1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство


ГРОМАДСЬКА КОЛЕГІЯ ПРИ ГОЛОВІ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ
ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення засідання
Громадської колегії
при Голові Державного
комітету лісового
господарства України
08.11.2005 протокол N 2
Про громадську експертизу діяльності Держкомлісгоспу України
Громадська колегія розробила критерії оцінки діяльності Держкомлісгоспу, до яких увійшли оцінки щодо:
- забезпечення розширеного відтворення лісових ресурсів;
- охорони і захисту лісу;
- раціонального лісокористування;
- заготівлі і переробки деревини;
- внесення податків та інших обов'язкових платежів.
Відповідно до розроблених критеріїв, на запит Громадської колегії, їй було надано довідкові матеріали щодо роботи лісової галузі за 10 місяців поточного року та загальна інформація про діяльність Держкомлісгоспу.
Громадська колегія розглянула діяльність Держкомлісгоспу України і констатує наступне.
Щодо забезпечення розширеного відтворення лісових ресурсів.
Одним з основних завдань Держкомлісгоспу є забезпечення розширеного відтворення лісів.
З 2000 по 2005 рік обсяги відновлення лісів на землях, що знаходяться у постійному користуванні лісогосподарських підприємств Держкомлісгоспу, стабільні і становлять більше 38 тис. гектарів. Обсяги створення захисних лісонасаджень за цей період зросли майже вдвічі і досягли в поточному році 7,7 тис. гектарів.
З початку року садіння і посів лісу на землях, що знаходяться у постійному користуванні лісогосподарських підприємств, вже проведені на площі 35,7 тис. га, що становить 101,3% від річного завдання.
За цей же час підприємства Держкомлісгоспу створили 1,3 тис. га захисних лісових насаджень на землях інших користувачів або 115,4% від річного завдання.
Крім того, за сприятливих погодних умов в регіонах восени поточного року планується здійснити садіння лісу і висівання насіння деревних порід на площі до 2 тис. гектарів.
У 2005 р. обсяги відновлення лісів у лісовому фонді зросли до відповідного періоду 2004 року на 9 % (32,7 тис. га - 2004 р., 35,7 тис. га - 2005 р.).
Однак у 2005 році через відсутність замовлення з боку землекористувачів, обсяги створення захисних лісових насаджень на землях інших користувачів у 2005 році становлять тільки 66% від обсягів відповідного періоду 2004 року (1,9 тис. га - 2004 р., 1,3 тис. га - 2005 р.).
З весни і до цього часу готується достатня матеріальна база для створення нових лісових насаджень у 2006 році - закладено 442 га розсадників, 243 га шкілок та маточних плантацій з асортиментом, який нараховує більше 50 деревних порід.
Крім того, Громадська колегія відмічає, що для забезпечення сталого розвитку лісового господарства шляхом раціонального і багатоцільового використання лісових земель і лісових ресурсів, збільшення площі лісів до оптимальної Держкомлісгосп розробив проект Концепції реформування та розвитку лісового господарства України.
На основі положень Концепції передбачається коригування Державної програми "Ліси України" на 2002 - 2015 роки, в результаті чого до 2010 року пропонується створити нові ліси на площі 300 тис. гектарів або по 60 тис. га щорічно. До 2015 року площу лісів передбачається збільшити на 1 млн. гектарів, тобто через 5 років необхідно вийти на річні обсяги захисних лісонасаджень до 140 тис. гектарів.
Для виконання цього складного завдання в галузі є достатньо розсадників для вирощування 700 - 800 млн. сіянців в рік і потужна лісонасіннєва база.
Невирішеними є дві дуже серйозні проблеми. Це наявність земель для лісорозведення та відповідне бюджетне фінансування.
З цього приводу Держкомлісгосп направив на ім'я голів обласних державних адміністрацій і голів обласних рад відповідні листи щодо вирішення питання виділення земель для створення нових лісонасаджень та залучення коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, та коштів з місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища для захисного лісорозведення.
Щодо охорони і захисту лісу.
