
- Дай мені руку! - говорить Полімерчик. - Побігли, я покажу
тобі цей район міста, там я живу.
Вони бігли зеленою рівненькою стежинкою.
- Ой, які чисті доріжки! Та й листячка, що падало з дерев, не
бачити, - говорить Алінка.
- Ось ми вже й удома! - радісно вигукнув Полімерчик. -
Знайомся з моїми братиками - це пакетики з молока та йогурту, але
вони стоять на вікні - там буде рости цибулька та кріп, а ось і
сестрички - пляшки з пластику - вази для квітів, та і совочок
гарний, а й ще - ось, поглянь! Вони ще знадобляться, їх викидати
не треба.
Алінка на кухні побачила яскраві мішечки з харчовими
відходами, з папером і картоном, а там ще мішечки - мабуть, там
скло. А на подвір'ї біля паркану стоять яскраві великі ящики - а
вони різного кольору. Сюди й потрапляють тверді побутові відходи -
поглянь, як чисто!
"Тут Нечепури-потвори вже ніколи не буде!" - подумала Алінка.
- Спасибі тобі, Алінко, що допомогла. Давай товаришувати, -
запропонував хлопчик Полімерчик Алінці. - Завтра я тобі покажу, що
відбувається із сміттям далі!
Погодившись, Алінка побігла додому. Сонечко вже сідало за
обрій, легенько шелестів вітерець, вщухали пташині перемови між
собою. Дівчинка думала про чудовий район міста радості, краси й
чистоти. Та ще дуже багато думок і запитань було в Алінки після
знайомства з хлопчиком Полімерчиком.
Завдання: продовжити розповідь (казочку) про подорож Алінки й
Полімерчика.
Запитання до тексту
1. Що таке сміття?
2. Що таке тверді побутові відходи?
3. Для чого потрібні ящики сміття?
4. Чому плакав хлопчик Полімерчик?
5. Чим сподобався район радості й чистоти Алінці?
6. Чому радісно вдома Полімерчику?
7. Які речі у вас удома можна не викидати, а ще використати?
Гра "Знайди двійника"
Мета: усвідомлення проблеми побутових відходів.
Завдання: знайти двійника побутовим речам разового використання, або як їм "знайти роботу".
Обладнання: дошка, крейда або папір, олівці чи фломастери.
Підготовка до гри: учитель проводить з учнями бесіду: де, чому й хто створює тверді побутові відходи; де і в якій кількості ми їх зустрічаємо; які почуття викликає в нас споглядання засмічених дворів, вулиць, берегів річок тощо. Чи можна зменшити кількість твердих побутових відходів, що утворюються, як це зробити?
Хід гри: ведучий пропонує гравцям скласти список побутових речей одноразового використання: діти називають, учитель записує на дошці чи фломастером на великому аркуші паперу, який можна закріпити на дереві, на кущі, на стіні тощо. Потім гравцям пропонується знайти, де це можливо, "двійника", тобто чим замінити предмет разового використання, щоб його можна було використовувати неодноразово. Якщо ж замінити не можна, то продумати: яку "знайти йому роботу" або куди подіти використаний предмет, щоб він не забруднював повітря, ґрунту, не псував вигляд подвір'я, вулиці.
Правила гри: якщо група гравців невелика, вони по черзі дають відповіді на запитання ведучого і за правильну відповідь одержують 1 бал; якщо гравець відповіді не знає - він пропускає хід. Коли в групі 6 і більше дітей, вони можуть розділитися на 2 команди, кожна має свій аркуш паперу і працює з ним, узгоджуючи з учителем незрозумілі чи спірні питання.
Переможець той, хто набрав більшу кількість балів, або команда, яка назвала більшу кількість предметів разового використання й правильно знайшла їм "двійників", або пояснила - куди можна подіти використану річ, чи вона ще може бути десь використаною.
Обговорення гри:
1. Чи завжди можна знайти "двійника" речі разового використання?
2. Чи можна предмету разового використання знайти ще якесь застосування?
У кінцевому результаті може бути створено такий "інформаційний лист":
Рольова гра "Кухня" (для дітей 4-8 класів)
Мета гри:
- сприяти усвідомленню учнями особистої причетності до вирішення проблеми побутових відходів, формуванню активної екологічної позиції;
- сприяти формуванню практичних навичок екологічно доцільної поведінки;
- допомогти учням відповісти на питання: як зменшити кількість твердих побутових відходів і як ми можемо вплинути на вирішення проблеми?
