1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
30.11.2005 N 254
Про пропозиції Комісії з питань подальшого підвищення ефективності діяльності НАН України
Розглянувши пропозиції Комісії з питань подальшого підвищення ефективності діяльності НАН України (далі - Комісія), створеної згідно з постановою президії НАН України від 06.04.2005 N 60 "Про організацію роботи з подальшого підвищення ефективності діяльності НАН України", президія НАН України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Пропозиції Комісії з питань подальшого підвищення ефективності діяльності НАН України (додаються) схвалити.
2. Першому віце-президенту - головному вченому секретарю НАН України академіку НАН України А.П.Шпаку у місячний термін організувати реалізацію зазначених пропозицій Комісії з визначенням строків і відповідальних за їх виконання.
3. Пропозиції Комісії подати до Робочої групи з розроблення концепції розвитку наукової сфери при Президентові України.
Президент Національної академії
наук України академік НАН України
Перший віце-президент - головний
учений секретар Національної
академії наук України академік
НАН України

Б.Є.Патон



А.П.Шпак
Додаток
ПРОПОЗИЦІЇ
Комісії з питань подальшого підвищення ефективності діяльності НАН України
Комісія з питань подальшого підвищення ефективності діяльності НАН України відзначає, що ініційована президією НАН України підготовка пропозицій щодо вдосконалення діяльності Академії відбулася з залученням широкого кола науковців, учених рад інститутів, відділень НАН України, громадських наукових організацій.
В цілому учасники обговорення продемонстрували розуміння важливого місця та ролі Національної академії наук в загальній системі соціально-економічних перетворень в Україні, внесли багато пропозицій щодо шляхів та засобів піднесення її діяльності відповідно до сучасних потреб розвитку держави. Наголошено на ефективності академічних принципів та форм організації наукових досліджень, необхідності їх збереження та подальшого розвитку. Відзначено, що Національна академія наук, незважаючи на значні втрати, які зазнала наукова сфера України під час економічної кризи, залишається одним з провідних наукових центрів світу, має досить потужний науковий потенціал. Вчені Академії плідно працюють в багатьох наукових напрямах та отримують результати високого наукового рівня. Останнім часом відбуваються певні позитивні зрушення в організації та забезпеченні наукових досліджень, інноваційній активності установ, розширюється їх участь у вирішенні загальнодержавних проблем, стає тіснішою інтеграція академічних інститутів та вузів, поліпшується ситуація з поповненням наукових установ молодими фахівцями, подальшого розвитку набувають міжнародні та зовнішньоекономічні зв'язки.
Разом з тим залишається нерозв'язаним широке коло проблем як діяльності НАН України, так і функціонування науково-технічної сфери в цілому. Потенціал Академії далеко не повною мірою використовується для наукового забезпечення прогресивних зрушень в усіх сферах суспільного життя України. Як вища державна наукова організація вона може та повинна робити значно більше для підтримки та розвитку фундаментальних досліджень, об'єднання та координації всіх наукових сил країни, співпраці з іншими державними академіями наук, освітянською галуззю та сферою виробництва. Необхідними є також подальша оптимізація структури та мережі її наукових установ, розвиток системи адресної підтримки найбільш перспективних досліджень. Водночас ефективніше використання потенціалу Національної академії наук потребує й більш виваженої і чіткої політики держави в сфері науки, технологій та інновацій.
Вирішення цих проблем сприятиме подальшому піднесенню діяльності НАН України, яке в сучасних умовах повинно розглядатися як один з ключових напрямів реалізації державної науково-технічної політики. Активізації участі НАН України у вирішені завдань, що постали перед суспільством і державою, вимагає вироблення цілісної системи заходів з підвищення ефективності її діяльності, які можуть бути реалізовані такими шляхами.
