1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ВОДНОМУ ГОСПОДАРСТВУ
Н А К А З
31.07.2009 N 135
Про підсумки діяльності водогосподарсько-меліоративного комплексу за I півріччя 2009 року і заходи щодо забезпечення сталого функціонування галузі у III кварталі 2009 року
Колегія Комітету, розглянувши підсумки роботи галузі у січні-червні 2009 року, відзначила, що Держводгосп, виходячи з положень Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Подолання впливу світової фінансово-економічної кризи та поступальний розвиток", протягом I півріччя 2009 року спрямовував роботу водогосподарсько-меліоративного комплексу на забезпечення потреб населення і галузей економіки України у водних ресурсах та їх раціональне використання, працездатності меліоративних систем, виконання природоохоронних заходів, збереження і ремонт основних фондів, а також вирішення проблемних питань соціально-економічного розвитку за пріоритетними напрямками діяльності Держводгоспу на 2009 рік.
Протягом I півріччя поточного року виконано комплекс заходів щодо забезпечення потреб населення і галузей економіки України у водних ресурсах.
Міжвідомчими комісіями в основних басейнах річок країни - Дніпра, Дністра, Дунаю, Сіверського Дінця, Південного Бугу встановлено оптимальні режими роботи міжгалузевих водогосподарських систем та здійснюється постійний контроль за їх дотриманням. Враховуючи гідрометеорологічну та водогосподарську ситуацію, оперативно вносилися необхідні корективи. За звітний період відбулося 22 засідання Міжвідомчих комісій (у 2008 році - 26), у тому числі засідання Міжвідомчої Комісії з питань промивки русла р. Інгулець у весняний період 2009 року та шляхів покращення екологічного стану водних ресурсів у басейні.
У першому півріччі проведено 2 засідання Міжвідомчої координаційної ради з питань розвитку водного господарства, на яких розглянуто питання щодо підсумків роботи у 2008 році та планів на 2009 рік, з підготовки нової редакції Загальнодержавної програми розвитку водного господарства та виконання першочергових заходів щодо поліпшення екологічного стану у басейні р. Рось. За матеріалами засідань водогосподарським організаціям підготовлено відповідні доручення.
Постійно проводилися спостереження за зміною рівня води на річках, водосховищах і водогосподарських системах, встановлювалися спеціальні режими їх роботи на цей період, здійснювався обмін інформацією з гідрометслужбою.
Незважаючи на маловодну повінь на Дніпрі (20,1 куб.км від 26,6 куб.км), для забезпечення нормальних умов нересту у його пониззі протягом 3 місяців були забезпечені скидні витрати з Каховського водосховища обсягом 1500-1000 куб.м/с.
З метою запобігання можливим надзвичайним ситуаціям у літній період, враховуючи незначну за обсягом повінь у басейні р. Рось (27% норми), та для покращення якості води на водозаборах питного водопостачання БУВР р. Рось, розроблений регламент і проведена промивка водосховищ - Білоцерківського Верхнього, Богуславського, Стеблівського та Корсунь-Шевченківського. Обсяг промивки становив 1,5 млн.куб.м. Аналіз якості засвідчив зменшення вмісту у воді забруднюючих речовин.
Водоканалам міст басейну р. Рось доручено забезпечити дотримання проектних режимів роботи каналізаційних очисних споруд.
На виконання п. 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.10.2008 N 1288-р "Про скидання надлишків зворотних вод у р. Інгулець" після завершення регламентованого скиду високомінералізованих вод, обсяг якого становив 11,7 млн.куб.м, водогосподарськими організаціями Держводгоспу здійснено заходи щодо промивки русла р. Інгулець.
Загальний обсяг промивки склав 65 млн.куб.м, що відповідає узгодженому регламенту. Через відсутність весняної повені у басейні р. Інгулець (13% норми) до Карачунівського водосховища каналом Дніпро - Інгулець подано 35 млн.куб.м дніпровської води за рахунок оплати подачі води підприємствами Кривбасу. У результаті промивки хімічний склад води за вмістом хлоридів у р. Інгулець досяг нормативної якості (260 мг/л при нормі 350 мг/л), що дало можливість забезпечити своєчасну подачу води на зрошення у Миколаївській і Херсонській областях.
