1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
11.10.2007 N 1369
Про затвердження звіту Національної ради "Про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчої кампанії 2007 року"
Розглянувши і проаналізувавши проект звіту Національної ради "Про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчої кампанії 2007 року", в основу якого лягла інформація про діяльність вітчизняних ТРО, отримана в ході здійснення моніторингу програмного наповнення компаній, а також узагальнені дані про перебіг виборчої кампанії в регіонах, надіслані представниками Національної ради в АР Крим, місті Севастополі, областях та працівниками регіональних секретаріатів, Національна рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити звіт Національної ради про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчої кампанії 2007 року.
2. Направити звіт для розгляду Центральній виборчій комісії, Верховній Раді України, Президенту України.
3. Розмістити звіт на офіційному веб-сайті органу та опублікувати в бюлетені "Вісник Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення".
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника голови Національної ради І.Куруса.
Голова Національної ради
Відповідальний секретар
В.Шевченко
В.Лясовський
НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
ЗВІТ
про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчої кампанії 2007 року
Київ 2007 р.
ЗМІСТ
I. Вступ.
II. Заходи Національної ради щодо запобігання порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства України під час проведення позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 року
III. Особливості діяльності телерадіоорганізацій у процесі проведення позачергових виборів до Верховної Ради України 30 вересня 2007 року
IV. Норми законодавства, які визначають порядок мовлення під час проведення позачергових виборів народних депутатів України
V. Ознаки порушень телерадіоорганізаціями України виборчого законодавства
VI. Пропозиції щодо вдосконалення законодавства про вибори
VII. Висновки
Додатки
Вступ
Під час позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 року Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення здійснювала у рамках наданих їй повноважень постійний контроль за дотриманням вітчизняними телерадіоорганізаціями норм чинного законодавства і забезпечувала виконання вимог про порядок поширення реклами на телебаченні та в радіомовленні.
Виконуючи ці наглядові функції, Національна рада керувалася Конституцією України, законами України, указами Президента України та рішеннями Центральної виборчої комісії, зокрема:
- Указом Президента України від 5 червня 2007 року N 497/2007 "Про призначення позачергових виборів до Верховної Ради України";
- статтею 65 Закону України "Про вибори народних депутатів України", де йдеться про те, що партія (блок), кандидати у депутати мають право розпочати свою передвиборну агітацію з моменту прийняття Центральною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії (блоку);
- статтею 68 Закону України "Про вибори народних депутатів України", якою передбачено, що передвиборна агітація з використанням засобів масової інформації усіх форм власності проводиться з дотриманням принципу рівних умов та в порядку, передбаченому цим Законом;
- частиною 12 статті 69 Закону України "Про вибори народних депутатів України", якою встановлено, що телерадіоорганізації всіх форм власності за письмовими запитами Центральної виборчої комісії, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення зобов'язані надавати всю інформацію про виділення ефірного часу партії (блоку) для проведення передвиборної агітації, а в разі необхідності - копії відповідних угод, платіжних документів і передач у запису на плівці та інших носіях інформації;
- статтею 71 Закону України "Про вибори народних депутатів України", якою встановлено обмеження щодо ведення передвиборної агітації;
- частиною 1 статті 46 Закону України "Про інформацію", якою передбачено, що інформація не може бути використана для закликів до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганди війни, насильства, жорстокості, розпалювання расової, національної, релігійної ворожнечі, вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини;
- частиною 1 статті 8 Закону України "Про рекламу", якою встановлено, що в рекламі забороняється використовувати або імітувати зображення Державного Герба України, Державного Прапора України, звучання Державного Гімну України, зображення державних символів інших держав та міжнародних організацій, а також офіційні назви органів державної влади України, крім випадків, передбачених Законом;
- статтею 70 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", якою передбачено, що Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог законодавства про вибори і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні, а також статтею 13 Закону України "Про рекламу", якою встановлено час і обсяги реклами, зокрема й під час виборчої кампанії.
Упродовж виборчої кампанії Національна рада оперативно реагувала на звернення суб'єктів виборчого процесу, депутатські запити та листи громадян щодо виявлених фактів порушень телерадіоорганізаціями виборчого законодавства. Після попереднього розгляду матеріали направлялися до Центральної виборчої комісії та в інші відповідні інстанції.
