1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Висновок


ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
19.09.2007 N в-195/09
Стосовно дотримання процедур державних закупівель
(відповідно до ст. 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти"
Підстава: в порядку здійснення громадського контролю відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Тендерна палата України провела дослідження щодо дотримання процедури державної закупівлі препаратів медичних, здійсненої в 2007 році управлінням охорони здоров'я Донецької міської ради.
Загальна інформація:
1. Інформація про Замовника:
Назва: Управління охорони здоров'я Донецької міської ради;
Адреса: 83050, м. Донецьк, вул. Артема, 98;
2. Головний розпорядник: не зазначено;
3. Відповідальний за проведення торгів: Арсірій Лариса Іванівна, тел. (062) 305-12-67;
4. Предмет закупівлі: лікарські препарати для онкологічних, гематологічних хворих та медикаменти після трансплантації нирок;
5. Процедура закупівлі: відкриті торги із зменшенням ціни;
6. Джерело фінансування закупівель: державний бюджет;
7. Період здійснення процедури закупівлі: початок - 16.04.2007;
8. Очікувана вартість: 500 000 грн.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
1. Оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю лікарських препаратів для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок за державні кошти, б/д, б/н - 1 арк.
2. Тендерна документація на закупівлю товарів лікарські препарати для онкологічних, гематологічних хворих та медикаменти після трансплантації нирок від 29.03.2007, б/н, - 24 арк.
3. Протокол розкриття тендерних пропозицій N 13 від 11.05.2007 - 1 арк.
4. Протокол засідання тендерного комітету Управління охорони здоров'я Донецької міської ради від 23.04.2007 N 14 - 1 арк.
5. Протокол засідання тендерного комітету управління охорони здоров'я Донецької міської ради з розгляду пропозицій та вибору переможця торгів від 14.05.2007 N 17 - 2 арк.
6. Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі лікарських препаратів для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок за державні кошти від 29.05.2007 N 13 - 2 арк.
7. Договір поставки від 21.05.2007 N 12 - 4 арк.
Завдання сформульоване у зверненні таким чином:
"Надати висновок про законність та обґрунтованість проведення процедури закупівлі Управлінням охорони здоров'я Донецької міської ради з придбання лікарських препаратів для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок"
ДОСЛІДЖЕННЯ:
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Управлінням охорони здоров'я Донецької міської ради (далі - Замовник) оголошення про проведення відкритих торгів із зменшенням ціни опубліковано:
- в інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 16.04.2007 N 16(87), оголошення N 16015807;
- у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель від 16.04.2007 N 16(53), оголошення N 3516753.
Також оголошення про заплановану закупівлю оприлюднене на сайті www.zakupivli.com за кодом KHT/F 0809.
Відповідно до оголошення про заплановані відкриті торги із зменшенням ціни дата розкриття визначена 03.05.2007.
В порушення вимог п. 5 розпорядження Антимонопольного комітету України від 20.06.2006 N 217-р "Про затвердження форм Оголошень про проведення процедур закупівель та Інструкції щодо їх заповнення" предмет закупівлі в оголошенні про проведення процедури закупівлі Замовником не зазначено відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822.
В порушення вимог ч. 1 ст. 19 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 N 1490-III (далі - Закон) в Оголошенні про проведення торгів на закупівлю лікарських препаратів для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок за державні кошти не зазначено місце поставки товарів, не зазначено реєстраційний рахунок, відкритий в органах Державного казначейства.
В порушення вимог ст. 1 Закону в частині заборони здійснення процедури закупівлі одним замовником в інтересах інших управління охорони здоров'я Донецької міськради взяло на себе функції замовника із закупівлі препаратів лікарських для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок для Станції швидкої медичної допомоги, яка є юридичною особою і розпорядником коштів.
Відповідно до ст. 2 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів - лікувальні установи в особі їх керівників уповноважені на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення видатків з бюджету.
Згідно зі ст. 22 Бюджетного кодексу України головні розпорядники коштів (в даному випадку управління охорони здоров'я Донецької міськради) не наділені правом витрачати бюджетні кошти розпорядників нижчого рівня, а лише здійснювати внутрішній контроль за повнотою надходжень і цільовим та ефективним витрачанням бюджетних коштів, наданих лікувальним установам.
