1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ ВІД НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ
НА ВИРОБНИЦТВІ ТА ПРОФЕСІЙНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
25.03.2008 N 29
Про звіт виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України про роботу виконавчої дирекції Фонду за 2007 рік
Відповідно до підпункту другого частини сьомої статті 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" та підпункту другого пункту 12 Статуту Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд), затвердженого постановою правління Фонду від 18.04.2000 року N 4 (зі змінами), правління Фонду
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Визнати роботу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 2007 рік задовільною.
2. Рекомендувати виконавчій дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у 2008 році:
- забезпечити повноту використання коштів бюджету Фонду на здійснення профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань;
- посилити контроль за ефективним та цільовим використанням коштів та повнотою відшкодування збитків, які виявлені в ході проведення перевірок.
Голова правління В.Іванкевич
Додаток
ЗВІТ
виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань про роботу виконавчої дирекції Фонду за 2007 рік
Звіт підготовлено на базі звітних даних виконавчої дирекції Фонду за статутними напрямами роботи з аналізом її фінансово-економічної діяльності. Він містить в собі основні показники діяльності Фонду та складається з шести тематичних розділів:
1. Забезпечення надходження коштів. Тарифна політика.
2. Відшкодування шкоди потерпілим на виробництві.
3. Надання медико-соціальних послуг, відновлення здоров'я та працездатності потерпілих.
4. Профілактика нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
5. Удосконалення управління Фондом.
6. Політика зв'язків з громадськістю, установами та ЗМІ.
1. Забезпечення надходження коштів. Тарифна політика
Основною та принциповою передумовою успішного функціонування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань є темпи та обсяги надходжень страхових коштів від страхувальників та застрахованих осіб.
Станом на 1 січня 2008 року кількість зареєстрованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд) страхувальників становила 1143794 роботодавців (додаток 1), в тому числі юридичних осіб - 786509, фізичних осіб, які використовують найману працю, - 357074, добровільно застрахованих - 211. Кількість зареєстрованих страхувальників у 2007 році збільшилась на 10,1% у порівнянні з 2006 роком.
Відповідно, сума надходження страхових коштів до Фонду, порівняно з 2006 роком, враховуючи зараховані в рахунок страхових внесків витрати по соціальному страхуванню, збільшилась на 27,6%. Бюджет Фонду, затверджений постановою правління Фонду від 22.12.2006 року N 59 "Про бюджет Фонду на 2007 рік" (із змінами), за доходами виконано на 103,1%, плановий показник - 3018,1 млн. грн., фактичний - 3113,1 млн. грн. При цьому акумульовано надходження коштів до Фонду в сумі 3020,0 млн. грн. (додаток 1.2.)
Зауважимо, що бюджетом Фонду на 2007 рік було визначено плановий показник страхових внесків роботодавців у розмірі 2916,7 млн. грн., що становить 96,6% доходної частини бюджету Фонду, а фактично надійшло 3005,2 млн. грн., що більше у порівнянні з 2006 роком на 26,7% (додаток 2).
Керуючись оперативною інформацією від робочих органів та проводячи виїзні перевірки діяльності робочих органів, виконавча дирекція Фонду здійснювала постійний контроль щодо забезпечення повноти надходження страхових внесків.
Зокрема, для здійснення контролю за повною та своєчасною сплатою страхових внесків до Фонду в управліннях виконавчої дирекції Фонду в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі працювали комісії з питань контролю за збором страхових коштів та погашенням недоїмки, на яких начальники підпорядкованих ним відділень звітували про проведену роботу та її ефективність.
Робочими органами виконавчої дирекції Фонду розроблені і затверджені заходи щодо забезпечення виконання планових показників доходної частини бюджету на 2007 рік. Про стан виконання цієї роботи робочі органи щоквартально інформують виконавчу дирекцію Фонду одночасно з поданням звітів. Таким чином, щодо повної та своєчасної сплати страхувальниками страхових внесків протягом звітного періоду здійснено заходів впливу до 510 тис. страхувальників.
Для забезпечення надходжень страхових внесків до Фонду та зменшення суми недоїмки виконавча дирекція Фонду у 2007 році активно співпрацювала з центральними органами виконавчої влади, об'єднаннями роботодавців та профспілок та в разі потреби інформувала про стан сплати страхових внесків як в цілому по Україні, так і по окремим галузям та підприємствам.
