1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Методика


ГАЛУЗЕВИЙ НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ
Методика
проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття", в частині оцінки програми радіаційного захисту
ГНД 306.7.02/2.026-1999
Видання офіційне
КИЇВ
ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
1999
ГНД 306.7.02/2.026-1999
Передмова
1. РОЗРОБЛЕНО Державним науково-технічним центром з ядерної
та радіаційної безпеки Міністерства охорони
навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки України
ВНЕСЕНО УРБПРВ Державної адміністрації ядерного
регулювання України
2. ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Державної адміністрації ядерного
регулювання України від 21.10.1999 N 46
3. ВВЕДЕНО ВПЕРШЕ
____________
Цей галузевий нормативний документ не може бути повністю чи частково відтворений, тиражований і розповсюджений без дозволу Державної адміністрації ядерного регулювання України.
Зміст
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
2. ПИТАННЯ З БЕЗПЕКИ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ
2.1 Політика керівництва ВП ЧАЕС в галузі РЗ
2.2 Організація, структура та зміст діяльності з РЗ
2.3 Організація підготовки персоналу в галузі РЗ
2.4 Система документування з РЗ
2.5 Нагляд з боку керівництва ВП ЧАЕС за діяльністю з РЗ
2.6 Застосування принципу оптимізації
Додаток 1 Перелік нормативно-правових актів, які слід використовувати експертам при виконанні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ в частині забезпечення радіаційного захисту
ГНД 306.7.02/2.026-1999
ГАЛУЗЕВИЙ НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ
МЕТОДИКА
ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ (ТЕХНІЧНОЇ ОЦІНКИ) ДОКУМЕНТІВ, ЩО ПОДАЮТЬСЯ НА РОЗГЛЯД ДЕРЖАВНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ В РАМКАХ ЛІЦЕНЗІЙНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЛАНУ ЗДІЙСНЕННЯ ЗАХОДІВ НА ОБ'ЄКТІ "УКРИТТЯ", В ЧАСТИНІ ОЦІНКИ ПРОГРАМИ РАДІАЦІЙНОГО ЗАХИСТУ
Чинний від 1999-10-21
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1 Дана Методика поширюється на діяльність з організації та виконання експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття" (надалі - документів ПЗЗ), в частині оцінки програми радіаційного захисту (надалі - ПРЗ) при реалізації проектів.
1.2 Дана Методика призначена для використання Державною адміністрацією ядерного регулювання України (надалі - Адміністрація) та Державним науково-технічним центром з ядерної та радіаційної безпеки Мінекобезпеки України (надалі - ДНТЦ ЯРБ) при організації та проведенні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ.
1.3 Дана Методика встановлює:
- перелік питань з безпеки, які експерти мають розглянути при виконанні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ, та послідовність їх розгляду;
- критерії оцінки, якими мають керуватися експерти при розгляді кожного питання з безпеки.
1.4 Дана Методика може, за необхідності, доповнюватися узгодженими Адміністрацією Додатками, в яких для найбільш важливих питань щодо радіаційного захисту (надалі - РЗ) рекомендовані процедури аналізу документів ПЗЗ на відповідність критеріям оцінки.
1.5 При виконанні експертизи (технічної оцінки) конкретного документу ПЗЗ експерти визначають питання щодо РЗ, які мають бути проаналізовані, та їх пріоритетність. При цьому експерти користуються:
- переліком питань, що наведені в даній Методиці;
- вимогами Технічного завдання на виконання експертизи (технічної оцінки) документа ПЗЗ;
- відомостями про призначення та галузь застосування документа ПЗЗ.
1.6 На початку оцінки документу ПЗЗ експерти оцінюють наявність у складі цього документу матеріалів, в яких відображені питання, щодо РЗ, що визначені згідно з п. 1.5. При відсутності в документі ПЗЗ відомостей щодо якого-небудь з даних питань експерти, згідно з процедурою, встановленою в ГНД 306.6.02/2.020-1999 "Порядок проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів - об'єкті "Укриття", пропонують надати запит на додаткові матеріали. Експерти можуть запропонувати надати такий запит і на подальших етапах оцінки документу ПЗЗ, якщо недостатність у цьому документі відомостей щодо якого-небудь з питань щодо РЗ перешкоджає досягненню мети оцінки.
1.7 Експерти виконують оцінку відомостей, що містяться в документі ПЗЗ та належать до визначених згідно з п. 1.5 питань щодо РЗ, керуючись критеріями оцінки, встановленими в даній Методиці, та рекомендованими процедурами. Якщо в процесі оцінки документу ПЗЗ експерти прийшли до висновку про недоцільність використання якогось з критеріїв оцінки, вони мають право не користуватися цим критерієм, однак за умови керування принципами безпеки, на яких даний критерій грунтується. Вищезазначений висновок експерти повинні обгрунтувати при формулюванні експертних оцінок.
1.8 Перелік чинних нормативно-правових актів, які слід використовувати при виконанні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ в частині оцінки ПРЗ, наведено в Додатку 1. Експерти можуть використовувати також інші акти та документи, які наберуть чинності в період дії даної Методики.
