1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ З КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ
І ОХОРОНОЮ ЗЕМЕЛЬ
Н А К А З
11.05.2005 N 40
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення при притягненні до відповідальності порушників земельного законодавства
Відповідно до Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 N 1958 (із змінами), наказу Держкомзему України від 18.05.2004 N 147 "Про затвердження Інструкції з оформлення органами Державного комітету України по земельних ресурсах матеріалів про адміністративні правопорушення", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.06.2004 за N 710/9309,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення при притягненні до відповідальності порушників земельного законодавства (додаються).
2. Начальнику Управління методичного та нормативно-правового забезпечення (Шумейку С.Г.) забезпечити тиражування та розсилку наказу інспекційним органам Держкомзему України, а також вивчення норм, зазначених у Методичних рекомендаціях, під час проведення навчань з інспекторським складом у квітні - червні 2005 року.
3. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Начальник О.М.Нечипоренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Держземінспекції
України
11.05.2005 N 40
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення при притягненні до відповідальності порушників земельного законодавства
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації роз'яснюють порядок дій державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель та її територіальних органів (далі - інспекційні органи Держкомзему України) при виявленні порушень земельного законодавства та притягненні до адміністративної та дисциплінарної відповідальності громадян України (у тому числі посадових осіб, неповнолітніх, військовослужбовців та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів), а також іноземців та осіб без громадянства.
1.2. Методичні рекомендації розроблені в доповнення до Інструкції з оформлення органами Державного комітету України по земельних ресурсах матеріалів про адміністративні правопорушення, яка затверджена наказом Держкомзему України від 18.05.2004 N 147, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 09.06.2004 за N 710/9309.
1.3. Методичні рекомендації носять рекомендаційний характер.
2. Поняття адміністративного правопорушення
2.1. Відповідно до статті 9 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
2.2. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності до закону (ст. 7 КУпАП).
2.3.Не є адміністративним правопорушенням дія, яка хоч і передбачена КУпАП або іншими законами, що встановлюють відповідальність за адміністративні правопорушення, але вчинена в стані:
крайньої необхідності,тобто для усунення небезпеки, яка загрожує державному або громадському порядку, власності, правам і свободам громадян, установленому порядку управління, якщо ця небезпека за даних обставин не могла бути усунута іншими засобами і якщо заподіяна шкода є менш значною, ніж відвернена шкода (ст. 18 КУпАП);
необхідної оборони, тобто при захисті державного або громадського порядку, власності, прав і свобод громадян, установленого порядку управління від протиправного посягання шляхом заподіяння посягаючому шкоди, якщо при цьому не було допущено перевищення меж необхідної оборони. Перевищенням меж необхідної оборони визнається явна невідповідність захисту характерові і суспільній шкідливості посягання (ст. 19 КУпАП).
3. Адміністративна відповідальність
3.1. Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені КУпАП ( 80731-10, 80732-10), настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальну відповідальність (ст. 9 КУпАП).
3.2. Адміністративній відповідальності підлягають особи,які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку (ст. 12 КУпАП).
3.3. До осіб віком від шістнадцяти до неповних вісімнадцяти років, які вчинили адміністративні правопорушення, застосовуються заходи впливу, передбачені статтею 24 (1) КУпАП, а саме:
зобов'язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
застереження;
догана або сувора догана;
передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.
3.4. Посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, які пов'язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров'я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов'язків (ст. 14 КУпАП).
3.5. Військовослужбовці і призвані на збори військовозобов'язані, а також особи рядового і начальницького складів органів внутрішніх справ несуть відповідальність за адміністративні правопорушення за дисциплінарними статутами. Інші, крім зазначених у частині першій ст. 15 КУпАП, особи, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів або спеціальних положень про дисципліну, у випадках, прямо передбачених ними, несуть за вчинення адміністративних правопорушень дисциплінарну відповідальність, а в інших випадках - адміністративну відповідальність на загальних підставах.
