1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ З КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ
І ОХОРОНОЮ ЗЕМЕЛЬ
Н А К А З
12.09.2007 N 110
( Наказ скасовано на підставі Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів N 478 від 17.06.2010 )
Про затвердження Методичних рекомендацій
( Методичні рекомендації із внесеними змінами додатково див. в Наказі Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель N 84 від 27.06.2008 )
З метою формування єдиних підходів при застосуванні територіальними органами Держземінспекції Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. N 963, роз'яснення процедури обстеження земельних ділянок та здійснення розрахунків розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок порушень вимог земельного законодавства, уточнення порядку оформлення матеріалів розрахунків, процедури стягнення заподіяної шкоди та зарахування коштів,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (додаються).
2. Керівникам територіальних органів Держземінспекції вжити заходів для ознайомлення з наказом працівників підпорядкованих структурних підрозділів та використання Методичних рекомендацій у роботі.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника начальника Держземінспекції О.О.Бредіхіна.
Начальник інспекції О.Нечипоренко
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу ( 963-2007-п )
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблені для працівників інспекторського складу територіальних органів Держземінспекції з метою роз'яснення процедури здійснення розрахунків розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, а також розподілу коштів, які повинні бути відшкодовані державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам (власникам та користувачам земельних ділянок), порядку обстеження земельних ділянок, оформлення матеріалів розрахунків, процедури стягнення заподіяної шкоди та зарахування коштів.
1.2. Розрахунок розміру шкоди здійснюється відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. N 963 (далі - Методика).
2. СУБ'ЄКТИ, ЯКИМ МОЖЕ БУТИ ЗАПОДІЯНА ТА ВІДШКОДОВАНА ШКОДА
2.1. Шкода, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, повинна бути відшкодована державі та територіальній громаді.
2.2. Шкода (збитки), що заподіяні на земельних ділянках державної та комунальної власності, які надані у користування чи передані у власність юридичних та фізичних осіб, внаслідок їх самовільного зайняття повинна бути відшкодована державі чи територіальній громаді (в залежності від місця розташування земельної ділянки - в межах чи за межами населеного пункту), а також власнику чи користувачу земельної ділянки.
2.3. Шкода (збитки), що заподіяні на земельних ділянках державної та комунальної власності, які надані у користування чи передані у власність юридичних та фізичних осіб, внаслідок їх використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, якщо порушення вчинено власником чи користувачем земельної ділянки, повинна бути відшкодована державі та територіальній громаді. У разі вчинення зазначених порушень іншими юридичними та фізичними особами, які самовільно зайняли надані у користування чи передані у власність земельні ділянки та здійснили вищезазначені правопорушення, шкода повинна бути відшкодована державі чи територіальній громаді (в залежності від місця розташування земельної ділянки - в межах чи за межами населеного пункту), а також власнику чи користувачу земельної ділянки.
2.4. Розподіл коштів (у відсотках), які мають отримати держава, територіальна громада, юридична чи фізична особа внаслідок відшкодування заподіяної їм шкоди, повинен здійснюватись відповідно до порядку, затвердженого Держземагентством за погодженням з Мінфіном, Мінекономіки та Мінприроди (пункт 8 Методики.
3. ПІДСТАВИ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ РОЗРАХУНКУ РОЗМІРУ ШКОДИ
3.1. Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне провадження, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме:
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;
- протокол про адміністративне правопорушення;
- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);
- акт обстеження земельної ділянки.
3.2. У разі, якщо особу порушника, що заподіяв шкоду, встановити не вдалося (неможливо скласти акт перевірки, протокол про адміністративне правопорушення та видати порушнику припис), розрахунок розміру шкоди здійснюється на підставі акта обстеження земельної ділянки. Копії акта обстеження земельної ділянки та розрахунку розміру заподіяної шкоди направляються до відповідного органу внутрішніх справ для встановлення особи порушника земельного законодавства та до відповідного органу прокуратури.
4. ПОРЯДОК ОБСТЕЖЕННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК
4.1. Перед проведенням розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальній громаді, юридичній чи фізичній особі (власнику чи користувачу земельної ділянки), здійснюється обстеження земельної ділянки, на якій вчинено правопорушення.
4.2. Акт обстеження земельної ділянки складається в одному примірнику, який зберігається в інспекційному органі, що здійснив обстеження земельної ділянки. Копії акта обстеження, які надаються юридичним та фізичним особам (власникам чи користувачам земельних ділянок, на яких заподіяна шкода), а також на вимогу органів прокуратури, МВС, податкової інспекції, повинні бути завірені в установленому в діловодстві порядку. Зразок акта обстеження земельної ділянки додається (додаток 1).
4.3. Акт обстеження земельної ділянки є невід'ємною частиною розрахунку розміру заподіяної шкоди, оскільки на підставі даного документа визначається площа, на якій заподіяно шкоду, уточнюються категорія земель за основним цільовим призначенням та фактичне використання земельної ділянки, характеристики ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.
4.4. При обстеженні земельної ділянки уточнюється:
- місцезнаходження ділянки (у межах населеного пункту чи за межами населеного пункту);
- категорія земель;
- форма власності земель (державна, комунальна чи приватна, у тому числі чи надана ділянка у постійне користування або оренду);
- загальна площа земельної ділянки та площа, на якій вчинено правопорушення;
- наявність правовстановлюючих документів на землю (договір оренди чи державний акт із зазначенням реквізитів документів та інформації про власників чи користувачів земельних ділянок);
- цільове призначення земельної ділянки (у разі використання не за цільовим призначенням зазначається для яких цілей фактично використовується земельна ділянка);
- стан ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки (ступінь його пошкодження чи знищення, якість проведення рекультивації порушених земель, а у разі необхідності отримання дозволу - глибина зняття родючого шару ґрунту, місце та спосіб його зберігання та подальшого використання);
- наявність на самовільно зайнятій земельній ділянці самочинно збудованих або встановлених об'єктів та споруд.