Завдання 1. Поділіть учасників на чотири групи по 5-7 осіб.
Нагадайте, що одним із джерел забруднення довкілля є побутові відходи. Щорічно в Україні накопичується близько 50 млн. кубічних метрів відходів, тобто по 0,8 кубічних метрів на кожного мешканця. Кожен громадянин причетний до вирішення цієї проблеми. Це учасники побачили також з попередніх завдань.
Поясніть, що учасникам пропонується рольова гра "Кухня", яка допоможе усвідомити особисту причетність до проблем мінімізації утворення відходів. Роздайте кожній з 4 груп по одній картці:
1. Старі, використані речі - протертий плед, старі чашки, каструлі та порцеляна, старий ополоник, старий іграшковий ведмедик, інші родинні речі, меблі тощо.
2. Речі, виготовлені з перероблених матеріалів - скляна ваза, газета, металева коробка для борошна тощо.
3. Нові речі - каструля, тарілка, буфет, скатертина, телевізор.
4. Тверді побутові відходи - харчові відходи, паперовий пакет, пластикова пляшка, банка з алюмінію тощо.
Кожен має вирішити, якою річчю він бажає бути.
Поясніть, що завдання груп полягає у тому, щоб у вигляді п'єси закінчити оповідання. Зачитайте його:
"У старому будинку мешкає родина: батько Петро Опанасович, мати Марія Семенівна та їхні діти Світланка та Михайлик. Петро Опанасович народився в цьому домі, а Марія Семенівна - з невеликого міста неподалік.
Одного разу Марія Семенівна прокинулась, почувши чиїсь схвильовані голоси. Вона підвелась, аби перевірити чи все гаразд зі Світланкою та Михайликом. Проходячи коридором, вона зрозуміла, що голоси долинали з кухні. Марія Семенівна крадькома підійшла до дверей...
У кухні розмовляли різні речі..."
Щоб полегшити виконання роботи, доцільно кожній групі дати аркуш із надрукованими порадами.
- голоси належать різним речам у будинку, що розмовляють про своє теперішнє життя та своє майбутнє.
- ви маєте вирішити, яким буде їх майбутнє згідно з розвитком подій в оповіданні.
- пригадайте факти зі свого власного життєвого досвіду та оточення. Візьміть до уваги традиції та звичаї, які існують у ваших сім'ях, містах і селах.
Допоможуть також зразки висловлювань кожної групи речей, надруковані окремо.
Старі, використані речі можуть мати пам'ять. Вони можуть обговорювати, чому важливо зберігати сировинні матеріали на Землі, як використовувати старі речі, що збереглися, а також як важливо взагалі мати їх якомога менше.
Приклади їхніх висловлювань:
- чи пам'ятаєте ви бабусю Петра Опанасовича? Вона ніколи не...
- я сподіваюся побачити, як Марія Семенівна...
- я був іграшковим ведмедиком нашого господаря. Його друзі пропонували викинути мене, але він... і тепер...
- чи бачили ви колись пластиковий посуд, який люди не миють, а викидають після використання? Чи не здається це вам дивним - викидати корисні речі?...
Речі, виготовлені з перероблених матеріалів можуть пояснити, що зі старих речей можна зробити зовсім нові. З дерева, старого паперу та одягу виготовляють новий папір, а метали, скло та деякі пластмаси можна розплавити та перетворити на нові речі.
Приклади висловлювань перероблених речей:
- колись я була... потім люди зібрали мене та інших... На фабриці робітники...
- було цікаво спостерігати, як...
- я був урятований...
- газето, не хвилюйся, наші господарі ніколи не допустять, щоб...
Нові речі розповідають, з чого вони виготовлені, та як відбувається цей процес, які матеріали використовуються, як їх доставили до будинку тощо. Вони також можуть пояснити, які забруднення потрапляють у довкілля у результаті їх виробництва і які відходи при цьому утворюються.
Приклади висловлювань нових речей:
- мене зробили на заводі з...
- що зі мною буде, коли...
- чи довго я тут перебуватиму? Я теж стану колись старим....
- якщо господарі люблять і шанують нас, вони...
- чи можна мене переробити і використати повторно?
