1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Додаток
до листа Мінжитлокомунгоспу
29.08.2008 N 12/20-8-18
ІНФОРМАЦІЯ
Мінжитлокомунгоспу України за зверненнями громадян
N
з/п
Дата
надходження
звернення
Автор запитання
(прізвище, ім'я
та по батькові,
адреса,
професія,
пенсіонер, де
навчається)
Зміст запитання Прізвище, ім'я, по
батькові посадової
особи, яка надала
відповідь
(роз'яснення), зміст
даної відповіді
(роз'яснення)
1 04.08.2008 Шейнберг Н.Б.
просп. Лісний,
9, кв. 85
м. Київ, 02166
Щодо порядку
складання акта у
разі залиття
квартири
Автору надано
відповідь листом від
13.08.2008
N 8/14/-606 за
підписом т.в.о.
Міністра
О.В.Мазурчака.
Відповідно до
п. 2.3.6 Правил
утримання жилих
будинків та
прибудинкових
територій,
затверджених
наказом Державного
комітету України з
питань житлово-
комунального
господарства від
17.05.2005 N 76
(зареєстровано в
Мін'юсті 25.08.2005
за N 927/11207), у
разі залиття, аварії
квартир складається
відповідний акт.
Згідно встановленої
форми факт залиття
квартири та його
наслідків фіксується
актом комісійного
обстеження квартири
за участю
представників
організації
(підприємства), яка
відповідно до
укладеної угоди є
виконавцем послуг з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій,
представників
організації
(підприємства), яка
відповідно до
укладеної угоди
обслуговує
внутрішньобудинкові
системи опалення та
водопостачання,
представника
власника будинку,
будинкового
комітету та
затверджується
начальником
організації
(підприємства), яка
відповідно до
укладеної угоди
надає послуги з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій.
Присутність
зацікавлених осіб
від потерпілої
сторони та з боку
винної є
обов'язковою.
В акті повинно бути
відображено:
- дата складання
акта (число, місяць,
рік);
- прізвища, ініціали
та займані посади
членів комісії;
- прізвище, ім'я, по
батькові власника
(наймача, орендаря)
квартири, що зазнала
шкоди; адреса
квартири, поверх,
форма власності;
- прізвище, ім'я, по
батькові власника
(наймача, орендаря)
квартири, з вини
якого сталося
залиття; адреса
квартири, поверх,
форма власності;
- характер залиття
та його причини;
- завдана
матеріальна шкода
(обсяги необхідного
ремонту приміщень
квартири, перелік
пошкоджених
внаслідок залиття
речей та їх
орієнтовна
вартість);
- висновок комісії
щодо встановлення
вини особи, що
вчинила залиття.
Акт обов'язково має
бути підписаний
всіма членами
комісії. Відмова від
підпису складеного
акту присутніми
особами від
потерпілої сторони
та з боку винної не
впливає на його
чинність (у такому
випадку в акті має
бути зазначено, що
згадані особи
(прізвище, ім'я, по
батькові)
підписувати
складений акт
відмовилися з
таких-то причин).
Спірні питання
вирішуються в
судовому порядку
2 10.07.2008 Сербін В.Ф.
вул.
Дишинського,
буд. 58, кв. 4
м. Кривий Ріг,
Дніпропетровська
область, 50012
Щодо звільнення від
плати за послуги з
утримання
внутрішньобудинкових
мереж з опалення у
разі встановлення
індивідуального
опалення
Автору надано
відповідь від
11.08.2008 N 8/14/3-
782 за підписом
т.в.о. Міністра
О.В.Мазурчака.
Статтею 360Цивільного кодексу України
визначено, що
співвласник
відповідно до своєї
частки у праві
спільної часткової
власності
зобов'язаний брати
участь у витратах на
управління,
утримання та
збереження спільного
майна, у сплаті
податків, зборів
(обов'язкових
платежів), а також
нести
відповідальність
перед третіми
особами за
зобов'язаннями,
пов'язаними із
спільним майном.