З метою стабілізації водогосподарської ситуації у басейні р. Інгулець за ініціативою Держводгоспу відбулися засідання технічної ради та Міжвідомчої комісії з питань промивки русла р. Інгулець. Рішення цих засідань доведені до заінтересованих органів виконавчої влади та водокористувачів.
З метою промивки Біляївського питного водозабору в Одеській області та обводнення міжріччя Дністер - Турунчук з 15 квітня по 15 травня з Дністровського водосховища здійснювався еколого-репродукійний попуск обсягом 1,23 млн.куб.м. У Дністровському водосховищі заакумульовано 2,8 млрд.куб.м води, що забезпечує потреби у питній воді Одеської області та м. Одеси.
Відповідно до рішення Міжвідомчої комісії від 30 травня 2008 р. з метою запобігання негативним явищам у нижній течії Південного Бугу розроблено та погоджено тимчасові правила експлуатації Олександрівського водосховища з його заповненням до позначки 16,9 метра.
У зв'язку з будівництвом та запланованим введенням в експлуатацію наступного пускового комплексу Ташлицької ГАЕС доручено дирекції Південно-Української АЕС чітко дотримуватися встановлених режимів роботи Олександрівського водосховища.
Аналіз якості води у Краснопавлівському водосховищі свідчить про поступове збільшення показника жорсткості води за період після закінчення водообміну у 2007 році і на 19 червня 2009 року склав 8,1 ммоль/куб.дм при нормі 7,0 ммоль/куб.дм.
Здійснення санітарних попусків у р. Сіверський Донець з Краснопавлівського водосховища на рівні 2 куб.м/с мають позитивні наслідки як для підтримання водності р. Сіверський Донець на ділянці нижче впадіння каналу Дніпро-Донбас, так і для покращення якості води на скидній ділянці каналу по руслу р. Берека.
З метою забезпечення населення та галузей економіки м. Харкова та Харківської області водою нормативної якості, опрацьовується питання з Мінфіном та Міністерством охорони навколишнього природного середовища щодо виділення коштів для проведення водообміну в Краснопавлівському водосховищі.
У березні-квітні було здійснено самоплинний водообмін Придунайських водосховищ. На кінець червня вони наповнені на 98% від проектних значень.
Загальний санітарно-екологічний стан річок басейну Дунаю та Причорномор'я задовільний.
За даними моніторингу поверхневих вод екологічний стан водойм, які є джерелами питного водопостачання, залишається напруженим.
Так, у басейні річки Дніпро має місце перевищення норм для води господарсько-питного використання за такими показниками як вміст органічних сполук, заліза, марганцю, кольоровості. Аналогічна ситуація спостерігається і в басейнах інших річок. Комітет постійно відслідковує якісний стан водних ресурсів і надає інформацію заінтересованим органам виконавчої влади.
За оперативними даними у I півріччі з водних об'єктів України було забрано 6,5 млрд.куб.м води, що приблизно на 1,0 млрд.куб.м менше ніж за аналогічні періоди 2007 та 2008 років. Промисловістю було забрано 2,1 млрд.куб.м води, сільським господарством - 2,3 млрд.куб.м, комунальною галуззю - 2,1 млрд.куб.м. Значне зменшення забору води обумовлено спадом виробництва промислової продукції найбільш водоємними галузями економіки,
За спеціальне використання водних ресурсів до Державного бюджету України станом на 01.07.2009 надійшло 327,6 млн.грн., що становить 46% від річних призначень (709 млн.грн.).
У I півріччі фахівцями водогосподарських організацій, яким надано право здійснювати контроль за охороною, раціональним використанням та відтворенням водних ресурсів, здійснено 5,6 тисяч перевірок щодо дотримання водоохоронного законодавства на землях водного фонду та водокористувачів усіх форм власності. За результатами перевірок 1506 осіб притягнуто до адміністративної відповідальності. На порушників водоохоронного законодавства накладено штрафів на суму 133,6 тис. гривень. Зменшення показників здійснення контрольних функцій у порівнянні з аналогічними періодами попередніх років обумовлено відсутністю фінансування з держбюджету за бюджетною програмою за КПКВ 5001060, а також прийняттям Кабінетом Міністрів України постанов щодо заборони здійснення перевірок суб'єктів господарювання і селищних рад.
