- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про взяття до відома інформації за результатами моніторингу системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні у 2005 році
На виконання Плану заходів щодо створення накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування на 2004 - 2007 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.07.2004
N 479-р, доручення Кабінету Міністрів України від 27.07.2005 N 37859/1/1, заслухавши та обговоривши інформацію про стан системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні у 2005 році, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Інформацію про стан системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні у 2005 році за результатами моніторингу системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні, проведеного Департаментом нагляду за установами недержавного пенсійного забезпечення, взяти до відома.
2. Департаменту нагляду за установами недержавного пенсійного забезпечення в межах наданих повноважень продовжити роботу щодо підвищення розвитку недержавного пенсійного забезпечення України, нагляду за діяльністю недержавних пенсійних фондів, а також інших суб'єктів, що надають послуги у сфері недержавного пенсійного забезпечення.
3. Контроль за виконанням розпорядження покласти на заступника Голови Комісії Левченко В.П.
Протокол засідання Комісії від 30 травня 2006 р. N 231 |
Додаток
ІНФОРМАЦІЯ
про стан системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні у 2005 році
Станом на 01.01.2006 Держфінпослуг погоджено 76 статутів пенсійних фондів, до Державного реєстру фінансових установ внесено інформацію про 54 пенсійних фонди (з них 42 - відкритих, 8 корпоративних та 4 професійних пенсійних) та про 37 осіб, які планують отримати ліцензію на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів. Погоджено членів рад 65 НПФ; зареєстровано 49 інвестиційних декларацій НПФ; отримано повідомлень про укладені договори про надання послуг з адміністрування, управління активами та зберігання активів від 33 НПФ.
Загальний розподіл пенсійних фондів по регіонах України залишається відносно сталим: найбільша кількість пенсійних фондів розміщена в Києві - 34 з 54, решта - в регіонах (Дніпропетровська обл. - 7, м. Харків - 3, Донецька обл. - 2, м. Львів - 3, м. Сімферополь - 1, м. Суми - 1, м. Івано-Франківськ - 1, м. Черкаси - 1, м. Херсон - 1) (
рис. 1).
Територіальний розподіл адміністраторів пенсійних фондів відображений на
рис. 2. Найбільша кількість адміністраторів НПФ розташована в Києві - 26 з 37, решта розміщена в регіонах (Дніпропетровська обл. - 2, м. Львів - 3, м. Харків - 3, м. Донецьк - 1, м. Суми - 1, м. Івано-Франківськ - 1).
На
рис. 3 відображено показники капіталізації у розрахунку на одного адміністратора, які надають послуги з адміністрування пенсійним фондам на підставі укладеного договору про обслуговування такого фонду, станом на 01.01.2006. В Додатку 3 відображено перелік адміністраторів, які надають послуги з адміністрування пенсійним фондам, із зазначенням власного капіталу станом на 01.01.2006.
Наявність значного потенціалу щодо зростання кількості НПФ сприяла зростанню попиту на послуги з адміністрування цих фондів. Про це свідчить кількість осіб, які пройшли навчання відповідно до Кваліфікаційних вимог до членів рад недержавних пенсійних фондів та фахівців, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 27.11.2003
N 137 (
рис. 4 та
рис. 5). Так, станом на 01.01.2006 пройшли навчання особи з питань адміністрування недержавних пенсійних фондів 244 особи та за напрямком навчання членів рад недержавних пенсійних фондів 378 осіб.
Станом на 01.01.2006 Держфінпослуг видано 27 ліцензій на провадження діяльності з адміністрування НПФ. Із суб'єктів, які отримали ліцензію на провадження діяльності з адміністрування, 8 - професійні адміністратори (які мають тільки ліцензію на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів); 6 - особи, які отримали ліцензію на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів та ліцензію на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльність з управління активами, а саме управління активами пенсійних фондів; 13 - особи, які отримали ліцензію на здійснення діяльності з адміністрування та ліцензію на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльність з управління активами, а саме управління активами пенсійних фондів та інститутів спільного інвестування (
рис. 6).
Частка нерезидентів у статутному фонді адміністраторів складає 20% від загального об'єму статутних капіталів адміністраторів, які отримали ліцензії на здійснення адміністрування недержавних пенсійних фондів (
рис. 7).
Згідно з інформацією, наданою Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, станом на 01.01.2006 видано 152 ліцензії на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з управління активами пенсійних фондів та інститутів спільного інвестування; 6 ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з управління активами пенсійних фондів.
