1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ АРХІВІВ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
25.01.2005
Про стан та перспективи розсекречування документів у державних архівах
Колегія, заслухавши інформацію із зазначеного питання провідного спеціаліста Держкомархіву Л.В.Юрчук, відзначає, що державними архівами України з кінця 80-х років виконано значні обсяги роботи із розсекречування документів та забезпечення доступу до них. У другій половині 90-х років ця робота дещо уповільнилася, а подекуди припинилася.
Відповідно до доручення Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2001 p. N 78-ск/47, згідно з наказом Держкомархіву України від 2 листопада 2001 p. N 88/ДСК "Про перегляд секретів колишнього СРСР", керуючись рекомендаціями щодо приведення секретів колишнього СРСР у відповідність з вимогами чинного законодавства України, розробленими СБ України та надісланими держархівам України 30.05.2002 р. за N 01-430/ДСК, тимчасові експертні комісії, створені з цією метою в державних архівах, відновили роботу з перегляду секретів колишнього Радянського Союзу, що містилися в архівних документах. При цьому у зазначених рекомендаціях передбачено, що перегляд грифів секретності документів, які зберігаються в державних архівах, здійснюватиметься за окремим порядком, який буде додатково визначено СБ України спільно з Держкомархівом України. Відсутність такого регламентуючого документа значно ускладнює подальшу роботу із розсекречування, а в деяких випадках взагалі не дозволяє її продовжувати.
У той же час у держархівах на порушення законодавства залишаються на секретному зберіганні ще порівняно значні обсяги документів, що не містять державної таємниці. Це порушує конституційні права особи на доступ до інформації, ускладнює надання інформації для соціального захисту громадян, завдає шкоди міжнародному іміджу держави.
Станом на 01.01.2005 p. секретні справи у державних архівах України складають 1,1 відсотка від загальної кількості одиниць зберігання.
Серед питань, що потребують нормативного врегулювання, зокрема правомірність прийняття архівними установами самостійних рішень щодо розсекречування документів у разі відсутності фондоутворювача і його правонаступника чи відсутності у фондоутворювача в даний час режимно-секретного органу або ж через недоступність зараз колишніх фондоутворювачів тощо.
Частину проблем розсекречування архівних документів спричинено позицією деяких установ-фондоутворювачів чи їх правонаступників, що ухиляються під надуманими приводами від конструктивного співробітництва у цих питаннях з державними архівами.
В деяких областях з цих питань виникають непорозуміння з обласними управліннями СБ України, на вимогу яких навіть доводилося розсекречені документи повертати на таємне зберігання (Держархів Івано-Франківської області). Мають місце випадки некоректного інформування Держкомархіву про роботу з розсекречування (Держархів Чернівецької області). Надмірними є обсяги документів, що залишаються на секретному зберіганні у держархівах Дніпропетровської, Одеської, Чернігівської областей (від 3,5 до 5 відсотків), у той час як у Держархіві в Автономній Республіці Крим документи, що містять державну таємницю, становлять 0,02 відсотка. Наявний в окремих держархівах позитивний досвід розсекречування конкретних груп документів навіть за існуючої нормативної бази профільним підрозділом Держкомархіву не аналізується і не поширюється.
З метою вдосконалення роботи з розсекречування архівних документів колегія В И Р І Ш У Є:
1. Режимно-секретному органу (Юрчук Л.В.), відділу формування НАФ та діловодства (Сельченкова С.В.), відділу інформації, використання НАФ та міжнародного співробітництва Держкомархіву (Папакін Г.В.) підготувати до 1 липня 2005 р. і подати в установленому порядку для погодження та затвердження проект Порядку перегляду грифів секретності документів, що зберігаються в державних архівах України.
2. Передбачити у плані організаційної роботи Держкомархіву на II півріччя 2005 року проведення семінару з підвищення кваліфікації працівників, що відповідають за режимно-секретну роботу в державних архівах.
3. Режимно-секретному органу Держкомархіву (Юрчук Л.В.) систематично узагальнювати досвід практичної роботи з секретними документами в державних архівах, у тому числі щодо перегляду грифів секретності документів.
4. Директорам державних архівів:
- звернути увагу на незаконне зберігання з грифом "таємно" документів, які не містять державної таємниці;
- з урахуванням результатів виконання заходів, передбачених пунктами 1 - 3 цього рішення, активізувати розсекречування документів, що зберігаються в державних архівах і не містять державної таємниці, та забезпечити запобігання надходження до державних архівів необґрунтовано засекречених документів.
Голова колегії,
Голова Державного комітету
архівів України
Секретар колегії


Г.В.Боряк
В.С.Оснач

................
Перейти до повного тексту