- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Порядку казначейського обслуговування клієнтів та інших клієнтів у разі виникнення позаштатних ситуацій
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2005
N 1232 "Питання Державного казначейства України" з метою визначення порядку дій та взаємовідносин між органами Державного казначейства України у разі виникнення позаштатних ситуацій
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок казначейського обслуговування клієнтів та інших клієнтів у разі виникнення позаштатних ситуацій, що додається.
2. Керівникам самостійних структурних підрозділів Державного казначейства України в межах повноважень здійснити заходи щодо забезпечення виконання вимог цього наказу.
3. Директору Департаменту методології з обслуговування бюджетів, бухгалтерського обліку та звітності Сушко Н.І. довести цей наказ до відома заступників голови, керівників самостійних структурних підрозділів центрального апарату Державного казначейства України і начальників головних управлінь Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників голови Державного казначейства України відповідно до розподілу обов'язків.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного
казначейства України
22.07.2009 N 301
ПОРЯДОК
казначейського обслуговування клієнтів та інших клієнтів у разі виникнення позаштатних ситуацій
I. Загальні положення
1. Цей Порядок регламентує організаційні взаємовідносини між органами Державного казначейства, а також розподіл обов'язків та відповідальності між ними в процесі казначейського обслуговування клієнтів та інших клієнтів у разі виникнення позаштатних ситуацій з урахуванням вимог
Бюджетного кодексу України.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному у
Бюджетному кодексі України та інших нормативно-правових актах, що регулюють бюджетні відносини в Україні, крім нижченаведених термінів:
інші клієнти - підприємства, установи, організації, позабюджетні цільові фонди, що обслуговуються в органах Державного казначейства та не мають статусу бюджетної установи;
клієнти - розпорядники та одержувачі бюджетних коштів, відокремлені структурні підрозділи розпорядників бюджетних коштів, що обслуговуються в органах Державного казначейства;
надзвичайні ситуації, що впливають на роботу автоматизованих систем органів Державного казначейства України, - це чинники чи обставини, внаслідок яких функціонування таких систем у штатному режимі неможливе.
До надзвичайних ситуацій, що впливають на роботу автоматизованих систем органів Державного казначейства України, належать, зокрема, такі:
- проблеми економічного, технологічного, природного чи техногенного характеру в органі Державного казначейства України;
- проблеми природного або техногенного характеру, що перешкоджають діяльності чи штатному функціонуванню підприємств і установ окремого географічного регіону України, в якому розташована певна кількість органів Державного казначейства України;
- проблеми природного або техногенного характеру, які повністю припиняють функціонування телекомунікаційних мереж або мережі електропостачання в будь-якому географічному регіоні України;
- проблеми природного або техногенного характеру, терористичні чи політичні події, що є підставою для оголошення форс-мажору з боку постачальників послуг, необхідних для функціонування казначейської системи;
- форс-мажорні обставини, що виводять з ладу інформаційну мережу органу Державного казначейства України в окремому географічному регіоні України;
- форс-мажорні обставини, що виводять з ладу інформаційну мережу органу Державного казначейства України в цілому;
надзвичайний період роботи інформаційних систем Державного казначейства України (далі - надзвичайний період) - період часу, коли унаслідок впливу надзвичайних ситуацій інформаційні системи функціонують з певними обмеженнями або в позаштатному режимі;
нештатний спосіб виконання операцій - виконання операцій, які зазвичай здійснюються за допомогою інформаційної системи, у позаштатному режимі функціонування зазначеної інформаційної системи, з використанням інших інформаційних систем або в ручному режимі.
3. Під казначейським обслуговуванням клієнтів та інших клієнтів при виникненні позаштатних ситуацій слід розуміти виконання покладених на органи Державного казначейства України
Бюджетним кодексом України та іншими нормативно-правовими документами функцій в умовах збоїв протягом тривалого часу в роботі автоматизованих систем, а також в умовах їх повної відмови (без можливості відновлення з повною або частковою втратою інформації) у зв'язку із впливом надзвичайних ситуацій.
4. Обмеження чи відхилення від штатного режиму функціонування інформаційних систем у надзвичайний період можуть стосуватися:
переліку операцій, що виконують органи Державного казначейства України (може бути припинено виконання окремих типів операцій у цілому);
способу виконання операцій;
ведення бухгалтерського обліку операцій;
способу виконання міжбанківських розрахунків;
формування звітності органами Державного казначейства України;
способу обміну інформацією з інформаційними системами Державного казначейства України;
організації обслуговування клієнтів (зокрема, на певний час їх обслуговування може бути припинено).