На виконання протокольного рішення Прем'єр-міністра України від 17.01.2008 та доручення Кабінету Міністрів України від 11.04.2008 N 18918/1/1-08, щодо поліпшення виконання контрольних функцій у сфері охорони довкілля, використання та відтворення природних ресурсів та застосування в частині санкцій за порушення зазначених вимог, Мінприроди та Держводгоспом розроблено та подано на розгляд до Верховної Ради України проект Закону України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства".
Питання правового режиму використання земель водного фонду, водних об'єктів також врегульовані Держводгоспом при підготовці пропозицій та зауважень до проекту Закону України "Про внесення змін до Водного кодексу України", який прийнятий Верховною Радою України у першому читанні та запланований до розгляду у другому читанні.
За результатами проведеного з ініціативи Сіверсько-Донецького БУВР засідання Бассейнової Ради р. Сіверський Донець - українсько-російського "круглого столу" прийнято рішення щодо необхідності удосконалення нормативно-правової бази, спрямованої на удосконалення системи регламентування скидів забруднених вод, використання водних ресурсів та контролю за дотриманням водного законодавства підприємствами - забруднювачами житлово-комунального господарства.
Відповідно до наказу Держводгоспу від 26.02.2008 N 56 "Про впровадження басейнового принципу управління водними ресурсами" та вимог Водної Рамкової Директиву ЄС 23 червня 2009 року на базі Державного інституту управління та економіки водних ресурсів за участю науковців, громадських організацій та експертів з водних питань проведено науковий семінар щодо розробки плану управління річковими басейнами.
Діяльність експлуатаційних водогосподарських організацій у першому півріччі була зосереджена на виконанні вимог спільного наказу Держводгоспу та Мінагрополітики від 24.11.2008 N 253/769 "Про підготовку меліоративних систем до роботи у 2009 році" та наказу Комітету від 03.02.2009 N 15 "Про основні напрямки роботи та завдання з експлуатації водогосподарсько-меліоративного комплексу у 2009 році". Про виконання цих наказів на засіданнях колегії Держводгоспу звітували керівники Хмельницького та Одеського облводгоспів" Деснянського БУВР, управлінь каналів Головного Каховського магістрального та Північно-кримського.
Водогосподарські організації забезпечили виконання завдання з підготовки до роботи у поточному році державних магістральних каналів, насосних станцій, трубопроводів, захисних дамб. Державні міжгосподарські зрошувальні системи були підготовлені для подачі води сільгосптоваровиробникам на площі 1080,1 тис.га (114% від завдання), а осушувальні - на площі 2879,9 тис.га (100%). Це дало можливість своєчасно забезпечити подачу води на зрошення сільгоспкультур у відповідності до заявок та відведення надлишкових вод з осушуваної території для початку комплексу весняно-польових робіт на цих землях.
Перед поливним періодом проведена робота з сільгосптоваровиробниками щодо укладення договорів на послуги з подачі води на зрошення сільгоспкультур. Такі договори укладені на площу 645 тис.га (у 2008 році з державних точок було полито 554 тис.га).
27 березня розпочато заповнення Північно-Кримського каналу. У відповідності з регламентом здійснено промивку річки Інгулець У першій декаді квітня розпочато поливи у південних областях. Станом на 17 липня полито 581,5 тис.га, що становить 103% до рівня аналогічного періоду минулого року. При цьому інтенсивність поливів у зв'язку із погодними умовами складає 116% до рівня минулого року.
Традиційно найбільше полито в Херсонській області - 283,3 тис.га (101% до рівня минулого року), в Автономній Республіці Крим полито - 156,3 тис.га (106%), збільшено площі поливів з державних точок водовиділу практично в усіх областях, за виключенням Миколаївської (74%), Запорізької (87%), Вінницької (91%) та Луганської (93%) областей.
