- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звіт
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного
комітету України
28.02.2006 N 65-р
ЗВІТ
Антимонопольного комітету України про свою діяльність у 2005 році
У 2005 році Антимонопольний комітет України під час забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності, охорони прав та інтересів підприємців і споживачів від проявів монополізму першочергову увагу приділяв розв'язанню проблем на ринках товарів і послуг, які мають вирішальний вплив на підвищення добробуту, досягнення гідного рівня життя найширших кіл громадян нашої держави.
У своїй роботі протягом звітного року Антимонопольний комітет відчував дієву допомогу і підтримку з боку Верховної Ради України. Вона знайшла своє вираження, насамперед, в оновленні законодавчої бази діяльності Комітету. Можливості Антимонопольного комітету щодо виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції істотно розширило внесення змін до Закону України
"Про захист економічної конкуренції" та
Митного кодексу України згідно із Законом України від 31 травня 2005 року
N 2596-IV. Удосконаленню державного регулювання суб'єктів природних монополій сприяло внесення розроблених Антимонопольним комітетом змін до статті
9 Закону України
"Про природні монополії".
Чинником, що сприяв виконанню у 2005 році Антимонопольним комітетом України покладених на нього завдань, став високий рівень довіри з боку громадськості, підприємців і споживачів. Про її зміцнення свідчить істотне - на 18,7 відсотка - зростання кількості звернень до органів Антимонопольного комітету порівняно з 2004 роком (5997 проти 5053).
Помітне зростання рівня обізнаності громадян з діяльністю Комітету, що досягнув у 2005 році 90 відсотків, засвідчили результати незалежних соціологічних досліджень.
Водночас органами Антимонопольного комітету проводилась робота з активного виявлення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Протягом звітного року проведеними Комітетом перевірками було охоплено 1126 суб'єктів господарювання та державних органів.
Внаслідок вжитих органами Антимонопольного комітету України протягом 2005 року заходів виявлено та припинено 3197 порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Як і в попередні роки основна частина їх (84,4 відсотка загальної кількості) - протиправні діяння, що безпосередньо створювали загрозу конкуренції на товарних ринках, порушували права споживачів: антиконкурентні узгоджені дії суб'єктів господарювання, зловживання монопольним (домінуючим) становищем, антиконкурентні дії державних органів, недобросовісна конкуренція. У звітному році посилилася профілактична складова діяльності органів Антимонопольного комітету. Сума безпосередніх втрат юридичних та фізичних осіб, попереджених внаслідок припинення за звітний період порушень законодавства про захист економічної конкуренції, становила 245,25 млн. грн., що в 2,3 разу більше, ніж у попередньому році. В цілому ж розмір втрат суспільства від обмежень конкуренції, монопольних зловживань, відшкодованих або відвернутих унаслідок вжитих Антимонопольним комітетом заходів, у 2005 році становив 262,6 млн. грн. (за 2004 рік - 146,48 млн. грн).
Предметом першочергової уваги органів Антимонопольного комітету України в 2005 році було запобігання та припинення порушень прав підприємців і споживачів унаслідок монопольних зловживань, обмежень конкуренції на ринках агропромислового комплексу, насамперед на ринках основних продуктів харчування. Унаслідок вжитих органами Антимонопольного комітету заходів усунуто обмеження конкуренції та зловживання монопольним становищем на ряді регіональних ринків хліба та хлібобулочних виробів, в окремих регіонах досягалося зниження цін на продукти харчування. Завдяки рекомендаціям Антимонопольного комітету України, наданим Міністерству аграрної політики України та Державному концерну "Укрспирт", не допущено зростання цін на спирт та спиртовмісну продукцію в масштабах всієї країни. Захищено від недобросовісної конкуренції ділову репутацію ряду відомих суб'єктів господарювання, зокрема, Феодосійської тютюнової фабрики, виробників пива (елю) "Сармат" і власників кондитерської торгової марки "Raffaello".
До пріоритетних напрямів роботи органів Антимонопольного комітету в 2005 році належало забезпечення захисту прав та інтересів сільськогосподарських товаровиробників. В одинадцяти областях на вимогу органів Антимонопольного комітету до економічно обґрунтованого рівня підвищено (у ряді випадків - на 30 - 33 відсотки) штучно занижені закупівельні ціни на молоко для промислової переробки. Зменшення витрат виробників зерна забезпечено внаслідок припинення зловживань монопольним (домінуючим) становищем на ринках послуг, пов'язаних із зберіганням та первинною обробкою зерна, переробкою цукрових буряків у тринадцяти регіонах України. При цьому, наприклад, лише внаслідок усунення цінової дискримінації під час оплати послуг із переробки цукрового буряку в Черкаській області та компенсації вартості меляси здавачам у Волинській області втрати виробників цукрового буряку зменшено відповідно на 2,17 та 2,49 млн. грн. за рік, у результаті зниження тарифів на послуги хлібоприймальних підприємств Харківської області сільгосптоваровиробниками зекономлено понад 1,86 млн. грн. Зменшенню витрат виробників сільськогосподарської продукції сприяло також зниження тарифів на послуги продовольчих ринків, досягнуте внаслідок заходів, вжитих органами Антимонопольного комітету, у шістнадцяти регіонах нашої держави.