Відповідно до Закону
України "Про приватизацію державного житлового фонду"
та Правил
користування
приміщеннями
житлових будинків і
прибудинковими
територіями,
затверджених
постановою Кабінету
Міністрів України
від 08.10.92 N 572
,
власники квартир
багатоквартирних
будинків є
співвласниками всіх
допоміжних приміщень
будинку та його
технічного
обладнання і
зобов'язані брати
участь у загальних
витратах, пов'язаних
з утриманням будинку
та прибудинкової
території відповідно
до своєї частки у
майні будинку.
Внутрішньобудинкові
мережі центрального
опалення і гарячого
водопостачання (ЦО і
ГВП) відносяться до
інженерного
(технічного)
обладнання житлового
будинку і являються
його невід'ємною
частиною.
Роботи з технічного
обслуговування таких
мереж віднесені до
типового переліку
послуг з утримання
будинку на підставі
якого здійснюється
розрахунок тарифу
(нормативних витрат)
по кожному будинку
окремо.
Таким чином,
співвласники
квартир повинні
приймати участь у
витратах на
утримання будинку
пропорційно займаної
площі житла.
Відключення від
мереж ЦО та ГВП не
являється підставою
для звільнення
мешканців від такої
участі.
Відповідно до Закону
України "Про житлово-комунальні послуги"
відносини між
виконавцем послуг та
споживачем
регулюються виключно
на договірних
засадах.
Порядок надання
житлово-комунальних
послуг, їх якісні та
кількісні показники
мають відповідати
умовам договору та
вимогам
законодавства.
Типовим договором
про надання послуг з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій,
затвердженим
постановою Кабінету
Міністрів України
від 12.07.2005 N 560
,
передбачено, що
виконавець надає
послуги відповідно
до затвердженого
органом місцевого
самоврядування
рішення про
структуру тарифів,
періодичність та
строки виконання
робіт, копія якого
додається до
договору.
Як вбачається із
наданих матеріалів,
щомісячно
нараховується плата,
виходячи із
фактичної
собівартості
утримання будинку за
звітний місяць на
підставі виконаних
робіт, замість плати
(тарифу)
встановленого
органом місцевого
самоврядування, що
суперечить вимогам
Типового договору,
затвердженого
постановою Кабінету
Міністрів України
від 12.07.2005
N 560.
Таким чином, у разі
порушення надавачем
житлово-комунальних
послуг договірних
зобов'язань
необхідно
реалізувати свої
права передбачені
договором і діючим
законодавством
3 10.07.2008 Потапенко М.Є.
вул.
Універсальна,
буд. 17, кв. 35
м. Дніпро-
петровськ,
49024
Про порядок
формування тарифів
на послуги з
утримання будинків,
споруд та
прибудинкових
територій
Автору надано
відповідь листом від
01.08.2008
N 8/14/3-678 за
підписом першого
заступника Міністра
О.Б.Лотоцького.
Статтею 360Цивільного кодексу України
визначено, що
співвласник
відповідно до своєї
частки у праві
спільної часткової
власності
зобов'язаний брати
участь у витратах на
управління,
утримання та
збереження спільного
майна, у сплаті
податків, зборів
(обов'язкових
платежів), а також
нести
відповідальність
перед третіми
особами за
зобов'язаннями,
пов'язаними із
спільним майном.
Відповідно до Закону
України "Про приватизацію державного житлового фонду"
та Правил
користування
приміщеннями
житлових будинків і
прибудинковими
територіями,
затверджених
постановою Кабінету
Міністрів України
від 08.10.92 р.N 572
,
власники
приватизованого
житла в
багатоквартирних
будинках (до них
належать і власники
квартир у
кооперативних
будинках та
викуплених квартир)
є співвласниками
всіх допоміжних
приміщень будинку та
його технічного
обладнання і мають
сплачувати свою
частку витрат у
загальних витратах
на утримання будинку
(житла) та
прибудинкової
території
пропорційно займаної
площі.