На полив подано 870,8 млн.куб.м води, або 123% до аналогічного періоду минулого року.
Вартість послуг водогосподарських організацій з подачі води без електроенергії склала 36,4 млн.грн., у минулому році - 21,7 млн. гривень. Фактично оплачено 29,3 млн. гривень (80%). У минулому році рівень оплати складав 73%. Із загальної вартості електроенергії в сумі 79,8 млн.грн. оплачено 75,9 млн.грн. (95%), що на 2% більше рівня минулого року. У зв'язку з дефіцитом коштів на оплату електроенергії водогосподарські організації зобов'язані відповідно до Порядку надання платних послуг, включати у вартість послуг вартість електроенергії, використаної для подачі води до точок водовиділу. Станом на 17 липня оплачено таких послуг на суму біля 20 млн. гривень. Якщо більшість організацій заклали в калькуляцію розрахунковий дефіцит електроенергії з початку поливів, то незадовільно в цьому питанні спрацювали Рескомводгосп АРК, Одеський та Миколаївський облводгоспи, УК ІЗС, які цей дефіцит включили лише після використання лімітів загального фонду, що призвело до різкого підвищення вартості послуг на подачу 1 куб.м води та викликало незадоволення водокористувачів.
У зоні осушення водогосподарськими організаціями укладено договорів на подачу води на зволоження на площі 167,1 тис.га, що становить 117% до завдання. Не виконали завдання з укладення договорів на надання послуг на зволоження Львівський (64%) та Черкаський (91%) облводгоспи. Станом на 17 липня фактично надано послуг на площі 157,5 тис.га, що на 10% перевищує завдання поточного року і на 15% - фактичне виконання минулого року.
Експлуатаційними організаціями протягом I півріччя були вжиті необхідні заходи щодо забезпечення безаварійного пропуску весняної повені та подачі води на зрошення сільгоспкультур. За цей період державними насосними станціями перекачано 3,4 млрд.куб.м. води (у 2008 році 2,4 млрд.куб.м), у тому числі насосними станціями захисних споруд Дніпровського каскаду водосховищ - 898 млн.куб.м. проти 927 млн.куб.м у 2008 році.
З початку року виконано ремонтних робіт на суму 15,1 млн.грн. проти минулорічних 17,4 млн. гривень. При цьому, якщо у минулому році фінансування ремонтних робіт із загального фонду державного бюджету склало 8,6 млн.грн., то у поточному - лише 1,5 млн. гривень.
Із загальної суми надходжень по спеціальному фонду в обсязі 63,2 млн.грн. (без електроенергії) на погашення дефіциту бюджетного фінансування загального фонду направлено 44,7 млн.грн., або 71% (у минулому році було направлено на ці цілі відповідно 29,1 млн.грн. і 45%). У той же час Тернопільський облводгосп на ці цілі направив лише 28% надходжень спеціального фонду, Полтавський - 29%, Сумський - 34%, Джанкойська техшкола - 8%.
У цілому виконуються заходи, затверджені наказом Держводгоспу від 03.02.2009 N 15 "Про основні напрямки роботи та завдання з експлуатації водогосподарсько-меліоративного комплексу 2009 році".
Річне завдання з очищення відкритої мережі від мулу виконане на 68%. Порівняно з минулим роком наростили обсяги очищення Запорізький (109%), Одеський (103%), Херсонський (100%), Київський (142%), Полтавський (127%), та Сумський (135%) облводгоспи. Разом з цим допустили значне зменшення порівняно з минулим роком обсягів очищення УПКК (15%), Черкаський (24%), Волинський (31%), Рівненський (32%), Тернопільський (36%), Львівський (42%) та Івано-Франківський (48%) облводгоспи.
З початку року відремонтовано 8,7 тис гідротехнічних споруд, або 89% від завдання, доведеного наказом N 15, що становить 110% до рівня минулого року. У той же час у Запорізькому облводгоспі відремонтовано 43% від плану року. Сумському - 52%, Дніпровському БУВР - 57%.