Щоквартально видавались підсумкові накази виконавчій дирекції про проведену роботу її робочими органами щодо обліку страхувальників та збору страхових внесків. Як результат вжито низку заходів, зокрема було надано відповідні доручення щодо усунення окремих недоліків в роботі, зменшено розмір преміювання начальникам тих управлінь, де зростає сума недоїмки по економічно активним підприємствам.
На виконання доручення Мінпраці та наказу виконавчої дирекції Фонду "Про оприлюднення інформації щодо підприємств - боржників зі сплати страхових внесків" робочі органи щоквартально розміщують на веб-сайтах перелік підприємств - найбільших боржників зі сплати страхових внесків, у тому числі через заборгованість із виплати заробітної плати.
Начальники управлінь виконавчої дирекції Фонду в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі постійно беруть участь у засіданнях комісій районних, міських, обласних державних адміністрацій з питань погашення заборгованості з виплати заробітної плати, інформуючи голів відповідних державних адміністрацій про кожне підприємство, яке має заборгованість з виплати заробітної плати працівникам та зі сплати страхових внесків до Фонду. Зокрема, на виконання розпорядження виконавчої дирекції Фонду, за підсумками звіту за I півріччя 2007 року, робочі органи виконавчої дирекції Фонду звернулися до голів держадміністрацій щодо страхувальників, які мають заборгованість з виплати заробітної плати та сплати страхових внесків для застосування відповідних заходів.
Проводилась робота з банківськими установами щодо перерахування в повному обсязі страхових внесків одночасно з перерахуванням коштів для виплат заробітної плати. Протягом 2007 року здійснено 17,2 тис. взаємодій з банківськими установами, що на 26% більше у порівнянні з минулим роком.
Одним із основних заходів щодо забезпечення повноти надходження страхових внесків та виявлення недоїмки є здійснення перевірок фінансово-господарської діяльності страхувальників. За 2007 рік перевірено 79,8 тис. страхувальників, що більше у порівнянні з минулим роком на 14%. Завдяки цьому сплачено недоїмку на суму 5,3 млн. грн.
Загалом, здійснено 3,9 тис. звернень до суду та надіслано 10,3 тис. претензій страхувальникам. В результаті погашено 7,3 млн. грн. суми недоїмки.
За результатами здійснених заходів щодо погашення недоїмки органами Державної податкової адміністрації (відповідно до Угоди про інформаційне співробітництво між Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Державною податковою адміністрацією України) сплачено 250,2 тис. грн. недоїмки.
Проведено 7,5 тис. взаємодій з органами прокуратури, 11,4 тис. - з місцевими органами виконавчої влади та 3,9 тис. - із ЗМІ.
Протягом 2007 року на порушників законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві накладено 12586 адміністративних штрафів на суму 1826,2 тис. грн. Сплачено штрафів на суму 1821,9 тис. грн. Передано для примусового виконання до відділів ДВС 2429 постанови на суму 371,0 тис. грн.
Для посилення впливу на порушників законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку виконавчою дирекцією Фонду підготовлено пропозиції щодо внесення змін до статті 52 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" в частині застосування фінансових санкцій, які було схвалено постановою правління Фонду.
Приведено у відповідність із Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" Інструкцію про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затверджену постановою правління Фонду.
У 2007 році робочими органами виконавчої дирекції Фонду здійснено 3928 публікацій та виступів у засобах масової інформації, що на 52,1% більше у порівнянні з 2006 роком.
Крім того, роз'яснювальна робота серед страхувальників ведеться шляхом проведення тематичних семінарів та розповсюдження пам'яток, в яких надаються роз'яснення з питань застосування нормативно-правових актів Фонду.
Посилення роботи виконавчої дирекції Фонду та її робочих органів протягом 2007 року та заходи, що вживалися, дозволили забезпечити стале надходження страхових коштів та впевнене виконання планових показників доходної частини бюджету Фонду.
