- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Л И С Т
31.03.2009 N 28-29.1/02-2710 |
N 8/8-3275
Раді міністрів Автономної
Республіки Крим, обласним,
Київським
та Севастопольським міським
державним адміністраціям
(за списком)
Асоціації міст України
Про удосконалення державного регулювання у сфері житлово-комунального господарства
Останнім часом збільшилась кількість звернень споживачів як громадян, так і суб'єктів господарювання щодо необґрунтованого підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, якості надання послуг та інших питань, пов'язаних із функціонуванням ринків житлово-комунального господарства. Вирішення цих питань віднесено законодавством до компетенції різних органів влади в межах їх повноважень.
Тому Антимонопольний комітет України та Міністерство з питань житлово-комунального господарства звертають увагу Асоціації міст України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій на наступні важливі аспекти державного регулювання у сфері житлово-комунального господарства.
Кожен державний орган, за
Конституцією, має діяти тільки в межах повноважень, покладених на нього Законом.
Повноваження органів, які здійснюють регулювання цін (тарифів) на житлово-комунальні послуги та контроль за якістю цих послуг, визначені статтями
6 та
7 Закону України
"Про житлово-комунальні послуги", а саме:
встановлення цін (тарифів) на житлово-комунальні послуги, затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг, контроль за їх дотриманням, а також здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у житлово-комунальній сфері належить до повноважень органів місцевого самоврядування;
здійснення контролю цін/тарифів на житлово-комунальні послуги та моніторингу стану розрахунків за них належить до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
При формуванні тарифів мають бути дотримані, зокрема такі важливі принципи державного регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги, як:
- відповідність рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво;
- відкритість, доступність та прозорість тарифів для споживачів та суспільства;
- відповідність оплати житлово-комунальних послуг їх наявності, кількості і якості.
1. Органи місцевого самоврядування можуть встановлювати тарифи на житлово-комунальні послуги тільки після отримання висновків Держцінінспекції щодо економічного обґрунтування планових витрат на житлово-комунальні послуги суб'єктів господарювання всіх форм власності.
При цьому при формуванні тарифів мають бути жорстко дотримані вимоги постанов Кабінету Міністрів України від 10.07.2006
N 955 "Про затвердження Порядку формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води" та від 12.07.2006
N 959 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення" (надалі - Порядки).
Послуги водо-, теплопостачання та водовідведення надаються суб'єктами природних монополій і тому орган, що регулює їх діяльність, при аналізі розрахованого суб'єктом господарювання тарифу, який внесено для затвердження, має жорстко запобігати намаганням відповідних суб'єктів господарювання включити до розрахунку тарифу витрати, які безпосередньо не відносяться до виробництва та надання відповідних послуг. Це стосується, зокрема, вимог відповідно пунктів 20 та 19 зазначених
Порядків.
2. У частині 3 статті
9 Закону України
"Про природні монополії" зазначено, що Порядок оприлюднення інформації та відкритих слухань щодо зміни цін (тарифів) на товари суб'єктів природних монополій визначається тими органами, на які покладено затвердження або регулювання цін (тарифів).
Отже, з метою попередження негативних наслідків та об'єктивного розгляду пропозицій суб'єктів господарювання щодо встановлення тарифів чи внесення змін до них, обласними державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, до повноважень яких належить здійснення контролю цін/тарифів відповідно до статті
6 Закону України
"Про житлово-комунальні послуги", необхідно регламентувати порядок (процедуру) ухвалення рішень про встановлення (зміну) тарифів, в тому числі і порядок оприлюднення інформації щодо проекту та розрахунків тарифів, які запропоновані до затвердження, та проведення відкритих слухань щодо обговорення цих пропозицій.
Оприлюднення інформації полягає не лише у повідомленні в ЗМІ про встановлений розмір цін (тарифів), а повинно передувати рішенню про встановлення тарифів і забезпечувати прозорість структури цін (тарифів) та ухвалення рішень щодо зміни тарифів. Тому відповідно до статті
30 Закону України
"Про житлово-комунальні послуги" має бути розроблений порядок, що дозволятиме споживачам (їх об'єднанням) мати доступ до інформації про структуру тарифу, склад витрат суб'єкта природної монополії, який пропонує змінити (збільшити) розмір тарифу, а також який би передбачав процедуру, механізм проведення відкритих слухань, дозволяв організаціям споживачів ознайомитись з обґрунтуванням необхідності зміни тарифів і мати можливість надати обґрунтовані висновки з приводу цих змін.
................Перейти до повного тексту