Аналіз даних за 2005 рік відображає подальше зростання темпів формування активів пенсійних фондів.
Послуги у сфері недержавного пенсійного забезпечення надаються пенсійними фондами, створеними відповідно до норм Закону України
"Про недержавне пенсійне забезпечення" (далі - Закон), та пенсійними фондами, які розпочали роботу з початку 90-х років (тобто до набрання чинності цим Законом) і перебувають у стадії реорганізації відповідно до законодавства за планом реорганізації, погодженим із Держфінпослуг (таких пенсійних фондів на сьогодні 2).
Загальна сума активів, сформованих пенсійними фондами станом на 01.01.2006, становить 46154,3 тис. грн., 71,3% яких, або 32888,9 тис. грн., складають активи "нових" пенсійних фондів.
Як свідчить діаграма (
рис. 8), у порівнянні з даними попереднього звітного періоду (III кварталу) загальна сума активів "нових" пенсійних фондів зросла на 11636,3 тис. грн., або у 1,8 рази, що свідчить про підвищення довіри до системи недержавного пенсійного забезпечення та популяризації послуг із недержавного пенсійного забезпечення серед вкладників. Перелік недержавних пенсійних фондів, ранжованих за розміром активів, наведено в Додатку 1.
Станом на 01.01.2006 вкладниками пенсійних фондів, відповідно до укладених пенсійних контрактів, на користь учасників було сплачено пенсійних внесків на суму 36444,9 тис. грн. За видами пенсійних фондів більшість, а саме 63,9% пенсійних внесків, сплачується вкладниками відкритих пенсійних фондів (
рис. 9).
Станом на 01.01.2006 адміністраторами недержавних пенсійних фондів було укладено пенсійні контракти з 24059 вкладниками. З них 565 - це вкладники - юридичні особи, в тому числі 559 вкладників "нових" НПФ та 6 вкладників здійснюють переукладання договорів із пенсійними фондами, які перебувають у стадії реорганізації. Кількість вкладників - фізичних осіб - 23494, з яких переважна більшість (16602 особи) здійснюють переукладання договорів із пенсійними фондами, які перебувають в стадії реорганізації.
Аналіз кількісних показників звітного періоду в порівнянні з даними за 9 місяців 2005 року свідчить про збільшення кількості учасників пенсійних фондів на 28,7%.
На кінець 2005 року кількість учасників пенсійних фондів (наростаючим підсумком) становить 88363 осіб, з яких 72,3% (63915 осіб) - учасники "нових" пенсійних фондів (
рис. 11). Перелік недержавних пенсійних фондів ранжованих за кількістю учасників, наведено в Додатку 2.
Узагальнивши показники щодо кількості вкладників та учасників за видами недержавних пенсійних фондів, можна зробити висновки про середню кількість учасників, на користь яких здійснюється укладення вкладниками пенсійних контрактів в залежності від виду НПФ. Так, вкладниками корпоративних НПФ укладено пенсійні контракти в середньому на користь 66 учасників, професійних НПФ - 639 учасників, відкритих НПФ - на користь 3 учасників. На
рис. 12 показано співвідношення кількості вкладників та кількості учасників, на користь яких укладено пенсійні контракти.
Як свідчить діаграма розподілу пенсійних фондів за кількістю учасників, на користь яких сплачуються внески до НПФ (
рис. 13), відбувається зростання питомої ваги НПФ із кількістю учасників від 100 до 500 осіб (13 НПФ, або 36,16% від загальної кількості учасників у НПФ) та із кількістю учасників більше 3000 осіб (11 НПФ, або 30,5%).
Як і в попередньому кварталі, серед учасників НПФ найбільшу питому вагу (44,3%) становлять учасники віком від 40 до 55 років (
рис. 14). До факторів, що впливали на збереження тенденції збільшення кількості учасників у цій віковій групі, може бути поширення соціальної реклами та реклами послуг недержавних пенсійних фондів, що здійснюється адміністраторами пенсійних фондів у засобах масової інформації та в мережі Інтернет.
Так, станом на 01.01.2006 Держфінпослуг погоджено 46 рекламних матеріалів, які планують розповсюджувати суб'єкти недержавного пенсійного забезпечення.
Більшість учасників - жінки (54,1%). Така тенденція прослідковується також в групі, де вік більший 55 років: 80,4% учасників також є жінками. В інших вікових групах співвідношення приблизно однакове.
