1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ
З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ
Л И С Т
28.03.2007 N 01-43-653
Про оприлюднення інформації
ІНФОРМАЦІЯ
про виконання бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за 2006 рік ( v0218598-05 )
На виконання статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" повідомляємо.
За даними фінансової звітності Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в 2006 році акумульовано 7257,6 млн.гривень. Загальна сума надходжень склалася в основному із страхових внесків - 5829,3 млн.грн., що становить 80,3% доходної частини бюджету, відрахувань від єдиного податку - 345,1 млн.грн. (4,8%) та надходжень з державного бюджету - 952,1 млн.грн. (13,1%). У минулому році Фондом недоотримано 100,4 млн.грн. з державного бюджету на відшкодування витрат з виплати допомоги при народженні дитини із 1042,2 млн.грн., передбачених Законом України "Про Державний бюджет України на 2006 рік".
Кількість страхувальників, що обліковуються в органах Фонду, протягом року збільшилася на 14,2% або на 139,1 тисячу підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, і станом на 1 січня 2007 року складала 1 116 795 платників страхових внесків. Чисельність застрахованих осіб, яка в органах Фонду обліковується в еквіваленті повної зайнятості, станом на 01.01.2007 р. складала 14,2 млн. осіб, що на 87,4 тисячі більше ніж на початок року. Взяття на облік страхувальників у Фонді здійснюється за повідомленнями державних реєстраторів за принципом "єдиного вікна". Відповідні зміни внесені до нормативного та програмного забезпечення Фонду.
Усі законодавчо визначені види матеріального забезпечення та соціальних послуг протягом року стабільно забезпечувалися Фондом за рахунок ефективної консолідації страхових коштів та раціонального їх використання, навіть за умов нерівномірного фінансування з державного бюджету. Виправленню ситуації щодо забезпечення своєчасної виплати допомоги застрахованим особам, в першу чергу допомоги при народженні дитини, незважаючи на дефіцит коштів в бюджеті Фонду, сприяв механізм "взаємозаліку", що використовується Фондом (згідно із законодавством роботодавці здійснюють виплату допомоги за рахунок власних коштів і тільки потім, за наявності підстав, отримують відшкодування від Фонду). Досвід роботи Фонду свідчить про економність такої системи організації роботи страховика (чисельність працівників Фонду складає 4789 осіб), а також більшу гарантованість і оперативність у наданні матеріального забезпечення. Крім того, всі виплати у страхувальників здійснюються під контролем комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, тобто виборного громадського органу.
За такої схеми роботи страховика (за принципом "взаємозаліку") велике значення має повнота подання звітів про нараховані та, головне, витрачені кошти Фонду. Відсутність законодавчої норми щодо можливості застосування до страхувальників штрафних санкцій за неподання звітності значно ускладнює роботу Фонду по здійсненню контролю за використанням коштів Фонду. Виправити таку ситуацію можна шляхом внесення відповідних змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Для забезпечення достовірного обліку коштів в умовах "взаємозаліку" Фондом застосовується спеціальна система бухгалтерського обліку та план рахунків, затверджений правлінням Фонду, які мають значні відмінності від бюджетної системи. З огляду на це, застосування відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти" від 01.12.2006 р. N 424 до коштів Фонду казначейської форми обслуговування в порядку, передбаченому для обслуговування Державного бюджету України, є об'єктивно неможливим.
Одними з найважливіших показників роботи Фонду є обсяг заборгованості за страхувальниками і за Фондом. Станом на 01.01.2007 р. дебіторська заборгованість Фонду склала 148,1 млн.грн. або 2,5% від суми нарахованих страхових внесків за 2006 рік (на 01.10.2006 р. - 175,4 млн.грн.). На початок року ця заборгованість складала 133,2 млн.грн. або 2,9% від суми страхових внесків. Кредиторська заборгованість Фонду на 01.01.2007 р. склала 242,9 млн.грн., що на 53,7 млн.грн. менше порівняно із даними за 9 місяців 2006 року. Відносно загальної суми річних витрат Фонду кредиторська заборгованість складає 3,3% (кредиторська заборгованість Фонду станом на 01.01.2006 р. становила 4,3% від витрат Фонду за 2005 рік).
