1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА
Р І Ш Е Н Н Я
22.07.2003 N 34
Про хід реформування житлово-комунального господарства України
Заслухавши і обговоривши хід проведення реформи у житлово-комунальному господарстві за участю представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, керівників житлово-комунальних підприємств, колегія Держжитлокомунгоспу України відзначає, що в поточному році проведена певна робота з реалізації державної політики щодо реформування галузі відповідно до завдань Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2002-2005 роки та на період до 2010 року, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2002 р. N 139.
Верховною Радою України прийняті Закони України: "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті природний газ та електроенергію", "Про поховання та похоронну справу", "Про внесення змін до статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість" стосовно включення підприємств водопостачання та водовідведення до переліку підприємств - платників податку на додану вартість за касовим методом.
Підготовлено та направлено до Верховної Ради України нову редакцію Житлового кодексу України, законопроекти щодо змін та доповнень до чинного законодавства, зокрема до Законів України: "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" щодо встановлення солідарної відповідальності між місцевими органами влади та підприємствами, на балансі яких перебувають об'єкти соціальної сфери, шляхом рівноцінної участі їх у фінансуванні робіт з капітального ремонту, "Про ціни і ціноутворення" щодо компенсації втрат доходів підприємствам житлово-комунального господарства за умови, що тарифи на послуги є нижчими, ніж витрати на їх виробництво.
Розроблені проекти Законів України: "Про теплопостачання населених пунктів України", "Про міській наземний електричний транспорт", "Про благоустрій населених пунктів", підготовлено низку нормативно-правових актів, спрямованих на удосконалення системи управління на всіх рівнях, створення ефективної економічної моделі функціонування галузі, раціонального використання матеріальних та енергетичних ресурсів.
Колегія відзначає наявність позитивних зрушень у функціонуванні житлово-комунального господарства міст Києва та Одеси, Донецької, Сумської, Миколаївської, Тернопільської областей.
Реформування відносин у житловій сфері, зокрема щодо формування інституту власника житла, характеризується такими показниками.
За перше півріччя поточного року на 250 одиниць зросла кількість об'єднань співвласників багатоквартирного будинку. Найкраще проводиться робота із створення об'єднань в м. Києві, Донецькій, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській та Харківській областях.
З метою розподілу функцій управління житловим фондом та його обслуговування підготовлені та реалізуються проекти створення служб замовника у містах Львові, Одесі, Краматорську Донецької області, а також у Оболонському районі м. Києва.
Набувають поширення тендерні процедури та конкурсний відбір підприємств для утримання багатоквартирних будинків. У містах Тернополі, Олександрії Кіровоградської області весь житловий фонд передано на обслуговування приватним підприємствам, у м. Комсомольську Полтавської області із 6 житлово-експлуатаційних підприємств 5 приватних, що дозволило підвищити якість утримання житлових будинків та зменшити собівартість послуг, всього понад 200 приватних підприємств, у т.ч. в Сумській області - 41, у Донецькій - 39, обслуговують 27,1 млн. кв. м, або 5,8 % багатоквартирного житлового фонду.
У м. Дніпропетровську запроваджуються комунальні картки та паспорти житлово-комунального господарства міста (району).
Реалізуються пілотні проекти: створення регіональних компаній у сфері природних монополій - в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Луганській, Івано-Франківській та інших областях, реформування житлово-комунального господарства у сільській місцевості - в Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим, впровадження енергозберігаючих заходів на підприємствах: комунальної теплоенергетики - в Івано-Франківській області, міськелектротранспорту - в м. Вінниці, водопровідно- каналізаційного господарства - в мм. Києві, Рівному тощо.
Майже в усіх регіонах є позитивний досвід реформування окремих підгалузей житлово-комунального господарства, однак комплексного підходу немає. Тому здійснювані впродовж минулого та першого півріччя поточного року заходи з реформування галузі не дали бажаних результатів щодо підвищення ефективності роботи підприємств, поліпшення рівня і якості житлово-комунальних послуг.
Не дозволяє інвестувати в достатніх обсягах впровадження сучасного обладнання та нових енергозберігаючих технологій фінансовий стан житлово-комунальних підприємств.
У переважній більшості населених пунктів України тарифи для населення не відшкодовують повної вартості послуг (рівень відшкодування коливається від 27 до 100 відсотків), а значна частина витрат перекладається на інших споживачів. У поєднанні із зростанням цін на енергоносії це зумовило вичерпання обігових коштів підприємств, що, зрештою, негативно вплинуло на рівень оплати за спожиті житлово-комунальними підприємствами паливно-енергетичні ресурси.
Проведений у поточному році Комітетом аналіз річних фінансових звітів підприємств житлово-комунального господарства за даними Ресжитлокомунгоспу Автономної Республіки Крим, управлінь (головних управлінь) житлово-комунального господарства місцевих держадміністрацій засвідчив недостатній рівень кваліфікації фахівців фінансово-економічних служб, відсутність належної системи управління фінансовими ресурсами на підприємствах.