Структура пенсійних активів НПФ (включаючи активи "нових" НПФ та НПФ, які знаходяться в стадії реорганізації) відображена на
рис. 15, з яких:
- 70% від загальної суми активів НПФ, або 32303,2 тис. грн., розміщуються на банківських депозитах (в одному чи декількох банках), при цьому середня ставка за банківськими депозитами складає 14,2% при загальному коливанні розмірів банківських відсоткових ставок від 11% до 19%. У середньому депозити розміщені терміном від 3 місяців до 3 років;
- 10,5% від загальної суми активів НПФ - облігації підприємств, емітентами яких є резиденти України, на суму 4856,1 тис. грн. При цьому мінімальний термін погашення по облігаціях становить 12.06.2006, максимальний - 14.09.2015. Облігації підприємств - емітентів, які відповідно до процедури ПФТС включені до Котирувального листа 3 рівня лістингу ПФТС, складають в структурі "облігаційного" портфеля пенсійних фондів 53%, решта включена до Котирувального листа 2 рівня лістингу ПФТС. Мінімальна дохідність до погашення на дату виконання угод за такими цінними паперами становить 11,09%, максимальна - 20,79%. Мінімальна доходність до повернення становить 10,12%, максимальна - 20,45%. Середня доходність до погашення складає - 15,21%, середня доходність до повернення - 18,99%, середня поточна купонна ставка - 15,16%;
- 1,6% від загальної суми активів НПФ - банківські метали на суму 722,6 тис. грн. банківські метали;
- 0,5% від загальної суми активів НПФ, або 208,6 тис. грн. - цінні папери, дохід за якими гарантовано Радою міністрів Автономної Республіки Крим та місцевими радами відповідно до законодавства. При цьому мінімальна доходність до погашення за такими цінними паперами становить 11,26%, максимальна - 13,1%, періодичність виплат - щоквартальна, середня поточна купонна ставка - 12,25%;
- 7,1% від загальної суми активів НПФ, або 3280 тис. грн. становлять акції українських емітентів. Акції українських емітентів (загалом це прості іменні акції), які відповідно до процедури ПФТС включені до Котирувального листа 1 рівня лістингу ПФТС, складають в структурі портфеля пенсійних фондів 23%, решта включена до Котирувальних листів 2 та 3 рівня лістингу ПФТС (відповідно 35,4% та 41,6%). На
рис. 16 показано структуру вкладень в акції українських емітентів за галузями емітентів. Так, в акції металургійної галузі розміщено - 53% вкладень, в акції хімічної галузі - 30%, машинобудівної - 11%, телекомунікаційної - 4%, енергетичної - 2%;
- 10,4% від загальної суми активів, або 4783,7 тис. грн. складають інші види активів, не заборонені законодавством (кошти на поточному рахунку та ін.).
---------------
* цінні папери, дохід за якими гарантовано Радою міністрів АР Крим, місцевими радами відповідно до законодавства.
Результати структурного аналізу інвестиційної діяльності НПФ, зокрема, аналізу інформації стосовно угод, які були укладені за акціями українських емітентів, відображено у вигляді відсоткових коливань сум за укладеними угодами по одній акції українських емітентів відносно ціни котирування за результатами торгів в ПФТС на день укладення угод компанією з управління активами та максимальної ціни продажу відповідних цінних паперів, зафіксованих організатором торгівлі (
рис. 17).
Стосовно рівня диверсифікації слід зазначити, що відповідно до п. 1.2 Положення про вимоги до осіб, що здійснюють професійну діяльність з управління активами недержавних пенсійних фондів, щодо складу та структури зазначених активів, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 10 грудня 2003 р.
N 560 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 грудня 2003 р. за N 1210/8531, ці вимоги застосовуються через 18 місяців після реєстрації пенсійного фонду як фінансової установи. Вимоги щодо складу та структури активів пенсійних фондів, які були одними з перших зареєстровані як фінансові установи, встановлюються з березня 2006 року та будуть застосовуватися на підставі звітних даних за II квартал 2006 року.
До факторів, які відображають поступовий перехід до диверсифікації активів пенсійних фондів та впливають на зменшення частки активів, що розміщені на банківських депозитних рахунках, відносяться:
- збільшення суми активів пенсійних фондів, що дозволяє здійснювати операції з більш вигідними, але і більш дорожчими ресурсами;
- спрямованість інвестиційної політики фонду на збереження активів та отримання доходності більшої за ставку банківських депозитів з мінімізацію ризиків, що досягається розподілом вкладень коштів між різними фінансовими інструментами.