Під час позачергових парламентських виборів до Національної ради надходили не лише листи від телерадіоорганізацій з приводу можливості трансляції в ефірі роликів суб'єктів виборчого процесу, а й звернення від окремих політичних партій та блоків з інформацією про відмову деяких телерадіоорганізацій розміщувати рекламні агітаційні матеріали за відсутності окремого "дозвільного" листа Національної ради. Реагуючи на цю ситуацію, Національна рада оперативно роз'яснила, що вона не буде проводити експертизу відеоматеріалів, оскільки це не належить до її компетенції, а також наголосила на тому, що дбати про дотримання законів України мають передусім телерадіоорганізації спільно з учасниками виборчого процесу.
Особливу роль під час підготовки до виборів зіграла Незалежна експертна рада з питань діяльності мас-медіа, утворена з ініціативи Національної ради та ЦВК за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні. За наявності сумнівів щодо відповідності матеріалів передвиборної агітації нормам законів України Експертна рада надавала експертні оцінки та рекомендації телерадіоорганізаціям стосовно подальшого використання цих рекламних матеріалів в ефірі.
Водночас Національна рада зверталася до загальнодержавних, регіональних і місцевих телерадіомовників щодо дотримання ними норм чинного законодавства під час виборчого процесу, а також стосовно сприяння в розміщенні соціальної реклами, насамперед роликів із роз'ясненням норм виборчого законодавства та з інформацією про виборчі права громадян. Ці роз'яснення були підготовлені Міжнародною громадською організацією "Інтерньюз-Україна" за участю Центральної виборчої комісії, за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" та Координатора проектів ОБСЄ в Україні та Агенції США з міжнародного розвитку.
Працівниками центрального апарату Національної ради, а також представниками Національної ради в Автономній Республіці Крим, областях України, містах Києві та Севастополі, співробітниками регіональних секретаріатів проведено моніторинг програмного наповнення 187 телекомпаній і 105 радіокомпаній. Загалом це становить близько 40 тисяч годин мовлення.
За даними аналізу діяльності телерадіоорганізацій під час виборчого процесу 2007 року порівняно з минулими виборчими кампаніями кількість ознак порушень телерадіоорганізаціями виборчого законодавства значно зменшилася. Цьому сприяли насамперед організаційні заходи Національної ради, яка, з одного боку, створила необхідні умови для діяльності телерадіоорганізацій під час виборчої кампанії в законодавчому руслі, а з другого - оперативно реагувала на скарги чи непорозуміння між керівниками телерадіоорганізацій та суб'єктами виборчого процесу.
II. Заходи Національної ради щодо запобігання порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства України під час проведення позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 року
Аналізуючи досвід попередніх виборчих кампаній в Україні, Національна рада здійснила низку заходів з метою недопущення порушень телерадіоорганізаціями чинного законодавства України та прав суб'єктів виборчого процесу під час здійснення передвиборної агітації.
Зокрема, рішенням Національної ради N 556 від 15.05.2007 року було створено робочу групу, яка постійно здійснювала контроль за дотриманням виборчого законодавства телерадіоорганізаціями України. Керуючись цим рішенням, Національна рада, не втручаючись у творчий та виробничий процеси телерадіоорганізацій, здійснювала постійний моніторинг діяльності телерадіоорганізацій, аналізувала ситуативні конфлікти та оперативно реагувала на них, не вдаючись до проведення перевірок.
Таким чином, вітчизняним телерадіомовникам було створено належні умови для продуктивної та неупередженої діяльності під час виборчої кампанії. Цю позицію Національної ради викладено в рішенні N 1065 від 11.07.2007 року. Згідно з цим рішенням, розгляд результатів здійснених планових перевірок телерадіоорганізацій було перенесено на жовтень 2007 року.
З метою унеможливлення адміністративного тиску на телерадіоорганізації напередодні та під час виборів Національна рада також звернулася до інших державних органів, уповноважених проводити перевірки засобів масової інформації, з проханням утриматися від проведення таких перевірок під час виборчої кампанії.
Досвід попередньої виборчої кампанії засвідчив результативність незалежних від органів державної влади тимчасових громадських організацій, які надали відчутну допомогу Національній раді, Центральній виборчій комісії, суб'єктам виборчого процесу й телерадіоорганізаціям. Утворена 8 серпня 2007 року Незалежна експертна рада з питань діяльності мас-медіа стала ефективним консультативно-дорадчим органом.