У напрямі вдосконалення тарифної політики триває законопроектна робота. Відповідно до пропозицій та зауважень центральних органів виконавчої влади та соціальних партнерів доопрацьовано проект постанови Кабінету Міністрів України, схвалений правлінням Фонду, щодо внесення змін до Порядку визначення страхових тарифів для підприємств, установ та організацій на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.09.2000 р. N 1423.
Також підготовлено пропозиції щодо скасування норм законодавства щодо встановлення страхових тарифів для окремих видів економічної діяльності не за їх класом професійного ризику виробництва (статті 2, 4 Закону України "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності") шляхом внесення змін до деяких законів України щодо страхових тарифів на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
В актуальному стані підтримується доказова база розрахунку страхових тарифів. Зокрема, на виконання робіт з розвитку програмного комплексу "Тариф" розроблено функціональні програмні модулі "Завантаження звітних даних", "Завантаження персоніфікованих даних". Згідно з наказом виконавчої дирекції Фонду "Про інформаційне забезпечення розрахунку та обґрунтування розмірів страхових тарифів за класами професійного ризику виробництва" та, застосовуючи функціональні програмні модулі, було проведено актуалізацію бази даних розрахунку страхових тарифів у тестовому режимі за наявними даними (дані за 2006 рік по видам економічної діяльності актуалізовані в повному обсязі, персоніфіковані дані Реєстру страхувальників - в повному обсязі, дані про нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання - по окремим областям). Розроблено та апробовано комплект аналітичних форм.
2. Відшкодування шкоди потерпілим на виробництві
Невід'ємним завданням страхування від нещасного випадку є відшкодування шкоди, пов'язаної з втратою застрахованими особами заробітної плати (відповідної її частини), а також у разі їх смерті здійснення страхових виплат утриманцям.
Станом на 1 січня 2008 року Фонд відшкодовує шкоду 318,8 тисячам потерпілих (членам їх сімей), які постраждали на виробництві (додаток 1). За 2007 рік з бюджету Фонду потерпілим (членам їх сімей) виплачено 2436,2 млн. грн., що на 531 млн. грн., або на 27,9% більше, ніж минулого року.
Середньомісячний розмір страхової виплати на одного потерпілого (члена його сім'ї) має стабільну тенденцію до зростання. Так за 2007 рік він становив 636,83 грн., що на 27,9 % більше порівняно з 2006 роком.
У структурі страхових виплат 2007 року найвагоміша складова - це щомісячні страхові виплати потерпілим (членам їх сімей), що становлять 1731,4 млн. грн. тобто 71,1% від загальної суми страхових виплат, та одноразова допомога потерпілим (членам їх сімей) - 565,5 млн. грн. відповідно 23,2% від загальної суми страхових виплат (додаток 2).
Найбільша частина загальної суми страхових виплат по Україні за звітний період припадає на шахтарські регіони (78,2%), а саме: у Донецькій області - 40,1%, у Дніпропетровській - 16,4%, у Луганській - 16,1%, у Львівській - 5,6% (додаток 3).
Також у цих регіонах найвищий середньомісячний розмір страхової виплати: у Дніпропетровській - 913,7 грн., Львівській - 826,1 грн. та Донецькій - 733,1 грн., що більше, ніж в цілому по Україні відповідно на 43,5%, 29,7%, 15,1% (додаток 4).
Загалом сума витрат на щомісячні страхові виплати потерпілим за звітний період становила 1615,9 млн. грн., що на 321,6 млн. грн., або на 24,9% більше в порівнянні з минулим роком. Середній розмір виплати, яку отримують 298,1 тис. потерпілих, за 2007 рік склав 451,7 грн., що на 90,4 грн., або на 25 % вище, ніж за 2006 рік.
Сума щомісячної страхової виплати особам, які мають на це право в разі втрати годувальника склала 115,5 млн. грн., що на 19,8 млн. грн., або 20,6% більше порівняно з минулим роком. Середній розмір даної виплати, яку отримують 20,65 тис. осіб, за звітний період становив 466 грн., що на 76,8 грн. або 19,7% більше, ніж за 2006 рік.
