1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ІЗ ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ З КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ
І ОХОРОНОЮ ЗЕМЕЛЬ
Л И С Т
11.06.2009 N 6-11-1904/Д-201,Д-202
Д-нку А.П.
м. Київ, 03151
Щодо надання роз'яснення
У Держземінспекції розглянуто звернення гр. Деменко Анастасії Петрівни стосовно надання роз'яснення з питань здійснення державного контролю за використанням і охороною земель. За результатами розгляду повідомляємо таке.
1. Чи повинен державний інспектор з контролю за використанням і охороною земель (далі - державний інспектор) в своїй діяльності керуватись і виконувати вимоги Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон)?
Держземінспекцією направлено запит від 01.06.2009 N 6-6-1757 до Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо надання роз'яснення чи відносяться Держземінспекція та її територіальні органи до переліку органів, на яких поширюється дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки фактично вони не здійснюють перевірок господарської діяльності, а перевіряють наявність правовстановлюючих документів на землю та стан дотримання вимог земельного законодавства. На даний час відповіді на запит не отримано.
2. Чи має право державний інспектор проводити обмір земельної ділянки без попередження і без присутності власника земельної ділянки чи землекористувача та без документів про направлення на перевірку?
Відповідно до пункту 3 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель (далі - Порядок), затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 N 312, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 за N 1223/8544, Держземінспекція та її територіальні органи проводять такі види перевірок: планові, позапланові та оперативні. Перед проведенням планової перевірки Держземінспекція чи її територіальний орган не пізніше десяти днів до початку проведення перевірки надсилає письмово (з повідомленням) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, юридичній чи фізичній особі, яких планується перевірити, повідомлення про проведення перевірки. У повідомленні зазначаються дата початку проведення перевірки, перелік документів, які необхідно надати Держземінспекції чи її територіальному органу до початку проведення перевірки, та визначається порядок їх надання. У разі проведення позапланової перевірки, якщо неможливо своєчасно повідомити юридичних і фізичних осіб про проведення позапланової перевірки (обмежені строки на її проведення тощо), вона проводиться без попереднього їх повідомлення. Оперативні перевірки проводяться без попереднього повідомлення юридичних і фізичних осіб.
Враховуючи вищезазначене, Держземінспекція повідомляє, що у разі здійснення позапланової або оперативної перевірки державний інспектор може проводити її без попереднього повідомлення юридичних або фізичних осіб.
Щодо питання присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів під час здійснення державним інспектором перевірки дотримання вимог земельного законодавства, то слід зазначити, що згідно із підпунктом 4.1 пункту 4 Порядку державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків.
3. Чи має право державний інспектор вважати самовільно зайнятою земельну ділянку, яка надана рішенням сільської ради у власність, але площа, зазначена у рішенні, не відповідає площі земельної ділянки, яка використовується фактично (збільшена)?
Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" термін самовільне зайняття земельної ділянки викладено у такій редакції: "самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними".
Тому, Держземінспекція роз'яснює, що земельна ділянка площею 0,04 га, яка надана у власність рішенням сільської ради, не вважається самовільно зайнятою, а земельна ділянка площею 0,015 га, яка використовується понад площу, зазначену у рішенні, є самовільно зайнятою.
4. Чи повинні форми акту перевірки та припису бути затверджені наказом та мати реєстраційні номери?
Відповідно до додатка 1 до пункту 5.1 Порядку, яким затверджено форму бланка акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства, на ньому не передбачено реєстраційного номера, а форма бланку припису, затверджена додатком 3 до пункту 6.2 Порядку, передбачає її реєстраційний номер.
5. В який термін державний інспектор повинен ознайомити землекористувача з актом перевірки та приписом?
Згідно із пунктом 5 Порядку акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства складається у двох примірниках. Перший примірник акта залишається у державного інспектора, який проводить перевірку, другий вручається або надсилається керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які перевірялись.
Крім того, при врученні акта юридичній чи фізичній особі особисто в примірнику акта, який залишається в державного інспектора, робиться відмітка про дату вручення акта та ставиться підпис особи, яка його отримує. У разі надсилання акта поштою на примірнику акта, який залишається в державного інспектора, робиться відповідна відмітка. Акт надсилається з повідомленням про вручення.
Відповідно до пункту 6 Порядку припис складається у двох примірниках. Перший примірник припису залишається у державного інспектора, другий вручається або надсилається поштою керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які порушили земельне законодавство.
Термін, в який державний інспектор повинен ознайомити власника земельної ділянки чи землекористувача з актом перевірки та приписом, на законодавчому рівні не визначено.
6. Чи обов'язково після складання акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства, складати протокол про адміністративне правопорушення та припис про усунення порушення, у разі якщо в акті перевірки зазначено, що земельна ділянка, яка перевіряється - самовільно зайнята?
Відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки передбачено статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно із пунктом 6 Порядку, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
З метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку.

................
Перейти до повного тексту