- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
02.10.2003 N 12-14/409
Про оренду та продаж нерухомого майна бюджетної установи
ГоловКРУ України розглянуло Ваш лист від 02.09.2003 р. N 1043 про надання роз'яснення щодо обов'язковості здійснення бюджетною установою експертної оцінки нерухомого майна при його передачі в оренду та регламентів відображення в бухгалтерському обліку доходів від надання в оренду чи відчуження майна, придбаного бюджетною установою за рахунок коштів загального фонду, і повідомляє.
Відповідно до чинного законодавства, надання роз'яснень щодо орендних відносин належить до компетенції Фонду державного майна України, а щодо ведення бухгалтерського обліку в бюджетних установах - до компетенції Державного казначейства України.
У межах компетенції ГоловКРУ повідомляємо, що орендні відносини щодо державного та комунального майна регулюються Законом України від 10.04.92 р.
N 2269-XII "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон N 2269). Основними завданнями Закону N 2269 є встановлення єдиного регламенту організаційних відносин, які виникають внаслідок передачі в оренду майна державних підприємств та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів (частина перша статті 1 Закону N 2269).
Статтею
2 Закону
N 2269 визначено, що оренда - це засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Укладанню договору оренди передує оцінка об'єкта оренди, яка відповідно до статті 11 Закону N 2269 здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті
19 Закону
N 2269, Методика розрахунку та порядок використання орендної плати визначаються:
- Кабінетом Міністрів України - щодо об'єктів, які перебувають у державній власності (на даний час діє постанова Кабінету Міністрів України від 04.10.95 р.
N 786 "Про методику розрахунку і порядок використання плати за оренду державного майна", зі змінами, далі - постанова N 786);
- органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо об'єктів, які перебувають у власності Автономної Республіки Крим;
- органами місцевого самоврядування - щодо об'єктів, які перебувають у комунальній власності.
З огляду на зазначене, якщо бюджетна установа передає в оренду державне майно, надане їй в оперативне управління, то розрахунок вартості орендної плати проводиться виключно за методикою, затвердженою постановою
N 786.
Відповідно до пункту 8 методики, затвердженої постановою
N 786, у разі оренди нерухомого майна розмір річної орендної плати визначається за формулою:
Опл. = Вп x Сор,
де Вп - вартість орендованого майна, визначена експертним шляхом (визначення місцезнаходження орендованого майна і забезпеченість інженерними мережами), грн.;
Сор - орендна ставка.
Якщо орендоване не житлове приміщення є частиною будівлі (споруди), то оцінка вартості цього приміщення проводиться безпосередньо або опосередковано з урахуванням вартості будівлі (споруди) в цілому за формулою:
Вп = Вб : Пб x Пп,
де Вп - вартість орендованого приміщення, яке є частиною будівлі (споруди), грн.;
Вб - вартість будівлі (споруди) в цілому (без вартості підвальних приміщень, якщо вони не експлуатуються орендарем), визначена експертним шляхом, грн.;
Пп - площа орендованого приміщення, кв. м;
Пб - площа будівлі (споруди) в цілому (без площі підвальних приміщень, якщо вони не експлуатуються орендарем), кв. м.
Надання в оренду бюджетною установою нерухомого майна, яке належить до комунальної форми власності, проводиться, як передбачено Законом
N 2269, за рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, який здійснює управління нерухомим майном, що є власністю територіальної громади (пункт 5 статті
60 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні"). У цьому разі орган місцевого самоврядування самостійно визначає порядок та механізм визначення орендної плати, в тому числі й доцільність проведення експертної оцінки нерухомого майна, яке планується передати в оренду.
Відповідно до статті
13 Бюджетного кодексу України, бюджет може складатися із загального та спеціального фондів. Загальний фонд бюджету включає всі доходи бюджету, крім тих, що призначені для зарахування до спеціального фонду; всі видатки бюджету за рахунок надходжень до загального фонду бюджету; фінансування загального фонду бюджету. Спеціальний фонд бюджету включає бюджетні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень; гранти або дарунки (у вартісному обрахунку), одержані розпорядниками бюджетних коштів на конкретну мету; різницю між доходами і видатками спеціального фонду бюджету.
Розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди визначається законом про Державний бюджет України. Джерела формування спеціального фонду визначаються виключно законами України. Підставою для рішення відповідної ради про створення спеціального фонду у складі місцевого бюджету може бути виключно закон про Державний бюджет України.
Так, статтею
10 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2003 рік" установлено джерела формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2003 рік у частині доходів, до яких віднесено власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі плату за оренду військового майна і майна Національної академії наук України та 50 відсотків плати за оренду іншого майна, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету (п. 16 ст. 10).
Орендна плата - один із видів плати за послуги, що надаються бюджетними установами (підпункт 3 пункту 2 Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 17.05.2002 р.
N 659).
Орендна плата належить до власних надходжень бюджетної установи та відображається у її кошторисі, бухгалтерському обліку та фінансовій звітності (форми NN 4-1д, 4-1м "Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами") як кошти спеціального фонду (п. 17 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р.
N 228);
розділ IX "Облік операцій з власними надходженнями. Спеціальні кошти" Інструкції про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 10.07.2000 р.
N 61 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2000 р. за N 497/4718, далі - Інструкція N 61; п. 9 Інструкції про порядок складання за 2002 рік річних фінансових звітів установами та організаціями, які отримують кошти державного та/або місцевих бюджетів, затвердженої наказом Державного казначейства України від 25.12.2002 р.
N 240 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 16.01.2003 р. за N 30/7351).
Такі надходження, відповідно до Інструкції
N 61, у бухгалтерському обліку бюджетної установи відображаються такими записами:
- нарахування плати за надані послуги з оренди приміщення - за дебетом субрахунка 364 "Розрахунки з іншими дебіторами" та кредитом субрахунка 741 "Інші доходи бюджетних установ";
- надходження коштів за оренду приміщень - за дебетом рахунків 313 "Поточні рахунки для обліку коштів, отриманих як плата за послуги", 323 "Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку коштів, отриманих як плата за послуги" та кредитом субрахунка 364 "Розрахунки з іншими дебіторами";
- виділення з коштів доходів, що належать до спеціальних коштів, - за дебетом субрахунка 741 "Інші доходи бюджетних установ" та кредитом субрахунка 711 "Доходи за коштами, отриманими як плата за послуги".
Порядком застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженим наказом Держказначейства від 10.12.99 р.
N 114 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції 20.12.99 р. за N 890/4183, встановлено, щодо складу доходів загального фонду (рахунок 70 "Доходи загального фонду") включаються асигнування з державного та місцевих бюджетів на видатки установи та інші заходи, а також суми виявлених лишків матеріалів і грошей у касі та безоплатно одержані матеріали. Включення до складу доходів загального фонду бюджетної установи надходжень від надання активів в оренду не передбачено, такі операції обліковуються на субрахунку 711 "Доходи за коштами, отриманими як плата за послуги" рахунка 71 "Доходи спеціального фонду".
Отже, незалежно від джерела придбання (загальний чи спеціальний фонд) активів, які надаються в оренду, надходження орендної плати відображаються у складі спеціального фонду бюджетної установи.
Щодо відчуження нерухомого майна, то порядок продажу основних засобів бюджетних установ регламентується Типовою інструкцією про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженою спільним наказом Державного казначейства та Міністерства економіки України від 10.08.2001 р.
N 142/181, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 05.09.2001 р. за N 787/5978 (далі - Типова інструкція).
................Перейти до повного тексту