Утримання житла - це
комплекс робіт,
спрямованих на
створення необхідних
умов для проживання
людей і забезпечення
збереження житлових
будівель та
технічного
обладнання.
Послуга з освітлення
місць загального
користування,
підвалів,
підкачування води є
складовою послуги з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій.
Порядком формування
тарифів на послуги з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій і типовим
договором про
надання послуг з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій,
затвердженими
постановою Кабінету
Міністрів України
від 12.07.2005 N 560
,
передбачено
визначення вартості
цих послуг за метр
квадратний загальної
площі квартир, що
відповідає вимогамЖитлового кодексу Української РСР
.
Таким чином,
визначення вартості
послуги з освітлення
місць загального
користування,
виходячи із
квадратного метра
загальної площі
квартири, відповідає
вимогам чинного
законодавства.
Зміна методики
розрахунків цієї
послуги залежно від
кількості квартир в
будинку суперечить
вимогам Житлового
кодексу Української
РСР і постанові
Кабінету Міністрів
України від
12.07.2005 N 560.
У разі невдоволення
мешканців будинку
рівнем житлово-
комунальних послуг,
що надається
існуючою
експлуатаційною
організацією,
мешканці будинку
можуть реалізувати
своє право власності
не тільки на окрему
квартиру, а і на
будинок загалом
шляхом створення
об'єднання
співвласників
багатоквартирних
будинків (ОСББ).
Створення і
діяльність ОСББ
сприятиме
вдосконаленню
договірних відносин,
оскільки при
укладанні угод на
надання житлових і
комунальних послуг
враховуються
інтереси споживачів,
є можливість
відмовитися від
зайвих та неякісних
послуг. Члени ОСББ
мають змогу наперед
запланувати заходи
для поліпшення стану
свого будинку, тобто
для модернізації та
ремонту обладнання
всієї будівлі, а
також запровадження
заходів з
енергозбереження.
Члени об'єднання
можуть самостійно
розраховувати та
встановлювати
розміри внесків на
утримання та
експлуатацію
житлового фонду, в
тому числі
вирішувати питання
про порядок оплати
послуг з освітлення
місць загального
користування
4 22.07.2008 Масалков О.Д.
кв. ім.
Дзержинського
буд. 9, кв. 80
м. Луганськ,
91042
Щодо договірних
засад з надання
житлово-комунальних
послуг та порядку їх
сплати
Автору надано
відповідь листом від
18.08.2008
N 8/14/3-809 за
підписом першого
заступника Міністра
О.В.Мазурчака.
Відповідно до Закону
України "Про житлово-комунальні послуги"
встановлення
тарифів, а також
здійснення контролю
за дотриманням
законодавства щодо
захисту прав
споживачів у сфері
житлово-комунальних
послуг покладено на
органи місцевого
самоврядування.
Згідно із статтею 31
Закону України "Про
житлово-комунальні
послуги" органи
місцевого
самоврядування
затверджують ціни
тарифи на житлово-
комунальні послуги у
розмірі економічно
обґрунтованих витрат
на їх виробництво.
Порядок формування
тарифів на послуги з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій
затверджено
постановою Кабінету
Міністрів України
від 12.07.2005 N 560
.
Цим Порядком
передбачено, що
розмір тарифів
(нормативних витрат,
пов'язаних з
утриманням будинків
і споруд та
прибудинкових
територій)
визначається по
кожному будинку
окремо залежно від
кількісних
показників
фактичного надання
послуг з урахуванням
забезпечення
належного санітарно-
гігієнічного,
протипожежного,
технічного стану
будинків і споруд та
прибудинкових
територій згідно з
типовим переліком
послуг.
Калькуляційною
одиницею для
розрахунку тарифів
на зазначені послуги
визначено 1 кв. метр
загальної площі
квартир будинку, що
відповідає вимогамЖитлового кодексу Української РСР
.
