- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Висновок
КОЛЕГІЯ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
Про перевірку результатів реструктуризації та списання податкового боргу підприємствам ПЕК
(Витяг)
Перевірка результатів реструктуризації та списання податкового боргу підприємствам ПЕК відповідно до Закону України від 23.06.2005 р.
N 2711-IV "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" та їх впливу на виконання доходів Державного бюджету України" (далі - Закон N 2711) засвідчує. В Україні не створено ефективної системи управління ПЕК, яка б забезпечила відновлення платоспроможності підприємств галузі, сприяла підвищенню їх ліквідності, запобігала банкрутству, а в результаті дала б можливість стабілізувати взаємовідносини підприємств з державним бюджетом <...>
1. Несвоєчасне прийняття нормативно-правових актів та неоднозначне їх трактування призвело до затримання реалізації механізму погашення заборгованості, що в цілому негативно вплинуло на виконання Закону
N 2711 в повному обсязі та в установлений законом строк.
1.1. КМУ не забезпечив своєчасне та повне виконання положень Закону
N 2711: затвердження порядку ведення Реєстру підприємств ПЕК, що беруть участь у процедурі погашення заборгованості, відбулося на 3 місяця пізніше визначеного
Законом терміну, а порядків підтвердження заборгованості, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії та проведення взаєморозрахунків з погашення заборгованості, - на 5 місяців. В результаті початок проведення розрахунків затримано на 4 місяці із 9-ти, відведених на реалізацію механізму погашення заборгованості.
Крім того, КМУ в порушення п. 12.5 Закону
N 2711 не затверджено порядок проведення взаєморозрахунків з погашення заборгованості за енергоносії за участю бюджетів усіх рівнів шляхом одноденного кредитування уповноваженими банками учасників розрахунків, а також не прийнято рішення про порядок і терміни запровадження цільових надбавок для забезпечення розрахунків за договорами реструктуризації заборгованості.
1.2. Мінпаливенерго як головний орган з питань забезпечення реалізації державної політики в сфері ПЕК <...>:
- не прийнято рішення щодо виключення підприємств з Реєстру за відсутності розрахунків по погашенню заборгованості (п. 3.5 ст. З Закону
N 2711), оскільки 42 підприємства з 223 наявних у Реєстрі (19% від загальної кількості) за період 2006 - 2007 р. взагалі не проводили операцій по погашенню заборгованості у рамках встановленого механізму, а починаючи з 2008 р. всі підприємства Реєстру, крім ДП, не здійснюють операції по погашенню заборгованості на умовах Закону
N 2711 (при цьому користуються всіма перевагами, наданими цим Законом) і відповідно підлягають виключенню з Реєстру;
- не виконано вимоги щодо надання звітності підприємствами ПЕК безпосередньо міністерству (п. 3.3 ст.
3 Закону
N 2711) та не забезпечено подання звітності у передбаченому законом вигляді в частині документів, що складаються за наслідками підтвердження сум заборгованості та/або після застосування механізмів погашення заборгованості (п. 1.10 ст.
1 Закону
N 2711) <...>;
- не створено дієвого та ефективного порядку використання виписок з Реєстру, яких за період з 2005 - 2008 р. Розрахунковий центр видав 2,7 тис. органам державної податкової і виконавчої служби та судам. Затверджена міністерством форма виписки не має строку давності, не вказується, кому вона надається. Крім того, посилаючись на Закон
N 2711, виписки з Реєстру використовуються для зупинення виконавчого провадження по поточних боргових зобов'язаннях без погашення заборгованості за енергоносії та податкового боргу.