Враховуючи значно більший обсяг витрат Фонду у 2006 році порівняно з 2005 роком, скорочення відносного показника кредиторської заборгованості вказує на підвищення ефективності роботи Фонду. Зменшення заборгованості за Фондом у IV кварталі 2006 року свідчить про максимальну виплату Фондом допомоги при народженні дитини та до досягнення нею трирічного віку, які з 01.01.2007 р. передані органам праці та соціального захисту населення.
Також зменшилася протягом року заборгованість з виплати усіх видів допомоги, що надаються Фондом і здійснюються страхувальниками безпосередньо застрахованим особам. На кінець року ця заборгованість становила 5,5 млн.грн., що у порівнянні з даними на початок року на 2,4 млн. гривень або на 30,5% менше. Внесення в 2006 році змін до форми звітності по коштах Фонду дозволило відстежити фактичну заборгованість по виплаті допомоги при народженні дитини (станом на 01.01.2007 р. - 246 тис.грн.) та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (247 тис.грн.). У минулому році мали місце випадки несвоєчасного рефінансування Фондом видатків страхувальників по наданню матеріального забезпечення застрахованим особам, спричинені відсутністю коштів.
Загальні показники виконання доходної та витратної частин бюджету Фонду за 2006 рік наведені в додатку.
Звертає на себе увагу перевищення планових показників видатків на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності. Незважаючи на те, що у 2006 році порівняно з попереднім роком майже на 7597,8 тисяч зменшилася кількість робочих днів, втрачених внаслідок тимчасової непрацездатності, видатки Фонду на оплату лікарняних листків зросли на 18,4%. Це при тому, що в 2006 році Фондом не оплачувалися перші п'ять днів тимчасової непрацездатності працівників бюджетних установ. Темп росту середньоденної допомоги склав 34,8% проти 28,1%, на які зріс розмір середньоденної заробітної плати. Такі показники свідчать про необхідність подальшого удосконалення порядку розрахунку середнього заробітку, що застосовується при наданні допомоги.
Збільшилась також кількість осіб, які звернулися за наданням допомоги по вагітності і пологах. Кількість оплачених Фондом робочих днів, відпусток по вагітності і пологах склала в 2006 році 19 521 тис. днів, що на 1680 тис. днів більше, ніж за 2005 рік.
У 2006 році витрати Фонду по статті "Оздоровчі заходи" склали 964 млн.грн. або 99,8% до плану.
Витрати на придбання путівок до санаторно-курортних закладів збільшилися порівняно з попереднім роком на 80,9 млн.грн. і склали 597,6 млн.грн. (62,0% від статті бюджету "Оздоровчі заходи"), у тому числі в реабілітаційні відділення на 16,0 млн.грн. більше ніж у 2005 році. За ці кошти у звітному році придбано та надано працюючим і членам їх сімей 279 491 путівку до санаторно-курортних закладів при зменшенні терміну лікування з 24 до 21 дня.
Послуги із санаторно-курортного лікування для застрахованих осіб та членів їх сімей закуповуються Фондом згідно із законодавством на умовах тендера. Такий механізм придбання путівок виявився недосконалим особливо в 2006 році після змін у тендерному законодавстві. Так, внаслідок можливості оскаржити, нерідко безпідставно, процедуру торгів, навіть одним учасником, можна відмінити тендер на закупівлю послуг із санаторно-курортного лікування. Саме через скарги було практично зірвано оздоровчий процес у I кварталі 2006 року, в тому числі лікування в реабілітаційних відділеннях санаторіїв.
Тендер на 2007 рік розпочатий Фондом завчасно, 23 червня 2006 року. Але внаслідок надходження цілеспрямованих скарг (остання від приватного підприємства "Гаміль") двоступеневі торги та відкриті торги на закупівлю послуг із санаторно-курортного лікування на 2007 рік Спеціальною контрольною комісією з питань державних закупівель при Рахунковій палаті України були відмінені.
