- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ПРОФЕСІЙНА АСОЦІАЦІЯ РЕЄСТРАТОРІВ І ДЕПОЗИТАРІЇВ
Л И С Т
N 01-03/79 від 27.02.2001
Про правомірність надання реєстру реєстраційній комісії, призначеній особами, які володіють 10 % і більше акцій емітента
На Ваш запит про правомірність надання реєстру власників іменних цінних паперів особам, які володіють 10 % і більше акцій емітента (надалі - Ініціативна група), чи реєстраційній комісії, призначеній Ініціативною групою, для проведення реєстрації учасників позачергових загальних зборів емітента відповідаємо наступне.
Звертаємо Вашу увагу на те, що Професійна асоціація реєстраторів і депозитаріїв (надалі - ПАРД) не має права надавати роз'яснення з питань застосування чинного законодавства України, а має право надавати консультації з цих питань.
З Вашого запиту випливає наступне.
До реєстратора (надалі - Реєстратор) звернулись представники Ініціативної групи з пропозицією укласти договір на розсилку акціонерам емітента повідомлень про скликання позачергових загальних зборів та на проведення реєстрації учасників цих зборів.
За наслідком названого звернення з Реєстратором був укладений договір на розсилку акціонерам емітента повідомлень про скликання позачергових загальних зборів, умови якого сторонами були повністю виконані (Реєстратор надіслав акціонерам відповідні повідомлення, а представники Ініціативної групи оплатили ці послуги Реєстратора).
Договір на проведення реєстрації учасників позачергових загальних зборів з Реєстратором не був укладений.
Безпосередньо перед проведенням позачергових загальних зборів представники Ініціативної групи звернулись до Реєстратора з запитом про надання до реєстраційної комісії, призначеної Ініціативною групою, реєстру акціонерів емітента, необхідного для реєстрації учасників загальних зборів. Свої вимоги представники Ініціативної групи обгрунтували наступним:
- реєстрація учасників загальних зборів проводиться реєстратором на підставі укладеного з ним договору, а при відсутності такого договору - реєстраційною комісією, призначеною Ініціативною групою;
- для забезпечення конфіденційності інформації системи реєстру для проведення контролю за реєстрацією будуть запрошені представники Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Керуючись нормами Розділу 11 Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 26.05.98 р.
N 60 (надалі - Положення), Реєстратор відмовив в наданні реєстру акціонерів реєстраційній комісії, призначеній Ініціативною групою.
Оскільки виконавчий орган емітента не прибув до місця проведення загальних зборів, реєстр акціонерів йому Реєстратором не надавався і відповідно не відбулась реєстрація учасників загальних зборів.
Проаналізувавши описану ситуацію у відповідності з вимогами чинного законодавства України, вважаємо за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч. 4 ст.
45 Закону України
"Про господарські товариства" від 19.09.91 р. (надалі - Закон) акціонери, які володіють у сукупності більш як 10 відсотками голосів, мають право вимагати скликання позачергових зборів у будь-який час і з будьякого приводу. Якщо протягом 20 днів правління не виконало зазначеної вимоги, вони мають право самі скликати збори відповідно до вимог частини першої статті 43 цього Закону.
На виконання вищевказаної норми п. 9.7 Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 26.05.98 р.
N 60 (надалі - Положення), передбачає обов'язок реєстратора за вимогою та за рахунок Ініціативної групи направити акціонерам повідомлення про скликання позачергових загальних зборів.
Таким чином, частина
4 ст. 45 Закону прямо вказує на те, що у разі відмови правління скликати загальні збори за вимогою Ініціативної групи до цієї Ініціативної групи переходить повноваження правління по скликанню загальних зборів з дотриманням встановлених ч. 1 ст. 43 Закону вимог щодо порядку, змісту та термінів повідомлень про проведення загальних зборів.
Будь-яких інших повноважень стосовно проведення загальних зборів Закон Ініціативній групі не надає (крім передбаченої частиною 4
ст. 41 Закону можливості призначення представника для контролю за реєстрацією для участі в загальних зборах).
Частиною
1 ст. 41 Закону прямо встановлено, що реєстрація акціонерів (їх представників), які прибули для участі у загальних зборах, здійснюється згідно з реєстром акціонерів у день проведення загальних зборів виконавчим органом акціонерного товариства або реєстратором на підставі укладеного з ним договору.
Пункт 2.1 Положення також зазначає, що на підставі відповідного договору реєстратор має право здійснювати "інформаційне та організаційне забезпечення загальних зборів емітента" (вважаємо, що це поняття охоплює як розсилку реєстратором повідомлень про скликання загальних зборів, так і реєстрацію осіб, які прибули для участі у загальних зборах).
Виходячи з вищевикладеного, вважаємо, що
Законом повноваження щодо реєстрації осіб, які прибули для участі у загальних зборах, віднесені до компетенції виконавчого органу товариства (згідно з ч. 1 ст. 47 Закону) або реєстратора, якщо з ним укладено відповідну угоду.
Будь-яким іншим особам зазначені повноваження
Закон не надає.
Слід зазначити, що чинне законодавство України взагалі не визначає поняття та правового статусу такого органу акціонерного товариства, як "реєстраційна комісія", і відповідно не наділяє його будь-якими повноваженнями інших органів акціонерного товариства, у тому числі і здійснювати реєстрацію осіб, які прибули для участі в загальних зборах.
Вищезгадану думку підтверджує також те, що згідно з вимогами п. 3.6 Положення про контроль за реєстрацією акціонерів для участі у загальних зборах емітента, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 23.12.98 р.
N 199, представниками ДКЦПФР на підставі відповідних документів повинні бути перевірені повноваження посадових осіб товариства або реєстратора, які здійснюють реєстрацію акціонерів.
Крім того, надання Реєстратором реєстру акціонерів реєстраційній комісії, призначеній Ініціативною групою, суперечить також наступним нормативним актам.
................Перейти до повного тексту