До складу Незалежної експертної ради увійшли 14 авторитетних фахівців телерадіоінформаційної сфери:
Тарас Шевченко - голова Незалежної експертної ради з питань діяльності мас-медіа під час виборів, директор Інституту медіа-права;
Катерина Котенко - секретар Експертної ради, виконавчий директор Асоціації "Індустріальний Телевізійний Комітет";
Ольга Большакова - голова правління Східноєвропейського інституту проблем медіа;
Віталій Замніус - директор Програми "Засоби масової інформації" Міжнародного фонду "Відродження";
Валерій Іванов - президент Академії української преси;
Костянтин Квурт - голова правління МГО "Інтерньюз-Україна";
Тетяна Котюжинська - президент Асоціації медіа-юристів;
Наталя Лігачова - голова правління ГО "Телекритика";
Катерина М'ясникова - виконавчий директор Незалежної асоціації телерадіомовників;
Павло Моїсеєв - керівник юридичного відділу МГО "Інтерньюз-Україна";
Ігор Розкладай - юрист Інституту медіа-права;
Василь Самохвалов - директор із розвитку ГО "Центр суспільних медіа";
Вікторія Сюмар - виконавчий директор Інституту масової інформації;
Оксана Полюга - співробітник з проектів щодо питань мас-медіа Координатора проектів ОБСЄ в Україні.
Основним завданням Експертної ради була підготовка фахових оцінок агітаційних аудіо- та відеоматеріалів, які з'являлися в медіа-просторі, та надання Центральній виборчій комісії, Національній раді, іншим органам влади, політичним партіям та блокам, засобам масової інформації, громадським організаціям незалежних експертних висновків та рекомендацій щодо розміщення чи нерозміщення окремих матеріалів перевиборної агітації, які викликали сумніви як в учасників виборів, так і в телерадіоорганізацій.
Незалежна експертна рада провела п'ять засідань (31 серпня та 5, 13, 20, 26 вересня ц.р.) і надала 16 експертних висновків. Через засоби масової інформації Незалежна експертна рада інформувала громадськість про ухвалені нею рішення та стан їх виконання.
29 серпня 2007 року з ініціативи Національної ради та Координатора проектів ОБСЄ в Україні відбулася науково-практична конференція "Висвітлення виборчої кампанії 2007 року в засобах масової інформації: законодавче регулювання". У ній взяли участь члени Національної ради та Центральної виборчої комісії, представники ОБСЄ та керівники телерадіокомпаній України. Під час конференції було обговорено цьогорічні особливості застосування виборчого законодавства та процесуальні дії відповідно до положень законодавства України, яке регулює діяльність телерадіоорганізацій під час виборчих кампаній.
Упродовж виборчої кампанії Національна рада провела 101 нараду з керівниками регіональних та місцевих телерадіоорганізацій з питань виборчих перегонів 2007 року. На цих нарадах увагу керівників ТРО було звернуто на нові вимоги чинного законодавства України щодо проведення виборів, на необхідність забезпечення рівних можливостей усім суб'єктам виборчого права та безумовне дотримання вимог законів України.
III. Особливості діяльності телерадіоорганізацій в процесі проведення позачергових виборів до Верховної Ради України 30 вересня 2007 року
З метою здійснення повноважень, наданих чинним законодавством України, Національна рада задовго до офіційного початку позачергових виборів до Верховної Ради України почала відстежувати поширення політичної агітації в ефірі телерадіокомпаній.
Відповідно до виборчого законодавства поняття "політична реклама" стосується суб'єктів виборчого процесу лише під час офіційно оголошеного виборчого процесу. В інший час реклама політичних партій (блоків) законодавством не регулюється, а тому розміщується в ефірі телерадіоорганізацій як комерційна, відповідно до Закону України "Про рекламу".
У процесі моніторингу встановлено, що однією з особливостей діяльності загальнонаціональних телевізійних каналів під час нинішніх виборів стала масована трансляція ними реклами з ознаками політичної агітації ще до початку виборчої кампанії - з середини червня 2007 року.
Трансляцію реклами політичних партій (блоків) здійснювали 10 загальнонаціональних телеканалів: ТОВ "Телестудія "Служба інформації" (НТН), ТОВ "ТРК "Ера", ТРК "Студія 1+1" у формі ТОВ, АТЗТ "Українська незалежна ТВ-корпорація" (Інтер), ТОВ "Міжнародна комерційна телерадіокомпанія" (ICTV), ЗАТ "Новий канал", ЗАТ "ТРК "Україна", ТОВ "ТРК "Експрес-інформ" ("5 канал"), ЗАТ "Міжнародний Медіа Центр-СТБ", НТКУ (Перший національний).