Підприємства Держкомлісгоспу щорічно здійснюють комплекс профілактичних заходів з метою попередження виникнення та розповсюдження лісових пожеж.
Зважаючи на обмежене бюджетне фінансування цього напрямку робіт, пріоритетними напрямами у поточному році є проведення роз'яснювальної роботи в засобах масової інформації і бесідах з населенням стосовно збереження лісів від вогню, обмеження доступу у найбільш пожежонебезпечні лісові масиви, встановлення засобів наочної інформації на протипожежну тематику, проведення рейдів з виявлення та притягнення порушників протипожежної безпеки в лісах до відповідальності згідно з законодавством. Крім того, здійснюється влаштування протипожежних розривів і мінералізованих смуг та догляд за ними, що значно обмежує розповсюдження лісових пожеж.
У порівнянні з аналогічним періодом 2004 року більшість показників щодо охорони лісів від пожеж, за оперативними даними, дорівнюють минулорічним або перевищують їх.
Позитивним надбанням цього року є удосконалення нормативно-правової бази з охорони лісів від пожеж, зокрема прийняття Правил пожежної безпеки в лісах України, які конкретизували обов'язки і відповідальність постійних лісокористувачів і громадян з цього питання. Значно підвищився рівень вчасного виявлення та ліквідації лісових пожеж на початковій стадії, що зменшило економічні та екологічні втрати.
На ефективність роботи протипожежної служби Держкомлісгоспу України з охорони лісів від пожеж негативно впливає проблема забезпечення лісогосподарських підприємств протипожежною технікою, засобами пожежогасіння, транспортом і зв'язком. Через недостатні в останні роки обсяги капіталовкладень понад 50 відсотків протипожежної техніки та обладнання фізично зношені і вимагають заміни. Внаслідок обмеженого фінансування авіалісоохоронних робіт, об'єми авіалісопатрулювання скоротились порівняно з 1991 роком, більш як в 8 разів (1991 рік - 10870 льотних годин, 2005 рік - 1260 льотних годин). Крім того, вимагає поліпшення робота правоохоронних та природоохоронних органів щодо притягнення осіб, винних у проведенні так званих "сільськогосподарських палів", до відповідальності згідно з законодавством.
З метою оптимізації діяльності протипожежної служби Держкомлісгоспу України удосконалюється нормативно-правове забезпечення з цього питання (проекти Положення про лісові пожежні станції, Інструкції про взаємодію лісогосподарських органів і аварійно-рятувальної служби МНС України), вишукуються можливості щодо будівництва об'єктів протипожежного призначення, придбання протипожежної техніки, засобів пожежогасіння, транспорту та зв'язку за власні кошти підприємств. Бюджетні кошти виділятимуться переважно для південних та східних областей, найбільш вразливих для лісових пожеж. Активізується співпраця з правоохоронними органами щодо усунення можливості безкарного знищення та пошкодження лісів вогнем.
Роботи із захисту лісу в Україні здійснює спеціалізована служба Держкомлісгоспу: Державне спеціалізоване лісозахисне об'єднання "Укрлісозахист" із відповідними регіональними підрозділами та Львівський державний спеціалізований лісозахисний центр "Львівлісозахист". Пріоритетним напрямком діяльності лісозахисної служби є розробка та впровадження у практику біологічних засобів боротьби зі шкідливими комахами.
Серед таких засобів провідне місце посідають вірусні препарати, завдяки їх специфічності, вірулентності, безпечності для ентомофагів, теплокровних тварин і людини.
У структурі ДСЛО "Укрлісозахист" створено біотехнологічну лабораторію, яка виробляє вірусні препарати для захисту лісу від непарного шовкопряда (Вірін-НШ), рудого соснового пильщика (Вірін-Діпріон) та звичайного соснового пильщика (Вірін-ЗСП). Обсяги застосування біологічних засобів захисту лісу від шкідливих комах в останні роки становлять в межах 60% від усіх лісозахисних заходів. Площа осередків шкідників і хвороб лісу в підвідомчих лісах станом на 01.01.2005 р., порівняно з площею станом на 01.01.2004 р., зменшилась з 669.8 до 597.3 тис. га (на 11%), а площа осередків, що потребують проведення заходів боротьби - з 343.5 тис. га до 266.5 тис. га (на 22%). Найбільш поширеними та небезпечними на сьогодні є осередки рудого та звичайного соснових пильщиків, непарного шовкопряда, соснового шовкопряда, зеленої дубової та інших листовійок, площа яких у 2005 році складала понад 300 тис. га, з них потребували заходів боротьби - на площі понад 110 тис. га.