Такий стан речей викликає глибоке занепокоєння Фонду, страхувальників, застрахованих осіб та трудових колективів санаторно-курортних закладів.
Крім того, як показала практика, застосування тендера для закупівлі послуг саме із санаторно-курортного лікування є неефективним методом і призводить до наслідків, які викликають багато нарікань. Однією з основних причин цього є те, що найважливішим критерієм визначення переможців торгів є ціна путівки. За таких умов переможцями на 2006 рік стали окремі санаторно-курортні заклади, які виявилися неспроможними надавати якісні санаторно-курортні послуги, а застраховані особи стали масово відмовлятися від путівок до них. Це змусило Фонд після проведених перевірок розірвати договори із такими санаторно-курортними закладами, як дитячий санаторій "Зелена Діброва", санаторій для дітей з батьками "Тетерів", міжгосподарський санаторій "Токарі", санаторій-профілакторій "Пролісок", Маньківський дитячий лікувально-оздоровчий центр "Колос", дитячий санаторій "Приморський", санаторій-профілакторій "Діброва" і припинити направлення до цих санаторно-курортних закладів застрахованих осіб, що потребують лікування.
Також негативним наслідком застосування тендера на закупівлю послуг із санаторно-курортного лікування є невідповідність пропозицій переможців торгів заявкам на санаторно-курортне та відновлювальне лікування, що надходять до Фонду від застрахованих осіб та лікувально-профілактичних закладів (у реабілітаційні відділення). Це спричиняє, з одного боку, незабезпечення Фондом заявок страхувальників, а з іншого - змушує Фонд придбавати путівки, на які відсутній попит застрахованих осіб.
Багаторічний досвід роботи Фонду показує, що перелік санаторно-курортних закладів для надання послуг застрахованим особам - членам Фонду, а також ціна на путівки мають узгоджуватися і контролюватися безпосередньо правлінням Фонду.
У 2006 році витрати Фонду на часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ та організацій склали 90,1 млн.грн. (98,9% до плану), що на 14,6 млн.грн. більше ніж у 2005 році. За рахунок цих коштів поліпшили здоров'я без відриву від виробництва (навчання) 164,4 тис. застрахованих осіб та членів їх сімей, у тому числі 70,8 тис. студентів вищих навчальних та учнів професійно-технічних закладів. Середня вартість путівки до санаторію-профілакторію за рахунок коштів Фонду в 2006 році склала 548 гривень.
У порівнянні з 2005 роком на 6,8 млн.грн. зросли витрати на часткове фінансування оздоровлення дітей в дитячих оздоровчих закладах і склали 112,5 млн. гривень. Оздоровлено 340,8 тис. дітей, що на 35,5 тис. дітей менше ніж у 2005 році. Основними причинами зменшення кількості оздоровлених дітей є щорічне збільшення вартості путівок до дитячих оздоровчих закладів та відсутність у багатьох випадках коштів у підприємств та/або батьків для доплати до їх повної вартості.
Позитивною є динаміка часткового фінансування за рахунок коштів Фонду дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Витрати Фонду на ці цілі в 2006 році склали 96,6 млн.грн., або майже на 15 млн.грн. (17,9%) більше, ніж в попередньому році.
На виконання положень Закону в 2006 році Фондом придбано 5,2 мільйона дитячих новорічних подарунків на суму 67,3 млн. гривень.
У 2006 році органами Фонду за результатами 171,1 тисячі ревізій та перевірок накладено понад 40,6 тисяч господарських та більше 7 тисяч адміністративних штрафів. Сума нарахованих штрафів, пені, донарахованих страхових внесків та не прийнятих до заліку витрат склала 37,3 млн. гривень. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.2001 р. N 1387 до органів Державної податкової адміністрації України були направлені подання про стягнення із страхувальників в примусовому порядку простроченої заборгованості на суму 18,4 млн. гривень. Протягом звітного року на рахунки Фонду за цими поданнями надійшло 2,5 млн. гривень.

................
Перейти до повного тексту