Таким чином, процедура закупівлі проведена Замовником в інтересах інших розпорядників коштів, що заборонено Законом, оголошення про її проведення не містить повну інформацію щодо предмету закупівлі, не забезпечує повного достовірного інформування учасників, що негативно впливає на створення оптимального конкурентного середовища учасників.
2. Тендерна документація.
Тендерна документація затверджена головою тендерного комітету Замовника 29.03.2007.
В порушення вимог ч. 5 ст. 17-3 Закону тендерна документація надіслана в порядку громадського контролю Тендерній палаті - 11.04.2007 або на 5 робочих днів робочих днів пізніше встановленого терміну, який закінчився 03.04.2007.
В порушення вимог ч. 2 ст. 21 Закону Тендерна документація не містить детального опису товарів, що закуповуються, з викладенням об'єктивних технічних та якісних характеристик. Зокрема, Специфікація медикаментів, що передбачена до закупівлі, не зазначає фармакотерапевтичну групу (код АТХ), вимоги щодо наявності інструкцій на використання препаратів.
В порушення вимог ч. 1 ст. 21 Закону Замовником при формуванні ціни тендерної пропозиції (методика розрахунку ціни тендерної пропозиції) із зазначенням того, які елементи вона повинна включати, крім вартості самих товарів (витрати на транспортування, страхування, податки тощо), не враховано вимоги п. 5.1.7 Закону України "Про податок на додану вартість" та постанови Кабінету Міністрів України від 17.12.2003 N 1949 в частині звільнення від оподаткування лікарських засобів, зареєстрованих та допущених до застосування в Україні. Пункт 7 Тендерної пропозиції "Ціна пропозиції" та Тендерна форма "Пропозиція" - додаток N 3 до Тендерної документації, за якою учасникам передбачено надавати свої пропозиції, зазначає ціну з урахуванням ПДВ, що свідчить про недотримання вимог зазначеного законодавства.
Крім того, в п. 7 Тендерної документації - "Ціни пропозиції," яким передбачено, що вартість тендерної пропозиції та всі інші ціни повинні бути чітко визначені при формуванні ціни тендерної пропозиції, Замовником не зазначено вимоги до учасників в частині дотримання державного регулювання цін на лікарські засоби, що закуповуються державними та комунальними лікувальними закладами у відповідності до вимог ст. 119 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" та переліку лікарських засобів, доведеного наказом МОЗ від 03.12.2001 року N 480 "Перелік вітчизняних та імпортних лікарських засобів і виробів медичного призначення, ціни на які підлягають державному регулюванню", виданого на виконання вимог ст. 9 Закону України "Про ціни та ціноутворення" та постанови Кабінету Міністрів від 25.12.96 N 1548.
В порушення вимог ч. 1 ст. 21 Закону в частині зазначення основних умов, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю, в порушення вимог ст. 180 Господарського кодексу та ч. 1 ст. 638 Цивільного кодексу в додатку тендерної документації "Основні умови договору", які обов'язково мають бути включені до договору про закупівлю, не передбачено вимоги щодо визначення в договорі строку його дії, що являється однією із основних умовою договору.
В порушення вимог ч. 1 ст. 21 Закону не визначено спосіб оцінки та порівняння альтернативних тендерних пропозицій, надання яких передбачено Медико-технічними вимогами Тендерної документації, де зазначено "усі показники еквіваленту мають бути не гіршими, ніж у товарі, зазначеному у цьому переліку" та суперечить п. 22.1 Тендерної документації, де подання учасниками альтернативних тендерних пропозицій не передбачається.
Також встановлено невідповідність пункту 7.2 Оголошення Тендерної документації п. 7 Додатка 1 "Відомості щодо торгів" Тендерної документації в частині дати розкриття тендерних пропозицій (в оголошенні тендерної документації вказано - 03.05.2007, а в п. 7 Додатка 1 "Відомості щодо торгів" Тендерної документації - 24.04.2007).
В порушення вимог ч. 1 ст. 26-1 Закону в пункті 23.1 Тендерної документації Замовником не передбачено надання інформації щодо розгляду та оцінки тендерних пропозицій до укладання договору Антимонопольному комітету України як уповноваженому органу.
В порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону розділом 21 "Оцінка та порівняння тендерних пропозицій" і Додатком 4 "Критерії та методика оцінки тендерних пропозицій" Тендерної документації, при формуванні методики оцінки тендерних пропозицій за критерієм "умови розрахунків", Замовником передбачено надання найвищої оцінки (10 балів) при поданні учасником тендерної пропозиції, де умовою розрахунку є попередня оплата, що суперечить вимогам ч. 7 ст. 51 Бюджетного кодексу України.
