- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Рекомендацій із розроблення правил благоустрою території населеного пункту
З метою удосконалення підходів до розроблення органами місцевого самоврядування правил благоустрою території населених пунктів відповідно до Закону України
"Про благоустрій населених пунктів" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Рекомендації із розроблення правил благоустрою території населеного пункту, що додаються.
2. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Я.А. Стеценко) довести цей наказ до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Р.М. Крамаренка.
Додаток
РЕКОМЕНДАЦІЇ
із розроблення правил благоустрою території населеного пункту
1. Загальні положення
1.1. Рекомендації призначені для удосконалення підходів до розроблення органами місцевого самоврядування правил благоустрою території населених пунктів відповідно до вимог Закону України
"Про благоустрій населених пунктів".
Поняття, що використовуються у цих Рекомендаціях, вживаються у значеннях, які наведені у зазначених законодавчих актах.
1.3. Цими Рекомендаціями встановлюються основні положення щодо складу і змісту правил благоустрою території населеного пункту.
1.4. Правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюється порядок благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою.
1.6. Органи місцевого самоврядування в Правилах визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою території населеного пункту для забезпечення створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
1.7. Правила мають сприяти забезпеченню в населеному пункті чистоти і порядку на об'єктах благоустрою населених пунктів, за недодержання яких передбачено адміністративну відповідальність.
1.8. Органи місцевого самоврядування забезпечують вільний доступ населення до затверджених Правил.
2. Склад і зміст правил благоустрою території населеного пункту
2.1. Правила складаються з текстової та графічної частин.
2.2. Текстова частина Правил включає:
1) визначення сфери дії Правил та учасників правовідносин у цій сфері;
2) забезпечення державних, громадських та приватних інтересів, відкритості та доступності Правил;
3) участь громадян, громадських організацій у виконанні Правил;
4) порядок громадського обговорення проекту Правил;
5) порядок внесення змін до Правил;
6) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою;
7) заходи з реалізації проекту благоустрою території населеного пункту;
8) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій;
9) вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування (міських лісів, парків, скверів, бульварів, садів, рекреаційних зон тощо);
10) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території;
11) вимоги до санітарного очищення території;
13) перелік установлених законом обмежень (обтяжень) на використання земельних ділянок об'єктів благоустрою;
14) здійснення контролю за виконанням Правил;
15) встановлена законом відповідальність громадян та юридичних осіб за порушення Правил;
16) перелік законодавчих та нормативно-правових актів, на основі яких діють Правила.
Текстова частина Правил благоустрою території населеного пункту може включати інші питання відповідно до законодавства.
2.3. Графічна частина Правил включає:
1) план благоустрою території населеного пункту з визначенням заходів з реалізації цього плану та термінів їх виконання;
2) схему обмежень використання територій об'єктів благоустрою;
3) схему меж об'єктів благоустрою населеного пункту з визначенням балансоутримувачів цих об'єктів, а також меж територій, закріплених за підприємствами, установами, організаціями.
До складу графічної частини Правил може бути включена інша технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів.
Технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об'єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту.
Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником.
3. Текстова частина правил благоустрою території населеного пункту
3.1. Визначення сфери дії Правил та учасників правовідносин у цій сфері.
У цьому розділі Правил визначається їх спрямованість стосовно правових, економічних, екологічних, соціальних та організаційних засад благоустрою території населеного пункту, а також щодо створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Поняття, що використовуються в Правилах, мають вживатись у значеннях, наведених у Законах України
"Про благоустрій населених пунктів",
"Про місцеве самоврядування України",
"Про охорону навколишнього природного середовища",
"Про відходи",
"Про основи містобудування",
"Про планування і забудову територій",
"Про дорожній рух", кодексах України, інших нормативно-правових актах та нормативних документах.
3.2. Забезпечення державних, громадських та приватних інтересів, відкритості та доступності Правил.
Забезпечення державних, громадських та приватних інтересів у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється за рахунок їх врахування під час розроблення та реалізації Правил.
З метою такого забезпечення органи місцевого самоврядування мають оприлюднити та організувати відкритість та доступність Правил.
Правила слід опублікувати у місцевих засобах масової інформації, у тому числі на Інтернет-сайті органу місцевого самоврядування (за наявності), а також організувати безперешкодний доступ для ознайомлення в структурних підрозділах виконавчих комітетів органів місцевого самоврядування, до компетенції яких належать питання благоустрою населених пунктів.
3.3. Участь громадян, громадських організацій у виконанні Правил.
У цьому розділі наводяться умови співпраці органу місцевого самоврядування з громадянами, громадськими організаціями, громадськими інспекторами благоустрою населених пунктів.
Необхідно відобразити підходи до залучення громадськості до благоустрою населених пунктів, співпраці з органами місцевого самоврядування.
3.4. Порядок громадського обговорення проекту Правил.