1. Реалізація статусу НАН України як вищої державної наукової організації
Першочерговим завданням НАН України на сучасному етапі є забезпечення повноцінної реалізації покладених на неї завдань і самого статусу Академії як вищої наукової організації України, визначених чинним законодавством України та Статутом НАН України. Необхідно посилити ті напрями діяльності НАН України, які визначені її провідним місцем в Україні у здобутті й передачі суспільству нових знань, забезпеченні науково-технічного прогресу, обґрунтуванні напрямів і високих стандартів державної науково-технічної політики, спрямованої на розвиток (або залучення в Україну) високотехнологічних наукоємних виробництв, формуванні і обґрунтуванні національних пріоритетів, основних напрямів внутрішньої і зовнішньої політики держави, стратегії економічної, соціальної, освітньої, культурної, інформаційної політики. До їх числа належать:
- здійснення фундаментальних досліджень. Провідна роль НАН України в цій галузі забезпечується не лише зосередженням у академічних установах значної частини наукового потенціалу держави, збереженням відомих наукових шкіл, визнаними напрацюваннями попередніх років, але й завдяки унікальній можливості використовувати в НАН України системні та комплексні міждисциплінарні підходи для вирішення стратегічних наукових завдань;
- здійснення прикладних наукових досліджень на найважливіших напрямах науково-технічного та інноваційного розвитку, науково-аналітичного, інформаційного та консультативного забезпечення діяльності органів державної влади, потреб сфери освіти, культури, інформації на основі впровадження фундаментальних результатів високого рівня;
- всебічна реалізація науково-експертних функцій НАН України, що має полягати в істотному розширенні її повноважень щодо наукової оцінки проектів законодавчих і нормативних актів, концептуальних і програмних державних документів, важливих науково-технічних, інноваційних та інвестиційних проектів;
- посилення координуючої ролі НАН України у здійсненні в Україні фундаментальних досліджень науковими установами незалежно від їх підпорядкування та вищими навчальними закладами;
- активна участь НАН України у розвитку міжнародного наукового і науково-технічного співробітництва, представництво української науки у міжнародних наукових і культурних організаціях;
- здійснення НАН України науково- та культурно-просвітницьких функцій у суспільстві, необхідних для підвищення і розвитку його інтелектуального і культурного рівня.
2. Вдосконалення нормативно-правових засад діяльності НАН України
За роки незалежності в Україні сформовано значну нормативно-правову базу в галузі наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності. Проте вітчизняне законодавство щодо науково-технічної сфери ще не є цілісним, не враховує нових завдань та специфічних потреб сучасної фундаментальної науки, містить численні правові колізії, насамперед суперечності з іншими законодавчими актами більш загальної дії. Особливо болючою проблемою для розвитку академічної науки і діяльності НАН України є невиправдане поширення на них багатьох загальних, причому застарілих, норм господарського, фінансового, трудового законодавства, які не враховують специфіки регулювання правовідносин у науково-технічній сфері, тим самим позбавляючи її необхідного динамізму, свободи організаційного і господарського маневру. Зазначене обумовлює необхідність подальшого істотного вдосконалення законодавчої та нормативно-правової бази функціонування академічної науки.
Важливим завданням є також розгорнуте правове визначення і реальне утвердження статусу НАН України як вищої науково-експертної установи, подібного до того, яким наділені вищі наукові установи (академії та національні наукові центри) провідних країн світу.
Суттєвої модернізації вимагає також внутрішня нормативна база НАН України.
3. Поліпшення сприйняття науки суспільством
Зусилля НАН України мають бути спрямовані, насамперед, на рішуче подолання викривлених стереотипів сприйняття науки, що склалися в українському суспільстві в попередні роки. Відчутну небезпеку для розвитку вітчизняного науково-технічного потенціалу і, зокрема, для НАН України становлять спрощені, некомпетентні погляди щодо стану, завдань та перспектив фундаментальних досліджень, академічної науки в Україні. Необхідно активізувати роботу, спрямовану на утвердження в громадській думці позитивного іміджу НАН України і авторитету науки, пропаганду досягнень українських вчених в різних галузях, формування атмосфери відкритості і демократизму в науковому співтоваристві, протидію поширенню псевдонаукових ідей.
