1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
Н А К А З
05.03.2009 N 118
Про затвердження Положення про функціональну підсистему забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру
Відповідно до Положення про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року N 1198 (зі змінами), з метою забезпечення виконання поставлених органам і підрозділам внутрішніх справ завдань в умовах надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про функціональну підсистему забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (далі - Положення), що додається.
2. Керівництво функціональною підсистемою забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (далі - функціональна підсистема ОГП та БДР) покласти на заступника Міністра внутрішніх справ України - начальника міліції громадської безпеки - члена Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Заступниками керівника функціональної підсистеми ОГП та БДР призначити начальників Департаменту громадської безпеки та Департаменту Державної автомобільної інспекції МВС.
3. Керівництво силами та засобами функціональної підсистеми ОГП та БДР під час залучення їх до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій покласти на Оперативний штаб МВС та підпорядковані йому оперативні штаби (робочі групи) органів і підрозділів внутрішніх справ.
4. Керівникам структурних підрозділів центрального апарату Міністерства, начальникам головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті, міськрайлінорганів організувати вивчення особовим складом у системі службової підготовки Положення та забезпечити готовність підпорядкованих сил і засобів до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра генерал-лейтенанта міліції Савченка О.І.
6. Уважати таким, що втратив чинність, наказ МВС від 03.07.2007 N 220.
7. Наказ оголосити особовому складу органів і підрозділів внутрішніх справ.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
Міністерство України
з питань надзвичайних
ситуації та у справах
захисту населення
від наслідків
Чорнобильської катастрофи
Ю.В.Луценко






ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МВС України
05.03.2009 N 118
ПОЛОЖЕННЯ
про функціональну підсистему забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру
1. Загальна частина
1.1. Це Положення розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" з метою визначення принципів створення функціональної підсистеми забезпечення охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, основних завдань, складу сил і засобів, порядку виконання завдань і взаємодії, а також регулює основні питання її діяльності.
1.2. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- єдина державна система запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру (далі - єдина державна система) - центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні підприємства, установи та організації з відповідними силами і засобами, які здійснюють нагляд за забезпеченням техногенної та природної безпеки, організовують проведення роботи із запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного походження (далі - надзвичайні ситуації або НС) і реагування в разі їх виникнення з метою захисту населення і довкілля, зменшення матеріальних втрат;
- надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат;
- надзвичайна ситуація техногенного характеру - транспортні аварії (катастрофи), пожежі, неспровоковані вибухи чи їх загроза, аварії з викидом (загрозою викиду) небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин, раптове руйнування споруд та будівель, аварії на інженерних мережах і спорудах життєзабезпечення, гідродинамічні аварії на греблях, дамбах;
- надзвичайна ситуація природного характеру - небезпечні геологічні, метеорологічні, гідрологічні морські та прісноводні явища, деградація грунтів чи надр, природні пожежі, зміна стану повітряного басейну, інфекційна захворюваність людей, сільськогосподарських тварин, масове ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками, зміна стану водних ресурсів та біосфери;
- реагування на надзвичайні ситуації - скоординовані дії підрозділів єдиної державної системи щодо реалізації планів дій (аварійних планів), уточнених в умовах конкретного виду та рівня надзвичайної ситуації з метою надання невідкладної допомоги потерпілим, усунення загрози життю та здоров'ю людей;
- запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу (спостережень), експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання в надзвичайну ситуацію або пом'якшення її можливих наслідків.
1.3. Відповідно до територіального поширення, обсягів технічних і матеріальних ресурсів, що необхідні для їх ліквідації, обсягів заподіяних або очікуваних економічних збитків, кількості людей, які загинули, за класифікаційними ознаками визначаються чотири рівні надзвичайних ситуацій - загальнодержавний, регіональний, місцевий та об'єктовий.
До загальнодержавного рівня належить НС, яка розвивається на території двох і більше областей, а також Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя або загрожує транскордонним перенесенням, а також у разі, коли для її ліквідації необхідні матеріальні та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості окремої області, а також Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя, але не менше одного відсотка обсягу видатків відповідного бюджету.
До регіонального рівня належить НС, яка розгортається на території двох і більше районів областей (міст обласного значення), Автономної Республіки Крим або загрожує перенесенням на територію суміжної області України, а також у разі, коли для її ліквідації необхідні матеріальні та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості окремого району, але не менш одного відсотка обсягу видатків відповідного бюджету.
До місцевого рівня належить НС, яка виходить за межі потенційно небезпечного об'єкта, загрожує поширенням самої ситуації або її вторинних наслідків на довкілля, сусідні населені пункти, інженерні споруди, а також у разі, коли для її ліквідації необхідні матеріальні та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості потенційно небезпечного об'єкта, але не менш одного відсотка обсягу видатків відповідного бюджету.
До місцевого рівня також належать усі надзвичайні ситуації, які виникають на об'єктах житлово-комунальної сфери та інших, що не входять до затверджених переліків потенційно небезпечних об'єктів.