Однією з причин такого значного зростання середньомісячного розміру виплат потерпілим (членам їх сімей) є проведений робочими органами виконавчої дирекції Фонду, відповідно до частини другої статті 29 базового Закону та постанови правління Фонду "Про перерахування сум щомісячних страхових виплат застрахованим особам (членам їх сімей) з 1 березня 2007 року", перерахунок щомісячних страхових виплат потерпілим (членам їх сімей) з 1 березня 2007 року. У зв'язку з перерахуванням витрати на щомісячні страхові виплати у березні 2007 р. були збільшені на 18,6%, таким чином додаткові витрати виконавчої дирекції Фонду склали 22,5 млн. грн. на місяць.
За 2007 рік виплачено 386,8 млн. грн. одноразової допомоги потерпілим, що на 58,4% більше у порівнянні з минулим роком. Цю допомогу протягом звітного періоду отримали 16017 потерпілих, що на 0,5% менше порівняно з 2006 роком. Розмір одноразової допомоги в середньому на одного потерпілого за цей період відповідно склав 24,1 тис. грн., що більше на 59,2% порівняно з 2006 роком.
Таке значне зростання середнього розміру одноразової виплати потерпілим пояснюється зростанням граничної межі заробітної плати (доходу), з якої справляються внески до Фонду, яка станом на 1 січня 2007 р. дорівнювала 7875 грн. та збільшилась на 55,9% порівняно з груднем 2006 р., та крім цього цей показник зростав протягом року з 1 квітня на 6,9% та з 1 жовтня на 1,2%.
У звітному періоді спостерігалося зростання на 29,7% розміру середньомісячної заробітної плати одного штатного працівника по економіці України, що становив 1351,14 грн. Для порівняння у 2006 році він становив - 1041,47 грн. (додаток 5).
Сума одноразової допомоги утриманцям в разі смерті потерпілого склала 29,9 млн. грн., в порівнянні з 2006 роком вона зросла на 9,7 млн. грн. або 48%. Ця сума була виплачена 1676 утриманцям, що на 37 осіб або 2,3% більше, ніж в 2006 році. Середній розмір виплати на одного утриманця збільшився на 44,7% та склав 17,9 тис. грн.
Сума одноразової допомоги в разі смерті потерпілого на сім'ю становила 148,8 млн. грн., що на 41% більше, ніж за минулий рік. Ця сума була виплачена 1843 сім'ям, їх кількість зросла на 80 сімей або на 4,5%. Одноразова допомога на одну сім'ю в середньому виплачувалась у розмірі 80,8 тис. грн., що вище на 34,9% порівняно з 2006 роком.
Найвищий середній розмір виплат на одну сім'ю в Донецькій (110,8 тис. грн.), Дніпропетровській (92,2 тис. грн.), Житомирській (91,9 тис. грн.), Київській (80,3 тис. грн.), Луганській (79,0 тис. грн.), Волинській (74,2 тис. грн.), Полтавській (71,0 тис. грн.) областях та м. Києві (90,2 тис. грн. ).
Зростання суми виплат одноразової допомоги в разі смерті потерпілого на сім'ю та утриманцям значною мірою було зумовлене виплатами, проведеними членам сімей 101 шахтаря та 5 рятувальників, які загинули внаслідок аварії, що сталася на ОП "Шахта ім. О.Ф.Засядька" 18 листопада 2007 року та 2 грудня 2007 року. В зв'язку з цим Фондом були здійснені страхові виплати на загальну суму 26,7 млн. грн., зокрема, сума одноразової допомоги сім'ям склала 20,5 млн. грн. та одноразової допомоги утриманцям - 6,2 млн. грн.
Протягом 2007 року компенсаційних виплат за моральну шкоду, заподіяну на виробництві, здійснено за рішенням судів 3055 потерпілим на суму 60,3 млн. грн., що на 27,9% менше, ніж в 2006 році. Кількість потерпілих, що отримали компенсацію, відповідно зменшилась на 43,1%. Особливо слід відзначити, що найбільша кількість таких потерпілих в Дніпропетровській (1709 осіб) та Донецькій (1180 осіб) областях.
У 2007 році Фонд здійснював виплату щомісячних страхових сум 3233 потерпілим (членам їх сімей), що проживають за межами України, в країнах, з якими Україна уклала міжнародні угоди. Потерпілим (членам їх сімей) за цей період було виплачено 18,3 млн. грн., або щомісячно в середньому на одного потерпілого виплата становила 473 грн. та на утриманця - 461,6 грн.