Таким чином, Тендерна документація Замовника складена з порушенням вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, не містить усю необхідну інформацію щодо опису предмета закупівлі, формування ціни тендерної пропозиції, що може призвести до непрозорої процедури закупівлі, недобросовісної конкуренції серед учасників та необ'єктивної і упередженої оцінки тендерних пропозицій.
3. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Відповідно до протоколу засідання тендерного комітету управління охорони здоров'я Донецької міської ради дата розкриття тендерних пропозицій перенесена на 11.05.2007, "в зв'язку з затримкою оформлення документів для участі в тендері".
В порушення вимог ч. 5 ст. 17-3 Закону Замовником надіслано Тендерній палаті України в порядку громадського контролю протокол розкриття тендерних пропозицій від 11.05.2007 N 13 з порушенням встановленого терміну на 84 робочих дні з дати його затвердження.
Відповідно до протоколу про розкриття тендерних пропозицій при здійсненні відкритих торгів на закупівлю лікарських препаратів для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок за державні кошти від 11.05.2007 N 13 тендерні пропозиції були подані трьома учасниками:
- ПГОІ "Проміньфарма", м. Київ, з ціною тендерної пропозиції - 561 826,82 грн., кінцева ціна - 560 326 грн.,
- ТОВ "Оптіма фарм лтд", м. Київ, з ціною тендерної пропозиції - 466 717,61 грн., кінцева ціна - 424 000 грн.,
- ТОВ "Донфарм", м. Донецьк, з ціною тендерної пропозиції - 566 396,96 грн., кінцева ціна - 425 000 грн.
4. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
В порушення вимог ч. 5 ст. 17-3 Закону Замовником надіслано Тендерній палаті України в порядку громадського контролю протокол оцінки тендерних пропозицій з порушенням встановленого терміну на 83 робочих дні з дати його затвердження.
Відповідно до протоколу засідання тендерного комітету управління охорони здоров'я Донецької міської ради з розгляду пропозицій та вибору переможця від 14.05.2007 N 17 Замовником допущено до оцінки всіх учасників та визначено переможцем СП ТОВ "Оптіма-Фарм", який за результатами оцінки набрав найбільшу кількість балів.
5. Інформування про результати торгів.
Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі лікарських препаратів для онкологічних, гематологічних хворих та медикаменти після трансплантації нирок було опубліковано Замовником:
- в інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 28.05.2007 N 22 (93), оголошення N 22153907 р.
- у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель від 28.05.2007 N 22(59), оголошення N 5933128.
Також оголошення про результати проведеної процедури закупівлі оприлюднене Замовником в мережі Інтернет (www.zakupivli.com), код: TLO/FO 2029.
6. Укладення договору.
За результатами торгів Замовником укладено договір на закупівлю препаратів лікарських для онкологічних, гематологічних хворих та медикаментів після трансплантації нирок від 21.05.2007 із СП ТОВ "Оптіма-Фарм, ЛТД".
Відповідно до специфікації препарат "Биоферон 3 млн. N 1" в кількості - 300 фл., визначений в медико-технічних вимогах тендерної документації до закупівлі, замінений в специфікації до договору на "Лаферон амп. 3 млн. Ме N 10", в кількості - 30 фл., що суперечить п. 22.1 Тендерної документації, де подання альтернативних тендерних пропозицій не передбачається та не визначено спосіб оцінки та порівняння альтернативних тендерних пропозицій, тобто укладено договір всупереч вимогам тендерної документації та визначеним у ній основним умовам, які обов'язково повинні бути включені до договору про закупівлю.
Таким чином, договір на закупівлю препаратів лікарських з переможцем торгів укладено всупереч вимог тендерної документації та визначеним в ній основним умовам договору - ціни, кількості та асортименту (номенклатури) товару, і відповідно до ч. 3 ст. 34 Закону такий договір є недійсним (нікчемним).
Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Укладений договір не враховує пільги, надані в оподаткуванні ПДВ лікарських засобів, зареєстрованих та допущених до застосування в Україні, оскільки Специфікація до договору від 21.05.2007 N 12 на суму 424 000 грн. зазначає ціну за одиницю лікарських засобів та вартість закупівлі з урахуванням ПДВ, в чому вбачаються втрати державних коштів у сумі 70,67 тис. гривень.

................
Перейти до повного тексту