- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА АДМІНІСТРАЦІЯ
Н А К А З
Про впровадження електронних перевізних документів
Відповідно до статті
60 Повітряного кодексу України та Положення про Державну авіаційну адміністрацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006
N 1526,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо вимог до форми електронного пасажирського квитка та багажної квитанції, електронної квитанції різних зборів та Методичні рекомендації з оформлення електронних авіаційних перевізних документів, що додаються.
2. Управлінню стратегічного розвитку (Скрипник О.Ю.) розмістити вказані Методичні рекомендації на сайті Державіаадміністрації.
3. Начальнику управління авіаційних перевезень та ліцензування (Коршук С.М.) інформувати авіапідприємства, які здійснюють авіаперевезення пасажирів, та агентів з продажу перевезень про затвердження Методичних рекомендацій і розміщення їх на сайті Державіаадміністрації.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника голови Овчинникова О.В.
Заступник Міністра транспорту та зв'язку України - голова Державіаадміністрації | О.М.Давидов |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаадміністрації
20.01.2009 N 37
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з оформлення електронних авіаційних перевізних документів
Розділ 1. Загальні положення
Методичними рекомендаціями встановлюється порядок та даються інструкції з оформлення та переоформлення електронного квитка та електронної квитанції (ордера) різних зборів.
Електронне оформлення перевізних документів (Electronic Ticketing, ETKT) - це метод документування продажу перевезень (електронний квиток) та контролю перевезень, який не потребує оформлення паперового бланка перевізного документа. Вся інформація щодо перевезення вноситься до електронного файла квитка і зберігається в ньому. Електронні перевізні документи дають можливість знизити витрати на їх оформлення, оскільки не потребують паперового носія. Використання електронного оформлення дозволяє значно прискорити процеси продажу перевезень та обробки даних. Відповідальний (валідуючий) перевізник має постійний доступ до електронного купона, що значно зменшує число випадків, при яких необхідно оформляти повідомлення про попередню сплату перевезення (PTA). Оскільки електронні документи знаходяться у базі даних відповідального перевізника, вони не можуть бути загублені і, внаслідок чого, не виникає необхідності видачі нових документів в обмін втрачених.
Електронний пасажирський квиток та багажна квитанція являє собою документ, який використовується для підтвердження договору перевезення пасажира та багажу, в якому інформація про повітряне перевезення пасажира та багажу представлена в електронній формі, та проведення розрахунків по цьому договору.
Електронний квиток використовується таким самим чином, що і квиток, оформлений на паперовому бланку. Різниця полягає лише у тому, що замість отримання даних шляхом обробки паперових документів вся інформація, яка має відношення до перевезення пасажира (маршрут, тариф, клас обслуговування, сплачена сума, збори і т.п.), міститься у файлі електронного квитка, який знаходиться у базі даних відповідального перевізника.
Введення електронної форми оформлення перевезення не позбавляє можливості паперового оформлення. Авіакомпанія на власний розсуд вибирає, у якій формі здійснювати продаж перевезень.
Дані Методичні рекомендації містять лише спільні правила та рекомендації щодо роботи з електронними перевізними документами, тому кожна авіакомпанія має розробити власне керівництво з оформлення електронних перевізних документів та доводити його до відома агентів з продажу перевезень.
Розділ 2. Терміни і визначення
"ЕЛЕКТРОННИЙ КУПОН" ("ELECTRONIC COUPON") - частина електронного квитка, яка використовується для перевезення на відповідному рейсі, або інший документ, який його замінює, що зберігається у базі даних автоматизованої системи бронювання перевізника.
"ЕЛЕКТРОННИЙ КВИТОК" ("ELECTRONIC TICKET") - електронний документ, який включає маршрут / квитанція, яка оформлена перевізником або видана від його імені, електронні купон, посадковий талон, у разі використання (див.
додаток N 4) .
ЕЛЕКТРОННА КВИТАНЦІЯ РІЗНИХ ЗБОРІВ (EMD або V-MPD) - документ, сформований АСБ або іншою базою даних в електронній формі, який використовується у разі сплати послуг та зборів. Квитанція може бути пов'язана з електронним квитком (EMD-A), або існувати як самостійний документ (EMD-S або V-EPD).
