- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Щодо розгляду інформації про результати реалізації спільного пілотного проекту Держфінпослуг та Національної асоціації кредитних спілок України (НАКСУ) в рамках Угоди про співробітництво від 12.05.2004
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України, розглянувши інформацію члена Комісії - директора Департаменту нагляду за кредитними установами щодо реалізації спільного пілотного проекту Держфінпослуг та НАКСУ в рамках Угоди про співробітництво від 12.05.2004, укладеної відповідно до статті
16 Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", пункту 7 статті
24 Закону України
"Про кредитні спілки", підпункту 5 пункту 4 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003
N 292 ,
ПОСТАНОВИЛА:
1. Інформацію члена Комісії - директора Департаменту нагляду за кредитними установами про результати реалізації спільного пілотного проекту Держфінпослуг та НАКСУ в рамках Угоди про співробітництво від 12.05.2004 взяти до відома.
2. Визнати позитивними результати реалізації спільного пілотного проекту Держфінпослуг та НАКСУ в рамках Угоди про співробітництво від 12.05.2004. Розглянути питання про надання НАКСУ статусу саморегулівної організації кредитних спілок після розробки і затвердження Держфінпослуг необхідної нормативно-правової бази у зазначеній сфері.
3. Департаменту нагляду за кредитними установами (Оленчик А.Я.) продовжити співпрацю з НАКСУ в рамках чинної Угоди про співробітництво до моменту прийняття відповідного рішення Держфінпослуг по наданню НАКСУ статусу саморегулівної організації кредитних спілок та делегування визначених законодавством повноважень. У разі необхідності надати Голові Держфінпослуг додаткові пропозиції щодо диверсифікації та поглиблення напрямів взаємодії в рамках даної Угоди.
4. Контроль за виконанням розпорядження покласти на члена Комісії - директора департаменту нагляду за кредитними установами Оленчика А.Я.
Протокол засідання Комісії від 28 березня 2006 р. N 214 |
Додаток
ІНФОРМАЦІЯ
про хід та результати реалізації спільного пілотного проекту Держфінпослуг та Національної асоціації кредитних спілок України (НАКСУ) в рамках Угоди про співробітництво від 12.05.2004
Загальні відомості про НАКСУ
Національна асоціація кредитних спілок України (НАКСУ) була створена 9 червня 1994 року і станом на 01.01.2006 об'єднує 153 кредитні спілки (21% ринку) із загальним членством 621978 осіб (58% ринку), сумарними активами 504641607 гривень (31% ринку) та сумарним кредитними портфелем 449346503 гривень (39% ринку).
НАКСУ є діючим членом Всесвітньої ради кредитних спілок (WOCCU) і Української світової кооперативної ради та засновником Національного кооперативного альянсу України.
Вищим органом НАКСУ є щорічна Конференція. В період між Конференцією керівним органом є Рада НАКСУ у складі 23 членів, кожен з яких обирається кредитними спілками - членами НАКСУ відповідної області на термін 2 роки. Рада має у своєму складі президію - 7 осіб. Контроль за діяльністю НАКСУ здійснює Наглядовий комітет у складі 5 осіб, які обираються Конференцією НАКСУ. Поточною роботою керує Виконавча дирекція на чолі з президентом НАКСУ (на даний момент налічує 12 штатних працівників).
При вступі до членів НАКСУ до кредитних спілок висуваються доволі жорсткі вимоги щодо їх фінансового стану та дотримання законності у роботі органів управління і фінансовій діяльності. Кредитні спілки, що вступають в НАКСУ, зобов'язані одночасно ставати учасниками Стабілізаційного фонду НАКСУ. Кредитні спілки, до фінансового стану яких є певні застереження, можуть набувати членства із спеціальним статусом (на строк, не більший ніж 12 місяців), що передбачає встановлення спеціальної процедури здійснення моніторингу фінансового стану кредитної спілки.