- мене виготовили у Японії. Нас упакували у... і перевозили... Подорож тривала досить довго...
Сміття стурбоване найбільше. Його непокоїть перспектива потрапити на сміттєзвалище або до сміттєспалювальних заводів. Воно знає про те, що звалища забруднюють навколишнє середовище, і не бажає брати в цьому участь. Після перероблення тверді побутові відходи вже не будуть твердими побутовими відходами, а можуть стати цінною сировиною.
Ось про що можуть говорити тверді побутові відходи:
- що може трапитися, якщо я закінчу своє життя на звалищі?...
- мені відомо, що звалища забруднюють воду, повітря, землю...
- чи зможуть Михайлик і Світланка мати чисте довкілля у майбутньому, якщо...
- вважаю, що люди повинні...
Нагадайте учасникам завдання - придумати та зіграти свої п'єси, продовжуючи історію, розпочату на занятті. Дайте відповіді на запитання, якщо вони виникнуть. У всьому іншому групи працюють самостійно. Відведіть достатньо часу на підготовку.
Нехай кожна група представить свою сценку. Якщо діти будуть задоволені результатами своєї роботи, запропонуйте її удосконалити - створити цілісний спектакль з відповідними костюмами, декораціями тощо. Можна буде згодом виступити перед молодшими школярами.
Поради вчителеві. Рольова гра-перевтілення заснована на психологічному механізмі рефлексії і має потужний виховний вплив. Радимо використати її саме так, як описано, а не перетворювати на спектакль з багаторазовими репетиціями. Адже головне тут - почуття учасників, а не відточування акторської майстерності. З виховної точки зору значно ефективніше допомогти молодшим учням самим провести цю гру. Лише беручи безпосередню участь у ній, діти усвідомлюватимуть особисту причетність до проблеми.
У цій грі можуть одночасно брати участь школярі різного віку. У такому випадку старшокласники, які володіють більшим обсягом інформації, більш глибокими екологічними знаннями, мимоволі навчатимуть молодших, менш досвідчених, учасників.
Практично-дослідна робота на лоні природи
Тема: Вивчення проблеми забруднення довкілля твердими побутовими відходами.
Мета:
- дати основні необхідні знання дітям з проблеми екологобезпечного поводження з побутовими відходами;
- ознайомити дітей з альтернативними методами перероблення твердих побутових відходів;
- дати дітям можливість порівнювати різні способи вирішення проблеми побутових відходів;
- виховувати в дітей свідомість і культуру екологобезпечного поводження з побутовими відходами.
Інформація.
У промислово розвинутих країнах 30% за масою і 50% за об'ємом побутових відходів припадає на упаковки. Решту становлять харчові або біологічні відходи (кухонні та садові), папір, картон, скло, текстиль, дерево, чорні та кольорові метали, небезпечні відходи тощо.
Різке збільшення обсягів утворення побутових відходів створює проблему їх складування. На сміттєспалювальних заводах (Київ, Дніпропетровськ) знешкоджується тільки 0,6% загального обсягу твердих побутових відходів, що утворюється в Україні.
Завдання:
1. Обстежте місцевість на наявність неорганізованих ("диких") звалищ твердих побутових відходів.
2. Опишіть їх за планом: орієнтовний розмір ділянки забруднення; характер забруднюючих речовин; стан рослинності поблизу цієї ділянки.
3. Сфотографуйте виявлені об'єкти забруднення з метою використання цього матеріалу в різних пропагандистських природоохоронних заходах.
4. Нанесіть на карту міста виявлені об'єкти забруднення.
5. За літературними джерелами з'ясуйте:
а) які екологічні проблеми пов'язані з твердими побутовими відходами;
б) який вплив справляє спалювання твердих побутових відходів на навколишнє природне середовище, здоров'я людини;
в) що таке рециклінг відходів;
г) які існують нові технології перероблення відходів.
6. Зібраний матеріал оформіть у вигляді стінної газети. Підготуйте бесіду з молодшими школярами про небажаність спалювання побутових відходів і шкідливий вплив на здоров'я людей газоподібних речовин, які утворюються під час спалювання цих відходів.
7. Розробіть проект ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ.
8. Організуйте зустріч з представниками житлово-комунального господарства, обговоріть цю проблему і запропонуйте свої проекти ліквідації сміттєвих звалищ.