Органи Антимонопольного комітету України у звітному році брали безпосередню участь у вирішенні низки гострих проблем на ринках паливно-енергетичного комплексу.
Через зростання цін на нафтопродукти, Комітетом було проведене поглиблене дослідження ринку світлих нафтопродуктів. За його результатами ТОВ "ЛИНОС" і ЗАТ "Укртатнафта" визнано такими, що займають монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавному ринку моторних бензинів, а ТОВ "Торговий дім ТНК-Україна" - на загальнодержавному ринку великооптової торгівлі моторними бензинами за результатами діяльності у 2004 році. Водночас на ринках нафтопродуктів та їхніх замінників у сімнадцяти регіонах України було виявлено та припинено порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Захист законних інтересів суб'єктів господарювання - споживачів електричної енергії забезпечило виявлення та припинення органами Антимонопольного комітету зловживань монопольним (домінуючим) становищем з боку окремих обласних енергопостачальних компаній. При цьому, наприклад, лише внаслідок припинення практики нарахування АК "Харківобленерго" сум збитків до відшкодування без проведення експертизи приладів обліку електроенергії попереджено втрати споживачів у розмірі майже 1,3 млн. грн. за рік; ВАТ "Кіровоградобленерго" на вимогу територіального відділення Комітету в чотири рази знизило тариф на послуги зі зміни тарифних зон засобів обліку електричної енергії.
Як і в попередні роки, у 2005 році постійну увагу органів Антимонопольного комітету привертали питання захисту інтересів споживачів житлово-комунальних послуг, насамперед, послуг тепло-, водопостачання та водовідведення. Зокрема, зловживання монопольним (домінуючим) становищем у вигляді неправомірного, необґрунтованого стягнення зі споживачів плати за фактично не надані послуги, нав'язування додаткових умов, що ущемляли права споживачів, виявлено та припинено, зокрема, на ринках тепло-, водопостачання і водовідведення у двадцяти шести регіонах України. На пропозицію Антимонопольного комітету України Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства затверджено Порядок відключення приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення за відмови споживачів від централізованого теплопостачання. Велику увагу органи Антимонопольного комітету приділяли контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час укладення договорів між надавачами послуг та споживачами. Особливістю 2005 року стало більш широке застосування органами Антимонопольного комітету України повноважень щодо притягнення органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування до відповідальності через невиконання або неналежне виконання ними функцій з регулювання монопольних ринків житлово-комунальних послуг, що створювало на них умови для вчинення зловживань монопольним (домінуючим) становищем. Органи Антимонопольного комітету продовжували брати участь у проведенні перерахунків підприємств тепло- та водопостачання зі споживачами за не надані або надані не в повному обсязі послуги. Сума цих перерахунків за звітний період становила 329,121 млн. грн., а з 2001 року - 1 мільярд 825 млн. грн.
У галузі транспорту увага органів Антимонопольного комітету у звітному році зосереджувалася, насамперед, на проблемах ринків залізничних перевезень та внутрішньоміських пасажирських перевезень автотранспортом.
Внаслідок вжитих Антимонопольним комітетом України заходів припинено цінову дискримінацію підприємців, які здійснюють перевезення вантажів приватними вагонами, усунуто неправомірно встановлені окремими залізницями обмеження на перевезення експортних вантажів у власних (орендованих) вагонах. Зменшенню невиправданих витрат суб'єктів господарювання сприяло також припинення зловживань монопольним (домінуючим) становищем під час надання окремих видів додаткових послуг, пов'язаних із залізничними перевезеннями (подачі та забирання вагонів із відомчих залізничних колій, користування поромною переправою, супроводження вантажів відомчою воєнізованою охороною). Тільки внаслідок скасування неправомірно встановленої плати за користування вагонами під час очікування їхнього завантаження на пором попереджено втрати вантажовласників у розмірі майже 1 млн. грн. за рік.
Збереженню та розвитку конкурентних засад функціонування ринків перевезень пасажирів автомобільним транспортом загального користування сприяло припинення порушень під час організації та проведення місцевими органами влади, органами місцевого самоврядування конкурсів на пасажирські автоперевезення у чотирнадцяти регіонах України.
................Перейти до повного тексту