- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАДА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про стан і перспективи розвитку вугільної промисловості та невідкладні заходи щодо підвищення безпеки праці в цій галузі
( Рішення введено в дію Указом Президента
N 685/2008 від 05.08.2008 )
Розглянувши ситуацію у вугільній промисловості, стан безпеки праці у галузі, проаналізувавши стан виконання попередніх рішень Ради національної безпеки і оборони України та програм розвитку галузі, Рада національної безпеки і оборони України дійшла висновку про існування системних недоліків у цій сфері, які становлять реальну загрозу безпеці держави в економічній, енергетичній та екологічній сферах.
Вітчизняна вугільна промисловість попри поліпшення окремих показників у роботі продовжує перебувати у кризовому стані.
Промислова безпека та охорона праці шахтарів перебувають у незадовільному стані та характеризуються високим рівнем виробничого травматизму, в тому числі зі смертельними наслідками. В першу чергу це пов'язано з надзвичайно складними гірничо-геологічними умовами вуглевидобутку, а також низьким порівняно з показниками провідних вугільних держав рівнем його технічного і технологічного забезпечення. Розв'язання цієї проблеми ускладнюється численними порушеннями технологічної та виробничої дисципліни на багатьох шахтах, суттєвими недоліками в організації державного нагляду за безпечним веденням гірничих робіт на вугледобувних підприємствах усіх форм власності.
Зберігається загрозлива тенденція до суттєвого відставання темпів відтворення від темпів згортання виробництва. Вибуття виробничих потужностей з вуглевидобутку значно перевищує введення їх в експлуатацію. 95 відсотків шахт не реконструювалися вже 20 років. Темпи модернізації та технічного переоснащення вугільного виробництва є низькими, в результаті чого знижуються якість та обсяги виробництва товарної вугільної продукції, а також ускладнюється вирішення завдань із забезпечення безпечних умов праці шахтарів.
Тенденція до погіршення фінансово-економічних показників державного сектору вугільної галузі дотепер не переломлена. Продовжують зростати кредиторська заборгованість і рівень збитковості підприємств. Водночас відбувається збільшення фонду оплати праці, не підкріплене відповідним зростанням обсягів виробництва. Реальні обсяги капітальних вкладень у галузь не дають змоги зупинити процес згортання вуглевидобутку та забезпечити розширене відтворення виробництва.
Механізм ціноутворення на вугільну продукцію не відповідає ринковим засадам, продовжує зростати диспаритет у динаміці цін на вугілля та на гірничошахтне обладнання і матеріально-технічні ресурси для видобутку вугілля. Бюджетні кошти використовуються неефективно, їх обсяг не є достатнім для забезпечення позитивних зрушень у галузі. Відсутні дієві механізми та стимули для підвищення ефективності роботи вугільних підприємств державної форми власності.
Проблемним залишається питання контролю стану вугільних шахт, на яких припинено видобувні роботи, і територій, де вони розміщені (в першу чергу, щодо недопущення підтоплення, просідання та загазованості окремих ділянок).
Існуючі механізми державного управління унеможливлюють вирішення нагальних завдань із поліпшення стану вугільної промисловості. Відсутність стратегічного підходу до розв'язання проблем вугільної промисловості, визначення її перспектив та посилення ролі галузі у забезпеченні енергетичної незалежності та безпеки держави обумовлюється плинністю керівних кадрів, їх недостатньо високим професійним рівнем, призводить до скорочення чисельності працівників основних гірничих професій.
В умовах загострення світової енергетичної кризи, а також перспективи вичерпаності природних запасів вуглеводнів Кабінетом Міністрів України не переглянуто
Енергетичну стратегію України на період до 2030 року щодо посилення енергетичної незалежності держави з урахуванням того, що вугілля є основним стратегічним енергоносієм в Україні.
Кабінетом Міністрів України до цього часу не вжито системних, ефективних заходів з реструктуризації вугільної промисловості та реформування відносин у вугільній галузі щодо лібералізації ринку при збереженні регулюючої і координуючої ролі держави, застосування у вугільній промисловості сучасних економічних механізмів і стимулів державно-приватного партнерства, а також правового їх забезпечення для залучення інвестицій.
З огляду на об'єктивну потребу в кардинальному підвищенні ролі вугільної промисловості у зміцненні енергетичної безпеки держави, подоланні наслідків кризового стану галузі, а також прискоренні її розвитку Рада національної безпеки і оборони України
вирішила:
1. Визнати нинішній стан промислової безпеки у вугільній промисловості держави та охорони праці шахтарів незадовільним, а існуючу систему державного управління, координації та регулювання відносин між суб'єктами господарювання у цій галузі такою, що неповною мірою відповідає інтересам забезпечення енергетичної безпеки держави та потребує невідкладного вдосконалення.
2. Кабінету Міністрів України:
1) забезпечити до кінця третього кварталу 2008 року розроблення та внесення в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України законопроектів про:
особливості ліквідації підприємств вугільної, гірничодобувної галузі;
засади функціонування ринку вугілля, передбачивши, зокрема, запровадження продажу вугільної продукції на біржових торгах, визначення правил і специфіки укладання біржових контрактів, запровадження відкритих аукціонів з продажу вугільної продукції;
метан вугільних родовищ, передбачивши, зокрема, заходи щодо стимулювання залучення інвестицій для дегазації вугільних пластів, видобутку та використання газу метану;
внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про працю та про охорону праці, про надра, нормативних актів про зберігання, використання та облік вибухових матеріалів у галузях промисловості та на об'єктах, підконтрольних органам спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці;
особливості приватизації вугледобувних підприємств, передбачивши, зокрема, механізми залучення недержавних інвестицій та забезпечення додержання інвесторами вугледобувних підприємств умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, погоджених обсягів участі у забезпеченні паливно-енергетичного балансу держави тощо;
особливості державної підтримки вугільної промисловості, передбачивши, зокрема, врегулювання процедури фінансової санації та вдосконалення механізму державного субсидування вугледобувних підприємств державного сектору з урахуванням норм і вимог СОТ та ЄС;
2) забезпечувати супроводження у Верховній Раді України законопроектів, спрямованих на підвищення престижності шахтарської праці;
3) уточнити Концепцію реформування вугільної галузі, схвалену розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 травня 2008 року
N 737-р, передбачивши, зокрема:
проведення протягом трьох місяців інвентаризації вугледобувних підприємств з метою визначення перспективних і неперспективних шахт;
впровадження комплексу ресурсозабезпечувальних заходів з подальшої реструктуризації вугільної промисловості (закриття безперспективних і реконструкція, модернізація та технічне переоснащення перспективних шахт, будівництво нових рентабельних шахт) та забезпечення прозорості цього процесу;
................Перейти до повного тексту