"МАРШРУТ/КВИТАНЦІЯ" ("ITINERARY/RECEIPT") - документ або документи, які є складовою частиною електронного квитка і яка містить необхідні відомості (наприклад, прізвище пасажира, маршрут, тариф и т.д.), сповіщення та повідомлення.
"РЕАЛІЗУЮЧИЙ ПЕРЕВІЗНИК" ("MARKETING CARRIER") - авіакомпанія, що зазначена в електроном польотному/обмінному купоні(ах) як авіакомпанія, що виконує перевезення.
"ФАКТИЧНИЙ ПЕРЕВІЗНИК" ("OPERATING CARRIER") - авіакомпанія, яка фактично виконує перевезення та надає інші послуги, пов'язанні з цим перевезенням. Фактичний перевізник та реалізуючий перевізник можуть бути різними авіакомпаніями при наявності між ними двосторонніх угод, наприклад, угоди про взаємне визнання кодів (код-шерінг).
"КВИТОК" ("TICKET") - оформлений на папері пасажирській квиток і багажна квитанція або електронний квиток, які в обох випадках оформлюються перевізником або від його імені, та містить "Умови угоди перевезення", сповіщення та повідомлення, купони.
"ВІДПОВІДАЛЬНИЙ (ВАЛІДУЮЧИЙ) ПЕРЕВІЗНИК" ("VALIDATING CARRIER") - авіакомпанія, цифровий код якої фігурує при виконанні електронної операції (транзакції) з польотним/обмінним купоном(ами). Відповідальний перевізник є стороною, яка контролює та санкціонує транзакції з електронним квитком.
АСБ/ГРС - автоматизована система бронювання/глобальна розподільна система.
Розділ 3. Показники стану купона
Кожний купон, який знаходиться у базі даних електронних квитків відповідального перевізника, має відповідний показник стану (статусу), що дозволяє перевізнику спостерігати за станом кожного купона протягом всього часу "існування" квитка, тобто наявність відповідного запису у базі даних.
Показник стану є у кожному польотному купоні. Коди показника стану купона і коди статусу бронювання різні поняття і їх треба розрізняти.
3.1. Коди показників стану купона
У відповідності до резолюції IATA 722f прийняті наступні коди, які вказують на стан купона:
A |
Контроль під управлінням аеропорту (Airport Control) |
Вказує на те, що перевізник взяв під свій контроль польотний(і) купон(и). Такий стан може тривати не більше ніж три доби (72 годин) до часу вильоту за розкладом. Після закінчення цього часу, якщо стан купона не змінився, наприклад, на стан "використано для перевезення", то його необхідно змінити, або купон знову передати під контроль відповідального перевізника. |
C |
Пройшов реєстрацію (Checked-in) |
Вказує на те, що пасажир зареєструвався на рейс, або на стійці реєстрації перевізника або за допомогою електронних засобів, у тому числі які передбачені для самообслуговування. |
E |
Обмін/ Переоформлення (Exchanged/ Reissued) |
Вказує на те, що купон(и) електронного квитка або електронного документа багатоцільового призначення використані при сплаті нової транзакції. |
F |
Використаний для перевезення (Flown/Used) |
Вказує на те, що перевезення відповідає польотному купона електронного квитка або обмінному купона електронного документа багатоцільового призначення, і по ньому можуть бути повністю проведені взаємні розрахунки. |
G |
Обмін/оформлено передаточний маніфест (Exchanged/FIM) |
Вказує на те, що купон(и) електронного квитка був(ли) обмінений(і) для оформлення передаточного маніфесту у зв'язку з перериванням польоту. |
I |
Перевезення поза розкладом (Irregular Operations) |
Вказує на те, що з якоїсь причини контроль перевізника над купоном продовжено понад дозволені 48 годин. Термін, на який подовжується контроль, не може перевищувати 7 діб, починаючи з часу відправлення за розкладом початкового рейсу. |
L |
Посадка проведена (Lifted/Boarded) |
Вказує на те, що пасажир піднявся на борт повітряного судна. |
N |
Інформація про купон (Coupon Notification) |
Вказує на те що, стан купона(нів) не є остаточним (E, F, P, R або X), а контроль перевізника відсутній. |
O |
Дійсний для використання (Open For Use) |
Вказує на те, що стан польотного купона електронного квитка або обмінного купона електронного документа багатоцільового призначення може бути змінено на будь-який інший, за винятком "T" (паперовий квиток). |