Підприємствами галузі у 2005 році проведена обробка осередків небезпечних шкідників лісу на площі 86.1 тис. га, в тому числі на 43.6 тис. га - біологічними препаратами (51%).
Набуло характеру стихійного лиха інтенсивне всихання ялинників Карпатського регіону, значна частина яких пошкоджена кореневими гнилями (коренева губка, опеньок осінній). Це є на сьогодні серйозна проблема в українському лісівництві. Втрачаються захисні властивості гірських лісів, в них масово поширюються шкідники та хвороби, знижується продуктивність та товарність деревостанів. На сьогодні в тій чи іншій мірі в Карпатському регіоні всихає близько 50 тис. га ялинників.
Основними лісозахисними заходами в цих насадженнях на сьогодні є санітарні рубки. Для суттєвого поліпшення санітарного стану насаджень, за даними обстежень, в найближчі 2 - 3 роки необхідно вирубати 2.9 млн. куб. м, в тому числі 972 тис. куб. м сухостою.
25 жовтня 2005 року на базі Львівського обласного управління лісового господарства за участю Національної Академії наук України, Мінприроди, Львівської, Закарпатської, Івано-Франківської та Чернівецької облдержадміністрацій проведена розширена виїзна колегія, яка намітила кардинальні заходи щодо досконалого вивчення проблеми та вжиття заходів з покращення санітарного стану ялинників Карпат.
Актуальною залишається проблема охорони лісів від самовільних рубок.
Керуючись лісовим законодавством працівники лісової охорони Держкомлісгоспу України (понад 24 тис. осіб) постійно здійснюють контроль за станом ведення лісового господарства в лісовому фонді підвідомчих підприємств на площі 7.3 млн. га.
Працівники лісництв, насамперед лісничі, помічники лісничих, майстри лісу і лісники є службовими особами лісової охорони і здійснюють щоденний контроль за охороною та збереженням лісів, безпосередньо виявляють лісопорушення та складають відповідні документи для притягнення правопорушників до відповідальності.
Починаючи з 90-х років і до 2003 року обсяги самовільних рубок збільшувались і в 2003 році склали по Комітету 31,1 тис. куб. м, а збитки від них - 13,8 млн. грн. Відшкодовано - 0,6 млн. грн. (5%). У 2004 та 2005 роках завдяки постійній цілеспрямованій роботі лісової охорони та взаємодії з органами внутрішніх справ відповідно до спільного з МВС наказу від 26.12.2003 р. N 211/1637 "Про підвищення ефективності органів внутрішніх справ та державних органів лісового господарства з питань охорони лісів" вперше обсяги та збитки від самовільних рубок зменшились і склали відповідно: 24,1 тис. куб. м, 11.0 млн. грн., та 21,5 тис. куб. м і 9,3 млн. грн. Відшкодовано - 0,7 млн. грн. (6%), 1,4 млн. грн. (15%).
Основні причини скоєння самовільних рубок - низький рівень соціального забезпечення населення та створення приватних лісопереробних підприємств, лісопилок, що приймають незаконно добуту деревину за готівку. В окремих областях діють організовані групи з незаконної заготівлі деревини. Про це свідчать достатньо значні об'єми незаконно зрубаної деревини у 2004 році на 1 випадок - 2.1 куб. м, у 2005 році - 2,2 куб. м.
Для зменшення кількості випадків та обсягів самовільних рубок потрібно в першу чергу поєднання зусиль центральних та територіальних лісогосподарських, природоохоронних, правоохоронних та судових органів.

................
Перейти до повного тексту