З метою забезпечення супроводження діяльності кредитних спілок, включаючи і нечленів НАКСУ, Асоціацією створено необхідну сервісну інфраструктуру, яка знаходиться у її власності, а саме: Сервісний центр НАКСУ, Навчально-методичний Центр НАКСУ та Інформаційно-консультаційну Службу. Крім цього, НАКСУ у рівних частках виступила співзасновником бюро кредитних історій спільно із фінансовою групою "ТАС" та ісландською компанією "Кредит-інфо-груп". Також на базі членства НАКСУ у лютому 2003 року утворено ОКС НАКСУ, яка налічує на даний момент 70 членів, має сумарні активи у розмірі 7,6 млн. грн., за період діяльності надала більше 360 кредитів на загальну суму 26 млн. грн.
У власності НАКСУ знаходиться спеціальне програмне забезпечення "КС-Фінанси", яке забезпечує повну автоматизацію фінансового обліку внесків, кредитів, вкладів на депозитні рахунки членів кредитних спілок, а також автоматизацію бухгалтерського обліку. При цьому за допомогою програми можна автоматично скласти звіт до Держфінпослуг у необхідному форматі.
НАКСУ видається періодичне спеціалізоване видання "Бюлетень кредитних спілок України" (виходить кожні два місяці) та підтримується власний Інтернет-сайт (в середньому більше 20000 відвідувань на місяць).
У власності НАКСУ знаходиться належним чином обладнане офісне приміщення площею 92,4 кв. м.
Для забезпечення фінансової стабільності кредитних спілок - членів НАКСУ Асоціацією запроваджено систему наступних спільних фінансових фондів:
- Стабілізаційний фонд - створений у 2001 році як фінансова основа Стабілізаційної програми НАКСУ; створений для забезпечення стабільності системи кредитних спілок НАКСУ та здійснення заходів, що сприяють безпечній та успішній діяльності кредитних спілок; з липня 2004 року є обов'язковий для всіх членів. Розмір фонду на даний момент складає 2215324 грн.;
- Центральний резерв ліквідності (ЦРЛ) - створений у 2001 році з метою підтримки поточної ліквідності кредитних спілок шляхом надання короткотермінової поворотної фінансової допомоги за рахунок об'єднаних коштів спілок - учасниць ЦРЛ. З початку діяльності з фонду надано 54 позики кредитним спілкам на загальну суму понад 6832 тис. гривень;
- Програма "Старт" - створена в 2002 році для фінансової підтримки новостворених кредитних спілок з активами до 100 тис. грн. шляхом надання поворотної фінансової допомоги. З початку діяльності Фонду допомога надавалася 30 кредитним спілкам на загальну суму 380 тис. грн.;
- Фонд технічної допомоги кредитним спілкам - створений в 1999 році для видачі поворотного фінансування на придбання оргтехніки, комп'ютерів та ін. З початку діяльності 76 кредитних спілок отримали поворотну допомогу на зазначені цілі на загальну суму понад 550 тис. гривень.
Поточний обсяг акумульованих у спільних фінансових фондах НАКСУ коштів на даний момент становить 3368264 грн.
Практика саморегулювання у діяльності НАКСУ
Політичний курс на діяльність НАКСУ не лише в якості представницької та сервісної організації, але й фактичної саморегулівної надбудови для кредитних спілок - своїх членів Національною асоціацією кредитних спілок України було взято у 1996 році.
Зокрема, обов'язкове подання аналітичної звітності до НАКСУ за спеціальними формами, затвердженими правлінням НАКСУ, було започатковане з IV кварталу 1998 року. У 1998 році звітно-виборною конференцією НАКСУ було затверджено так звану Класифікаційну систему, що включала як фінансові, так і нефінансові групи показників з метою комплексної оцінки кредитної спілки, яка у 1999 році була трансформована у систему оцінки кредитних спілок "Дзеркало". Згодом у 2000 році було запроваджено Рейтингову систему бальної оцінки кредитних спілок, яка була розроблена на базі польського досвіду з врахуванням елементів систем CAMEL та PEARLES. Дана система з пізнішими модифікаціями застосовується НАКСУ до сих пір і є основою для проведення аналізу фінансового стану кредитних спілок та визначення їх публічного рейтингу. За результатами обробки аналітичної звітності фахівцями НАКСУ кожна кредитна спілка щоквартально отримує спеціальний аналітичний пакет та рекомендації щодо усунення виявлених недоліків та негативних тенденцій у її фінансовій діяльності.