P |
Надрукований (Printed) |
Вказує на те, що польотний купон електронного квитка або обмінний купон електронного документа багатоцільового призначення переоформлено з електронного в паперовий документ. |
R |
Здійснене повернення (Refunded) |
Вказує на те, що невикористана вартість польотного купона електронного квитка або обмінного купона електронного документа багатоцільового призначення повернута або перерахована пасажиру/покупцю. |
S |
Призупинений (Suspended) |
Вказує на те, що відповідальний перевізник обмежив використання даного(их) польотного(их) купона(ів) електронного квитка або обмінного(их) купона(ів) електронного документа багатоцільового призначення. |
T |
Паперовий квиток (Paper Ticket) |
Вказує на те, що операція продажу була оформлена на паперовому квитку/документі з номером, який був генерований комп'ютером. |
U |
Недоступний (Unavailable) |
Вказує на те, що до купона немає доступу для використання у якості складової частини квитка, оскільки необхідна доплата. |
V |
Анульований (Void) |
Вказує на те, що відмінені усі електроні записи про продаж у файлі електронного квитка бази даних відповідального перевізника. |
X |
Обмін при друку Print Exchange |
Вказує на те, що перевізник роздрукував електронний квиток або електронний документ багатоцільового призначення з новим номером квитка або документа без зміни первинно сплаченого тарифу та тарифних правил. |
Z |
Зачинений Closed |
Вказує на те, що купон(и) більше не можуть бути використані, оскільки сплачений тариф не допускає змін, тобто забороняє переоформлення, підвищення класу обслуговування або тарифу. |
3.2. Заключний (остаточний) стан
Наступні коди показника стану є заключними. При цих кодах забороняється будь-які подальші операції з купоном:
E |
Обмінений/Переоформлено; |
F |
Використаний для перевезення/Використаний; |
P |
Надрукований; |
R |
Проведено повернення; |
X |
Обмінений при друку; |
V |
Анульований; |
T |
Паперовий квиток. |
3.3. Коди проміжних станів
Наступні коди показника стану можуть замінюватись у відповідності з операціями, які будуть здійснені з купоном(ами):
A |
Аеропортовий контроль; |
C |
Пройшов реєстрацію; |
I |
Перевезення поза розкладом; |
L |
Посадка проведена; |
N |
Інформація; |
O |
Дійсний для використання; |
S |
Призупинений; |
U |
Недоступний. |
Перевізник може виводити на екран тільки код стану, а може і більш детальну інформацію з файла електронного квитка.
3.4. Приклади змін показника стану купона
Нижче наведені приклади, які ілюструють використання показника стану купона. Будемо вважати, що пасажиру заброньовано місце на рейсі реалізуючого перевізника "Б" з використанням електронного квитка, відповідальним перевізником по якому є перевізник "А".
Ситуація |
Операції з електронним квитком у базі даних відповідального перевізника |
ПРИКЛАД 1 |
До моменту вильоту за розкладом реалізуюча своє перевезення авіакомпанія "Б" приймає від авіакомпанії "А" аеропортовий контроль над відповідним польотним купоном |
Показник стану купона змінюється на код "A" |
Пасажир пройшов реєстрацію(*) |
Код показника стану змінюється на "C" |
Пасажир піднявся на борт повітряного судна(*) |
Код показника стану змінюється на "L" |
Літак з пасажиром злетів |
Код показника стану змінюється на "F" - подальші зміни заборонені. |
ПРИКЛАД 2 |
До моменту вильоту за розкладом реалізуюча своє перевезення авіакомпанія "Б" приймає від авіакомпанії "А" аеропортовий контроль над відповідним польотним купоном |
Показник стану купона змінюється на код "A" |
Пасажир не з'явився, тобто, не пройшов реєстрацію до моменту завершення посадки на рейс |
Код показника стану змінюється на "O", це означає, що купон може бути використано, наприклад, іншою авіакомпанією або для іншого рейсу. |
---------------
(*) - Зірочкою відмічені ситуації, які є проміжним станом і можливі при наявності двосторонніх угод.