9. Розпочніть заняття з веселої простої гри "Я вважаю". Нехай учні стануть у коло довкола вас. Поясніть, що вони мають уважно слухати і виконувати ваші прохання. Зауважте, що учні мають бути відвертими й самокритичними. Зрештою, це лише гра, й ніхто не засуджуватиме їхніх вчинків. Поспіль, не поспішаючи (аби учні могли трохи обміркувати твердження і виконати задані дії), зачитайте твердження. На них мають реагувати ті учні, для яких ці твердження вірні.
- якщо ви, знайшовши в кишені непотрібний папірець, викидаєте його на землю, підніміть вгору руку.
- якщо ви та ваша родина повторно використовуєте або здаєте скляні пляшки, підстрибніть.
- якщо ви віддаєте свій одяг комусь меншому, коли виростаєте з нього, тупніть ногою.
- якщо у вашій родині не прийнято викидати сухий хліб, сплесніть у долоні.
- якщо ви використовуєте папір з обох боків перш, ніж викинути його, посміхніться.
- якщо ваша родина ніколи не компостує харчові відходи, зробіть крок назад.
- якщо ви добре дбаєте про свій одяг та інші речі, так, що вони довго слугуватимуть вам, зробіть крок уперед.
- якщо за будь-якої можливості ви використовуєте перероблений папір, змахніть руками.
- якщо ваша родина надає перевагу паперовим, а не виготовленим з тканини, серветкам, присядьте й підведіться.
- якщо сніданки до школи ви носите у пластиковому пакеті чи у спеціальній бутербродниці, а не у паперових пакунках, підстрибніть.
- якщо вдома ви миєте пластикові пакети, аби їх можна було використати повторно, тупніть ногою.
- якщо ви розмовляєте з батьками про навколишнє середовище, сплесніть у долоні.
Подякуйте учням за роботу й обговоріть питання:
- чи сподобалась їм вправа?
- чи дізнались вони щось нове про проблему твердих побутових відходів?
- що нового вони дізнались про себе?
Обговоріть детальніше будь-яке з тверджень, сформулювавши його так, аби учні поділилися своїми міркуваннями, спостереженнями, життєвим досвідом. Наприклад: чому у родинах багатьох з вас не викидають черствий хліб? Хто започаткував в вашій родині цю традицію? Що ви з ним робите? Хто знає інші способи використання черствого хліба? Чи вважаєте ви, що цю традицію варто підтримувати й передавати наступним поколінням?
Поради вчителеві. Запропонована вправа сприяє встановленню атмосфери приязності, довіри, відвертості, необхідної для продуктивного педагогічного впливу. Виконання простих фізичних вправ також стимулює розумову діяльність. Тому використовувати її можна на будь-якому етапі занять, логічно пов'язуючи з матеріалом, що вивчається. У запропонованій формі цю вправу можна пропонувати учням будь-якого віку. Проте в разі потреби її можна представити у формі тестування. Тоді твердження слід трансформувати так, щоб на них можна було відповідати "так" або "ні". Наприклад: коли я виросту зі свого одягу, то віддам його комусь, хто менший за мене. Зауважте, що результати тестування не оцінюються і можуть бути оприлюднені лише за бажанням учасників.
10. Закладання дослідів з різними видами відходів.
Заздалегідь окремим групам учасників (по 3-5 осіб) дається завдання зібрати зразки будь-яких відходів, які утворюються в родині за день. Це можуть бути скло, папір, одноразовий посуд, різні харчові відходи тощо.
Зразки принесених на заняття матеріалів складають в 4 синтетичні сітки на зразок тих, в яких часом фасують фрукти в магазинах. Вміст сіток має бути однаковим. Складається список вмісту кожної сітки. Списки зберігаються окремо. Вказується число, місяць початку досліду.
Підготовлені сітки з відходами закопують у землю на глибину 30-50 см на різних ділянках: відкриті сухі галявини (поле, лучні ділянки), під деревами в лісі, поблизу мурашника чи водойми.
Експеримент розраховано на весь навчальний рік. Підсумки підводяться наприкінці навчального року.
11. Для виконання цього завдання з допомогою учнів назбирайте газет і журналів. Доберіть ілюстративний матеріал із зображенням будинків, кімнат у будинках, рекламу побутових речей.