Практично всі підприємства галузі не планують роботи щодо повного відновлення основних фондів, що спричиняє погіршення їх стану, мають місце факти використання не за призначенням амортизаційних відрахувань та зростання витрат на цілі, не пов'язані з основною виробничою діяльністю.
Продовжує зростати заборгованість населення за спожиті житлово-комунальні послуги (на 10 червня вона становила 5,3 млрд. грн., що на 382 млн. грн. більше, ніж на початок року), майже 1,9 млрд. грн. сягнула заборгованість госпрозрахункових підприємств.
Мають місце факти погіршення якості житлово-комунальних послуг, насамперед послуг з питного водопостачання. Порушуються строки початку і закінчення опалювального сезону, послуги з централізованого опалення багатоквартирних будинків надаються з відхиленням від нормативних вимог, у деяких містах впродовж останніх років немає централізованого гарячого водопостачання або гаряча вода подається лише в зимовий період.
Майже припинена робота з прийняття у комунальну власність житлового фонду та об'єктів життєзабезпечення населених пунктів.
Капітальний ремонт житла комунальної власності порівняно з 1991 роком скоротився в декілька разів.
Донині не розроблені Правила утримання будинків та прибудинкової території, нова редакція Правил надання населенню послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення, не затверджено Порядку формування тарифів на послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання, законодавче не врегульовано питання фінансування капітального ремонту житла, відшкодування підприємствам втрат від надання послуг працюючим категоріям громадян за пільговими тарифами, передачі об'єктів водо-, теплопостачання та водовідведення в управління, оренду, концесію, стимулювання інвестиційного процесу в галузі.
Потребують подальшого розвитку та вдосконалення: механізм залучення позабюджетних коштів на лізинговій (поворотній) основі для реалізації інноваційних проектів, договірні відносини між всіма учасниками процесу виробництва та надання комунальних послуг, а також встановлення матеріальної відповідальності сторін за ненадання або несвоєчасне надання послуг належної якості та несвоєчасні розрахунки за отримані послуги.
З метою подолання накопичених в галузі проблем та реалізації завдань, що випливають з Послань Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки", "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2002 році", Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Відкритість, дієвість, результативність", Стратегії та основних завдань підвищення ефективності роботи житлово-комунального господарства України, схвалених рішенням колегії Держжитлокомунгоспу від 23.07.02 N 1, колегія Держжитлокомунгоспу
ВИРІШИЛА:
1. Заступникам Голови Комітету згідно з розподілом обов'язків забезпечити виконання цього рішення та заходів, передбачених на 2003 рік в Основних завданнях Держжитлокомунгоспу України з реформування та розвитку галузі на 2002-2006 роки, що схвалені рішенням колегії Комітету від 23.07.2002 N 1, приділивши особливу увагу розробленню нормативно-правових актів щодо проведення концесійних конкурсів та укладання концесійних договорів на об'єкти житлово-комунального господарства, функціонування компаній з управління житловим фондом (керуючих компаній) та управителів багатоквартирними будинками, реалізації Стратегії заміни пільг на адресну грошову допомогу населенню.
2. Управлінням стратегії реформування житлово-комунального господарства (О.О. Мільнер), водопровідно-каналізаційного господарства (В.Є. Хомко) експлуатації житлового фонду (В.М. Кирюшин) забезпечити супроводження в Кабінеті Міністрів України та Верховній Раді України відповідно проектів Законів України "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житловокомунального господарства на 2004-2010 роки", "Про Загальнодержавну програму "Питна вода України" та Житлового кодексу України.
3. Управлінню стратегії реформування житлово-комунального господарства (О.О. Мільнер):
- підготувати до 1 серпня 2003 року узгоджені пропозиції щодо створення робочої групи з доопрацювання проекту Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки за участю посадових осіб органів місцевого самоврядування;
- підготувати та внести на розгляд IX Всеукраїнських муніципальних слухань, що відбудуться у вересні поточного року з порядком денним "Житлово-комунальна реформа - першочергове завдання місцевого та регіонального розвитку", проект звернення до Президента України, Верховної Ради України з пропозицією оголосити наступний 2004 рік - роком житлово-комунального господарства;
- спільно з галузевими управліннями Комітету протягом 2003 року створити банк перспективних проектів та позитивного практичного досвіду органів місцевого самоврядування щодо реформування житлово-комунального господарства. Прес-секретареві (Л.М. Федорченко) забезпечити широке інформування населення про позитивні зрушення, які відбуваються в галузі, шляхом висвітлення кращого досвіду проведення реформ на веб-сайті Комітету та у засобах масової інформації.
4. Управлінню комунальної теплоенергетики (М.О. Тимченко) забезпечити:
- підготовку та проведення у вересні поточного року в м. Харкові Всеукраїнської наради начальників управлінь житлово-комунального господарства та керівників підприємств комунальної теплоенергетики з питань підготовки до опалювального сезону 2003-2004 років;

................
Перейти до повного тексту