Загалом до початку офіційно оголошеного виборчого процесу транслювалося 6485 рекламних роликів політичного спрямування загальним хронометражем 226 414 секунд.
За цей період зафіксовано трансляцію 17 різних видів роликів, які розмістили 5 політичних партій (блоків): блок Наша Україна - Народна самооборона", "Блок Литвина", "Блок Юлії Тимошенко", Партія регіонів, Прогресивна соціалістична партія України.
Особливістю виборчої кампанії 2007 року була наявність в ефірі телерадіоорганізацій великої кількості матеріалів передвиборної агітації, які звертали увагу виборця на вади діяльності політичних опонентів. Одначе, Національна рада не має права оцінювати зміст політичної реклами, якщо в ній не містяться в будь-якій формі заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганда війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення чи інші ознаки, передбачені статтями 71, 65, 68, 69 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Тому в цьому Звіті немає оцінок змісту матеріалів передвиборної агітації.
В інтернет-виданнях циркулювала інформація про наявність в ефірі телерадіоорганізацій великої кількості, порівняно з попередніми виборчими кампаніями, оплачених суб'єктами виборчого процесу інформаційних сюжетів. За весь період виборчої кампанії до Національної ради надійшло кілька запитів. Зокрема щодо припинення розміщення в ефірі телерадіоорганізацій фільму "Хрещена мама". На цей запит Національна рада оперативно відреагувала і не допустила його подальшої трансляції.
Також Національна рада оперативно відреагувала на запит щодо сумнівності розміщення у липні 2007 року в ефірі загальнонаціональних телеканалів соціального ролика Президента України В.Ющенка. Одначе керівники телеорганізацій, в ефірі яких транслювався згаданий ролик, спростували інформацію, що містилася у зверненні народного депутата України. Оскільки до Національної ради не надходили інші повідомлення про факти оплати розміщення передвиборної агітації в ефірі телерадіоорганізацій в інший спосіб, ніж це передбачено законодавством, а в повноваженнях Національної ради відсутнє право проведення необхідних дій з виявлення подібних фактів, то ця проблема також не є предметом Звіту Національної ради.
З метою запобігання порушень телерадіоорганізаціями норм чинного законодавства, а відтак можливих санкцій, уже на етапі виявлення ознак порушень Національна рада направляла керівникам телерадіоорганізацій листи у вигляді приписів.
IV. Норми законодавства, які визначають порядок мовлення під час проведення позачергових виборів народних депутатів України
Як уже зазначалося у вступі, порядок діяльності ТРО під час виборчої кампанії визначається законами України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", "Про рекламу", "Про інформацію", "Про вибори народних депутатів України".
Спеціальним законом, який встановлює порядок здійснення телерадіоорганізаціями політичної агітації, є Закон України "Про вибори народних депутатів України" в редакції від 1 червня 2007 року. Стаття 68 цього Закону встановлює загальний порядок використання засобів масової інформації для поширення передвиборної агітації. А статтею 71 цього Закону визначено такі обмеження:
- Участь у передвиборній агітації забороняється іноземцям та особам без громадянства, зокрема - через журналістську діяльність чи у формі участі в концертах, виставах, спортивних змаганнях, інших публічних заходах, що проводяться на підтримку чи за підтримки партії (блоку) - суб'єкта виборчого процесу чи кандидата у депутати. (На відміну від попередньої виборчої кампанії в електронних ЗМІ не було зафіксовано масових порушень цієї норми Закону.
- Поширення у будь-якій формі матеріалів, які містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, забороняється. (Фактів порушень не встановлено).
- Засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог частини десятої статті 69 і частини шостої статті 70 цього Закону, забороняється агітувати за або проти партій (блоків), висунутих ними кандидатів у депутати чи поширювати інформацію, яка має ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не передбачених законом, а так само поширювати будь-яку інформацію з метою спонукання виборців голосувати за або проти певного суб'єкта виборчого процесу. (Єдиною формою безоплатного поширення рекламної інформації залишаються як і раніше факти репортажних повідомлень у випусках телерадіоновин про виконання службових і професійних обов'язків державними посадовцями, яких було включено до списків кандидатів у народні депутати. У зв'язку з тим, що угоди на такі повідомлення не укладались, усі випадки участі цих суб'єктів у передачах інформаційного характеру вважаються прихованою рекламою).