1.9 Експерти викладають результати оцінки документу ПЗЗ у вигляді Висновку Державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки згідно з вимогами, що встановлені в ГНД 306.6.02/2.020-1999 "Порядок проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття".
2. ПИТАННЯ З БЕЗПЕКИ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ
2.1 Політика керівництва ВП ЧАЕС в галузі РЗ
2.1.1 Експерти повинні перевірити наявність інформації щодо:
- принципів, на яких базується діяльність з РЗ;
- напрямків цієї діяльності, спрямованих на дотримання принципів;
- контрольних рівнів та принципів їх встановлення;
- якісних та кількісних показників, що використовуються керівництвом ВП ЧАЕС для оцінки ефективності діяльності з РЗ.
2.1.2 Експерти повинні переконатися, що наведені в документі ПЗЗ принципи, на яких базується діяльність з РЗ при виконанні робіт за ПЗЗ, відповідають основним принципам РЗ, встановленим законодавством України.
2.1.3 Експерти повинні переконатися, що напрямки діяльності в галузі РЗ, які відображають організаційні та технічні заходи керівництва та персоналу ВП ЧАЕС, спрямовані на дотримання принципів РЗ.
2.1.4 Експерти повинні оцінити, чи відповідають державній політиці щодо забезпечення РЗ принципи встановлення контрольних рівнів на об'єкті "Укриття" (надалі - ОУ), зокрема:
- контрольних рівнів параметрів радіаційного стану;
- контрольних рівнів індивідуальних доз опромінення персоналу;
- контрольних рівнів викидів та скидів з ОУ;
- контрольних рівнів для окремих технологічних операцій та окремих підрозділів (якщо вони встановлені).
Експерти повинні оцінити, яким чином, з якою метою та за якими критеріями були встановлені, та яким чином переглядаються чисельні значення контрольних рівнів, що наведені, яким чином розглядаються перевищення контрольних рівнів.
2.1.5 Експерти повинні оцінити, на яких принципах базується діяльність керівництва ВП ЧАЕС з контролю за ефективністю РЗ на ОУ під час виконання робіт за ПЗЗ, та перевірити, які параметри та показники діяльності з РЗ використовуються для оцінки ефективності (наприклад, колективна доза окремих робочих груп чи загальна колективна доза, що отримана під час виконання проекту, періодичність незапланованого опромінення та чисельні показники, що перевищують контрольні рівні та ліміти доз, під час виконання робіт за ПЗЗ та інше).
2.1.6 Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги Статей 4 та 5 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", пп. 5.7.1-5.7.7 НРБУ-97.
2.2 Організація, структура та зміст діяльності з РЗ
2.2.1 Обов'язки та відповідальність по забезпеченню РЗ на ОУ
2.2.1.1 Експерти повинні переконатися в наявності інформації щодо:
- розподілу обов'язків та відповідальності по забезпеченню РЗ між підрозділами;
- внутрішньої структури підрозділів, діяльність яких спрямована на забезпечення РЗ;
- структури, обов'язків та відповідальності цеху радіаційно-технологічного контролю ОУ.
2.2.1.2 Експерти повинні оцінити інформацію про розподіл обов'язків та відповідальності по забезпеченню РЗ між підрозділами, в тому числі:
- відповідальність адміністрації по забезпеченню РЗ;
- відповідальність окремих цехів по забезпеченню РЗ під час виконання робіт за ПЗЗ;
- відповідальність персоналу, що приймає участь у здійсненні робіт за ПЗЗ, по забезпеченню РЗ.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 1.7-1.11, 7.8-7.21, 7.24-7.29 ПРБ АС-89.
2.2.1.3 Експерти повинні оцінити внутрішню структуру підрозділів, що приймають участь у здійсненні робіт, спрямованих на забезпечення РЗ. При проведенні оцінки слід переконатися, що:
- будь-яка посадова особа, на яку покладено обов'язки по забезпеченню радіаційної безпеки (надалі - РБ), відповідає лише перед вищою особою (це забезпечує незалежність суб'єктів відповідальності одного й того ж рівня);
- на одну посадову особу не покладено несумісні види відповідальності щодо РЗ, реалізація яких неможлива;
- у кожному випадку чітко визначені умови початку та закінчення відповідальності.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 1.9 та 1.10 ПРБ АС-89.
2.2.1.4 Експерти повинні оцінити структуру, обов'язки та відповідальність цеху радіаційно-технологічного контролю ОУ та перевірити, чи включають вони:
- структуру служби РБ;
- відомості про персонал служби РБ, у тім числі вимоги до кваліфікації та досвіду роботи персоналу служби РБ;
- права служби РБ;
- взаємовідносини служби РБ з іншими підрозділами.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 1.8 ПРБ АС-89, пп. 13.3, 13.4 ОСП-72/87.
