1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Висновок


ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
з питань державних закупівель
22.05.2006 N в-47/05/01
Стосовно відповідності листів Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 щодо інформаційної системи у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) вимогам діючого законодавства України
Згідно статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Тендерною палатою України було проведено правове дослідження листів Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 щодо відповідності вимогам діючого законодавства України інформаційної системи у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) та надається висновок з питань державних закупівель.
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти дослідження:
1. Лист Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 "Щодо інформаційної системи в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" (далі - Лист 1);
2. Лист Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 "Щодо листа Тендерної палати України N 74/04 від 13.04.2006 стосовно інформаційної системи в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" (далі - Лист 2; разом Лист 1 і Лист 2 - Листи).
3. Конституція України.
4. Цивільний кодекс України.
5. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 р. N 1490-III.
6. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205-IV.
7. Закон України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах" від 05.07.94 N 80/94-ВР.
8. Закон України "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України" від 23.02.2006 N 3475-IV.
9. Закон України "Про Службу безпеки України" від 25.03.92 р. N 2229-XII.
10. Закон України "Про телекомунікації" від 18.11.2003 р. N 1280-IV.
11. Закону України "Про основи національної безпеки України" від 19 червня 2003 року N 964-IV.
12. Положення про Департамент спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України, затверджене Указом Президента України від 6 жовтня 2000 року N 1120/2000.
13. Лист Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 16.09.2005 р. N 18/3-3028.
14. Експертний висновок до вх. N 2056 від 06.09.2005 р.
15. Атестат відповідності Комплексної системи захисту інформації Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 07.09.2005 р. N 81.
16. Власний регламент Інформаційної системи у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com).
17. Лист Державного департаменту з питань зв'язку та інформатизації Міністерства транспорту та зв'язку України від 21.10.2005 р. N 8646/17-03-22.
При дослідженні встановлено наступне:
Інформація, яка наведена у Листах, що: "Наявний атестат відповідності комплексної системи захисту інформації інформаційної системи ПДЗУ за N 81 від 07.09.2005 не дозволяє забезпечувати виконання наступних вимог Закону:
збирати, накопичувати, передавати та обробляти інформацію щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України;
надавати можливість здійснення електронних державних закупівель відповідно до визначення електронних державних закупівель, наведеного у статті 1 Закону, згідно з яким електронні державні закупівлі - здійснення замовником встановлених цим Законом процедур закупівель за допомогою інформаційної системи в мережі Інтернет в режимі online з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису" - є необґрунтованою, не містить жодного підтвердження та не відповідає вимогам чинного законодавства України, зокрема Конституції України, Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі - Закон), Закону України "Про Службу безпеки України", Закону України "Про телекомунікації", Положенню про Департамент спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 6 жовтня 2000 року N 1120/2000, оскільки.
З метою запобігання проявам корупції та формування ефективного конкурентного середовища у сфері закупівель, згідно вимог статті 4-1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" замовник торгів зобов'язаний забезпечити прозорість здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет, а саме розмістити:
- річні плани державних закупівель;
- оголошення про заплановану закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації;
- протокол розкриття тендерних (цінових) пропозицій;
- акцепт тендерної пропозиції та повідомлення про результати торгів;
- запит щодо цінових пропозицій (котирувань);
- звіт про результати здійснення процедури закупівлі, включаючи всі додатки до нього;
- оголошення про результати проведеної процедури закупівлі;
- інформацію, що стосується розгляду скарги, у разі її надходження (інформацію про отримання скарги, рішення щодо розгляду скарги).
Згідно статті 4-1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" інформаційна система в мережі Інтернет у визначенні Закону є сукупністю програмних засобів з власною адресою в мережі Інтернет, яка забезпечує доступ до інформаційних ресурсів і відповідає таким обов'язковим вимогам: забезпечує збирання, накопичення, передачу та обробку інформації щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України; відповідає встановленим законодавством вимогам щодо захисту державної інформації; надає можливість здійснення електронних державних закупівель та відповідає іншим вимогам, встановленим Законом.
Замовник оприлюднює інформацію, передбачену Законом, в інформаційних системах в мережі Інтернет шляхом її направлення до таких систем у паперовому або електронному вигляді в порядку, передбаченому інформаційними системами.
На виконання вимог статей 202 та 207 Цивільного кодексу України інформація щодо державних закупівель, яка надсилається інформаційній системі у мережі Інтернет, у паперовому вигляді підписується уповноваженою особою замовника торгів та скріплюється печаткою. Отже, повнота та достовірність наданої інформаційній системі у мережі Інтернет інформації щодо державних закупівель від замовника торгів підтверджується підписом уповноваженої особи замовника торгів та скріплюється печаткою.
За повноту та достовірність наданої до інформаційної системи у мережі Інтернет інформації щодо державних закупівель відповідальність несе Замовник торгів згідно норм Закону. Разом з тим, достовірність та повнота інформації щодо державних закупівель, яка надається замовниками до інформаційної системи у мережі Інтернет, підтверджується в оголошеннях про заплановані закупівлі, оголошеннях про результати торгів, звітах та інших документах, що публікуються згідно ст. 8 Закону у спеціалізованих друкованих засобах масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель та має назву, яка відноситься безпосередньо саме до сфери державних закупівель, інформаційному бюлетені, що видає Тендерна палата України, інформаційних системах у мережі Інтернет.
