1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Меморандум


СПІЛКА АДВОКАТІВ УКРАЇНИ
АСОЦІАЦІЯ ПРАВНИКІВ УКРАЇНИ
29.02.2008
МЕМОРАНДУМ
про концептуальні положення щодо реформування законодавства про адвокатуру, погоджені Спілкою адвокатів України та Асоціацією правників України
1. З метою ефективного реформування законодавства України про адвокатуру Спілка адвокатів України (САУ) та Асоціація правників України (АПУ) домовилися об'єднати свої зусилля задля підготовки проекту нової редакції Закону України "Про адвокатуру", який буде відповідати інтересам адвокатів, держави та суспільства.
2. Цей Меморандум про концептуальні положення щодо реформування законодавства про адвокатуру фіксує принципові положення, які погодженні САУ та АПУ, а також містить застереження, які САУ та АПУ мають обговорити та узгодити на подальших етапах роботи.
3. З метою збереження демократичного духу діючого Закону України "Про адвокатуру" від 19 грудня 1992 року, усталеної термінології та Дня адвокатури 19 грудня, внести зміни до діючого закону шляхом викладення його у новій редакції.
4. У новій редакції Закону України "Про адвокатуру" ("Закон"):
4.1. Визначити адвокатуру як незалежний недержавний самоврядний професійний правозахисний інститут правової системи, спеціально уповноважений Конституцією України забезпечувати право на захист від обвинувачення, здійснювати представництво інтересів фізичних та юридичних осіб і надавати їм правову допомогу.
4.2. У визначенні адвокатури додатково відобразити її організаційний аспект.
4.3. Віднести надання правової допомоги до виключної компетенції адвокатів, визначити види адвокатської діяльності і зазначити, що вони можуть здійснюватись на систематичній основі лише адвокатами; після вищезгаданого загального положення зауважити, що воно не позбавляє права штатних юрисконсультів підприємств, установ, організацій виконувати юридичну роботу для свого роботодавця, в тому числі й у вигляді представництва у судах та інших державних органах.
4.4. Організаційно побудувати адвокатське самоврядування на таких демократичних засадах:
ПОЗИЦІЇ САУ ТА АПУ ДО ЦЬОГО ПУНКТУ
Пропозиція САУ Пропозиція АПУ
У визначенні адвокатури
відобразити її організаційний
аспект як фахової спільноти,
об'єднаної в єдину національну
асоціацію (Національну Палату)
та регіональні Палати на
засадах обов'язкового
(автоматичного) членства, яке
набувається разом з набуттям
права на здійснення
адвокатської діяльності.

Запровадити самоврядування
адвокатури на базі Національної
палати адвокатів України (НПАУ)
та Регіональних палат адвокатів
(РПА), які слугують формою
самоорганізації адвокатури для
здійснення адвокатського
самоврядування.

Передбачити, що НПАУ та РПА
є самостійними
юридичними особами.

Передбачити, що НПАУ та РПА
реалізують свої повноваження
через органи самоврядування
адвокатури, визначені Законом,
на засадах корпоративної
єдності, фахової незалежності,
рівності адвокатів, права
кожного адвоката через участь у
самоврядуванні впливати на
прийняття загально важливих для
адвокатури рішень,
децентралізації, посилення
адвокатського самоврядування в
регіонах,

Іншими словами,
потрібно обов'язково -
законодавчо закріпити єдність
професійного корпусу адвокатів,
який забезпечується
автоматичним набуттям кожним
адвокатом приналежності до
адвокатури, організаційно
оформленої у незалежну
самоврядну професійну Асоціацію
(Палату) осіб, що отримали
право на зайняття адвокатською
діяльністю.

Для потреб даного
документу підкреслимо - це не
тягне жодних додаткових
обов'язків для адвоката у
порівнянні з структурою,
запропонованою АПУ.
Система органів адвокатського
самоврядування має бути
побудована таким чином:

на регіональному рівні -
із колегій
адвокатів Автономної
Республіки Крим, областей,
міст Києва та
Севастополя (органами якої є
збори адвокатів, рада колегії
адвокатів, ревізійна комісія,
кваліфікаційна та дисциплінарна
комісії адвокатури);

на загальнодержавному рівні - із
З'їзду адвокатів України, Вищої
ради адвокатури України (назва
цього органу може бути іншою) та
Апеляційної комісії адвокатури
(назва цього органу може бути
іншою).
На вимогу САУ зазначається, що
ця її позиція є принциповою
На вимогу АПУ зазначається, що
ця її позиція є принциповою
4.5. Передбачити, що самоврядування адвокатури має реалізуватися у формах безпосереднього самоврядування через З'їзд адвокатів України й загальні збори адвокатів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (про проведення котрих і порядок денний завчасно інформуються всі адвокати відповідного регіону, яким забезпечується можливість взяти участь у роботі зборів), а також через обрані адвокатами виконавчі органи адвокатського самоврядування та органи адвокатського самоврядування кваліфікаційно-дисциплінарного профілю.
4.6. Передбачити демократичний порядок обрання на всі посади в органи адвокатського самоврядування та обрання делегатів З'їзду адвокатів України таємним голосуванням на альтернативній основі.
4.7. Передбачити можливість обрання до центрального та регіональних виконавчих органів адвокатського самоврядування виключно адвокатів.
4.8. Передбачити формування центрального виконавчого органу адвокатського самоврядування шляхом кооптування регіональними зборами до його складу кандидатур, обраних таємним голосуванням на регіональних загальних зборах адвокатів, з можливим дообранням певної кількості членів (САУ пропонує не більше трьох) центрального виконавчого органу адвокатського самоврядування таємним голосуванням на З'їзді адвокатів України, і обрання Голови центрального виконавчого органу адвокатського самоврядування прямим таємним голосуванням на З'їзді адвокатів України з числа членів цього органу.
ПОЗИЦІЇ САУ ТА АПУ ДО ЦЬОГО ПУНКТУ
Пропозиція САУ Пропозиція АПУ
САУ вважає цю позицію
принциповою для забезпечення
дійсного представництва
регіонів у центральному органі
самоврядування і унеможливлення
"розчинення" регіональних
представників серед
представників переважно центру.