Враховуючи, що
послуги з прибирання
прибудинкової
території, вивезення
та утилізації
твердих побутових і
негабаритних
відходів,
дератизація та
дезінсекція включені
до типового переліку
і є складовими
тарифу на послуги з
утримання будинків і
споруд та
прибудинкових
територій, їх
вартість
визначається
виходячи із
квадратного метра
загальної площі
квартир будинку, що
відповідає вимогам
Житлового кодексу
Української РСР та
постанови Кабінету
Міністрів України
від 12.07.2005
N 560.
Статтею 19 Закону
України "Про
житлово-комунальні
послуги" визначено,
що відносини між
учасниками
договірних відносин
у сфері житлово-
комунальних послуг
здійснюються
виключно на
договірних засадах.
Цей Закон покладає
на виконавців
обов'язок укладати
із споживачами
договори на надання
житлово-комунальних
послуг. Відмова або
зволікання з
укладанням договору
є порушенням
законодавства.
Усунути ці
порушення можливо
шляхом звернення до
суду з позовом про
захист прав
споживачів.
Відповідно чинного
законодавства Ви
маєте право на
зменшення розміру
плати у разі надання
послуг не в повному
обсязі, відхилення
їх кількісних та/або
якісних показників
від затверджених
нормативів.
Проте, для того щоб
реалізувати це
право, необхідно
документально
оформити ненадання
або надання не в
повному обсязі
житлових послуг
згідно з договором.
Для цього необхідно
викликати
представника
виконавця послуг для
складення та
підписання акту-
претензії із
зазначенням у ньому
строків, виду
порушення,
кількісних і
якісних показників
послуг тощо. Акт-
претензія подається
виконавцю, який
протягом трьох
робочих днів вирішує
питання про
перерахунок платежів
або видає
споживачеві
обґрунтовану
письмову відмову в
задоволенні його
претензій.
Відмова споживачів
від сплати послуг,
мотивована їх
низькою якістю або
наданням послуг не в
повному обсязі, без
складання акта-
претензії, є
необґрунтованою і
такі дії з боку
споживача є
порушенням
законодавства. Так,
Законом України
"Про житлово-
комунальні послуги"
та Правилами
користування
приміщеннями
житлових будинків і
прибудинкових
територій,
затвердженими
постановою Кабінету
Міністрів України
від 08.10.92 N 572
,
передбачено
обов'язок власників
квартир у
багатоквартирних
будинках вносити на
відповідний рахунок
власника будинку
плату за
обслуговування і
ремонт будинку.
Відповідно до статті
24 Закону України
"Про житлово-
комунальні послуги",
у разі несплати
споживачем отриманих
послуг,
балансоутримувач
житлового будинку
може звертатися до
суду про стягнення
на майно осіб, які
відмовляються
оплачувати рахунки
за споживання
послуг.
Одночасно
повідомляємо, що у
разі незадоволення
мешканцями будинку
рівнем житлово-
комунальних послуг,
що надається
існуючою
експлуатаційною
організацією,
мешканці будинку
можуть реалізувати
своє право власності
не тільки на окрему
квартиру, а і на
будинок загалом
шляхом створення
об'єднання
співвласників
багатоквартирних
будинків (ОСББ).
Члени об'єднання
можуть самостійно
розраховувати та
встановлювати
розмірів внесків на
утримання та
експлуатацію
житлового фонду
5 11.08.2008 Свир К.Ю.
вул. Артема,
буд. 112/32
м. Донецьк
Щодо надання
роз'яснень стосовно
встановлення
індивідуального
опалення
Заявникові надана
відповідь від
15.08.2008 N 8/12-
244 за підписом
заступника Міністра
з питань житлово-
комунального
господарства
С.Г.Зіміна
Правилами надання
послуг з
централізованого
опалення, постачання
гарячої та холодної
води і
водовідведення,
затвердженими
постановою Кабінету
Міністрів України
від 21.07.2005 N 630
(із
змінами внесеними
постановою Кабінету
Міністрів України
від 31.10.2007N 1268)
,
регулюється питання
відключення від
мереж
централізованого
опалення та від
мереж гарячого
водопостачання
житлових будинків.