4.5. При обстеженні стану ґрунтового покриву та визначенні глибини зняття родючого шару ґрунту слід керуватись (до затвердження Державних стандартів України з даного питання) наступними стандартами:
- Государственный стандарт СССР ГОСТ 17.5.3.06-85 "Требования к определению норм снятия плодородного слоя почвы при производстве земляных работ";
- Государственный стандарт СССР ГОСТ 17.4.3.02-85 "Требования к охране плодородного слоя почвы при производстве земляных работ";
- Государственный стандарт СССР ГОСТ 17.5.3.05-84 "Рекультивация земель".
4.6. Обстеження земельних ділянок державної та комунальної власності, які не надані у користування (не передані у власність), здійснюється БЕЗОПЛАТНО.
4.7. Обстеженням земельних ділянок, які надані у користування чи передані у власність юридичних та фізичних осіб, здійснюється на платній основі за їх письмовими зверненнями на підставі укладених договорів про виконання робіт. Зразок договору додається (додаток 2).
4.8. У разі, якщо протягом одного місяця з моменту оформлення матеріалів, які підтверджують факт вчинення правопорушення, юридична чи фізична особа (власник чи користувач земельної ділянки, яким заподіяна шкода) не звернулись до територіального органу Держземінспекції з письмовим зверненням стосовно обстеження земельної ділянки, на якій вчинено правопорушення, та не уклали договору про виконання робіт, чи відмовились від його укладення, вартість робіт, пов'язаних із обстеженням земельної ділянки, визначається згідно з калькуляцією за фактичними витрати, які здійснив територіальний орган Держземінспекції при обстеженні земельної ділянки. Покриття витрат, пов'язаних із обстеженням земельної ділянки, покладається на порушника земельного законодавства. У разі відмови порушника добровільно відшкодувати вартість робіт, пов'язаних із обстеженням земельної ділянки, територіальний орган Держземінспекції після вжиття заходів досудового врегулювання спору подає позовну заяву в суд для їх примусового стягнення.
4.9. Якщо власник чи користувач земельної ділянки заподіяв шкоду державі та територіальній громаді внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням чи внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального, дозволу, визначення вартості робіт, пов'язаних із обстеженням земельної ділянки, здійснюється згідно з калькуляцією за фактичними витратами, які здійснив територіальний орган Держземінспекції при обстеженні земельної ділянки. У разі відмови власника чи користувача земельної ділянки добровільно відшкодувати вартість робіт, пов'язаних із обстеженням земельної ділянки, територіальний орган Держземінспекції після вжиття заходів досудового врегулювання спору подає позовну заяву в суд для їх примусового стягнення.
4.10. Для уточнення загальної площі земельної ділянки та площі, на якій вчинено правопорушення, а також ступеня знищення чи пошкодження родючого шару ґрунту, глибини його зняття про виконанні земельних робіт, власники та користувачі земельних ділянок можуть залучати для виконання даних робіт організації чи фізичних осіб, які мають ліцензії на проведення землевпорядних та землеоціночних робіт. Зазначені матеріали власники та користувачі земельних ділянок надають до територіальних органів Держземінспекції, які використовують їх при проведенні обстежень земельних ділянок та визначенні розміру заподіяної шкоди.
4.11. У разі отримання запитів уповноважених на це державних органів (органів прокуратури, МВС, податкової інспекції) стосовно здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування (не передані у власність), чи на земельних ділянках, наданих у користування чи переданих у власність юридичних чи фізичних осіб, обстеження земельних ділянок та надання розрахунків розміру заподіяної шкоди здійснюється безоплатно. При цьому, копія акта обстеження земельної ділянки та розрахунок розміру заподіяної шкоди можуть бути надані власнику чи користувачу земельної ділянки, на якій заподіяна шкода, після відшкодування ними витрат, пов'язаних із обстеженням земельних ділянок.
4.12. Якщо обстеження земельної ділянки здійснювалось за письмовим зверненням юридичної чи фізичної особи (власника чи користувача земельної ділянки, яким заподіяна шкода), з укладанням договору на виконання робіт, два примірники копій акта обстеження земельної ділянки, завірені в установленому в діловодстві порядку, разом з двома примірниками оригіналів розрахунку розміру заподіяної шкоди, вручаються заявнику під розпис.
4.13. Одночасно із їх врученням складається Акт виконаних робіт, який підписується сторонами (замовником та виконавцем робіт). Акт виконаних робіт складається у двох примірниках. Зразок акта додається (додаток 3).
4.14. Власник чи користувач земельної ділянки один із примірників копії акта обстеження земельної ділянки разом із розрахунком розміру заподіяної шкоди (збитків) направляє порушнику з пропозицією добровільного їх відшкодування (досудове врегулювання спору). У разі відмови порушника добровільно відшкодувати заподіяну шкоду (збитки), власник чи користувач земельної ділянки другий примірник копії акта разом із розрахунком заподіяної йому шкоди (збитків) направляє з позовною заявою в суд для їх примусового стягнення.
5. ВИЗНАЧЕННЯ РОЗМІРУ ШКОДИ
5.1. Розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі та територіальним громадам, здійснюється інспекціями Мінприроди або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель (далі - Держземінспекція) та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держземінспекції (пункт 7 Методики.

................
Перейти до повного тексту