Обсяги обкошування залишилися на рівні минулого року (20,2 тис. гектарів).
Організаціями Держводгоспу спільно з органами Мінагрополітики продовжується робота з виконання постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2003 N 1253 щодо передачі у комунальну власність внутрішньогосподарських меліоративних систем. Однак темпи передачі в поточному році залишаються низькими. Всього станом на 17 липня у комунальну власність передані системи на площі 4,27 млн.га (91% від тих, які підлягають передачі), у тому числі на 10,9 тис.га у 2009 році. Найменше передано в Харківській області -19,5 тис.га (40%), у Запорізькій (54%) і Полтавській (64%) областях.
З метою підвищення ефективності роботи експлуатаційної гідрометрії, обміну передовим досвідом роботи та підвищення ефективності використання техніки при виконанні ремонтно-експлуатаційних робіт у першому півріччі на базі Херсонського облводгоспу і УГКМК проведено семінар-нараду за участю заступників начальників з питань експлуатації та відповідальних осіб з питань гідрометрії, а на базі Закарпатського облводгоспу - нараду семінар головних інженерів та головних механіків водогосподарських організацій.
За I півріччя водогосподарськими організаціями використано по бюджету 147,9 млн.кВт-г електроенергії на 4% більше ніж у минулому році, вартістю 74,5 млн.грн., профінансовано 99,1 млн.грн. (з них 22,4 - минулорічний борг). Станом на 01.07.2009 була практично відсутня заборгованість водогосподарських організацій за спожиту електроенергію, залишок коштів на рахунках складав 2,1 млн. гривень.
За I півріччя було зекономлено 21,6 млн.грн. бюджетних кошті" на оплату електроенергії за рахунок ефективного використання багатотарифних лічильників (у 2,2 рази більше ніж за I півріччя 2008 року), але завдання першого півріччя виконано лише на 75 відсотків. Кращі результати в УПСМК (зекономлено 5,4 млн.грн.). Дніпровському БУВР (3,2 млн.грн.). Запорізькому облводгоспі (2,7 млн.грн.) та Рескомводгоспі АРК (2,6 млн.грн.). Завдяки виконанню запланованих організаційно-технічних заходів з економії електроенергії за цей період було заощаджено понад 2,4 млн.кВт·г на суму майже 1,2 млн.гривень.
Перевиконали річне завдання з економії коштів Херсонський (188%), Луганський (111%) та Закарпатський (103%) облводгоспи. Лише на 4% виконано завдання Дністровсько-Прутським БУВР, менше ніж на 50% - Донецьким та Кіровоградським облводгоспами, УК ІЗС.
Завдання з встановлення трансформаторів власних потреб виконане на 25%. В Одеському облводгоспі із 25 запланованих трансформаторів встановлено лише 1 (4%).
Ліміт коштів на оплату електроенергії до кінця 2009 року складе 25,1 млн. гривень. Річний ліміт коштів на оплату електроенергії у водогосподарських організаціях Автономної Республіки Крим на сьогодні вже вичерпаний, у Миколаївського, Одеського облводгоспів, УПКК, УКІЗС та ряду інших організацій він закінчиться у серпні.
Крім того, станом на 20.07.2009 непогашеним залишився борг Ради міністрів АР Крим перед Первомайським управлінням З'єднувального каналу, а управління, відповідно, перед ЕК "Крименерго" за електроенергію, використану у 2008 році на заповнення Міжгірного водосховища, у розмірі близько 7,7 млн. гривень. Через значні обсяги простроченої заборгованості енергопостачальниками неодноразово здійснювалося знеструмлення об'єктів каналу, в тому числі у зимовий період, та були нараховані штрафні санкції, які на сьогодні складають 634 тис. гривень.
Також на сьогодні розглядаються в судових інстанціях справи щодо штрафних санкцій, нарахованих ЕК "Миколаївобленерго" організаціям Миколаївського облводгоспу, в розмірі 305,8 тис. гривень.