Потреба щодо стандартизації та вироблення правил діяльності кредитних спілок за відсутності державного регулювання діяльності кредитних спілок спонукала НАКСУ до запровадження єдиних операційних стандартів та проведення атестації кадрів кредитних спілок. За таких умов НАКСУ у 1999 - 2000 роках було розроблено основні типові положення та методики, що регламентували діяльність органів управління кредитних спілок та впроваджували єдині підходи до фінансового управління та надання послуг членам кредитних спілок - членів НАКСУ. Також у цей же період в тестовому режимі у Одесі та Моршині було проведено два атестаційних семінари для кредитних інспекторів та головних бухгалтерів кредитних спілок, у кожному з яких взяли участь близько 100 осіб (середня кількість учасників, що успішно склали тести та отримали спеціальні корпоративні сертифікати на зазначених семінарах, склала 17%).
Співпраця з Держфінпослуг
НАКСУ активно співпрацює з Держфінпослуг з моменту фактичного запровадження державного регулювання і нагляду за діяльністю кредитних спілок у другій половині 2003 року. Зокрема,
1) НАКСУ було передано до Держфінпослуг всі наявні на той час методологічні напрацювання. Дані напрацювання значною мірою стали основою для розробки стартової нормативно-правової бази в сфері регулювання діяльності кредитних спілок наприкінці 2003 - початку 2004 років. Крім цього, безкоштовно було передано програмний модуль генерування звітності для використання як Держфінпослуг, так і всіма кредитними спілками України. Сьогодні фахівці НАКСУ є членами всіх робочих груп, створення яких ініційовано Держфінпослуг, і беруть активну участь в їх діяльності, включаючи, передусім участь в розробці законодавства для кредитних спілок;
2) згідно досягнутої між Комісією та НАКСУ робочої домовленості щодо здійснення з боку НАКСУ координації перереєстрації кредитних спілок - членів НАКСУ, включаючи проведення експертизи документів, які подаються ними на перереєстрацію, НАКСУ було проведено, розроблено і погоджено з Держфінпослуг пакет документів щодо перереєстрації кредитних спілок, відповідно до якого було пройдено перереєстрацію майже усіма діючими кредитними спілками України. При цьому експертизу документів з боку НАКСУ пройшли понад 200 кредитних спілок;
3) з моменту впровадження Держфінпослуг порядку подання кредитними спілками звітних даних НАКСУ повністю адаптувала до вимог Держфінпослуг форми аналітичної звітності, що подається до НАКСУ її членами, та неперервно продовжувала здійснювати обробку та аналіз такої звітності;
4) НАКСУ взяла активну участь в проведенні семінарів з підвищення кваліфікації керівників та головних бухгалтерів кредитних спілок, включаючи участь фахівців НАКСУ у створенні навчального посібника "Кредитні спілки в Україні: основні засади діяльності". Крім участі в створенні навчального посібника між НАКСУ та Українським інститутом розвитку фондового ринку Київського національного економічного університету, був укладений договір про співробітництво, згідно якого НАКСУ взяла на себе зобов'язання щодо організації підвищення кваліфікації керівників та головних бухгалтерів кредитних спілок за обов'язковими програмами, погодженими Держфінпослуг. В рамках цього співробітництва НАКСУ організовано та проведено 10 семінарів, в яких взяли участь 456 слухачів. 455 з них успішно склали іспит та отримали свідоцтво про підвищення кваліфікації. Робота в цьому напрямі триватиме й надалі.
Враховуючи зазначене вище, а також виходячи із положень Законів України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та
"Про кредитні спілки", а також свого Статуту, стаття 7 якого визначає повноваження НАКСУ в разі надання їй статусу саморегулівної організації (СРО), НАКСУ в липні 2003 року звернулася до Держфінпослуг з проханням про надання НАКСУ статусу СРО, що дозволило би офіційно закріпити повноваження, які НАКСУ реалізує "де-факто" протягом останніх 5 років.
У відповіді Держфінпослуг на звернення НАКСУ щодо надання статусу СРО, наданій у листі N 1202/10-08 від 09.10.2003, було в цілому схвально оцінено зазначену ініціативу НАКСУ. В той же час НАКСУ було запропоновано виконати "Передумови розгляду питання про надання НАКСУ статусу СРО" (далі - Передумови), викладені в додатку до зазначеного листа.
................Перейти до повного тексту