4. Вдосконалення організації наукових досліджень
Одним з найголовніших завдань є удосконалення системи оцінювання потенціалу та результативності роботи установ, їх структурних підрозділів та наукових співробітників, зокрема запровадження рейтингової системи такого оцінювання. Потребує вдосконалення система організації та фінансування наукових досліджень шляхом запровадження механізмів та засобів більш прозорого та об'єктивного формування наукової тематики установ, проведення конкурсів наукових проектів і розробок. Визнано доцільним розширення практики реалізації комплексних фундаментальних і прикладних програм НАН України на конкурсних засадах. Необхідним є підвищення рівня роботи установ, рішуча реорганізація тих з них, які не дають належної наукової віддачі або мають стабільно низький рейтинг порівняно з однопрофільними установами.
Пріоритетом у діяльності Академії має залишатися розвиток та підвищення ефективності міжнародних наукових і науково-технічних зв'язків.
5. Вдосконалення фінансування наукових досліджень
Принциповою умовою розвитку наукової та науково-технічної діяльності є зростання її бюджетного забезпечення до рівня, визначеного законодавством країни, концентрація ресурсів на найбільш перспективних напрямах фундаментальних досліджень. Нагальною потребою є вирішення проблеми докорінного поліпшення матеріально-технічного та інформаційного забезпечення наукових досліджень, розробка комплексу заходів щодо фінансової підтримки досліджень молодих вчених. Потребує також законодавчого вирішення питання фінансової підтримки наукових досліджень з регіональних проблем із коштів місцевих бюджетів. Необхідно провести оптимізацію структури фінансування наукових досліджень в Академії шляхом збільшення частки конкурсного та програмно-цільового фінансування, запровадження нових критеріїв фінансування установ НАН України з урахуванням відповідності рівня їх наукових досліджень світовим тенденціям та стандартам.
6. Розвиток інноваційної діяльності та зв'язків з виробництвом
Активізація інноваційної діяльності, перш за все, вимагає вироблення та реалізації більш ефективної державної інноваційної політики, створення умов для суттєвого підвищення зацікавленості виробничої сфери в інноваціях.
З іншого боку, необхідно розробити конкретні пропозиції для більш ефективної організації інноваційної діяльності, розвитку в Академії сучасної інноваційної інфраструктури, в тому числі за рахунок суттєвого удосконалення діяльності організацій дослідно-виробничої бази та науково-виробничих суб'єктів підприємницької діяльності, що існують при академічних інститутах.
Має бути здійснений пошук нових організаційних форм та механізмів тіснішої взаємодії з галузевими міністерствами, крупними фінансово-промисловими та виробничими структурами.
Важливим для розвитку інноваційної діяльності є налагодження в Академії маркетингових і патентних досліджень, необхідних для ефективної комерціалізації наукових результатів, створення відповідних інноваційних підрозділів як в окремих установах, так і на загальноакадемічному рівні.
7. Посилення взаємодії НАН України з освітянською галуззю
Перш за все потребує вдосконалення нормативно-правова база, яка регламентує створення та реалізацію різних форм співробітництва науковців та освітян. Необхідним є підвищення ефективності роботи та розширення існуючої мережі спільних навчально-наукових структур Академії та вищих навчальних закладів, розвиток в НАН України системи магістерської підготовки фахівців з підвищеним творчим потенціалом. Актуальною є розробка державної цільової програми інтеграції науки та освіти. Для підвищення наукового рівня підручників, навчальних програм необхідним є широке залучення вчених Академії до їх експертизи. Підготовка на розгляд центральних органів виконавчої влади обґрунтованих аналітичних матеріалів та пропозицій з проблем інтеграції науки та освіти вимагає проведення системних цільових наукових досліджень.
8. Вдосконалення кадрового забезпечення наукових досліджень, поліпшення вікової структури наукових кадрів
Необхідно ініціювати прийняття низки законодавчих актів, спрямованих на створення більш привабливих умов праці для вчених, зокрема молодих, в наукових установах НАН України. Потребує поліпшення існуюча система присудження наукових ступенів та присвоєння наукових звань. Необхідним є удосконалення конкурсного порядку заміщення посад, зокрема керівників структурних наукових підрозділів, відомчої нормативної бази з питань планування підготовки та оновлення наукових кадрів.