Враховуючи те, що "нові" пенсійні фонди більшу частину надходжень у вигляді пенсійних внесків отримали наприкінці IV кварталу 2005 року, тобто процес інвестування та період отримання доходу був дуже коротким, прибуток від інвестування коштів "нових" пенсійних фондів відповідно до структури, зазначеної на
рис. 15, становить 1928,61 тис. грн.
Як і в попередньому кварталі, основні виплати в системі недержавного пенсійного забезпечення здійснюються пенсійними фондами, які перебувають у стадії реорганізації. Станом на 01.01.2006 пенсійними фондами було здійснено сукупно пенсійних виплат 2850 особам на суму 1703,8 тис. грн., з них "старими" фондами було здійснено пенсійних виплат 2798 учасникам на загальну суму 1545,8 тис. грн. (
рис. 18). З них:
- пенсійні виплати на визначений строк здійснено 2262 особам на суму 517,8 тис. грн.;
- одноразових пенсійних виплат здійснено 536 особам на суму 1028,0 тис. грн.
Пенсійні активи, що накопичуються у пенсійному фонді, можуть бути використані виключно для цілей інвестиційної діяльності фонду, виконання зобов'язань фонду перед його учасниками та оплати витрат, пов'язаних із здійсненням недержавного пенсійного забезпечення. При цьому витрати, які відшкодовуються за рахунок активів пенсійного фонду відповідно до загальної суми активів пенсійних фондів, складають 1268,6 тис. грн., або 2,75%. Станом на 01.01.2006 основна частина витрат, що відшкодовується за рахунок пенсійних активів (971,565 тис. грн.), припадає на оплату послуг адміністратора, включаючи оплату рекламних та агентських послуг, пов'язаних з функціонуванням пенсійного фонду, та витрат на оприлюднення інформації про його діяльність, що складає 76,6% від загальної суми витрат. При цьому середнє значення тарифів на оплату послуг адміністратора від пенсійних внесків складає 2,67%, що на 3,33 процентних пункту менше визначених законодавством тарифів на оплату послуг адміністратора.
Витрати на сплату винагороди за надання послуг з управління активами пенсійного фонду становлять 238,1 тис. грн (18,77% від загальної суми витрат), середній розмір винагороди за надання послуг з управління активами - 0,63% від вартості чистих активів НПФ. Оплата послуг зберігача, який здійснює відповідальне зберігання активів пенсійного фонду - 19,1 тис. грн. (1,51%), при цьому середній розмір тарифів на оплату послуг зберігача складає 0,05% від вартості чистих активів НПФ. Крім того, до витрат, що були відшкодовані за рахунок активів пенсійних фондів, відноситься оплата послуг, пов'язаних із здійсненням операцій з пенсійними активами, які надаються третіми особами, а саме, торговців цінними паперами - 3,5 тис. грн. (2,74% від загальної суми витрат), оплату послуг з проведення планових аудиторських перевірок пенсійного фонду - 0,8 тис. грн. (0,06%), оплату інших послуг - 4,1 тис. грн. (0,32%).
Протягом 2005 року Держфінпослуг було проведено 43 перевірки суб'єктів недержавного пенсійного забезпечення, серед яких: 8 - щодо дотримання ними вимог законодавства у сфері недержавного пенсійного забезпечення та Плану реорганізації, затвердженого Держфінпослуг відповідно до вимог Прикінцевих положень
Закону; 10 - комплексних перевірок діяльності адміністраторів недержавних пенсійних фондів; 3 - з питань додержання вимог Закону України
"Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" та інших нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму; 3 - безвиїзні позапланові перевірки недержавних пенсійних фондів; 18 - щодо відповідності заявника Ліцензійним умовам провадження діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003 року
N 118; 1 - щодо відповідності змін у відомостях про відповідність технічного забезпечення та інформаційних систем для ведення персоніфікованого обліку учасників пенсійних фондів вимогам, встановленим Держфінпослуг.
За результатами проведених у 2005 році перевірок, а також за результатами розгляду документів Держфінпослуг застосовано 29 заходів впливу, з яких 14 - у вигляді штрафів, 15 - у вигляді розпоряджень на усунення порушення.
................Перейти до повного тексту