II. Порядок переведення інформаційних систем Державного казначейства України на функціонування в умовах надзвичайного періоду
1. Державне казначейство України повідомляє органи Державного казначейства України про пріоритетність відновлення інформаційних систем Державного казначейства України і відповідну тривалість тимчасового припинення їх функціонування, якщо одночасне відновлення їх функціонування неможливе.
2. Державне казначейство України розробляє і доводить до відома відповідного органу Державного казначейства України технологічні інструкції, що регламентують порядок функціонування інформаційних систем і особливості роботи з ними органів Державного казначейства України у надзвичайний період.
3. Для забезпечення функціонування інформаційних систем залежно від сутності та масштабу надзвичайних ситуацій можуть використовуватися, зокрема, такі методи і механізми:
передавання інформації на змінних носіях;
використання резервних або альтернативних засобів телекомунікації;
використання віддалених резервних пунктів;
тимчасове передавання функцій з обслуговування клієнтів та інших клієнтів іншому органу Державного казначейства України;
оброблення відповідної інформації в ручному (на папері) режимі з подальшим занесенням результатів оброблення до інформаційних систем після відновлення їх функціонування.
4. Надзвичайний період роботи інформаційних систем Державного казначейства України оголошується та припиняється керівництвом Державного казначейства України.
5. Після прийняття рішення про необхідність оголошення надзвичайного періоду Державне казначейство України повідомляє всі органи Державного казначейства України про:
оголошення надзвичайного періоду;
особливості функціонування інформаційних систем під час надзвичайного періоду та порядок переведення їх у відповідний режим функціонування.
III. Способи розв'язання деяких питань у надзвичайний період
1. Орган Державного казначейства України у разі відсутності телекомунікаційного зв'язку передає інформацію до інформаційних систем Державного казначейства України засобами електронної пошти Інтернет або іншими засобами електронного зв'язку, узгодженими з Державним казначейством України (далі - альтернативні засоби телекомунікації).
2. Будь-яка інформація в електронній формі передається виключно в захищеному вигляді з використанням стандартних для відповідної інформаційної системи засобів захисту.
3. Інформація у вигляді файлів на змінних носіях може доставлятись до найближчого функціонуючого територіального управління, з якого пересилають інформацію до відповідних інформаційних систем за призначенням.
Під час прийняття рішення про організацію обміну інформацією на змінних носіях визначається місцезнаходження пунктів приймання/передавання інформації, графік їх роботи, правила обліку приймання та видачі документів, форми журналів, актів про приймання/передавання інформації тощо.
4. Державне казначейство України обладнує пункти приймання/передавання інформації пристроями читання/запису на CD-ROM та DVD-ROM, на гнучкі дискети 3,5 дюйма, на флеш-пам'ять та іншими загальновживаними пристроями.
5. Якщо внаслідок впливу надзвичайних ситуацій порушується функціонування інформаційних систем, то для забезпечення відновлення бухгалтерського обліку засобами зазначених систем згідно з принципом безперервності виконується наступне:
як основа використовується оборотно-сальдовий баланс на останню дату перед порушенням функціонування інформаційних систем;
починаючи із зазначеної дати усі документи, за якими здійснюються операції, накопичуються у паперовій формі;
допускається (якщо є така змога) уведення документів в електронній формі для зберігання на носіях інформації у форматі, придатному для подальшого їх внесення до інформаційних систем (паралельно потрібно зберігати первинні документи на паперових носіях);
забезпечується зберігання належної кількості копій розрахункових документів у різних місцях, у тому числі у віддалених резервних пунктах;
під час відновлення ведення обліку засобами інформаційних систем документи в повному обсязі проводяться в інформаційних системах тією датою, на яку були здійснені операції.
6. У штатному режимі функціонування органи Державного казначейства України щоденно роблять копію інформаційно-аналітичної бази даних та направляють її на зберігання до резервних пунктів, що розташовані віддалено від об'єктів, які є джерелом підвищеної небезпеки. Щоденно формують архів особливо важливих даних та архів електронних міжбанківських документів, визначений нормативно-правовим актом Національного банку України, який регулює міжбанківський переказ коштів в Україні в національній валюті, і забезпечують зберігання належної кількості копій таких архівів, у тому числі й у віддаленому резервному пункті.