На вимогу САУ зазначається, що
ця її позиція є принциповою
(Обговорити цю пропозицію САУ та
визначитись на подальшому етапі
роботи)
4.9. Віднести всі рішення загальнообов'язкового характеру, прийняття актів саморегуляції адвокатури, а також рішення про розмір членських внесків до виключної компетенції органів безпосереднього самоврядування - загальних зборів адвокатів регіону та З'їзду адвокатів України.
4.10. Передбачити завчасне повідомлення про проекти рішень, внесених до порядку денного З'їзду адвокатів України, регіональних органів адвокатського самоврядування для обговорення цих проектів на регіональних зборах адвокатів.
4.11. Закріпити чітке розмежування в законі повноважень органів безпосереднього самоврядування і виконавчих органів адвокатського самоврядування із закріпленням за виконавчими органами дійсно суто виконавських, координаційних функцій із створенням системи гарантій від зловживання виконавчими органами своїми повноваженнями.
4.12. Закріпити в досить широких межах свободу регіональних зборів адвокатів приймати рішення, які вимагають врахування регіональної специфіки; забезпечення таким чином концентрації головної питомої ваги самоврядування в регіонах (наприклад, З'їзд адвокатів України може визначити межи щорічних внесків адвокатів на утримання органів самоврядування, а регіональні збори встановити в цих межах конкретний необтяжливий розмір внесків для адвокатів певного регіону; так само З'їзд адвокатів України може визначити загальні засади організації в участі адвокатів у виконанні захисту за призначенням, а регіональні збори - затвердити на цих засадах конкретний практично ефективний механізм такого забезпечення з урахуванням специфіки регіону).
4.13. Закріпити положення про нікчемність рішень виконавчих органів адвокатського самоврядування, прийнятих поза межами їх компетенції, або які суперечать рішенням органів безпосереднього самоврядування чи створюють умови для втручання в незалежність адвоката при здійсненні ним його професійних обов'язків у конкретних справах чи щодо конкретних осіб, або обмежують професійні чи соціальні права адвоката та гарантії адвокатської діяльності, передбачені Законом.
4.14. Передбачити побудову системи адвокатського самоврядування на принципах демократизму та децентралізації з підвищенням ролі регіональних адвокатур.
4.15. Передбачити неможливість обрання адвоката до складу одного й того самого органу адвокатського самоврядування більш ніж на два строки поспіль та обіймання виборних посад в декількох органах адвокатського самоврядування одночасно.
4.16. Передбачити фінансування органів адвокатського самоврядування за рахунок плати за складання кваліфікаційних іспитів, щорічних внесків адвокатів та інших незалежних від держави джерел.
4.17. Передбачити обов'язковість рішень органів адвокатського самоврядування, прийнятих в межах їх компетенції, для всіх адвокатів та адвокатських об'єднань.
4.18. Вважати за доцільне зберегти в Законі кваліфікаційно-дисциплінарні комісії адвокатури (КДКА) і Вищу кваліфікаційну комісію адвокатури (ВККА), однак з внесенням суттєвих змін щодо їх особового складу та чіткого відмежування їх повноважень від виконавчих органів самоврядування.
4.19. Вважати прийнятою організацію регіональних кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури з двох палат і кількістю їх членів, передбачених чинним Законом.
4.20. Вважати за потрібне затверджувати рішення палат на засіданнях комісії, оскільки Свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю видається (анулюється) саме від імені КДКА.
4.21. Формувати КДКА з числа тільки адвокатів або (ця пропозиція потребує подальшого обговорення) адвокатів та 3-х суддів (2 судді в дисциплінарній палаті, 1 - в кваліфікаційній).
4.22. Передбачити можливість оскарження рішень кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури до Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури та до суду.
4.23. Проводити вибори до КДКА та вибори представників регіонів у ВККА а також вибори голови КДКА прямим таємним голосуванням на альтернативній основі на загальних зборах адвокатів області з повідомленням всіх адвокатів про проведення таких зборів.
4.24. Встановити, що особа не може одночасно обиратись до КДКА (ВККА), а також до виконавчих органів самоуправління адвокатури.
4.25. Встановити, що голова ВККА обирається прямим таємним голосуванням на альтернативній основі З'їздом адвокатів України.
4.26. Передбачити створення секретаріатів, комітетів та робочих груп регіональних структур самоврядування адвокатів та центрального виконавчого органу самоврядування.
4.27. Розширити професійні права адвокатів, зокрема, шляхом:

................
Перейти до повного тексту