1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО БУДІВНИЦТВА, АРХІТЕКТУРИ
ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
30.11.2006 N 396
Про затвердження Методики впровадження двоетапного перевезення твердих побутових відходів
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 N 265
"Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами" з метою впровадження двоетапного перевезення твердих побутових відходів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику впровадження двоетапного перевезення твердих побутових відходів, що додається.
2. З уведенням в дію Методики впровадження двоетапного перевезення твердих побутових відходів скасовуються "Методические рекомендации по внедрению системы двухэтапного вывоза твердых бытовых отходов в городах УССР" РД 204 УССР 194-86.
3. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Я.А.Стеценко) довести цей наказ до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Г.М.Семчука.
Перший заступник Міністра А.О.Орлов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
будівництва, архітектури
та житлово-комунального
господарства України
30.11.2006 N 396
МЕТОДИКА
впровадження двоетапного перевезення твердих побутових відходів
1. Загальні положення
1.1. Положення методики рекомендовано використовувати при визначенні доцільності впровадження двоетапних схем транспортування твердих побутових відходів (ТПВ), схем санітарної очистки населених пунктів, місцевих програм поводження з твердими побутовими відходами, виконанні техніко-економічних обґрунтувань, технічних завдань на проектування сміттєперевантажувальних станцій, виборі транспортних засобів для перевезення твердих побутових відходів.
1.2. Застосування двоетапного перевезення ТПВ здійснюється для зниження транспортних витрат на пальне і мастила та, відповідно, тарифів на послуги з вивезення ТПВ, зменшення кількості сміттєвозів, що працюють при збиранні і перевезенні відходів, підвищення продуктивності роботи, поліпшення екологічного стану довкілля.
1.3. Двоетапна технологія перевезення ТПВ передбачає наявність сміттєвозів-збирачів, транспортних сміттєвозів і сміттєперевантажувальної станції.
1.4. Наведені в методиці поняття вживаються у такому значенні:
сміттєвоз-збирач - транспортний засіб, призначений для збирання і перевезення ТПВ від місць їх утворення;
сміттєперевантажувальна станція (СПС) - спеціалізований об'єкт, призначений для перевантаження ТПВ із сміттєвоза-збирача у приймальний чи накопичувальний бункер або у транспортний сміттєвоз, залежно від вибраного технологічного варіанта застосування сміттєперевантажувальних станцій;
транспортний сміттєвоз - транспортний засіб, призначений для перевезення в декілька разів більшого обсягу ТПВ, ніж перевозить сміттєвоз-збирач, від сміттєперевантажувальної станції до місць їх захоронення або утилізації.
Інші поняття вживаються у значеннях, які наведені у Законах України "Про відходи", "Про благоустрій населених пунктів" та "Про житлово-комунальні послуги".
1.5. Рекомендовані для використання сміттєвози-збирачі вітчизняного виробництва - це сміттєвози КО-413, КО-431, КО-435, МСК-257, МСК-323 на шасі ГАЗ, ЗІЛ, МАЗ; транспортні сміттєвози ТМ-199, ТМ-353, КО-416 на шасі автомобілів КамАЗ і напівпричепу ОдАЗ та інші.
Технічні характеристики сміттєвозів-збирачів і транспортних сміттєвозів наведено у додатках 1 та 2.
1.6. Сміттєперевантажувальну станцію доцільно розташовувати в межах міста, максимально наблизивши її до місць збирання ТПВ. Ефективність двоетапної технології тим більша, чим коротший шлях проходять сміттєвози-збирачі і довший - транспортні сміттєвози.
1.7. У багатьох містах України відстань транспортування ТПВ становить від 20 до 45 км, що дає підстави за умови техніко-економічних розрахунків здійснити перехід на двоетапне перевезення ТПВ.
1.8. Функції сміттєперевантажувальної станції можуть виконувати сміттєсортувальні або сміттєпереробні заводи відповідно до застосованих на них технологій.
1.9. Для проведення первинного (оперативного) обліку ТПВ та надання статистичної звітності згідно з законодавством сміттєперевантажувальну станцію можливо обладнати вагами.
2. Визначення доцільності впровадження двоетапної технології транспортування ТПВ
2.1. Доцільність впровадження двоетапної технології необхідно оцінювати з урахуванням факторів, що впливають на ефективність. Основні з них такі:
- відстань транспортування ТПВ від місць їх збирання до місця захоронення або утилізації;
- відстань перевезення ТПВ сміттєвозами-збирачами при двоетапній технології перевезення ТПВ;
- відстань перевезення ТПВ транспортними сміттєвозами від сміттєперевантажувальної станції до місця їх захоронення або утилізації;
- основні типи сміттєвозів, що будуть використовуватись;
- річний обсяг ТПВ, що підлягають перевезенню;
- тривалість роботи сміттєвозного транспорту;
- вартість перевантаження ТПВ на сміттєперевантажувальній станції.