- Забороняється розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою. (Такі порушення частково траплялися, оскільки рамки політичної реклами хоча і формувалися в одному блоці, проте здебільшого відокремлювалися від комерційної чи соціальної реклами).
- Забороняється поширення завідомо недостовірних або наклепницьких відомостей про партію (блок) - суб'єкта виборчого процесу або про кандидата у депутати. (Випадків порушення даної норми в ефірі телерадіокомпаній не зафіксовано).
- У разі встановлення судом при розгляді виборчого спору повторного або одноразового грубого порушення засобом масової інформації вимог цього Закону суд приймає рішення про тимчасове (до закінчення виборчого процесу) зупинення дії ліцензії або про тимчасову заборону (до закінчення виборчого процесу) випуску друкованого видання. (Судових позовів до телерадіоорганізацій України за незаконне ведення політичної агітації до 11.10.2007 року не виявлено).
- Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення своїм рішенням припиняє трансляцію на території України, зокрема - операторами телекомунікацій, іноземних телеканалів, у діяльності яких порушується норма щодо заборони громадянам іноземних держав, особам без громадянства ведення передвиборної агітації через журналістську діяльність або в діяльності яких містяться заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності України, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганда війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення. (На відміну від минулої виборчої кампанії таких рішень Національна рада не приймала).
- Партія (блок) - суб'єкт виборчого процесу, кандидат у депутати мають право звернутися до засобу масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку партія (блок) або кандидат вважають недостовірною, з вимогою опублікувати їх відповідь. Засіб масової інформації, що оприлюднив відповідний матеріал, не пізніш як через три дні після дня звернення з вимогою про відповідь, але не пізніш останнього дня перед днем виборів, зобов'язаний надати партії (блоку), кандидату в депутати, щодо яких поширено недостовірну інформацію, можливість оприлюднити відповідь: надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий партією (блоком) чи кандидатом матеріал, який повинен бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою "відповідь" на тому ж місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Відповідь повинна містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні, радіо та на інформацію, що спростовується. Відповідь, опублікована в останній день перед днем виборів, не повинна містити прямих закликів до голосування за або проти певної партії (блоку). Відповідь має бути оприлюднена без додатків, коментарів та скорочень і здійснюватися за рахунок засобу масової інформації. Відповідь на відповідь не надається. (Телерадіоорганізації надавали можливості всім суб'єктам виборчого процесу спростовувати ті чи інші повідомлення своїх політичних опонентів, у випадку ж трансляції програми в прямому ефірі зверталися до тих кандидатів, чию діяльність було розкритиковано, з пропозицією скористатися своїм правом на відповідь).
- Центральна виборча комісія забезпечує розміщення в загальнодержавних засобах масової інформації, передбачених цією частиною, роз'яснення щодо заборони надання виборцям, закладам, установам, організаціям, а також виборчим комісіям та їх членам товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапору партії (партії, що входить до складу блоку; блоку), за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей (непрямого підкупу). Текст роз'яснення затверджується Центральною виборчою комісією і двічі на тиждень друкується в газетах "Голос України" та "Урядовий кур'єр" на першій сторінці і транслюється на перших каналах Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України, починаючи за шістдесят днів до дня виборів за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів. (Порушення цієї норми Закону не зафіксовано).
- Регіональні (місцеві) телерадіоорганізації державної та комунальної форми власності своїми передачами не повинні перекривати передачі передвиборної агітації партій (блоків), які транслюються на загальнонаціональних каналах мовлення за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів. (За результатами моніторингу фактів порушень не встановлено).
- Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань телебачення і радіомовлення спільно з підпорядкованими йому відповідними телерадіоорганізаціями зобов'язаний забезпечити порядок, за яким трансляція передвиборної агітаційної програми однієї партії (блоку) на першому загальнонаціональному телеканалі не повинна збігатися в часі з трансляцією такої програми іншої партії (блоку) на першому загальнонаціональному радіоканалі, якщо ефірний час для обох програм надається за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів. (Зазначену норму Закону дотримано).
- Включення до інформаційних теле- і радіопрограм (випусків новин) передвиборних агітаційних матеріалів партій (блоків), зокрема - політичної реклами, забороняється. Усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі. (Факти порушення було встановлено неодноразово).