Виконавча дирекція Фонду, щоб забезпечити гарантії потерпілим (членам їх сімей), відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, за період II півріччя 2003 - 2007 рік, виплатила на 36,5 млн. грн. сум індексації щомісячних страхових виплат потерпілим (членам їх сімей). За 2007 рік сума індексації страхових виплат потерпілим (членам їх сімей) склала 15 млн. грн.
Підсумовуючи, варто додати, що на сьогодні Фонд не має заборгованості по страхових виплатах перед потерпілими та членами їх сімей, виплати здійснюються у повному обсязі та у встановлений термін.
3. Надання медико-соціальних послуг, відновлення здоров'я та працездатності потерпілих
Особливу увагу Фонд приділяє створенню належних умов для забезпечення медико-соціальної реабілітації, відновлення здоров'я та працездатності потерпілих на виробництві. Діє цілий комплекс соціальних послуг з медичної та соціальної реабілітації для потерпілих на виробництві. Сюди входить лікування потерпілих в стаціонарних медичних закладах та санаторно-курортне лікування, медична реабілітація та організація санітарного та спеціального медичного догляду за потерпілими, а також забезпечення інвалідів праці необхідними медикаментозними препаратами, додатковим харчуванням, автомобілями, інвалідними колясками, протезно-ортопедичними виробами тощо (додатки 1 - 3).
Протягом 2007 року загальна кількість потерпілих, які отримали медико-соціальні послуги, збільшилася, порівняно з 2006 роком, на 8589 осіб та становить 72634 потерпілих.
Завдяки фінансовим можливостям Фонду відчутно зросла динаміка витрат на медико-соціальні послуги. В цілому у 2007 році на медичну, професійну та соціальну реабілітацію з бюджету Фонду було витрачено 145565,9 тис. грн., що на 32% більше, ніж у 2006 році. З них на лікування у лікувально-профілактичних закладах - 21637,4 тис. грн., що на 33% більше, ніж 2006 року, на медичну реабілітацію інвалідів із санаторно-курортним лікуванням 22190,8 тис. грн. на 9% більше, на придбання протезно-ортопедичних виробів 8548,7 на 15% більше. Відповідно витрати на вироби медичного, медикаментозного призначення та лікарські засоби становили 13519,0 тис. грн. на 21% більше в порівнянні з минулим роком, а за статтею витрат з придбання спеціальних засобів пересування (колясок) 1917,7 тис. грн. на 24% більше, ніж у 2006 році.
Правлінням та виконавчою дирекцією Фонду 2007 рік оголошено роком забезпечення інвалідів праці індивідуальним автотранспортом. Цього року по всій Україні відбулася масштабна акція з видачі інвалідам від трудового каліцтва автомобілів "Славута". Так, на початок 2007 року загальна кількість потерпілих, що перебували на обліку в робочих органах, становила 4637 інвалідів. Але впродовж 2007 року за кошти Фонду автомобілями було забезпечено 3061 інвалідів, що становить 66% від загальної кількості, що перебувають на обліку. У наступному році ми плануємо повністю позбутися черги інвалідів від трудового каліцтва на отримання автомобіля.
Управлінням організації надання медико-соціальних послуг, відновлення здоров'я та працездатності потерпілих підготовлено пропозиції щодо внесення змін до статті 30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", які розглянуто та підтримано постійно діючою комісією Фонду з розгляду найбільш актуальних питань соціального забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань та винесено на розгляд правління Фонду.
Доопрацьовано проект постанови правління Фонду "Про затвердження Положення про забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання" та, з урахуванням зауважень та пропозицій, повторно внесено на розгляд постійної комісії та засідання правління Фонду.
Отож, результатом роботи щодо забезпечення медико-соціальними послугами потерпілих є створення функціонального, налагодженого порядку надання медико-соціальних послуг, удосконалення організаційних та нормативно-правових механізмів. В цьому напрямі, зокрема, - враховано пропозиції шахтарів-інвалідів щодо збільшення до 24 днів терміну перебування у санаторно-курортних закладах потерпілих, які стали інвалідами, змінено періодичність забезпечення санаторно-курортним лікуванням інвалідів 2 та 3 групи.