2.2. У загальному вигляді на графіку показано залежність вартості перевезення ТПВ (В) від дальності перевезень (L): 1 - для сміттєвозів-збирачів; 2 - для транспортних сміттєвозів, де
L1 - відстань від місця збирання ТПВ до сміттєперевантажувальної станції;
L2 - відстань, перевищення якої забезпечує економічну доцільність застосування двоетапного перевезення ТПВ.
а, в - значення вартості перевантаження на СПС.
2.3. Згідно з наведеним графіком, можна констатувати, що ефективність двоетапного транспортування може бути підвищена за рахунок:
- зменшення вартості перевантаження ТПВ;
- зменшення витрат на перевезення ТПВ транспортними сміттєвозами;
- збільшення відстані для транспортного сміттєвоза і зменшення для сміттєвоза-збирача за рахунок раціонального розміщення СПС.
3. Оцінка вартості перевантаження на СПС і транспортних витрат
3.1. Вартість перевантаження на СПС залежить від продуктивності станції, технологічної схеми та капіталовкладень.
3.2. За продуктивністю СПС можна поділити на три групи:
малі - до 350 куб.м/добу;
середні - від 350 до 1000 куб.м/добу;
великі - понад 1000 куб.м/добу.
3.3. Відмінність технологічних схем перевантаження ТПВ передбачає:
- одно- чи різнорівневе розміщення сміттєвозів;
- використання спеціальних перевантажувачів ТПВ;
- застосування ущільнення ТПВ при перевантаженні.
3.4. На першому етапі доцільно провести розрахунки з попереднім визначенням технології, типу транспортних сміттєвозів і технологічної схеми станції. Якщо при цьому строк окупності капітальних вкладень не перевищує 4-х років, доцільно проводити подальші роботи з уточнення техніко-економічного обґрунтування і залучення для виконання проекту спеціалізованої проектної організації.
3.5. Вартість перевантаження (ВпСПС) не повинна бути вищою від різниці питомих транспортних витрат між прямим і двоетапним транспортуванням ТПВ, тобто:
В <= ДЕЛЬТА В = В - В ,
пСПС тр 1тр 2тр
де В , В - питомі транспортні витрати відповідно при
1тр 2тр
прямому та двоетапному транспортуванні, грн./куб.м.
Якщо В = ДЕЛЬТА В , буде мати місце тільки соціальний
пСПС тр
ефект - зменшення кількості працюючих, захист навколишнього
середовища.
3.6. Вартість перевантаження 1 куб.м ТПВ можна підрахувати за формулою:
(S + Е К )
СПС н СПС
В = ---------------,
пСПС Q
де S - річні експлуатаційні витрати, грн.;
СПС
Е - нормативний коефіцієнт ефективності капітальних
н
вкладень;
К - капітальні вкладення у СПС, грн.;
СПС
Q - річна продуктивність, куб.м.
3.7. Річні експлуатаційні витрати становитимуть, грн./куб.м:
S = S + S + S + S + S ,
СПС з.п. а т.о.р. ел ін.
де S - витрати на заробітну плату працівників;
з.п.
S - амортизаційні відрахування;
а
S - витрати на технічне обслуговування і поточний
т.о.р.
ремонт;
S - витрати на електроенергію;
ел
S - інші витрати.
ін.
3.8. Для кожної з технологічних схем СПС співвідношення між вартістю будівельної частини і устаткування буде різним.
3.9. Розрахункову кількість рейсів сміттєвозів-збирачів при прямому та двоетапному збиранні визначають за формулою:
Т (1 - t ) V V - V (l - l ) - V (l - l )
зм пз 1 2 2 о1і 1і о2і 2і
W = ------------------------------------------------------,
і V * V (t - t ) + 2(l V + l V )
1 2 зі рі 1 2 2 1
де і - тип сміттєвоза;
Т - тривалість роботи сміттєвоза, год.;
зм
t - норматив часу на підготовчі та заключні операції (на
пз
1 год. роботи сміттєвоза);
V , V - середня швидкість сміттєвоза відповідно у місті і за
1 2
містом, км/год.;
l , l - нульовий пробіг відповідно у місті і за містом,
о1і о2і
км;
l , l - відстань транспортування ТПВ відповідно у місті і
1і 2і
за містом, км;
t , t - час завантаження і розвантаження сміттєвоза, год.
зі рі
3.10. Кількість сміттєвозів на лінії:
В
р
mі = ---------,
n q Д
і і р
де В - річний обсяг транспортування відходів з і-им
р
сміттєвозом при прямому і двоетапному транспортуванні, куб.м/рік;
q - місткість кузова сміттєвоза, куб.м;
і
Д - тривалість роботи сміттєвоза на рік, днів;
р
n - розрахункова кількість рейсів.