1.3. ДПАУ не забезпечила прийняття своєчасних і системних рішень та дієвого контролю за виконанням Закону
N 2711 в частині управління податковим боргом, зокрема:
- не здійснено моніторингу надходжень податків від підприємств ПЕК та аналіз впливу результатів погашення податкової заборгованості відповідно до Закону
N 2711 на стан надходження податків до бюджету <...>;
- не затверджено форму звітності про виконання органами ДПС Закону
N 2711 в частині погашення податкового боргу <...>;
- не розроблено порядок укладання договорів реструктуризації та списання, а також їх типові форми, що призвело до недотримання органами ДПС норм Закону
N 2711 (пп. 10.2.1 ст. 10);
- не забезпечено обліку і аналізу інформації, а також складання звітності щодо укладання та скасування договорів реструктуризації та сум нарахованих в зв'язку зі скасуванням договорів пені, штрафних та фінансових санкцій, відповідно до Закону
N 2711 (пп. 10.2.1, 10.2.2, 10.2.3 і п. 10.6 ст. 10) <...>
2.1. Запровадження механізмів Закону
N 2711 не забезпечило реального скорочення заборгованості та суттєво не вплинуло на покращення фінансово-економічного стану підприємств ПЕК та їх розрахунки з бюджетом. За експертною оцінкою Рахункової палати встановлено, що впродовж 2006 - 2008 р. у рамках реалізації Закону
N 2711 проведено розрахунків по погашенню заборгованості за енергоносії на загальну суму 15,5 млрд грн., в тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків на суму 0,5 млрд грн., списання на суму 1,2 млрд грн. і реструктуризації на 10 років відповідно на 13,8 млрд грн. Розрахунково це складає 36% від усієї простроченої заборгованості за енергоносії на початок дії Закону
N 2711. Таким чином, лише 0,4% заборгованості реально погашено, а розрахунки по решті заборгованості (35,6%) розстрочені до 2016 р. <....>
2.2. Реалізація Закону
N 2711 відбувалася на принципах добровільного застосування підприємствами ПЕК заходів щодо погашення заборгованості за енергоносії та податкового боргу. Протилежність інтересів серед підприємств щодо погашення (непогашення) заборгованості є однією з головних причин не ефективного проведення розрахунків по погашенню заборгованості, що призводить до ненадходження коштів до держбюджету.
Для прикладу. Протягом 2005 - 2008 р. ДП НЕК за наявності дебіторської заборгованості на суму 1.5 млрд грн. залучив кредитні кошти на суму 1.6 млрд грн. За їх обслуговування сплачено 56 млн грн., що призвело до зменшення бази оподаткування. В результаті бюджет недоотримав податку на прибуток з юридичних осіб розрахунково 14 млн грн.
2.3. Закон
N 2711 носить галузевий характер, що створює нерівний підхід до усіх платників податків. Підприємства ПЕК отримали виключні умови у порівнянні з іншими сферами підприємницької діяльності, але за три роки дії
Закону не ефективно ними скористалися. Зупинення провадження у справі про банкрутство та виконавчого провадження до підприємств ПЕК, які знаходяться у Реєстрі, не сприяло покращенню розрахунково-платіжній дисципліни в галузі. Фактично, не приймаючи участь у погашенні податкового боргу за механізмами цього закону, відповідні підприємства мають можливість не виконувати свої договірні зобов'язання (у тому числі поточні), що в результаті призводить до суттєвих недонадходжень податків від контрагентів підприємств ПЕК (п. 3.7 ст. З Закону
N 2711).
За даними Мін'юсту України на 01.01.2009 р. в органах виконавчої служби призупинено судових рішень по стягненню з підприємств ПЕК заборгованості на суму 11,0 млрд грн., з них на користь держави понад 320 млн грн. В результаті цього недонадходження до держбюджету від контрагентів цих підприємств оцінюються розрахунково у сумі 3,9 млрд грн. (виконавчий збір і податок на прибуток юридичних осіб). В результаті не виконання судових рішень щодо стягнення дебіторської заборгованості з підприємств ПЕК за період з 2007 - 2008 р. податковий борг підприємств, що відносяться до інших галузей економіки, зріс на 1,8 млрд грн. <...>
................Перейти до повного тексту