1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ
Л И С Т
02.02.2009 N 960-7-5/16
Депутату Жовтневої
районної у м. Харкові ради
Летюку О.І.
Щодо удосконалення практики застосування підзаконних нормативно-правових актів
Шановний Олександре Іллічу!
Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики розглянуто Ваше звернення від 13.01.2009 N А-01-50 щодо удосконалення практики застосування підзаконних нормативно-правових актів та повідомляємо наступне.
Юридична сила закону - це специфічна властивість закону та інших нормативно-правових актів. Вона визначається політичною силою, місцем і значенням, повноваженнями тих державних органів, які видають їх. Юридична сила або ієрархія нормативних актів визначається ієрархією державних органів і їх підпорядкуванням.
За юридичною силою норми класифікують на законодавчі, що вміщуються у тексті закону та мають вищу юридичну силу, і норми підзаконних актів, які приймаються державно-владними структурами на основі, на виконання і відповідно до закону (норми, вміщені у постанові Кабінету Міністрів чи Указі Президента).
Закони - це нормативно-правові акти, що видаються законодавчими органами, мають вищу юридичну і регулюють найважливіші суспільні відносини в країні. Крім Конституції країни, є ще такі види законів: конституційні, органічні, звичайні.
Усі закони мають вищу юридичну, яка виявляється в тому, що:
а) ніхто, крім органів законодавчої влади, Парламенту і народу в процесі законодавчого референдуму, не може приймати закони, змінювати чи скасовувати їх;
б) Конституційний Суд України може визнати закон України чи його окреме положення неконституційним;
в) усі інші нормативно-правові акти повинні видаватися відповідно до законів;
г) у разі колізій між нормами закону та підзаконного нормативно-правового акта діють норми закону;
ґ) тільки законодавчий орган може потвердити чи не потвердити прийняття закону при поверненні його Президентом у разі відкладного вето.
Підзаконні нормативно-правові акти - це результат нормотворчої діяльності компетентних органів держави (їх посадових осіб), уповноважених на те державою громадських об'єднань з установлення впровадження в дію, зміни і скасування нормативних письмових документів, що розвивають чи деталізують окремі положення законів.
Первинність закону проявляється в тому, що він служить базисом для нормотворчої й для державних органів, і для суб'єктів безпосереднього народовладдя.
Враховуючи зазначене, при виникненні суперечності норм підзаконного нормативно-правового акта нормам закону Держспоживстандартом України у правозастосовчій практиці застосовуються норми закону, оскільки норми закону мають вищу юридичну силу по відношенню до норм нормативно-правових актів.
На питання 2 та 3 повідомляємо, що таке поняття, як "колізія норм", тобто неузгодженість чинними нормативно-правовими актами, їхнє протиріччя з одного й того самого предмета регулювання дійсно зустрічається в правозастосовчій практиці. Юристи на практиці інколи зустрічаються з цим явищем при спробі нормативно обґрунтувати свою точку зору. Тому потрібно запам'ятати, що теорією права встановлені такі принципи, що застосовуються для вирішення проблеми колізії норм:
1. Якщо виявлені розбіжності між актами, прийнятими одним органом, то застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності;

................
Перейти до повного тексту