9. Вирішення соціальних питань
Необхідно на державному рівні вжити заходів для виправлення ситуації в Академії з низькими розмірами оплати праці та стипендій, незадовільним забезпеченням працівників житлом. Потребує суттєвого поліпшення медичне обслуговування співробітників НАН України.
З метою подальшого удосконалення діяльності НАН України Комісія рекомендує президії НАН України розробити заходи згідно з додатком.
Додаток
до пропозицій Комісії
з питань подальшого
підвищення ефективності
діяльності НАН України
ЗАХОДИ
з підвищення ефективності діяльності НАН України
1. Реалізація статусу НАН України як вищої державної наукової організації
1. Підготувати для подання до органів державної влади:
1.1. Пропозиції щодо створення при Президентові України або Прем'єр-міністрові України вищого колегіального дорадчого органу - Ради з питань науки і технологій з покладенням на неї завдань визначення пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, вироблення рекомендацій щодо вдосконалення державної науково-технічної політики, форм і методів управління науково-технічною сферою, здійснення експертних функцій.
(Секретаріат Президента України,
Кабінет Міністрів України)
1.2. Пропозиції щодо участі президента НАН України за посадою у роботі Кабінету Міністрів України та Ради національної безпеки і оборони України.
(Кабінет Міністрів України
та Рада національної безпеки
і оборони України)
1.3. Пропозиції щодо визначення НАН України головною установою з питань проведення наукових експертиз (соціально-економічних, правових, технічних, екологічних тощо) проектів законодавчих і нормативних актів, концептуальних і програмних державних документів, важливих народногосподарських, науково-технічних, інноваційних та інвестиційних проектів.
(Кабінет Міністрів України)
1.4. Пропозиції щодо відновлення при міністерствах, які входять до економічного блоку Уряду, науково-методичних рад з включенням до їх складу провідних учених НАН України.
(Кабінет Міністрів України)
1.5. Пропозиції щодо розробки оновлених відповідно до сучасних реалій Концепції та Комплексної програми науково-технічного прогресу України на тривалу перспективу та участі НАН України у їх формуванні. Передбачити визначення у названих документах пріоритетних напрямів державної та регіональної науково-технічної політики, виходячи з основних завдань соціально-економічного розвитку України.
(Кабінет Міністрів України)
1.6. Аналітичний документ, який би всебічно характеризував наявний науковий потенціал та можливості НАН України щодо здійснення фундаментальних і прикладних наукових досліджень, координації наукових досліджень в країні, реалізації розробок в інтересах вищих органів влади, міністерств і відомств, сфер освіти і культури.
(Кабінет Міністрів України)
1.7. Концепцію підготовки спеціалізованих "національних доповідей", призначених для вищих органів законодавчої і виконавчої влади, міжнародних організацій, за тематикою, що віддзеркалює стратегічні напрями розвитку української держави та суспільства, визначивши при цьому участь НАН України у розробленні цих документів.
(Кабінет Міністрів України)
2. Здійснити повну інвентаризацію наукових та науково-прикладних завдань, покладених на НАН України програмами та комплексними планами різного рівня, урядовими дорученнями, з метою принципового вирішення з органами державної влади питань щодо організаційного та фінансового забезпечення їх реалізації.
Провести також аналіз роботи установ НАН України з підготовки інформаційно-аналітичних матеріалів для органів державної влади та розробити заходи з підвищення ефективності такої роботи.
3. Розробити та реалізувати комплексні заходи з активізації інформаційно-аналітичної та експертної діяльності НАН України, здійснення академічними установами моніторингу науково-технічного, економічного, соціального та культурного і етнонаціонального розвитку України, стану та тенденцій еволюції громадської думки у загальнонаціональному та регіональному вимірах; науково-методичного забезпечення входження України до європейської та світової системи науково-технічного, економічного та соціального моніторингу.
4. Започаткувати програму систематичної підготовки і публікації академічних науково-аналітичних і прогностичних доповідей з актуальних проблем сучасного науково-технічного, соціально-економічного, суспільно-політичного, духовно-культурного розвитку України, інтеграції її до світового співтовариства.