До об'єктового рівня належать всі НС, які не підпадають під вищезазначені визначення.
1.4. Остаточне рішення щодо рівня НС приймає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до компетенції якого віднесено вирішення питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, за погодженням у разі потреби із заінтересованими міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, а також з урахуванням експертного висновку (у разі його надання) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій щодо рівня надзвичайної ситуації.
1.5. Основною метою створення функціональної підсистеми ОГП та БДР є забезпечення реалізації в системі МВС державної політики у сфері запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.
1.6. Функціональна підсистема ОГП та БДР є складовою частиною єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру і створюється в системі МВС та підпорядкованих йому органах і підрозділах внутрішніх справ, з'єднаннях та частинах внутрішніх військ.
1.7. Функціональна підсистема ОГП та БДР виконує покладені на неї завдання в тісній взаємодії з відповідними підрозділами МНС, органами військового управління, іншими територіальними та функціональними підсистемами органів державної влади і місцевого самоврядування, адміністраціями підприємств, установ та організацій.
1.8. Керівника функціональної підсистеми ОГП та БДР призначає і звільняє від виконання обов'язків Міністр внутрішніх справ України.
Керівник функціональної підсистеми ОГП та БДР є членом Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Зазначений керівник має двох заступників, між якими розподіляє обов'язки.
1.9. Робочим органом управління функціональної підсистеми ОГП та БДР є оперативний штаб, до роботи в якому залучаються працівники структурних підрозділів МВС і за згодою представники інших центральних органів виконавчої влади. Персональний склад оперативного штабу та його робочого апарату визначається на етапі планування керівником функціональної підсистеми ОГП та БДР.
1.10. Функціональна підсистема ОГП та БДР має три рівні: загальнодержавний, регіональний (обласний) та територіальний (міський, районний).
2. Основні завдання, які покладені на функціональну підсистему ОГП та БДР
2.1. Відповідно до вимог постанов Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" (зі змінами), від 26 жовтня 2001 року N 1432 "Про затвердження Положення про порядок проведення евакуації населення у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" органи та підрозділи системи МВС у межах компетенції, визначеної Законом України "Про міліцію", виконують наступні завдання щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру:
2.1.1. Забезпечення охорони громадського порядку, ведення боротьби із злочинністю, безпеки дорожнього руху, охорони матеріальних і культурних цінностей у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
2.1.2. Надання допомоги органам виконавчої влади, місцевого самоврядування, посадовим особам у проведенні відселення людей з місць, небезпечних для проживання.
2.1.3. Забезпечення участі сил та засобів (у межах їх тактико-технічних можливостей) у проведенні аварійно-рятувальних робіт у районах виникнення надзвичайних ситуацій.
2.1.4. Забезпечення охорони режимно-обмежувальних і карантинних зон в осередках радіоактивного, хімічного, бактеріологічного (біологічного) зараження та під час їх ліквідації.
2.1.5. Організація регулювання дорожнім рухом на міських і позаміських маршрутах евакуації.
2.1.6. Розробка і здійснення заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, охорони матеріальних і культурних цінностей у разі проведення евакуації.
2.1.7. Організація охорони громадського порядку на збірних і приймальних евакуаційних пунктах, пунктах посадки (висадки), на маршрутах евакуації та в районах (пунктах) розміщення евакуйованого населення.
2.1.8. У межах компетенції, забезпечення дотримання режиму перевезень автомобільними дорогами та допуск до зон надзвичайних ситуацій.
2.1.9. Організація реєстрації евакуйованого населення та ведення адресно-довідкової роботи.
2.1.10. Обмежують допуск населення до небезпечних зон.
Також:
- беруть участь у розробленні та розробляють, у межах компетенції, нормативно-правові акти, норми, правила та стандарти з питань запобігання надзвичайним ситуаціям та забезпечення захисту населення;
- забезпечують готовність органів управління, сил і засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР до дій, спрямованих на запобігання та реагування на надзвичайні ситуації;
- беруть участь у комісійних обстеженнях стану охорони потенційно небезпечних об'єктів, що охороняються підрозділами органів внутрішніх справ та частинами внутрішніх військ;
- організовують та проводять рятувальні та інші невідкладні роботи на об'єктах органів внутрішніх справ, що зазнали впливу негативних наслідків надзвичайних ситуацій, відновлюють їх діяльність;
- прогнозують, у межах компетенції, можливі соціально-економічні та криміногенні наслідки;
- здійснюють заходи щодо соціального захисту працівників функціональної підсистеми ОГП та БДР, які постраждали від наслідків надзвичайних ситуацій;
- у населених пунктах, де не здійснюється цілодобове чергування оперативно-чергових (диспетчерських) служб органів управління єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайній ситуації, чергові частини ОВС здійснюють оповіщення населення про виникнення НС.