Права власника
квартири на
інженерні системи
будівлі визначаютьсяЦивільним кодексом України
.
Відповідно до
частини другої
ст. 382: "власникам
квартири у дво- або
багатоквартирному
житловому будинку
належать на праві
спільної сумісної
власності приміщення
загального
користування, опорні
конструкції будинку,
механічне,
електричне,
сантехнічне та інше
обладнання за межами
або всередині
квартири, яке
обслуговує більше
однієї квартири, а
також споруди,
будівлі, які
призначені для
забезпечення потреб
усіх власників
квартир".
До інженерного
обладнання в будинку
відносяться
інженерні
комунікації та
технічні пристрої,
які забезпечують
санітарно-гігієнічні
умови та безпечну
експлуатацію квартир
(загальні будинкові
мережі тепло-,
водо-, газо-,
електропостачання,
бойлерні та
елеваторні вузли,
обладнання
протипожежної
безпеки,
вентиляційні канали
та канали для
димовидалення,
ліфти, центральні
розподільчі щити
електропостачання, а
також елементи
благоустрою
прибудинкової
території).
Власник квартири не
має права самовільно
змінювати систему
опалення та
здійснювати
відключення від
мереж
централізованого
опалення.
Переобладнання
системи опалення
призводить до
розбалансування
внутрішньобудинкової
системи опалення,
яка відноситься до
інженерної системи
будинку, як
цілісного майнового
комплексу. Будь-яке
втручання в неї
шляхом зміни
гідравлічного опору
(від'єднання від
системи
централізованого
опалення) погіршує
роботу системи
загалом, чим порушує
права інших
мешканців, що є
недопустимим за
Цивільним кодексом
України.
Таким чином, з метою
захисту прав усіх
мешканців
багатоквартирних
будинків, постановою
Кабінету Міністрів
України від
31.10.2007 N 1268
внесені принципові
зміни до Правил
надання послуг з
централізованого
опалення, постачання
холодної та гарячої
води і
водовідведення щодо
відключення від
мереж
централізованого
опалення та
постачання гарячої
води, а саме:
- передбачено
відключення від
мереж
централізованого
опалення та
постачання гарячої
води не у квартирах
багатоквартирних
будинків з
ініціативи
споживача, а
відключення
багатоквартирних
будинків з
ініціативи
споживачів;
- відключення може
здійснюватися тільки
у разі, коли
технічна можливість
такого відключення
передбачена
затвердженою органом
місцевого
самоврядування
відповідно до Закону
України "Про теплопостачання"
схемою
теплопостачання.
У разі дотримання
цих вимог з
вирішення питання
відключення
житлового будинку
(будинків) від мереж
централізованого
опалення його
власник (власники)
повинен (повинні)
звернутися до
регіональної
постійно діючої
Комісії для розгляду
питань щодо
відключення
споживачів від мереж
централізованого
опалення та від
мереж гарячого
водопостачання з
письмовою заявою з
цього питання.
При позитивному
рішенні Комісії
заявнику надається
перелік організацій,
до яких слід
звернутися для
отримання технічних
умов для розробки
проекту
індивідуального
(автономного)
теплопостачання.
Проектна організація
при розробці проекту
враховує всі
технічні можливості
та забезпечення
безперебійної роботи
інженерного
обладнання будинку,
дотримання в
суміжних приміщеннях
вимог будівельних
норм і правил з
питань проектування
житлових будинків,
опалення,
вентиляції,
кондиціонування,
будівельної
теплотехніки.
Виконання робіт
здійснюється
відповідно до
законодавства та
вимоги чинних
нормативних
документів.
Іншого, на
теперішній час,
чинним
законодавством не
передбачено.

................
Перейти до повного тексту