1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ УКРАЇНИ
Н А К А З
09.02.2006 N 37
Про затвердження Концепції науково-технічної політики в дорожньому господарстві України на період 2006 - 2010 роки
З метою проведення в дорожньому господарстві України єдиної науково-технічної політики при будівництві, ремонті та утриманні автомобільних доріг загального користування
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію науково-технічної політики в дорожньому господарстві України на період 2006 - 2010 роки (додається).
2. Управлінню справами (Сбойчаков В.О.) забезпечити тиражування зазначеної Концепції та її розповсюдження організаціям і підприємствам, що належать до сфери управління Укравтодору.
3. Керівникам Служб автомобільних доріг в АР Крим, областях і м. Севастополі та державних підприємств взяти під особистий контроль виконання положень, передбачених Концепцією науково-технічної політики в дорожньому господарстві України на період 2006 - 2010 роки.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників Голови за належністю питань.
Голова В.М.Гуржос
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної служби
автомобільних доріг України
09.02.2006 N 37
СХВАЛЕНО
Рішення науково-технічної
ради Укравтодору
07.12.2005
протокол N 5
КОНЦЕПЦІЯ
науково-технічної політики в дорожньому господарстві України на період 2006 - 2010 роки
Вступ
Концепція науково-технічної політики дорожньої галузі України на 2006 - 2010 роки (далі - Концепція) розроблена відповідно до Державної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2005 - 2010 роки.
Вирішення проблеми удосконалення та розвитку автомобільних доріг України потребує комплексного підходу до розв'язання цілої низки різнохарактерних завдань. Тому Концепція базується на системному підході та аналізі існуючих проблем, визначенні оптимальних шляхів їх вирішення та впровадженні відповідних заходів.
Концепцію підготовлено Управлінням науково-технічної політики з урахуванням пропозицій галузевих науково-дослідних підприємств та інститутів, провідних університетів, фахівців дорожнього господарства.
1. Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Концепція
Існуюча мережа автомобільних доріг загального користування за протяжністю (169,4 тис. км), щільністю на 1000 кв. км території (281 км) та конфігурацією на сьогоднішній день в цілому відповідає національним потребам і здатна забезпечити на найближчі роки умови для економічного та соціального розвитку України за умови підтримання відповідного транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг.
Але недостатня експлуатаційна якість автомобільних доріг зумовлює зниження експлуатаційних швидкостей транспортних засобів, підвищення витрат пально-мастильних матеріалів та збільшення частки транспортної складової у собівартості продукції. У тому, що собівартість перевезень у 1,5 раза, а витрати пального на 30 % перевищують аналогічні показники у розвинутих зарубіжних країнах, є значна частка і дорожньої складової. Все це разом з недостатнім розвитком інфраструктури не приваблює іноземних перевізників, і тому транзитні перевезення дорогами України майже не збільшуються.
Крім того, технічний стан значної кількості мостів та шляхопроводів на автомобільних дорогах загального користування не відповідає діючим технічним нормам і не задовольняє вимоги безпечної експлуатації. Основними причинами, що призвели до цього, є:
- зростання обсягів ремонтів, які не були виконані в минулі роки через недостатній рівень фінансування;
- неналежна якість будівельних та ремонтних робіт;
- збільшення вагових навантажень від транспортних засобів, інтенсивності руху, статичного та динамічного впливу тимчасових рухомих навантажень;
- недосконалість раніше діючих норм, типових проектних рішень та помилок при проектуванні.
Особливої уваги потребує опорна мережа магістральних і регіональних доріг. Хоча їх протяжність менше 9 % від загальної, ними здійснюється до 80 % вантажообігу.
Таким чином, основна проблема полягає в тому, що транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг і споруд на них не забезпечує швидкого, комфортного, економічного і безпечного перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Крім того, технічний потенціал галузі потребує оновлення. Лабораторна служба контролю в дорожніх підприємствах слабо розвинута.
Інтенсивне впровадження сучасних науково-технічних досягнень та новітніх технологій і матеріалів дозволить поліпшити транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг та розвиток мережі, особливо в умовах обмеженого фінансування.
Недостатнє фінансування наукових досліджень призвело до виникнення кадрових проблем у галузевій науці, стримує оновлення матеріально-технічної бази, негативно впливає на якість наукових розробок та ефективність їх впровадження у виробництво.
2. Науково-технічна політика та її мета
Формування та проведення єдиної науково-технічної політики в дорожньому господарстві є одним з пріоритетних напрямків діяльності Державної служби автомобільних доріг України. За умов структурної перебудови, технічного та технологічного переозброєння галузі, сучасних вимог до якості проектних рішень та виконання дорожніх робіт науково-технічна політика набуває особливого значення.
Науково-технічна політика базується на світових тенденціях розвитку та новітніх досягненнях у дорожній галузі, результатах сучасних науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт. Вона визначається Науково-технічною радою Укравтодору і проводиться під керівництвом Управління науково-технічної політики. Найбільш складні питання розглядаються на засіданнях Науково-технічної ради, а проекти - на засіданнях Технічної ради.
Науково-технічна політика спрямована на забезпечення науково-технічного розвитку галузі та підвищення транспортно-експлуатаційного стану мережі автомобільних доріг загального користування, безпеки руху та екологічної безпеки на них на основі прогресивних проектних рішень, нових сучасних матеріалів і конструкцій, енерго- та ресурсозберігаючих технологій будівництва, ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг і мостових споруд.