3. Органи управління функціональної підсистеми ОГП та БДР
3.1. Управління силами та засобами функціональної підсистеми ОГП та БДР здійснюється:
3.1.1. На загальнодержавному рівні - Міністерством внутрішніх справ України.
3.1.2. На регіональному (обласному) рівні - головними управліннями, управліннями МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті;
3.1.3. На територіальному (міському, районному) рівні - міськими, районними управліннями (відділами), лінійними управліннями (відділами, відділеннями) внутрішніх справ на залізничному транспорті.
3.2. У разі ускладнення обстановки, пов'язаної із загрозою виникнення або виникненням надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру, рішенням Міністра чи особи, яка його заміщає, розгортає свою діяльність оперативний штаб МВС.
3.3. У складі оперативного штабу створюється його робочий апарат, який очолює один з керівників провідного структурного підрозділу Міністерства або його заступник, діяльність якого є пріоритетною в обставинах, що виникли.
3.4. Оперативний штаб здійснює оперативне управління силами та засобами функціональної підсистеми ОГП та БДР, які залучаються для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, організовує взаємодію та обмін наявною інформацією із зацікавленими центральними органами виконавчої влади і їх регіональними підрозділами. Про вжиті заходи та віддані розпорядження керівник робочого апарату оперативного штабу МВС невідкладно інформує керівництво Міністерства.
3.5. Діяльність функціональної підсистеми ОГП та БДР узгоджується на різних рівнях відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1998 року N 174 "Про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій" та від 3 серпня 1998 року N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" координуючими органами єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, до яких належать:
3.5.1. На загальнодержавному рівні - Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. В окремих випадках для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру загальнодержавного рівня рішенням Кабінету Міністрів України створюється спеціальна Урядова комісія (згідно із вищезазначеною постановою Кабінету Міністрів України).
3.5.2. На регіональному (обласному) рівні - комісії Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань техногенного-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
3.5.3. На територіальному (міському, районному) рівні - комісії міських (районних) державних адміністрацій і виконавчих органів рад з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
3.6. Державні, регіональні та територіальні комісії (залежно від рівня надзвичайної ситуації) забезпечують безпосереднє керівництво реагуванням на надзвичайну ситуацію або на загрозу її виникнення.
У надзвичайних ситуаціях сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР регіонального та територіального рівнів можуть тимчасово підпорядковуватися в межах, що не суперечать чинному законодавству, органам управління відповідних територіальних підсистем єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
3.7. У разі загрози або виникнення надзвичайної ситуації на територію декількох районів чи областей рішенням начальника вищої за підпорядкованістю функціональної підсистеми ОГП та БДР у районі надзвичайної ситуації (оперативному районі) може призначатися один керівник, якому підпорядковуються всі наявні сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР, які задіяні в оперативному районі. Він також є членом міжвідомчого штабу (комісії) з ліквідації надзвичайної ситуації, утвореного уповноваженим органом з ліквідації НС.
4. Сили і засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР
4.1. До складу сил та засобів функціональної підсистеми ОГП та БДР входять особовий склад і матеріально-технічні засоби підрозділів міліції громадської безпеки, кримінальної міліції, Державної служби охорони, Державного департаменту у справах громадянства, іміграції та реєстрації фізичних осіб, УМВС України на залізничному транспорті, з'єднання та частини внутрішніх військ МВС.
Як резерв Міністра внутрішніх справ України до складу функціональної підсистеми ОГП та БДР входять особовий склад і матеріально-технічні засоби вищих навчальних закладів та центрального апарату Міністерства. Зазначений резерв може бути залучений для виконання завдань виключно за особистим рішенням Міністра.
На регіональному рівні до резерву включаються зведені загони училищ професійної підготовки працівників міліції.
4.2. Сили та засоби функціональної підсистеми ОГП та БДР поділяються на основні та допоміжні. До основних відносяться особовий склад органів і підрозділів внутрішніх справ, частини та з'єднання внутрішніх військ. До допоміжних належать загони (команди, групи, відділення) охорони громадського порядку формувань цивільного захисту об'єктів національної економіки.
Допоміжні сили використовуються, як правило, для охорони громадського порядку лише на території об'єктів національної економіки, яку вони обслуговують. Забороняється їх залучати для виконання завдань, безпосередньо пов'язаних із силовими діями.
4.3. За необхідності, начальники головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізничному транспорті звертаються до МВС з пропозиціями щодо залучення до ліквідації наслідків НС додаткових сил і засобів з інших областей (регіонів). Додаткові сили та засоби при цьому поступають в оперативне підпорядкування начальника відповідної функціональної підсистеми ОГП та БДР.
4.4. Для вирішення завдань, які раптово виникають, у зв'язку зі зміною обстановки створюється резерв функціональної підсистеми ОГП та БДР. Склад та місце розміщення резерву в кожному окремому випадку визначається начальником, який його створює. Кількість особового складу, що виділяється в резерв, визначається обсягом поставлених завдань і загальною чисельністю наявних сил та засобів.

................
Перейти до повного тексту