У рамках Комплексної програми будівництва вітрових електростанцій, за перше півріччя на 179 діючих ВЕУ Сакської ВЕС загальною потужністю 20,8 МВт та Прісноводненської ВЕС загальною встановленою потужністю 52 вітроагрегатів 5,6 МВт, які знаходяться у підпорядкуванні Держводгоспу, вироблено майже 8 млн.кВт·г електроенергії вартістю 3,1 млн, гривень.
У складі технологічних комплектів працює 1912 автомобілів та 1223 меліоративних машин і механізмів, а це відповідно майже 54% та 61% від наявних. Незадіяна в технологічних комплектах техніка використовується на роботах за договорами, що дозволяє поповнювати спецфонд та підтримувати за цей рахунок наявну техніку у працездатному стані, купувати засоби малої механізації, покращувати побутові умови на виробництві тощо.
У I півріччі ефективність використання засобів механізації зі складу технологічних комплектів у порівнянні з цим же періодом минулого року знизилась. Так, обсяг земляних робіт, виконаний цією технікою, у порівнянні з цим же періодом минулого року зменшився і склав 954,3 тис. кубометрів або 62%. Пробіг автотранспорту також зменшився і склав по всіх групах автотранспорту 7,0 млн. кілометрів, або 88% від рівня минулого року. Разом з тим слід також зауважити, що загальний обсяг споживання дизельного пального за цей період знизився до 962,7 тонни, або 81% від рівня минулого року, а бензину - відповідно до 1099,3 тонни, або 80%. Крім того, на кінець звітного періоду значно зменшились залишки пально-мастильних матеріалів, бензину - з 328,8 до 217,5 тонни, а дизельного пального - з 534,0 до 184,1 тонни.
З метою зниження затрат на утримання техніки в працездатному стані, її ремонт, відновлення та вдосконалення протягом першого півріччя проводились в основному власними силами водогосподарських організацій. Окрема техніка, у використанні якої в даний час немає потреби, поставлена на збереження. Підтримання техніки в працездатному стані ведеться з використанням ремонтного та обмінного фонду вузлів і агрегатів зі списаної техніки, а також за рахунок коштів спецфонду і бюджету.
Неефективною залишається механізація очищення водогосподарської мережі від рослинності. На виконанні цих робіт задіяно 255 тракторних косарок та близько 730 одиниць засобів малої механізації. За перше півріччя 2009 року механізмами скошено рослинності на площі 8,8 тис.га, що склало 97% від обсягів відповідного періоду минулого року. У зв'язку із значним подорожчанням пально-мастильних матеріалів водогосподарським організаціям у 2009 році необхідно при виконанні доглядових робіт ширше використовувати ті агрегати і механізми, які мають найменші питомі витрати пального та більшу продуктивність.
Через порушення правил безпеки та дорожнього руху, незабезпечення засобами індивідуального захисту, порушення правил дорожнього руху на підприємствах та організаціях галузі у першому півріччі сталося 2 нещасних випадки, пов'язаних з виробництвом (у Сумському та Херсонському облводгоспах), та дві дорожньо-транспортні пригоди (у Луганському та Черкаському облводгоспах). Для порівняння, у минулому році сталося відповідно 7 нещасних випадків і три дорожньо-транспортні пригоди.
Випадків пожеж, як і торік, на об'єктах галузі не зареєстровано.
Науково-технічне забезпечення галузі здійснюється на засадах, визначених Законом України "Про Загальнодержавну програму розвитку водного господарства України". Наказом Держводгоспу від 01.04.2009 N 72 затверджено план з науки і нової техніки на 2009 рік, для виконання якого залучені науково-дослідні установи та організації Національної академії наук України, Української академії аграрних наук, МОН, Держводгоспу та інші.
У першому півріччі розроблено та затверджено 5 нормативних документів.
Здійснювалась координація робіт, пов'язаних із забезпеченням єдності вимірювань у водогосподарських організаціях. Відповідно до затвердженого Плану-графіка атестації вимірювальних лабораторій на 2009 рік у першому півріччі було проведено атестацію 4 лабораторій.
Відповідно до плану проведення засідань науково-технічної ради Держводгоспу та її секцій у 2009 році у першому півріччі проведено 5 засідань науково-технічної ради.