Для успішної реалізації науково-технічної політики зусилля науковців галузі та навчальних закладів будуть і далі спрямовані на вирішення проблем і завдань, що стоять перед дорожнім господарством України.
Запорукою ефективності єдиної науково-технічної політики є розвиток галузевих науково-дослідних підприємств і проектних інститутів, посилення їх кадрового потенціалу та матеріально-технічного забезпечення, підвищення обсягів фінансування наукових досліджень, залучення до вирішення галузевих проблем вузівської науки.
Першочерговими напрямками науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт є забезпечення розвитку нормативно-правової бази дорожнього господарства та приведення її у відповідність з міжнародними вимогами, розробка та впровадження нових сучасних технологій, техніки, матеріалів та конструкцій, забезпечення якості дорожніх матеріалів, розширення міжнародних зв'язків (співробітництво, участь у міжнародних конгресах, конференціях, виставках і т. ін.) та вивчення світового досвіду. Значною мірою науково-технічна політика формується та впроваджується на стадії проектування. Враховуючи, що від якості і рівня прийнятих проектних рішень залежить термін служби дороги та її споживчі властивості, необхідно на стадії проектування закладати апробовані нові рішення щодо матеріалів і технологій будівництва та реконструкції. Для підвищення рівня проектів ремонту та реконструкції мостів і доріг залучати науковий потенціал галузі.
З метою забезпечення довговічності та надійності конструкцій мостів у проекти закладати сучасні технології, матеріали та конструкції (геотекстиль, георешітки, гофровані металеві конструкції, полімерні та синтетичні матеріали, добавки до бетонів тощо), вирішувати питання влаштування надійних та якісних деформаційних швів, гідроізоляції, водовідводу.
При проектуванні ремонтів та реконструкцій штучних споруд на автомобільних дорогах відійти від практики типового проектування і враховувати індивідуальність технічного стану кожного мосту.
Українському державному інституту з проектування об'єктів дорожнього господарства "Укрдіпродор" постійно аналізувати недоліки та дефекти існуючих мостових конструкцій, розробляти та застосовувати нові, сучасні інженерні рішення у рамках проектів, що розробляються, і лише після впровадження їх у будівництво та перевірки надійності на практиці об'єднувати у типові проекти.
Приділяти велику увагу удосконаленню методів проектування, впровадженню автоматизованих систем проектування автомобільних доріг і мостових споруд.
Посилювати відповідальність проектних організацій за прийняті рішення.
Підвищувати рівень наукових розробок. Кожна науково-дослідна чи дослідно-конструкторська робота повинна мати практичний вихід, доходити до споживачів.
Поширювати практику створення дослідних ділянок для апробації нових матеріалів і конструкцій. Проводити стендові випробування нових конструкцій дорожніх одягів.
Державному науково-технічному центру інспекції якості та сертифікації дорожньої продукції "Дор'якість" як головній організації з контролю якості в дорожньому господарстві виконувати роботи з надання практичної допомоги дорожнім організаціям з питань забезпечення якості, випробувань і сертифікації продукції.
Центр залишається основною ланкою в системі інспекційного контролю якості дорожніх робіт, визначенні проблем забезпечення якості та шляхів їх вирішення.
З метою консолідації співпраці науковців галузевих підрозділів Укравтодору та вищих навчальних закладів сприяти створенню творчих об'єднань та груп у вирішенні актуальних та довгострокових завдань дорожньої галузі. Поновити співпрацю науково-технічних підрозділів Укравтодору з Транспортною академією України.
На період 2006 - 2010 років головною метою науково-технічної політики є створення сприятливих умов для технологічного і технічного переозброєння дорожнього господарства в області експлуатації автомобільних доріг, спрямування наукового потенціалу галузі на вирішення проблем вдосконалення системи експлуатації доріг, забезпечення безпеки дорожнього руху, підвищення ефективності робіт з експлуатаційного утримання доріг, забезпечення якості і довговічності доріг і штучних споруд.
3. Шляхи та засоби досягнення мети
Науково-технічна політика дорожньої галузі України є однією із найважливіших передумов удосконалення та розвитку автомобільних доріг. Вона базується на принципі системності, коли всі проблеми законодавчого, нормативно-правового, фінансового та науково-технічного характеру передбачається вирішувати у тісному взаємозв'язку, та на принципі ієрархії, коли пріоритетно вирішуються першочергові завдання при одночасному поступовому розв'язанні стратегічних завдань.
Науково-технічна політика єдина для всієї дорожньої галузі. Це сприяє збереженню та розвитку мережі автомобільних доріг як необхідної складової частини соціально-економічного розвитку держави та інтеграції України до міжнародного співтовариства, створенню умов для задоволення потреб суспільства, захисту інтересів споживачів транспортних послуг.
Науково-технічна політика реалізовується за такими напрямками.
Удосконалення нормативно-правової бази дорожнього комплексу України та її адаптація до європейської:
- постійне удосконалення законодавчої та нормативної бази функціонування дорожнього господарства з урахуванням світового досвіду. Створення сучасної нормативної бази для проектування, реконструкції, ремонту та утримання доріг та мостів, яка б відповідала європейському рівню;

................
Перейти до повного тексту