Водночас відмовитися від усталеної раніше практики "термінового" розгляду на засіданнях президії НАН України важливих урядових документів (концепцій, стратегій, програм тощо), який не дає можливості провести на належному рівні їх аналіз.
5. Запровадити практику проведення регулярних інформаційно-координаційних робочих зустрічей керівників (відповідальних працівників) міністерств і відомств та профільних наукових установ з метою:
- здійснення спільного поточного аналізу процесів і тенденцій, що формуються в певних галузях суспільно-політичного, соціально-економічного, культурного життя, у сферах освіти та інформації тощо;
- виявлення гострих проблем, які потребують поглибленого аналізу та науково-експертної оцінки;
- оперативного формування робочих груп з управлінців та науковців з метою скоординованого опрацювання визначених проблем та завдань.
6. Домогтися широкого залучення Урядом, міністерствами і відомствами членів НАН України, провідних учених академічних установ як наукових радників та консультантів.
7. Опрацювати і внести спільно з Міністерством освіти і науки України на розгляд вищих органів державної влади пропозиції щодо вдосконалення науково-методичної, дослідницької та координаційної співпраці НАН України з регіонами, підвищення ролі Академії у формуванні, науково-експертному забезпеченні та реалізації програм і планів науково-технічного, соціально-економічного та культурно-освітнього розвитку регіонів.
8. Організувати на базі НАН України постійно діючий авторитетний громадський науковий форум на зразок "Римського клубу" з метою незалежного обговорення за участю провідних учених України найважливіших проблем науково-технічного, соціального, культурного розвитку, глобальних проблем сучасності і вироблення науково обґрунтованих пропозицій щодо їх вирішення.
9. З метою реального утвердження провідної науково-методичної та координуючої ролі НАН України у вітчизняній науці започаткувати систематичне проведення спільних наукових сесій НАН України, її секцій та відділень з галузевими академіями, міністерствами і відомствами, зарубіжними академіями наук, громадськими і творчими організаціями, університетами та іншими науковими і культурними центрами.
При цьому домагатися переведення спільних наукових заходів з площини прийняття декларативних постанов "про співпрацю" в русло дійсно предметного обговорення актуальних міждисциплінарних проблем, реалізації спільних дослідницьких проектів, підготовки проектів законодавчих актів, концептуальних, програмних, аналітично-прогностичних документів для органів державної влади.
10. З метою реального утвердження позицій НАН України в галузі координації та експертного забезпечення розвитку наукових досліджень, реорганізувати мережу наукових рад та комісій, що діють на базі установ НАН України. Укрупнити наукові ради з ряду напрямів, залишивши лише ті, що можуть реально впливати на розвиток фундаментальних досліджень, піднесення їхнього рівня.
11. Розширити практику рецензування наукових, науково-методичних видань, підручників та навчальних посібників вченими Академії на сторінках фахових видань НАН України, що сприятиме підвищенню ролі і відповідальності НАН України у справі наукового та навчального книговидання.
12. Звернути принципову увагу на необхідність встановлення постійних ділових контактів і розвитку взаємовигідного співробітництва з провідними діловими організаціями, загальноукраїнськими і регіональними об'єднаннями промисловців і підприємців.
2. Вдосконалення нормативно-правових засад діяльності НАН України
1. Провести інвентаризацію чинних законодавчих і нормативних актів, що регулюють діяльність НАН України та підготувати відповідні пропозиції щодо можливих шляхів вдосконалення законодавчої і нормативно-правової бази діяльності НАН України.