3.6. Якщо до вчинення порушення земельного законодавства призвела дія чи бездіяльність осіб начальницького складу військових і оборонних об'єктів, органів внутрішніх справ, Державного департаменту України з питань виконання покарань, органів Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України чи інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель (далі - державний інспектор) складає акт перевірки, у якому зазначаються виявлені порушення земельного законодавства, а також протокол про адміністративне правопорушення. При необхідності усунення наслідків виявленого правопорушення державний інспектор видає припис. Копія акта перевірки разом із копіями протоколу про адміністративне правопорушення та припису (у разі його видачі) направляються вищестоящій особі начальницького складу цих органів для притягнення винних до дисциплінарної відповідальності.
Якщо протягом місяця з моменту направлення матеріалів не отримано відповіді про вжиті до порушників заходи дисциплінарного впливу та інформації про усунення порушення, державний інспектор діє у відповідності до вимог нормативно-правових актів, які визначають порядок притягнення до відповідальності порушників земельного законодавства.
3.7. Іноземні громадяни і особи без громадянства, які перебувають на території України, підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах з громадянами України. Питання про відповідальність за адміністративні правопорушення, вчинені на території України іноземцями, які згідно з чинними законами та міжнародними договорами України користуються імунітетом від адміністративної юрисдикції України, вирішується дипломатичним шляхом (ст. 16 КУпАП) .
3.8. Особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. Закони, які пом'якшують або скасовують відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, вчинені до видання цих законів. Закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, зворотної сили не мають. Провадження в справах про адміністративні правопорушення ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення (ст. 8 КУпАП). Тобто застосовується законодавство, яке діяло на момент вчинення правопорушення, з врахуванням нових законодавчих актів, які пом'якшують або скасовують відповідальність.
3.9. Не підлягає адміністративній відповідальності особа, яка під час вчинення протиправної дії чи бездіяльності була в стані неосудності, тобто не могла усвідомлювати свої дії або керувати ними внаслідок хронічної душевної хвороби, тимчасового розладу душевної діяльності, слабоумства чи іншого хворобливого стану, що повинно бути підтверджено відповідними висновками органів Міністерства охорони здоров'я або інших органів згідно з вимогами чинного законодавства (ст. 20 КУпАП).
3.10. Якщо особа, піддана адміністративному стягненню, протягом року з дня закінчення виконання стягнення не вчинила нового адміністративного правопорушення, то ця особа вважається такою, що не була піддана адміністративному стягненню (ст. 39 КУпАП).
4. Оформлення матеріалів при проведенні перевірок та виявленні фактів порушень земельного законодавства
При плануванні та проведенні перевірок, оформленні актів перевірок, протоколів про адміністративні правопорушення, приписів та інших матеріалів щодо справ про адміністративні правопорушення посадові особи інспекторського складу органів Держкомзему України зобов'язані керуватись наказами Комітету з даних питань, а саме:
- від 12.12.2003 N 312 "Про затвердження Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 за N 1223/8544;
- від 09.03.2004 N 67 "Про затвердження Положення про порядок оформлення, видачі і реєстрації приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.03.2004 за N 340/8939;
- від 18.05.2004 N 147 "Про затвердження Інструкції з оформлення органами Державного комітету України по земельних ресурсах матеріалів про адміністративні правопорушення", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 09.06.2004 за N 710/9309.
5. Провадження в справах про адміністративні правопорушення
5.1. Від імені органів земельних ресурсів розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право посадові особи, яким ці повноваження надані відповідно до ст. 238 (1) КУпАП.
5.2. Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності до закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (ст. 245 КУпАП).
5.3.Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин (ст. 247 КУпАП):
відсутність події і складу адміністративного правопорушення;
недосягнення особою на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку;
неосудність особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність;
вчинення дії особою в стані крайньої необхідності або необхідної оборони;
видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;
скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;
закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 КУпАП;
наявність по тому самому факту щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, або не скасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також порушення по даному факту кримінальної справи;
смерть особи, щодо якої було розпочато провадження в справі.
5.4. Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито. З метою підвищення виховної і запобіжної ролі провадження в справах про адміністративні правопорушення такі справи можуть розглядатися безпосередньо в трудових колективах, за місцем навчання або проживання порушника (ст. 249 КУпАП ( 80732-10)).
5.5. Доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку посадова особа встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами (ст. 251 КУпАП ( 80732-10)).
5.6. Посадова особа оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (ст. 252 КУпАП ( 80732-10)).

................
Перейти до повного тексту