Більш того, з метою уникнення порушень вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" щодо оприлюднення інформації про державні закупівлі Законом додатково конкретизовано, що інформація щодо державних закупівель розміщується послідовно принаймні в одній з інформаційних систем у мережі Інтернет згідно з власним регламентом та в порядку, передбаченому інформаційними системами.
За інформацією, отриманою Тендерною палатою України від товариства з обмеженою відповідальністю "Європейське консалтингове агентство", на виконання вимог статті 4-1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" інформаційна система у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) збирає, накопичує, передає та обробляє інформацію щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України виключно у паперовому вигляді в порядку, визначеному інформаційною системою. Така форма збору, накопичування, передачі та оброблення інформації щодо державних закупівель інформаційною системою у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) з усіх адміністративно-територіальних одиниць України є пріоритетною, ефективною, виправданою, такою, що цілком відповідає вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та дозволяє отримувати лише повні та достовірні дані.
Таким чином, твердження у Листах, що: "Наявний атестат відповідності комплексної системи захисту інформації інформаційної системи ПДЗУ за N 81 від 07.09.2005 не дозволяє забезпечувати виконання наступних вимог Закону: збирати, накопичувати, передавати та обробляти інформацію щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України" не відповідає дійсності.
Відповідно до Закону при здійсненні процедур державних закупівель інформаційні системи в мережі Інтернет використовуються шляхом:
обов'язкового оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет, що передбачено ст. 4-1 Закону;
шляхом здійснення електронних державних закупівель, з дотриманням вимог, встановлених Законом, за бажанням замовника торгів, що передбачено ст. 4-1 Закону.
Згідно ст. 4-2 Закону інформаційна система у мережі Інтернет в частині забезпечення захисту державної інформації, здійснення електронних державних закупівель та забезпечення виконання вимог цього Закону повинна, крім іншого, мати атестат відповідності Комплексній системі захисту інформації Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України.
На підставі документів та матеріалів, отриманих від товариства з обмеженою відповідальністю "Європейське консалтингове агентство", яке є власником інформаційної системи в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), Тендерна палата України встановила, що захищеність інформації, яка належить державі, відповідно до вимог нормативних документів систем технічного захисту інформації в Україні, оприлюдненої в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), підтверджується атестатом відповідності Комплексній системі захисту інформації Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 7 вересня 2005 р. N 8.
В той же час згідно частини 5 статті 4-1 Закону замовник торгів має право здійснити закупівлю за процедурами, зазначеними в статті 13 Закону (крім процедури закупівлі в одного учасника), шляхом здійснення електронних державних закупівель, з дотриманням вимог, встановлених Законом. Електронні державні закупівлі, відповідно до статті 1 Закону, це здійснення замовниками встановлених Законом процедур закупівель за допомогою інформаційної системи в мережі Інтернет в режимі online з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису. Тобто, проведення електронних державних закупівель у режимі online є правом замовника, а не обов'язком.
Таким чином, питання захисту державної інформації при здійсненні електронних державних закупівель виникає лише у разі обрання замовником торгів цього способу здійснення державних закупівель.
При цьому слід зазначити, що відповідно до пункту 6 статті 4-1 Закону оприлюднення інформації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти в інформаційних системах у мережі Інтернет, передбаченої в частині першій цієї статті, не вважається здійсненням електронних державних закупівель. Оприлюднення інформації щодо державних закупівель та здійснення електронних державних закупівель є різними поняттями та не можуть розглядатися в одному контексті.
Необхідно зауважити, що інформаційна система в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) використовується замовниками торгів для обов'язкового оприлюднення інформації щодо державних закупівель. В той же час Міністерством транспорту та зв'язку України листом від 21.10.2005 р. N 8646/17-03-22 підтверджується можливість здійснення інформаційною системою в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" електронних державних закупівель в режимі online, як того вимагає Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Тендерною палатою України також було розглянуто питання щодо можливості здійснення електронних державних закупівель в режимі online в інформаційній системі у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), яка належить товариству з обмеженою відповідальністю "Європейське консалтингове агентство", про що надано висновки Тендерної палати України з питань державних закупівель від 2 березня 2006 р. N в-09/03 та від 25.04.2006 р. N в-81/04/01 щодо відповідності інформаційних систем в мережі Інтернет вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", зокрема, в частині використання промислово придатних технологічних рішень для здійснення електронних державних закупівель в режимі online.
Таким чином, інформаційна система у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) повністю відповідає вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", як в частині обов'язкового оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, так і в частині здійснення електронних державних закупівель. Але здійснення електронних державних закупівель за допомогою інформаційної системи у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) може здійснюватись виключно за бажанням замовника торгів.
Щодо компетенції Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України у сфері державних закупівель:
З метою встановлення об'єктивної істини та винесення неупередженого висновку щодо відповідності Листів вимогам діючого законодавства України особливу увагу слід приділити розподілу компетенції відповідних органів державної влади.
Так, відповідно до статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно пунктів 7 та 14 частини 1 статті 24 Закону України "Про Службу безпеки України" Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов'язана брати участь у розробці і здійсненні відповідно до Закону України "Про державну таємницю" та інших актів законодавства заходів щодо забезпечення охорони державної таємниці та конфіденційної інформації, що є власністю держави, сприяти у порядку, передбаченому законодавством, підприємствам, установам, організаціям та підприємцям у збереженні комерційної таємниці, розголошення якої може завдати шкоди життєво важливим інтересам України, а також забезпечувати засекреченим і шифрованим зв'язком державні органи України і посадових осіб відповідно до переліку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України, здійснювати заходи щодо криптографічного та технічного захисту секретної інформації.

................
Перейти до повного тексту