4. Профілактика нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань
Як відомо, незважаючи на щорічне зниження рівня виробничого травматизму і позитивну динаміку обсягів виробництва по країні в цілому, стан справ, що склався з охороною праці на підприємствах, вимагає посилення і удосконалення профілактичної роботи з боку всіх зацікавлених сторін.
У 2007 році порівняно з аналогічним періодом 2006 року кількість випадків травматизму на виробництві зменшилась на 5,4% (1083) травмованих осіб (з 20065 до 18982), в т.ч. збільшилось на 3,6% (33) травмованих осіб із смертельним наслідком (з 892 до 925) (Табл. 1, рис. 1).
Зниження виробничого травматизму зареєстровано в 22 областях та в м. Києві. Це, Луганська область - на 10,5% (або на 280 травмованих осіб), виробничий травматизм зі смертельним наслідком збільшився на 2,3%; Дніпропетровська область - на 12,2% (222 особи), зі смертельним наслідком - зменшився на 10,8% (10 осіб); Донецька область - на 1,6% (94 особи), смертельний збільшився на 5,5% (10 осіб); Харківська область - на 9,1% (71 особу), смертельний залишився без змін (37), Львівська область - на 8,3% (51 особу), але смертельний збільшився на 31,3% (10 осіб) (Табл. 1).
Кількість випадків профзахворювання на виробництві зменшилась на 3,1% (191 особу) (з 6138 до 5947). Зменшилась кількість випадків смерті від профзахворювання на 19,8% (115 осіб) (з 582 до 467) (Табл. 2, Рис. 2).
У 2007 році незмінною (271) залишилась кількість групових нещасних випадків у порівнянні з 2006 роком, постраждало на 102 (12,5%) особи менше (з 816 до 714), у т.ч. збільшилось на 7 (4,9%) травмованих осіб із смертельним наслідком (з 137 до 144) (Табл. 3).
Незважаючи на заходи, що вживаються роботодавцями щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці на кожному робочому місці, робочими органами виконавчої дирекції Фонду, центральними та місцевими органами виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд за станом охорони праці в різних галузях економіки, рівень виробничого травматизму та профзахворюваності залишається ще досить високим.
Найбільша кількість нещасних випадків, як і в минулих роках, зареєстрована у Донецькій (31,3%), Луганській (12,6%) і Дніпропетровській (8,5%) областях. Кількість травмованих осіб у цих областях складає близько 52,3% від загальної їх кількості по Україні.
Помітним є зростання виробничого травматизму у Закарпатській області - на 14% (15 осіб), смертельний зменшився на 25% (4 особи); Херсонській області - на 3,8% (9 осіб), смертельний зменшився на 31,6% (6 осіб); Чернівецькій області - на 5,1% (5 осіб), смертельний залишився без змін (9) та у м. Севастополі - на 2,5% (3 особи), смертельний зменшився на 50% (5 осіб).
На 8% збільшилась кількість складених актів Н-1 на нещасні випадки, що сталися у попередніх роках (акти надійшли у звітному році). На 16,3% зменшилась кількість осіб зі смертельним наслідком (з 172 до 144).
Зростання професійних захворювань зареєстровано у Луганській області - на 9,2% (102 випадки); Дніпропетровській області - на 6,2% (68 випадків); Харківській області - на 17,8% (37 випадків).
Зниження професійних захворювань зареєстровано у Донецькій області - на 7,3% (182 випадки); Тернопільській області - на 81,1% (86 випадків); Львівській області - на 8,9% (59 випадків); Кіровоградській області - на 35,8% (48 випадків).
Зменшились випадки смерті від професійного захворювання, що зафіксовано у Луганській області, - на 23% (54 випадки); Дніпропетровській області - на 44% (20 випадків), Донецькій області - на 9% (18 випадків) та Львівській області - на 29% (16 випадків) (Табл. 2).