- Забороняється переривати передачі передвиборних програм партій (блоків) рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями. (Порушень не зафіксовано).
- Забороняється проведення передвиборної агітації в зарубіжних засобах масової інформації, що діють на території України, а також у зареєстрованих в Україні засобах масової інформації, в яких частка зарубіжної власності перевищує п'ятдесят відсотків. (Порушень норми Закону не виявлено).
- Засобам масової інформації усіх форм власності, що діють на території України, забороняється протягом останніх п'ятнадцяти днів перед днем виборів поширювати інформацію про результати опитувань громадської думки щодо партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу. (У переважній більшості телерадіоорганізації не вдавалися до подібних дій, однак окремі компанії оприлюднили повідомлення такого змісту).
- З часу припинення передвиборної агітації відповідно до частини другої статті 65 цього Закону забороняються проведення агітаційних заходів, розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів у засобах масової інформації, демонстрація агітаційних фільмів чи кліпів, розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації, публічні заклики голосувати за чи проти партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу або публічна оцінка діяльності цих партій (блоків) чи кандидатів у депутати. Передвиборні агітаційні матеріали знімаються з 24 години останньої п'ятниці перед днем виборів відповідними службами місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. (Порушень не було).
- Засоби масової інформації не несуть відповідальності за зміст передвиборної агітації, яка була розміщена відповідно до угод із замовниками, крім випадків, передбачених частинами п'ятою та дев'ятою цієї статті. (Звинувачень на адресу телерадіоорганізацій не надходило).
V. Ознаки порушень телерадіоорганізаціями України виборчого законодавства
Національною радою проаналізовано ефір загальнонаціональних телерадіокомпаній з приводу дотримання ними чинного законодавства України під час виборчої кампанії 2007 року.
На відміну від попередніх виборчих кампаній в ефірі загальнонаціональних радіокомпаній ознак порушень не виявлено.
Всього під час виборчої кампанії зафіксовано 29999 виходів роликів політичної реклами суб'єктів виборчого процесу в період з 11.08.2007 по 28.09.2007 року. У тому числі:
Партія регіонів - 10000 виходів,
Блок Юлії Тимошенко - 4969 виходів,
Блок "Наша Україна - Народна самооборона" - 4400 виходів,
Блок Литвина - 1591 вихід,
Всеукраїнське об'єднання "Свобода" - 1151 вихід,
Партія зелених України - 1104 виходи,
Комуністична партія України - 835 виходів,
Виборчий блок політичних партій "Кучма" - 757 виходів,
Соціалістична партія України - 738 виходів,
Партія вільних демократів - 647 виходів,
Комуністична партія України (оновлена) - 546 виходів,
Селянський блок "Аграрна Україна" - 269 виходів,
Виборчий блок Людмили Супрун - Український регіональний актив (УРА) - 244 виходи,
Блок Партії пенсіонерів України - 180 виходів,
Прогресивна соціалістична партія України - 87 виходів,
Християнський блок - 21 вихід,
Блок "Всеукраїнська громада" - 7 виходів,
Український народний блок - 2 виходи.
Загальний обсяг політичної реклами суб'єктів виборчого процесу в період з 11.08.2007 по 28.09.2007 року становить 933191 сек. У тому числі:
Партія регіонів - 314000 сек.,
Блок Юлії Тимошенко - 209029 сек.,
Блок "Наша Україна - Народна самооборона" - 135666 сек.,
Блок Литвина - 47953 сек.,
Партія зелених України - 28887 сек.,
Партія вільних демократів - 26972 сек.
Комуністична партія України - 24693 сек.,
Соціалістична партія України - 23320 сек.,
Комуністична партія України (оновлена) - 16352 сек.,
Виборчий блок політичних партій "Кучма" - 12358 сек.,
Всеукраїнське об'єднання "Свобода" - 11506 сек.,
Виборчий блок Людмили Супрун - Український регіональний актив (УРА) - 7302 сек.,
Селянський блок "Аграрна Україна" - 5389 сек.,
Прогресивна соціалістична партія України - 1948 сек.,
Блок Партії пенсіонерів України - 1696 сек.,
Християнський блок - 328 сек.,
Блок "Всеукраїнська громада" - 177 сек.,
Український народний блок - 62 сек.

................
Перейти до повного тексту