У разі виникнення позаштатних ситуацій для відновлення даних робочої ділянки органу Державного казначейства України використовуються документи, що зберігаються:
1) у незгораючих шафах на змінних електронних носіях:
- щоденні оборотно-сальдові баланси за останній звітний місяць;
- щоденні оборотно-сальдові баланси за поточний місяць;
- перші примірники виписок з рахунків клієнтів за усіма класами рахунків за поточний місяць;
- перші примірники виписок з рахунків інших клієнтів за поточний місяць;
- меморіальні документи за поточний місяць;
- виписки із валютних рахунків Державного казначейства України, відкритих в установах банків, та меморіальні документи до них за поточний місяць;
2) у шафах, скринях або ящиках на паперових носіях:
- відомості з нарахування відсотків та пені;
- картки аналітичного обліку зобов'язань за позиками, наданими з державного та місцевих бюджетів;
- оригінали розписів державного та місцевих бюджетів на відповідний рік та довідок про зміни до розписів;
- оригінали документів, що обробляються у поточному місяці: мережі установ та організацій, які отримують кошти з бюджету, та реєстрів змін до мережі; розподілів показників зведених кошторисів, розподілів показників зведених планів асигнувань загального фонду бюджету, розподілів показників зведених планів спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), розподілів показників зведених планів надання кредитів із загального фонду бюджету, зведення показників спеціального фонду та реєстрів змін до них; розпису
державного бюджету за територіями та повідомлень про зміни до нього;
- завірені копії документів, що обробляються у поточному місяці: кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету (за винятком надання кредитів з бюджету), планів спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), планів надання кредитів із загального фонду бюджету, зведення показників спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів, помісячних планів використання бюджетних коштів та довідок про зміни до них;
- справи з юридичного оформлення рахунків, заведені на клієнтів, структурні підрозділи органів Державного казначейства України та Управління Державного казначейства.
Формування і зберігання архіву особливо важливих даних продовжується під час надзвичайного періоду за умови функціонування інформаційно-аналітичної системи.
7. Під час надзвичайного періоду з метою збереження особливо важливої інформації забезпечується щоденне друкування інформації, яка належить до документів першочергового значення, на паперових носіях в обсязі, потрібному для продовження роботи органу Державного казначейства України, якщо функціонування інформаційних систем буде повністю зупинене.
8. Якщо деякі операції в надзвичайний період виконуються в ручному режимі з використанням паперових носіїв інформації, то ці операції після завершення надзвичайного періоду мають бути внесені до баз даних і включені до відповідних архівів особливо важливих даних.
9. Оскільки засоби телекомунікації можуть бути виведені з ладу, інформування органів Державного казначейства України протягом надзвичайного періоду може здійснюватися іншими засобами, незалежними від телекомунікаційної мережі Державного казначейства України, зокрема засобами АТС-10, засобами масової інформації, засобами електронної пошти Інтернет тощо.
Органи Державного казначейства України зобов'язані на запит Державного казначейства України надавати інформацію, потрібну для їх інформування (номери телефонів, адреси учасників у мережі Інтернет тощо).
IV. Особливості роботи органів Державного казначейства України з проведення операцій щодо зарахування платежів до державного ( 835-17 ) та місцевих бюджетів (у тому числі міжбюджетних трансфертів) у разі виникнення позаштатних ситуацій
У разі виникнення позаштатних ситуацій Державне казначейство України як учасник системи електронних платежів терміново повідомляє Національний банк України щодо неможливості прийняття файлів з виписками для забезпечення архівування баз даних та отримання файлів після ліквідації позаштатної ситуації відповідним органом Державного казначейства України операцій по зарахуванню платежів на рахунки з обліку коштів бюджетів (31), коштів, залучених до бюджету (32), коштів, які підлягають розподілу (33), та коштів, тимчасово віднесених на доходи бюджетів, з метою поновлення та використання бази даних за звітною датою їх зарахування на бюджетні рахунки
V. Особливості роботи органів Державного казначейства України з проведення операцій щодо ведення баз даних мережі розпорядників коштів державного ( 835-17 ) та місцевих бюджетів у разі виникнення позаштатних ситуацій
1. У разі неможливості ведення баз даних мережі розпорядників коштів
державного та місцевих бюджетів в автоматизованому режимі обробка документів мережі та реєстрів змін до мережі здійснюється органами Державного казначейства України у ручному режимі.