Проте ефективна профілактична робота неможлива без ефективної служби страхових експертів, оскільки саме страхові експерти покликані здійснювати значну частину завдань з профілактики, в тому числі консультативно-дорадчі функції. У виконавчій дирекції Фонду на даний момент працюють 517 страхових експертів з охорони праці, які будують свою роботу згідно із Положенням про службу страхових експертів з охорони праці, профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Вони здійснюють свою діяльність на 1142428 зареєстрованих у Фонді підприємствах, установах, організаціях, незалежно від їх форм власності та виду економічної діяльності. Така кількість страхових експертів не дає можливості виконувати в повному обсязі статутні функції та обов'язки виконавчої дирекції Фонду щодо запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням, іншу роботу, покладену на них. Страхові експерти не в змозі брати участь у розслідуванні всіх нещасних випадків, у роботі комісій при встановленні професійного захворювання, перевірці стану профілактичної роботи на багатьох підприємствах. У багатьох робочих органах відсутні посади страхових експертів з охорони праці. В середньому по Україні на одного страхового експерта припадає понад 2210 зареєстрованих підприємств і ця цифра зростає з кожним роком. Зрозуміло, що за таких умов вони просто неспроможні охопити всі проблемні ділянки профілактичної роботи. У зв'язку з цим постановою правління Фонду виконавчій дирекції доручалось опрацювати з Центром продуктивності праці Мінпраці питання здійснення розрахунків нормативів чисельності страхових експертів з охорони праці, після проведення таких розрахунків було визначено - чисельність страхових експертів з охорони праці повинна становити у 2,5 рази більше. Тому на порядку денному розгляд питання щодо збільшення робочими органами штатних одиниць страхових експертів.
Загалом, робочими органами Фонду за 2007 рік отримано та подано 3838 документів для розгляду справ про страхові виплати застрахованому або членам його сім'ї, якщо вони за станом здоров'я чи з інших причин не спроможні особисто отримати документи. Проведено 36290 перевірок стану профілактичної роботи на підприємствах щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці.
Робочі органи Фонду взяли 99,9% участі у роботі комісій з розслідування нещасних випадків на підприємствах, у т.ч. із спеціального розслідування групових нещасних випадків; нещасних випадків із смертельним наслідком; випадках смерті на підприємстві; нещасних випадків з можливою інвалідністю.
Взято участь у роботі 5588 комісій по перевірці знань з охорони праці працівників та у 343 комісіях по випробуванню та прийманню в експлуатацію засобів виробництва, апаратури та приладів контролю, засобів колективного та індивідуального захисту.
Виявлено 351023 порушення законодавства про охорону праці, складено 880 протоколів про адміністративні правопорушення (Табл. 5).
Щодо причин та факторів нещасних випадків (Рис. 5), то слід підкреслити, що 77,9% (15730) нещасних випадків сталася через організаційні причини, 47,6% (9626) через порушення трудової і виробничої дисципліни, переважно це трапляється при підземному видобуванні кам'яного вугілля; іноді через порушення технологічного процесу, порушення Правил дорожнього руху та недоліки під час навчання безпечним прийомам праці (Рис. 5.2, 5.4, 5.5).
14,6% (2942) нещасних випадків сталося через технічні причини, зокрема 6,9% через незадовільний технічний стан виробничих об'єктів, засобів виробництва, транспортних засобів.
7,6% (1530) нещасних випадків сталося через психофізіологічні причини, зокрема, через травмування внаслідок протиправних дій інших осіб (Табл. 7, Рис. 5).
Більшість - 42% (967) травмованих осіб зареєстровано при використанні автомобілів; 28,7% (660) - при використанні устаткування гірничошахтного, зокрема, при підземному видобуванні кам'яного вугілля.
Щодо виконання Програми робіт Фонду з профілактики за 2007 рік.
Фінансування загальнодержавної, галузевих та регіональних програм у складі резерву не здійснювалось, оскільки вони до цього часу не затверджені. Стосовно фінансування заходів програм попередніх періодів - згідно з чинними нормативними актами, а також за підсумком перевірок роботи Фонду Рахунковою палатою та ГоловКРУ продовження фінансування у 2007 році таких програм можливе було лише на підставі відповідного рішення Кабінету Міністрів України. Для нормативного врегулювання подальшого фінансування незавершених заходів програм, які не втратили своєї актуальності, видано розпорядження Кабінету Міністрів України "Питання фінансування робіт з поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і розвитку виробництва засобів індивідуального захисту працівників". На даний час роботу за актуальними заходами програм попередніх періодів продовжено.

................
Перейти до повного тексту