1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Висновок


ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
з питань державних закупівель
15.12.2006 N в-102/12
Щодо розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву"
Згідно з статтею 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" у зв'язку з надходженням запитів та звернень від замовників та учасників торгів щодо існуючих суперечливостей окремих норм чинного законодавства та прийняття Аграрним фондом незаконних, необґрунтованих рішень про витрачання державних коштів Тендерною палатою України надається висновок з питань державних закупівель. ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти дослідження:
1. Конституція України.
2. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 N 1490-III.
3. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 N 3205-IV.
4. Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV.
5. Закон України "Про товарну біржу" від 10.12.1991 N 1956-XII.
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 06.07.2005 N 543 "Про Аграрний фонд".
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 26.12.2005 N 1285 "Про створення Аграрної біржі".
8. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву".
9. Наказ Міністерства аграрної політики України від 13.12.2006 N 763 "Про заходи щодо усунення порушень при закупівлі Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву".
При дослідженні встановлено наступне:
Згідно із ст. 68 Конституції України - кожен зобов'язаний неухильно додержуватись Конституції України та Законів України.
Результати досліджень дотримання вимог законодавства у сфері державних закупівель, проведених Тендерною палатою України, свідчать про те, що причиною цілого ряду порушень та недоліків при використанні фінансових ресурсів держави є недосконалість, суперечливість окремих норм чинного законодавства та прийняття виконавчою владою незаконних, необґрунтованих рішень з цих питань.
Наслідками таких рішень стає незабезпечення прозорості та відкритості державних закупівель, неефективне та нераціональне витрачання державних коштів.
17 березня 2006 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15 грудня 2005 року N 3205-IV, яким було внесено зміни до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі - Закон).
Відповідно до змін, внесених до преамбули Закону, метою Закону є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також запобігання проявам корупції у цій сфері, забезпечення прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та досягнення оптимального і раціонального їх використання. Згідно зі змінами, внесеними до статті 1 Закону, дія Закону поширюється на всі закупівлі товарів, робіт і послуг, що здійснюються державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, без будь-яких особливостей застосування процедур закупівель.
Згідно з вимогами ст. 2 Закону, цей Закон застосовується до всіх закупівель товарів, робіт і послуг, що повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 30 тисяч гривень, а робіт - 300 тисяч гривень.
Також ст. 2 Закону визначено, що умови здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів можуть встановлюватися або змінюватися виключно цим Законом.
Закон не дозволяє визначати окремими актами законодавства України (постановами Кабінету Міністрів України, наказами, розпорядженнями уповноваженого органу тощо) особливостей закупівлі товарів, робіт і послуг. Усі закупівлі товарів, робіт і послуг мають здійснюватися згідно з єдиними правилами та умовами, визначеними Законом.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р дозволено Аграрному фонду здійснювати формування державного продовольчого резерву цукру, виробленого з цукрових буряків, шляхом його закупівлі на Аграрній біржі у межах бюджетних призначень на 2006 рік.
Тобто витрачання державних коштів на закупівлю цукру передбачено Кабінетом Міністрів України здійснювати в порядку проведення біржових торгів, а не за результатами процедур державних закупівель, визначених Законом.
Отже, розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р видане в порушення Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та створює інші умови і порядок витрачання державних коштів, ніж визначені Законом.
Причиною даного дослідження стала ситуація, яка склалась на початку грудня 2006 року при закупівлі Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву на підставі розпорядження від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву".
Так, спираючись на підпункт "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" Кабінетом Міністрів України видано розпорядження від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву". Даним розпорядженням дозволено Аграрному фонду здійснювати формування державного продовольчого резерву цукру, виробленого з цукрових буряків, шляхом його закупівлі на Аграрній біржі у межах бюджетних призначень на 2006 рік.
При цьому, підпунктом "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV визначено, що Аграрний фонд може у виключних випадках здійснювати фінансову інтервенцію, якщо протягом однієї торгової сесії виникає загроза встановлення ціни рівноваги на рівні, що є меншим за розмір мінімальної закупівельної ціни, або коли Кабінет Міністрів України приймає постанову щодо закупівлі таких об'єктів державного цінового регулювання, не пов'язаної з державним ціновим регулюванням (у тому числі для потреб державного резерву).
Отже, видання Кабінетом Міністрів України розпорядження від 05.12.2006 N 597-р суперечить нормі підпункту "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV.
За даними наказу Міністерства аграрної політики України від 13.12.2006 N 763, робочою групою у складі посадових осіб цього Міністерства, генерального директора Національної асоціації "Укрцукор", секретаря Наглядової Ради Аграрної біржі було здійснено 09.12.2006 перевірку результатів проведення Аграрною біржею торгів цукром.

................
Перейти до повного тексту