Розділ 4. Операції з купоном електронного квитка
4.1. Концепція контролю
Концепція контролю дозволяє отримати польотний купон електронного квитка у користування з метою реєстрації пасажира, посадки його на борт повітряного судна і перевезення, а також для переоформлення квитка або повернення сум по ньому.
Ця концепція побудована аналогічно необхідності, у випадку паперового документа, фізично мати в руках купон при здійсненні будь-яких операцій з ним.
4.2. Контроль
Як і у випадку передаточного напису рішення про надання іншій авіакомпанії права контролю відповідальний перевізник приймає на підставі своїх особистих критеріїв і підходів до ведення справ.
У кожний момент часу тільки одна авіакомпанія може контролювати документ.
Якщо право контролю надано авіакомпанії "А", то відповідальний перевізник не може передати це право авіакомпанії "Б", не відібравши його з початку у авіакомпанії "А".
Іншими словами, для внесення зміни у електронний квиток в пункті продажу агентства необхідно, як і у випадку паперового квитка, мати до нього доступ, тобто контролювати купони, які підлягають заміні.
Різниця полягає у тому, що у випадку електронного документа необхідно запросити дозвіл на контроль (доступ) у відповідального перевізника для уникнення одночасного використання одного і того же купона декількома авіакомпаніями.
Авіаквиток може прийматися (акцептуватися), валідуватися, обмінюватися/переоформлюватися, анулюватися або по ньому може бути проведено повернення сум тільки в тому випадку, коли код показника становища купона "O", тобто коли купон дійсний для використання.
Анулювати квиток можливо тільки в тому випадку, коли у всіх купонах код показника стану "O".
Як і у випадках з паперовим квитком польотні купони електронного квитка повинні прийматися тільки в порядку своєї послідовності.
У випадку необхідності авіакомпанія може надрукувати купони свого власного електронного квитка, а саме оформити паперовий документ з тим самим номером, що й у вихідного електронного квитка.
Надрукувати купон можливо тільки у випадку, коли код показника стану його "O" (дійсний для використання). Після надрукування код показника стану змінюється на "P" (надрукований). У надрукованому купоні буде міститися аналогічна інформація, що і у вихідному електронному квитку.
Щоб показати, що це є роздрук електронного квитка, на ньому повинно буди надруковано код "ETKT".
Інформація стосовно усіх операцій з електронним документом зберігається у базі даних відповідального перевізника і може бути виведена на екран монітора. Ця інформація повинна бути доступна в режимі реального часу як мінімум протягом 7 днів з моменту закриття усіх купонів електронного квитка або електронного документа багатоцільового призначення.
Розділ 5. Пасажирська квитанція (Маршрут/квитанція)
Маршрут/квитанція не є документом для польоту, вона є підтвердженням для пасажира того, що електронний квиток було оформлено. Маршрут/квитанція може бути надана на звичайному папері, передана по факсу, електронною поштою, тощо.
Єдиного галузевого формату маршрут/квитанції не існує, і тому у кожній авіакомпанії може бути свій формат і своє оформлення цього документа за умови наявності у ній необхідної інформації, яка затверджена наказом МТЗУ "Про впровадження електронних перевізних документів".
Видачу пасажиру маршрут/квитанції здійснює відповідальний перевізник. У цьому документі має міститися наступна інформація:
- прізвище пасажира;
- назва авіакомпанії - реалізуючого перевізника;
- назва фактичного перевізника, якщо він не є реалізуючим;
- номер(а) рейса(ів);
- дата(и) вильоту;
- час прибуття(й);
- коди аеропортів відправлення та призначення для кожного рейсу;
- тариф (сума базового тарифу);
- підсумкова сума по квитку/документу;
- сплачений еквівалент тарифу;
- форма сплати;
- сума зборів (якщо вони є);
- код статусу бронювання;
- дата оформлення;
- назва агентства або авіакомпанії, яка видала документ, і місце видачі;
- номер квитка або документа;
- передаточні надписи та обмеження (якщо вони є), у тому числі термін дії;
................Перейти до повного тексту