У I півріччі підготовлено та видано 12 ліцензій на провадження господарської діяльності з проектування, будівництва нових і реконструкції існуючих меліоративних систем та окремих об'єктів інженерної інфраструктури. Переоформлено 2 ліцензії.
Загальна сума перерахованих до держбюджету коштів за ліцензування за цей період складає 5785 гривень. Щомісячно до Держпідприємництва подавались звіти про ліцензійну діяльність з метою внесення даних до Єдиного ліцензійного реєстру організацій і підприємств України.
У I півріччі тендерними комітетами водогосподарських організацій проведено 82 процедури закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, у тому числі за процедурами закупівель: відкриті торги - 55, торги з обмеженою участю - 4, запиту цінових пропозицій - 22, закупівлі в одного виконавця - 1.
За I півріччя державними проектними інститутами Держводгоспу виконано проектно-вишукувальних робіт на суму 10268,9 тис.грн., з них за рахунок коштів державного бюджету - 2370,8 тис.грн., місцевого бюджету - 2828,2 тис.грн., за власні кошти замовників - 5070,0 тис.гривень. При цьому обсяги виконання проектно-вишукувальних робіт за кошти державного бюджету збільшились на 39%, а за кошти місцевого бюджету та власні кошти замовників зменшились на 11% та 34% відповідно порівняно з відповідним періодом минулого року. Станом на 1 липня 2009 року середньооблікова чисельність працюючих у державних інститутах становить 653 особи.
Гідрогеолого-меліоративними експедиціями і партіями, які працюють у складі водогосподарсько-меліоративного комплексу, у I півріччі було взято під контроль за меліоративним станом 5,13 млн.га зрошуваних і осушуваних сільгоспугідь, у тому числі зрошуваних - 2,17 млн.га та осушуваних - 2,96 млн. гектарів.
У рамках ведення моніторингу осушуваних і зрошуваних земель у зазначений період обстежено близько 2,6 млн.га меліорованих земель, виконано 225 тис. замірів рівнів ґрунтових вод та 198 тис. лабораторних вимірювань властивостей води і ґрунтів. У цілому гідрогеолого-меліоративна обстановка на меліорованих і прилеглих землях оцінюється як стабільна.
За підсумками I півріччя Комітет одержав 65,9 млн.грн. асигнувань з державного бюджету на заходи із захисту територій від шкідливої дії вод. У I півріччі заходи здійснювались за трьома бюджетними програмами: КПКВ 5001070, 5001080 і 5001110. Фактично освоєно 62,8 млн.грн. або 95,3%.
Такий відсоток освоєння коштів свідчить про неготовність наших організацій до виконання заходів у поточному році. Виконання робіт стримувалося невчасно проведеними тендерами та укладенням договорів підряду. Кошти освоєні не у повній мірі Одеським (32,9%), Херсонським (73,4%) облводгоспами, Деснянським (95,8%) і Дністровсько-Прутським (91,2%) БУВР та ДП ОДБВО Закарпатської області (99%).
У розрізі програм КПКВ 5001070 освоєно коштів на 90,3%, КПКВ 5001080 - 99% і КПКВ 5001110 - 96,4%.
Введено в експлуатацію 2,72 км розчищення русел річок, побудовано 2 та відновлено 2 гідроспоруди. Слід відмітити, що замовниками не вчасно оформлені акти приймальних комісій з введення в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що позначилось на обсягах введених в експлуатацію потужностей.
Перше півріччя організації закінчили в умовах стовідсоткового фінансування за всіма бюджетними програмами. З державного бюджету отримано 474,1 млн.грн., або більше ніж 52% річних призначень. Це на 9% більше, ніж за I півріччя минулого року.
Стовідсоткове профінансовано заходи, які здійснюються за рахунок державного природоохоронного фонду - отримано 65885 тис. гривень. Проте це складає 91% до отриманого за відповідний період минулого року.
Слід відмітити, що у I півріччі Комітет спільно з Кабінетом Міністрів України, Міністерством фінансів та Міністерством охорони навколишнього природного середовища здійснив комплекс заходів щодо збільшення бюджетних призначень за бюджетними програмами, головним розпорядником коштів за якими є Держводгосп.
Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 539-р передбачено виділити Держводгоспу кошти у сумі 208,0 млн.грн. для проведення невідкладних робіт із запобігання шкідливої дії вод у Прикарпатському регіоні та Закарпатській області за рахунок залишку коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища, який утворився, на 1 січня 2009 року.
З метою вирішення проблем водопостачання сільських населених пунктів, оскільки державним бюджетом на 2009 рік на ці цілі передбачено лише 20 тис.грн., Кабінет Міністрів України постановою від 20.05.2009 N 528 затвердив Порядок використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду для будівництва та реконструкції об'єктів централізованого водопостачання сільських населених пунктів, яким передбачено виділити Держводгоспу 150 млн. гривень. На сьогодні Комітет співпрацює з Міністерством фінансів України щодо виділення зазначених коштів.
Ще одним питанням, над яким працював Комітет у II кварталі, це розробка Порядку використання коштів Стабілізаційного фонду на виконання заходів із комплексного протипаводкового захисту в басейні р. Тиса у Закарпатській області, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України 08.07.2009 N 696.
Представники від Держводгоспу протягом 15-26 червня прийняли участь у роботі міжвідомчої робочої групи з розгляду питань, пов'язаних з аналізом економічної бази формування проектів місцевих бюджетів і Державного бюджету України на 2010 рік в рамках підготовки проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2010 рік.
Враховуючи зменшення у поточному році обсягів фінансування на утримання меліоративних фондів, відсутність коштів на капітальні експлуатаційні заходи, а також рекомендації Міністерства фінансів України, особлива увага приділена нарощуванню обсягів власних надходжень бюджетних установ і, зокрема, за рахунок перенесення частини видатків на оплату електроенергії, спожиту на подачу води по державній мережі, на вартість послуг з подачі води. З метою зменшення навантаження на бюджет Комітетом розроблений та затверджений спільний наказ Держводгоспу, Мінфіну та Мінекономіки від 27.03.2009 N 61/482/273 "Про внесення змін до Порядку надання платних послуг бюджетними установами й організаціями, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству, на замовлення юридичних і фізичних осіб".
Зазначена робота дала певні позитивні результати. Протягом I півріччя на спеціальні рахунки організацій надійшло 93844 тис.грн., що у 1,4 рази більше від надходжень відповідного періоду минулого року.
Значно наростили обсяги надання платних послуг організації, які знаходяться в оперативному управлінні Республіканського комітету Автономної Республіки Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству (11778,2 тис.грн.), Управління Головного Каховського магістрального каналу (18330 тис.грн.), Херсонського (9019,7 тис.грн.). Одеського (7309,8 тис.грн.). Запорізького (6572,8 тис.грн.) облводгоспів.
У I півріччі проведена певна робота щодо залучення коштів місцевих бюджетів та інших джерел до виконання робіт, пов'язаних з функціонуванням водогосподарського комплексу. Значні позитивні зрушення відбулися у Полтавській (9146,1 тис.грн.), Миколаївській (5670 тис.грн.) та Луганській (4870 тис.грн.) областях. Проте слід визнати, що незважаючи на нарощування обсягів залучених коштів у 15 областях, істотне зменшення надходжень у ряді областей, у першу чергу в Херсонській та Івано-Франківській, Автономній Республіці Крим призвело до негативної динаміки показника у цілому, А у Сумській області залучено лише 11,5 тис. гривень.
Враховуючи, що у поточному році відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" до спеціального фонду місцевих бюджетів відраховується 70% збору за забруднення навколишнього природного середовища, робота щодо залучення коштів місцевих бюджетів заслуговує особливої уваги.
З метою залучення інвестицій згідно з дорученням Уряду підготовлено та надано на розгляд заінтересованим міністерствам і відомствам проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання у 2009 році державних гарантій на виконання інвестиційного проекту із забезпечення розбудови та відновлення об'єктів протипаводкового захисту у Львівській області" та пояснювальна записка до нього.

................
Перейти до повного тексту