і
3.11. Списочна кількість сміттєвозів:
Д
р
m = m ----------,
сп і 365 К
вик
де К - коефіцієнт використання парку.
вик
3.12. Річний пробіг одного сміттєвоза:
L = [(l + l ) + (l + l ) * (2 n - 1)] * 365 К ,
р о1і о2і 1і 2і і вик
км.
3.13. Річна експлуатаційна продуктивність одного сміттєвоза становитиме:
n q 365 К
і і вик
Пр = ---------------, куб.м.
Д
р
3.14. Загальна чисельність виробничого персоналу:
Д m
р т
Ч = ----- S Т (m ч + m ч ),
Т i=1 зм і Е іп р
р
де m і m - кількість типів і кількість сміттєвозів на лінії
т і
відповідно;
ч - кількість водіїв на один сміттєвоз;
в
ч - кількість вантажників на одному сміттєвозі;
р
Т - тривалість робочих днів на рік;
р
Т - тривалість зміни;
зм
S - знак суми.
3.15. Річні транспортні витрати визначають за формулою:
S S + S + S + S + S + S + S ,
тр = з.п. ам т.р. ш п м н.в.
де S - витрати на заробітну плату, грн;
з.п.
S - амортизаційні відрахування, грн.;
ам
S - витрати на технічне обслуговування та поточний
т.р.
ремонт, грн.;
S - витрати на шини, грн.;
ш
S - витрати на паливо, грн.;
п
S - витрати на мастило, грн.;
м
S - накладні витрати, грн.;
н.в.
3.16. Собівартість транспортування при прямому транспортуванні:
S
тр1
C1 = -------, грн./куб.м
Q
тр1
де S - річні транспортні витрати при прямому
тр1
транспортуванні, грн.;
Q - річний обсяг транспортування ТПВ, куб.м.
тр
3.17. Річні експлуатаційні витрати при двоетапному транспортуванні ТПВ:
S = S + S , грн.,
2 тр2 спс
де S - річні транспортні витрати при двоетапному
тр2
транспортуванні, грн.
3.18. Собівартість транспортування за двоетапної технології:
S
2тр
C = ------ + C ,
2 Q спс
тр1
де С - собівартість перевантаження 1 куб.м ТПВ, грн.
спс
3.19. Термін окупності капітальних вкладень:
К К
2 - 1
Т = ---------, грн./куб.м,
ок С - С
1 2
де К , К - капітальні вкладення відповідно при прямому та
1 2
двоетапному транспортуванні, грн.
3.20. Річний економічний ефект від впровадження двоетапної технології транспортування ТПВ визначається за формулою:
Е = [(С + Е К ) - (С + Е К )] В , грн.,
1 н 1п 2 н 2п тр1
де С , С - собівартість відповідно при прямому і двоетапному
1 2
транспортуванні, грн./куб.м;
К , К - питомі капітальні вкладення відповідно при прямому
1п 2п
і двоетапному транспортуванні, грн./куб.м;
Е - нормативний коефіцієнт ефективності капітальних
н
вкладень.
3.21. Аналіз показників терміну окупності і економічного ефекту дозволяє зробити висновок стосовно доцільності впровадження двоетапної технології у конкретних умовах.
4. Технологічні схеми СПС
4.1. Основні вимоги до СПС:
- максимальна добова продуктивність має перевищувати середньодобову в 1,4-1,5 раза;
- сумарні витрати на перевантаження та транспортування мають бути мінімальними;
- рух ТПВ при перевантаженні на різних рівнях відбувається за рахунок сили тяжіння; примусове горизонтальне переміщення ТПВ доцільне у разі використання бункерів великої місткості або вилучення цінних компонентів ТПВ.
4.2. У складі СПС має бути допоміжне обладнання для забезпечення санітарно-гігієнічних норм, вимог охорони праці і пожежної безпеки.
4.3. Існує декілька технологічних варіантів застосування сміттєперевантажувальних станцій.
Варіант N 1 передбачає безпосереднє перевантаження ТПВ із сміттєвоза-збирача в кузов транспортного сміттєвоза на різних рівнях.
Висота розміщення майданчика повинна бути не меншою за 5,0 м. Така схема передбачає додержання графіка. Нечітка робота знижує продуктивність.
Рекомендовано для СПС малої продуктивності.
Варіант N 2 має приймальний бункер місткістю до 10 куб.м, закритий горизонтальною кришкою або секторним затвором, які приводяться у рух за допомогою гідравлічного приводу. Бункер розрахований на приймання ТПВ з одного сміттєвоза-збирача.
Варіант N 3 має накопичувальний бункер місткістю до 25-30 куб.м та дозуючий бункер місткістю 10 куб.м.

................
Перейти до повного тексту