2. Опрацювати питання підготовки пропозицій відносно:
- розробки проекту Закону України "Про Національну академію наук України". Передбачити у зазначеному проекті та в змінах до Статуту НАН України визначення правового статусу Академії як вищої державної наукової організації з правами широкого внутрішнього самоуправління; та розробку шляхів подальшої демократизації внутрішньоакадемічного життя;
- розробки та прийняття Закону України "Про спонсорство у науково-технічній сфері";
- необхідності кодексофікації науково-технічного законодавства України за зразком Науково-технічних кодексів, прийнятих останнім часом рядом європейських держав;
а також щодо внесення змін до чинних законів про наукову, науково-технічну та інноваційну діяльність, зокрема:
- до законодавства України з питань інформатизації - стосовно покладення на НАН України функцій науково-експертного та методичного супроводу державної політики в галузі інформатизації, програм, планів та заходів органів державної влади для їх реалізації;
- до законодавства України з питань стимулювання винахідницької та патентно-ліцензійної діяльності, зокрема щодо створення Українського фонду підтримки винахідницької діяльності і діяльності наукових установ та організацій, а також надання податкових пільг інноваційним програмам і проектам, спеціальним зонам, бізнес-інкубаторам та іншим інноваційним структурам, окремим територіям і галузям наукоємного виробництва;
- до проекту Закону України "Про функціонування та регулювання ринку венчурного капіталу" щодо сприяння кредитуванню інноваційних проектів;
- до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" в частині віднесення до валових витрат виплат, пов'язаних зі здійсненням науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт та з пенсійним забезпеченням наукових працівників небюджетних державних наукових установ і організацій;
- до чинного законодавства з питань праці у науково-технічній сфері щодо запровадження контрактних форм найняття у науковій сфері, відбору, закріплення та соціального захисту працівників науки в умовах поетапного переходу на контрактні (головним чином - коротко- і середньотермінові) форми найняття наукових працівників, їх атестації та ротації у науковій та освітній сфері відповідно до вироблених світовим науковим співтовариством норм і правил.
3. Домогтися переходу до виконання доручень та замовлень органів державної влади на засадах цивільно-правових відносин, юридичного і практичного визнання авторських прав установ і вчених НАН України на підготовлені ними концептуальні, прогностичні, програмні, законопроектні матеріали та науково-аналітичні і науково-інформаційні розробки.
4. Здійснити ґрунтовну роботу з перегляду Статуту та внутрішньої нормативної бази НАН України, зокрема в аспекті:
- суттєвого розширення прав наукових організацій та їх вчених рад, надання установам НАН України більшої самостійності у вирішенні фінансових і господарських питань;
- інституціоналізації системи патентної підтримки результатів наукових розробок установ і вчених НАН України.
3. Поліпшення сприйняття науки суспільством
1. Суттєво розширити роботу з пропаганди здобутків вітчизняної науки, інформування громадськості та органів державної влади про діяльність президії, секцій та відділень НАН України, наукових установ, рад, комісій, друкованих органів установ НАН України. Надати цій роботі принципово нових форм і змісту з професійним використанням при цьому новітніх інформаційних та пропагандистських технологій, активним формуванням сприятливої для НАН України і науки взагалі громадської думки.
2. З метою координації інформаційно-пропагандистської роботи, впровадження сучасних технологій і методик на всіх її напрямах створити при президії НАН України спеціалізований науково-інформаційний підрозділ (прес-службу), залучивши до роботи у ньому спеціалістів високої кваліфікації.
Сформувати при секціях та відділеннях НАН України інформаційно-аналітичні та пропагандистські групи з залученням спеціалістів установ НАН України. Організувати систематичне навчання та перепідготовку зазначених спеціалістів, забезпечити стимулювання їх праці.
3. Створити при президії НАН України комісію з питань наукової етики.
4. Здійснювати на професійній основі з залученням спеціалістів - соціологів і наукознавців інтенсивний моніторинг громадської думки в Україні з питань науково-технічного розвитку і діяльності НАН України, в тому числі - громадської думки науковців Академії з актуальних проблем академічного життя. Постійно публікувати результати зазначених досліджень, зокрема на веб-сайті НАН України, та враховувати їх при підготовці пропозицій щодо прискорення науково-технічного розвитку і вдосконалення діяльності НАН України.
5. Напрацювати ефективні форми вивчення і врахування громадських ініціатив науковців, широкого обговорення проблем розвитку академічної науки.
6. Докорінно реорганізувати веб-сайт НАН України, сформувавши на його основі структурований портал "Академічна наука", що відповідав би сучасним вимогам і світовим стандартам інформаційно-пропагандистської роботи, забезпечував би висвітлення широкого кола проблем діяльності НАН України, академічного життя.

................
Перейти до повного тексту