У короткій вступній бесіді зауважте, що існує багато речей і предметів, без яких, на відміну від інших, ми просто не можемо обійтись.
Поділіть клас на групи по 3-5 учнів. Роздайте кожній групі зібраний ілюстративний матеріал. Нехай кожна група зробить вибірку і складе список усіх побутових речей, розподіливши їх на три категорії:
Категорія 1. Необхідні речі.
Категорія 2. Речі, що якимсь чином задовольняють потреби у комфорті та зручності.
Категорія 3. Зайві речі.
Після виконання завдання обговоріть з учнями питання:
- який список вийшов найдовшим?
- які речі ви віднесли до категорії непотрібних речей і чому?
- чому, на вашу думку, люди купують непотрібні речі?
- чому люди вважають, що ці речі їм потрібні?
- чому інколи важко відмовитися від придбання непотрібних речей?
- як можна за допомогою різних речей або різного їх використання впливати на довкілля?
- що можете зробити ви та члени вашої сім'ї, аби критично підходити до придбання побутових речей?
Приклади того, що можуть відповісти учні, допоможуть спрямувати обговорення:
У своєму домі:
- користуватися серветками і рушниками з тканини замість паперових.
- мити та повторно використовувати пластикові ємкості та упаковки для харчових продуктів.
- старі нейлонові речі після прання й нарізання дрібними клаптиками можуть слугувати для набивання диванних подушечок, м'яких іграшок.
- з іншого непридатного для користування одягу після нарізання смужками можна плести різні килимки.
У найближчому оточенні:
- поширювати інформацію про шкідливість марнотратства, про проблему твердих побутових відходів.
- допомагати літнім людям доставляти на приймальні пункти речі для перероблення.
У громадах:
- організовувати й проводити компанії за чистоту.
- видавати "зелені нагороди" місцевим бізнесменам, які так чи інакше дбають про довкілля.
12. Обговоріть з учнями питання:
- що означає "викинути геть"?
- де знаходиться "геть"?
- допоможіть учням з'ясувати сутність різних методів вирішення проблеми побутових відходів: захоронення, спалювання з отриманням енергії, компостування, перероблення тощо. Для цього поділіть учасників на невеликі групи. Нехай кожна група за літературними джерелами дослідить один зі способів утилізації твердих побутових відходів, а потім доповість про нього іншим учасникам. Доповідь доцільно супроводжувати малюнками, схемами. Така робота не займе багато часу (близько 30 хвилин), але буде досить ефективною.
- з'ясуйте, як вирішується проблема твердих побутових відходів у вашому населеному пункті. Якщо на це запитання відповісти важко, влаштуйте зустріч з представником комунальних служб, що відповідальні за вирішення проблеми у вашому місті. Можна також провести екскурсію на сміттєзвалище, полігон, інші об'єкти поводження з побутовими відходами. В будь-якому випадку, нехай учні заздалегідь сформулюють запитання, які хотіли б з'ясувати.
13. Разом з учнями змоделюйте полігон і звалище відходів. Для цього можна використати прозорі пластикові пляшки з-під напоїв (1,5 - 2-х літрів). Зріжте верхню частину пляшок.
Насипте на дно першої посудини ґрунт, потім - тверді побутові відходи, знову - ґрунту, і знову - тверді побутові відходи, поки ємність не наповниться. Не заповнюйте ємність до самого верху, залиште 1-2 см до краю. Це буде модель захоронення.
Моделюючи звалище, насипте у посудину ґрунту, а зверху - тверді побутові відходи, так само залишивши трохи вільного місця до краю.
Сміття в обох моделях має бути приблизно однаковим за об'ємом та складом, тобто, до нього мають входити матеріали й речовини, які розкладаються у природі (харчові відходи, папір, рослинні рештки) й такі, що в природі практично не розкладаються (скло, метали, пластик тощо). Записи щодо вмісту обох посудин зберігайте окремо до кінця досліду.
Час від часу поливайте обидві посудини однаковою кількістю води. Реєструйте зміни, що відбуваються у кожній посудині (просідання ґрунту, утворення фільтрату тощо). Не дивуйтесь, якщо модель відкритого звалища стане джерелом неприємного запаху внаслідок розкладання харчових відходів. Зауважте, що в іншій моделі цього не спостерігається.
................Перейти до повного тексту