На етапі розроблення Правил орган місцевого самоврядування має оприлюднити їх проект на громадських слуханнях, у місцевих засобах масової інформації, у тому числі на Інтернет-сайті (за наявності), для забезпечення громадського обговорення та отримання пропозицій і зауважень від підприємств, установ і організацій усіх форм власності, громадських організацій та громадян. Строк оприлюднення має становити не менш ніж один місяць.
За результатами розгляду пропозицій та зауважень до проекту Правил складається таблиця розбіжностей з обґрунтуванням тих пропозицій та зауважень, які були не враховані або враховані частково.
3.5. Порядок внесення змін до Правил.
Внесення змін до Правил здійснюється органами місцевого самоврядування у встановленому законодавством порядку.
Рекомендується щорічно або за необхідності раніше розглядати питання щодо доцільності внесення змін до Правил. Особливу увагу слід звертати на оновлення короткострокових заходів з благоустрою території населеного пункту.
Під час внесення змін до Правил зберігаються вимоги щодо їх громадського обговорення і розгляду пропозицій та зауважень до них.
3.6. Порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою.
Управління у сфері благоустрою населених пунктів забезпечують органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
До організації благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою органи місцевого самоврядування залучають підприємства, установи, організації усіх форм власності, громадські організації та мешканців населених пунктів.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначають на конкурсних засадах балансоутримувачів об'єктів благоустрою державної та комунальної форм власності.
Балансоутримувача об'єктів благоустрою, які перебувають у приватній власності, визначають їх власники.
Балансоутримувач забезпечує належне утримання та своєчасний ремонт об'єкта благоустрою власними силами або може на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи, організації.
На території об'єкта благоустрою відповідно до затвердженої містобудівної документації можуть бути розташовані будівлі та споруди торговельного, соціально-культурного, спортивного та іншого призначення. Власники цих будівель та споруд зобов'язані забезпечити належне утримання наданої їм у встановленому порядку земельної ділянки, а також можуть на умовах договору, укладеного з балансоутримувачем, забезпечувати належне утримання іншої закріпленої за ними території (прилеглої території) та/або брати пайову участь в утриманні об'єкта благоустрою.
Межі закріпленої території та обсяги пайової участі визначає власник об'єкта благоустрою.
Проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Також у цьому розділі Правил відображається порядок узгодження з органом місцевого самоврядування виконання робіт на територіях загального користування та вимоги до освітлення об'єктів благоустрою.
3.7. Заходи з реалізації проекту благоустрою території населеного пункту.
Власник об'єкта благоустрою за поданням його балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту цього об'єкта на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Балансоутримувач об'єкта благоустрою несе повну відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів, утримання та ремонт об'єктів благоустрою здійснюється за рахунок коштів їх власників або користувачів, якщо це передбачено умовами відповідних договорів, а також за рахунок пайових внесків власників будівель і споруд, розміщених на території об'єкта благоустрою, інших передбачених законом джерел фінансування.
Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів може здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ, організацій, добровільних внесків юридичних осіб та громадян, інших джерел, передбачених законом.
3.8. Вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій.
Органи місцевого самоврядування встановлюють вимоги до підприємств, установ, організацій, громадян щодо утримання та впорядкування територій, які закріплені за ними.
Підприємства, установи, організації, громадяни мають забезпечити благоустрій земельних ділянок, наданих їм на праві власності чи праві користування відповідно до законодавства.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть передавати об'єкти благоустрою на баланс підприємствам, установам, організаціям відповідно до частини першої статті
15 Закону України
"Про благоустрій населених пунктів".
Балансоутримувач об'єкта благоустрою з метою належного його утримання та здійснення своєчасного ремонту може залучати для цього на умовах договору інші підприємства, установи, організації.
Підприємства, установи, організації, які розміщуються на території об'єкта благоустрою, можуть утримувати закріплену за ними територію та брати пайову участь в утриманні цього об'єкта відповідно до частини четвертої статті
15 Закону України
"Про благоустрій населених пунктів".
Підприємства, установи, організації зобов'язані утримувати закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем території в належному стані відповідно до законодавства та умов договору.
Межі та режим використання закріпленої за підприємствами, установами, організаціями території визначають відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування залежно від підпорядкування об'єкта благоустрою.
Посадові особи підприємств, установ, організацій несуть відповідальність за невиконання заходів з благоустрою, а також за дії чи бездіяльність, що призвели до завдання шкоди майну та/або здоров'ю громадян, на власних та закріплених за підприємствами, установами, організаціями територіях відповідно до закону.
3.9. Вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування (міських лісів, парків, скверів, бульварів, садів, рекреаційних зон тощо).
У цьому розділі Правил встановлюються вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування (міських лісів, парків, скверів, бульварів, садів, рекреаційних зон тощо).
Утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів здійснюється відповідно до Правил, затверджених центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.
Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об'єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об'єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.
................Перейти до повного тексту