1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАДА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у галузі геологічного вивчення і використання надр
( Рішення введено в дію Указом Президента N 90/2010 від 03.02.2010 )
Розглянувши ситуацію, що склалася у сфері використання надр, проаналізувавши законодавство про надра, Рада національної безпеки і оборони України відзначає наявність системних проблем, які становлять реальну загрозу економічній безпеці держави.
На території України, яка становить 0,7 відсотка світової території, виявлено до п'яти відсотків усіх мінерально-сировинних ресурсів земної кулі.
Належне державне управління в галузі геологічного вивчення та використання надр дало б змогу мінімізувати імпорт гостродефіцитної сировини: кольорових, рідкісних, рідкісноземельних, дорогоцінних металів, збільшити видобуток власних нафти і газу, значно підвищити економічну незалежність і безпеку держави.
Однак постійне реформування за роки незалежності органів, що здійснюють державне управління у галузі геологічного вивчення і використання надр, зокрема передача повноважень з управління підприємствами з геологічного вивчення та використання надр від одного державного органу до іншого, призвело до зниження ефективності діяльності таких підприємств та погіршення стану використання надр у державі в цілому.
Національна акціонерна компанія "Надра України", утворена у 2000 році з метою підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр та поліпшення забезпечення потреб України в корисних копалинах, не лише не досягла поставленої мети, а й не забезпечила ефективного управління підприємствами, у статутних (складених) капіталах яких Компанія володіє корпоративними правами.
Відсутність чіткого розподілу компетенції державних органів фактично унеможливила здійснення ефективного контролю за виконанням державного замовлення в галузі геологічного вивчення і використання надр.
Унаслідок формального застосування результативних показників бюджетних програм, неефективного здійснення розпорядниками бюджетних коштів видатків бюджету, зокрема, під час планування геологорозвідувальних робіт обсяги геологорозвідувальних робіт з 1991 року скоротилися в десятки разів, а кількість зайнятих у галузі працівників - ушестеро.
Використання видобувними підприємствами застарілого обладнання, зношеність якого становить 50-70 відсотків, відтік кваліфікованих спеціалістів призвели до зниження якості виконання робіт у галузі, виникнення аварійних ситуацій і, відповідно, відмови замовників геологорозвідувальних робіт від послуг підприємств, у статутних (складених) капіталах яких Національна акціонерна компанія "Надра України" володіє корпоративними правами.
Не відповідає потребам сьогодення, стримує розвиток галузі, створює передумови для нераціонального використання надр та поширення корупції в цій галузі й недосконалість законодавства про надра.
З огляду на загрозливу ситуацію, що склалася в галузі геологічного вивчення і використання надр, та наявні у цій галузі ризики, а також ураховуючи, що нераціональне, виснажливе використання мінерально-сировинних природних ресурсів відповідно до статті 7 Закону України "Про основи національної безпеки України" віднесено до основних загроз національній безпеці в екологічній сфері, Рада національної безпеки і оборони України
вирішила:
1. Вважати незадовільною роботу Кабінету Міністрів України із реалізації державної політики у сфері регулювання гірничих відносин.
2. Визнати такою, що не відповідає інтересам національної безпеки, існуючу систему державного управління у галузі геологічного вивчення і використання надр.
3. Кабінету Міністрів України:
1) розробити, в установленому порядку внести на розгляд Верховної Ради України та забезпечити супроводження в парламенті проекту Закону про внесення змін до Кодексу України про надра та інших законодавчих актів України, в якому передбачити, зокрема:
заборону переоформлення, відчуження спеціальних дозволів на користування надрами;
вичерпні підстави надання спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціонів,
порядок та умови проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами;
методику визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціальних дозволів на користування надрами;
посилення відповідальності за порушення умов спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами;
збільшення частки відрахувань з платежів за користування надрами, що спрямовуються до місцевих бюджетів;
2) вжити у тримісячний строк у встановленому порядку заходів щодо:
затвердження пріоритетних напрямів розвитку мінерально-сировинної бази України на 2011 та наступні роки для забезпечення потреб вітчизняної промисловості у кольорових, рідкісних і рідкісноземельних металах;
визначення переліку родовищ корисних копалин для першочергового промислового освоєння з використанням прогресивних технологій;
забезпечення впровадження на підприємствах гірничо-металургійного комплексу високотехнологічних способів виробництва з використанням рідкісних, рідкісноземельних і легуючих металів та розвитку нових напрямів гірничо-металургійного виробництва з їх пріоритетним використанням;

................
Перейти до повного тексту