2.2.2 Забезпечення ефективного РЗ персоналу та навколишнього природного середовища
2.2.2.1 Експерти повинні перевірити наявність інформації щодо:
- класифікації зон та приміщень, а також організації РЗ та контролю перебування персоналу у приміщеннях та конкретних робочих зонах;
- РЗ при виконанні радіаційно-небезпечних робіт;
- радіаційного контролю;
- організації робіт по дезактивації;
- методів оцінки доз зовнішнього та внутрішнього опромінення персоналу;
- методів оцінки викидів та скидів у навколишнє природне середовище;
- методів контролю ефективності заходів з РЗ з боку служби РЗ.
2.2.2.2 Експерти повинні оцінити інформацію щодо класифікації зон та приміщень ОУ, а також організації РЗ та контролю перебування персоналу у приміщеннях та конкретних робочих зонах, а саме:
2.2.2.2.1 Класифікацію зон та приміщень на ОУ:
- критерії розподілу зон на ОУ;
- критерії встановлення категорій приміщень зони суворого режиму. При цьому перевірити, які саме параметри радіаційного стану у приміщеннях використовуються як критерії для встановлення категорій (класифікації) приміщень, в тому числі чи включають вони:
а) потужність експозиційної дози;
б) концентрацію газоаерозольної активності;
в) рівні забруднення поверхонь.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 6.1 та 6.2 СП АС-88, п. 6.9 ОСП-72/87.
2.2.2.2.2 Організацію РЗ персоналу в залежності від зони та категорії (класу) приміщень, в тому числі:
- організацію фізичного захисту на кордонах зон та приміщень (двері, фізичні бар'єри);
- методи позначення (маркування) зон та приміщень;
- розміщення та оснащення місць зміни одягу та дезактивації (санпропускників, саншлюзів);
- розміщення шагових бар'єрів, спеціального захисту, "зони очікування" з низьким рівнем радіації у найбільш небезпечних приміщеннях;
- процедури встановлення контрольних рівнів забруднення поверхонь, концентрації газоаерозольної активності і потужності експозиційної дози для приміщень, а також транспортних засобів, механізмів та спецодягу при пересіканні кордонів зон та приміщень;
- визначення вимог до систем витяжної вентиляції в приміщеннях при виконанні робіт;
- організацію радіаційного моніторингу забруднення шкіри, одягу та будь-якого предмета чи речовини на виході з контрольованих зон;
- режими доступу та перебування в зонах і приміщеннях (перевірки для проходів, правила перебування).
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 4, 8.12, 8.13, 8.14 ПРБ АС-89, пп. 7, 12 ОСП-72/87.
2.2.2.3 Експерти повинні оцінити інформацію щодо організації РЗ при виконанні радіаційно-небезпечних робіт, а саме:
2.2.2.3.1 Допуск до радіаційно-небезпечних робіт, враховуючи:
- визначення виду робіт;
- визначення місця робіт;
- планування початку та тривалості робіт;
- визначення вимог до персоналу та відповідної розпорядчої документації.
2.2.2.3.2 Методи оцінки радіаційної обстановки на місцях проведення радіаційно-небезпечних робіт, в тому числі:
- потужності експозиційної дози;
- концентрації аерозольної активності;
- рівнів поверхневого забруднення.
2.2.2.3.3 Організацію захисту персоналу при виконанні радіаційно-небезпечних робіт:
- порядок призначення відповідальних за виконання роботи;
- оцінка необхідності виконання технічних заходів по захисту персоналу до початку робіт, в тому числі:
а) організація саншлюзів;
б) проведення дезактивації обладнання та робочих місць;
в) організація ремонтних зон (виготовлення та/або розміщення попереджувальних плакатів, бар'єрів, захисних екранів, засобів для складування додаткових засобів індивідуального захисту та збирання РАВ; встановлення обладнання місцевої вентиляції; перевірка наявності маркірованих інструментів та приладів);
г) прийняття заходів до локалізації, збору та видаленню радіоактивних відходів.
- перелік засобів індивідуального захисту (захисний одяг, засоби захисту органів дихання, захисні фартухи та рукавички, а також захисні екрани);
- порядок занесення до нарядів інформації про заплановані та виконані роботи;
- організаційні заходи щодо здачі робочих місць по закінченню робіт;
- програму калібрування засобів радіаційного контролю та захисних засобів.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 2.1-2.6, 5.1-5.7, 6.2, 7 ПРБ АС-89, п. 14 СП АС-88.
2.2.2.4 Експерти повинні оцінити інформацію щодо організації радіаційного контролю, а саме:
2.2.2.4.1 Організацію неперервного автоматичного контролю:
- визначення цільової функції неперервного автоматичного контролю;
- визначення параметрів, що мають контролюватися;
- перелік основного обладнання та регламент його технічного обслуговування;
- визначення місць розташування детекторів;
- методи визначення контрольних рівнів та уставок;
- регламент ведення неперервного автоматизованого контролю.
2.2.2.4.2 Організацію планового лабораторного контролю:
- визначення цільової функції планового лабораторного контролю;
- визначення параметрів, що мають контролюватися;

................
Перейти до повного тексту