3. Після відновлення роботи автоматизованих систем зміни до мережі, проведені у період ліквідації позаштатної ситуації, відображаються в базах даних.
VI. Особливості роботи органів Державного казначейства України щодо ведення Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів у разі виникнення позаштатних ситуацій
1. У разі не функціонування прикладного програмного забезпечення щодо ведення Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів (далі - Єдиний реєстр) органами Державного казначейства України зміни до Реєстраційних карток розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів щодо уточнення реквізитів не вносяться до бази даних. При внесенні змін до мережі її дані звіряються з даними Реєстраційної картки у ручному режимі.
Для включення до Єдиного реєстру нової установи (підприємства, організації) орган Державного казначейства України передає копію Реєстраційної картки до центрального апарату Державного казначейства України. Відділ мережі та зведених показників бюджету Державного казначейства України в ручному режимі здійснює реєстрацію в Єдиному реєстрі, присвоює код розпорядника (одержувача) бюджетних коштів та повідомляє про зазначене відповідний орган Державного казначейства України.
У цей період органи Державного казначейства України надають відповідним розпорядникам бюджетних коштів витяги з Єдиного реєстру у форматі Excel (замість dbf-файлів) у частині даних, що використовуються при складані мережі, або копії Реєстраційних карток розпорядників та одержувачів бюджетних коштів для складання мережі або внесення змін до неї.
2. Інформація та документи передаються між органами Державного казначейства України доступним способом передачі інформації.
3. Після відновлення роботи програмного забезпечення щодо ведення Єдиного реєстру операції, проведені в період ліквідації позаштатної ситуації, відображаються у відповідній базі даних.
VII. Особливості роботи органів Державного казначейства України щодо обліку бюджетних асигнувань державного ( 835-17 ) та місцевих бюджетів у разі виникнення позаштатних ситуацій
1. У разі неможливості ведення показників розпису
державного бюджету, зведених кошторисів та планів асигнувань, розпису
державного бюджету за територіями в АС "Казна-Центр" та/або АС "Казна-Видатки" обробка документів здійснюється відповідними органами Державного казначейства України в "ІОС-Казначейство" або у ручному режимі у форматі Excel.
У разі неможливості ведення показників розписів місцевих бюджетів, зведених кошторисів та планів асигнувань в АС "Казна-Видатки" обробка документів здійснюється відповідними органами Державного казначейства України в "ІОС-Казначейство" або у ручному режимі у форматі Excel.
2. Для забезпечення обробки документів в "ІОС-Казначейство" або у ручному режимі у форматі Excel здійснюється відновлення інформації за операціями, проведеними з початку року. Для цього використовуються бази даних уточненого розпису
державного бюджету та уточненого розпису
державного бюджету за територіями, уточнених розписів місцевих бюджетів, сформовані на кінець попереднього місяця у вигляді dbf-файлів, до яких у ручному режимі на підставі оригіналів документів вносяться зміни, що відбулися у поточному місяці. Бази даних уточненого розпису
державного бюджету та уточненого розпису
державного бюджету за територіями, уточнених розписів місцевих бюджетів разом із даними мережі у вигляді dbf-файлів зберігаються на магнітних носіях у залізних шафах у відповідних органах Державного казначейства України (у центральному апараті Державного казначейства України - у Відділі мережі та зведених показників бюджету).
3. Розписи
державного та місцевих бюджетів за територіями та повідомлення про зміни до них передаються між органами Державного казначейства України доступним способом передачі інформації.
4. Після відновлення роботи АС "Казна-Центр" та/або АС "Казна-Видатки" операції щодо обліку бюджетних асигнувань
державного та місцевих бюджетів, проведені в період ліквідації позаштатної ситуації, відображаються в базах даних на відповідних рахунках позабалансового обліку.
VIII. Особливості роботи органів Державного казначейства України з проведення операцій щодо відкриття асигнувань за загальним фондом та у частині інших надходжень спеціального фонду державного бюджету ( 835-17 ) у разі виникнення позаштатних ситуацій
................Перейти до повного тексту