1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА
Р І Ш Е Н Н Я
25.03.2005 N 15
Про підсумки роботи підприємств житлово-комунального господарства у 2004 році та пріоритетні завдання державних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації політики реформування галузі на 2005 рік
Розглянувши питання "Про підсумки роботи підприємств житлово-комунального господарства у 2004 році та пріоритетні завдання державних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації політики реформування галузі на 2005 рік", колегія Держжитлокомунгоспу України відзначає, що протягом року Комітетом, структурними підрозділами з питань житлово-комунального господарства місцевих державних адміністрацій, органами місцевого самоврядування, підприємствами, організаціями і установами, що належать до сфери управління Держжитлокомунгоспу, проводилась послідовна та цілеспрямована робота щодо формування та реалізації державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Одним з головних напрямів роботи Держжитлокомунгоспу у 2004 році була законотворча та нормотворча діяльність, спрямована на забезпечення реформування відносин у сфері житлово-комунального господарства, створення умов для його сталого динамічного розвитку.
Набрали чинності прийняті Верховною Радою України Закони, відповідальним за розроблення яких від Уряду був Комітет: "Про поховання та похоронну справу", "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки", "Про житлово-комунальні послуги", "Про міський електричний транспорт", "Про внесення змін до Закону України "Про питну воду та питне водопостачання". Крім того, низка законопроектів, розроблених Комітетом, перебуває на розгляді у Верховній Раді України.
Упродовж року Комітетом активно проводилось розроблення підзаконних нормативно-правових актів. Зокрема, Кабінетом Міністрів України прийнято 15 постанов та 1 розпорядження, які спрямовані на врегулювання відносин у сфері житлово-комунального господарства.
З метою удосконалення законодавчого забезпечення галузі, відпрацювання спільно з громадськістю пропозицій Уряду щодо напрямів державної політики, у 2004 році при Держжитлокомунгоспі створено Громадську раду, яка у своїй роботі значну увагу приділяла розгляду та підготовці пропозицій під час доопрацювання законопроектів та інших нормативно-правових актів.
Колегія констатує позитивну тенденцію у запровадженні ефективних форм управління житловими будинками. Упродовж минулого року утворено 853 об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, що майже на рівні 2003 року; станом на 1 січня їх налічується 3785 одиниць. Загальна площа житла, якою володіють та управляють об'єднання, становить 17,1 млн. кв. м, або 3,8% багатоквартирного житлового фонду.
Створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг відбувалось шляхом залучення приватних підприємств до утримання житлових будинків. Нині у сфері утримання житла працюють 389 приватних підприємства, які обслуговують 63,3 млн. кв. м, що становить 14,1% багатоквартирного житлового фонду. Робота приватних підприємств є прикладом більш ефективного використання коштів споживачів для забезпечення необхідного рівня та якості послуг. Але, разом з тим, якщо в Одеській області ефективно працюють 56 приватних підприємств, у Донецькій - 46, то в АР Крим лише одне, а в м. Севастополі немає жодного.
Прикладом ринкових перетворень може слугувати сфера благоустрою, де нині працює понад 560 приватних підприємств.
Протягом 2004 року споживачам надано послуг на суму понад 8,4 млрд. гривень, що на 6,5% більше порівняно з 2003 роком. На 117 млн. гривень зменшились збитки підприємств галузі - на 1 січня цього року вони становили близько 830 млн. гривень.
Уперше за останні десять років подолано тенденцію щорічного зростання дебіторської заборгованості. Протягом минулого року вона зменшилась на 2,7% і на 1 січня цього року становила 8,45 млрд. гривень.
Її зниження відбулося у 20 регіонах України, найбільше у Київській (-25,2%), Вінницькій (-20,7%), Рівненській (-17,9%) та Чернігівській (-16,1%) областях.
Водночас у Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Луганській, Львівській, Харківській областях та місті Києві дебіторська заборгованість продовжує зростати. Найгірший стан справ у Харківській області, де вона зросла на 20,5%, та Івано-Франківській - на 13,4%.
Підвищився рівень оплати споживачами житлово-комунальних послуг.
Населення розрахувалося загалом на 98,9%, у т.ч.:
- за послуги теплопостачання на 96% (у 2003 році - 92%);
- за послуги водопостачання та водовідведення на 97% (у 2003 році - 92%);
- за утримання житла на 100% (у 2003 році - 98%).
Погашено понад 232 млн. гривень реструктуризованої заборгованості.
Найкраще населення розраховується у Вінницькій (104,3%), Волинській (104,2%), Полтавській (103,3%) областях та містах Києві (102,8%) і Севастополі (100,8%), найгірше - у Донецькій (92,5%), Харківській (94,4%), Херсонській (94,4%) та Миколаївській (95,9%) областях.
Рівень розрахунків госпрозрахункових підприємств за послуги теплопостачання сягнув 102,0%, водопостачання та водовідведення - 86,0%, що на рівні 2003 року.
Нижче середнього рівня розраховуються за послуги водопостачання та водовідведення промислові споживачі Харківської (69%), Запорізької (77%) та Дніпропетровської (80%) областей.
Стан фінансування пільг і субсидій з державного бюджету України загалом задовільний. Повністю профінансовано поточне споживання та частково погашено заборгованість минулих періодів.
Упродовж минулого року кредиторська заборгованість підприємств житлово-комунального господарства продовжувала зростати і досягла рівня 8,7 млрд. гривень. Водночас темп її приросту зменшився більш ніж удвічі - з 3,6% у 2003 році до 1,6%.
Збільшилась з 9 до 14 кількість регіонів, де відбувається зменшення кредиторської заборгованості. Лідирують тут Запорізька, Одеська, Херсонська та Хмельницька області.
Незважаючи на п'ятдесятивідсоткове зменшення заборгованості з виплати заробітної плати, до 1 січня 2005 року із завданням щодо повного її погашення підприємства житлово-комунального господарства не впорались. Майже 52 тисячам працівників не виплачено 44,0 млн. гривень заробітної плати.
На початок цього року повністю погасили заборгованість лише підприємства Рівненської, Полтавської областей та м. Севастополя.
Серед регіонів найбільша питома вага у загальній сумі боргу припадає на Донецьку (26,4%), Дніпропетровську (21,9%) та Луганську (11,6%) області.
Значну частку кредиторської заборгованості становлять борги за спожиті паливно-енергетичні ресурси, зокрема: природний газ - 2,2 млрд. гривень, що майже дорівнює річному обсягу споживання, та електроенергію - 1,7 млрд. гривень.
Протягом року на 11,5% підвищили рівень розрахунків за електроенергію водопостачальні підприємства: в середньому він становить 87,2%. У Волинській, Донецькій, Івано-Франківській, Київській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Тернопільській, Чернігівській областях та м. Севастополі досягнуто 100-відсоткового рівня оплати поточного споживання.
Водночас найгірший стан розрахунків мають підприємства Закарпатської (55%), Луганської (70,2%) та Дніпропетровської (75,5%) областей.
На 2,3% покращились розрахунки теплопостачальних підприємств за спожитий природний газ: середній рівень оплати становить 93,8%. Повністю розрахувалися підприємства Житомирської, Київської, Тернопільської, Полтавської, Чернівецької, Черкаської областей та м. Києва. Незадовільно розраховуються підприємства східних регіонів, особливо Донецької (65,6%), Миколаївської (74,7%), Дніпропетровської (75,1%), Луганської (89,6%) областей.
Водночас, незважаючи на наявні позитивні зрушення, фінансово-економічний стан переважної більшості підприємств житлово-комунального господарства залишається складним. Поки що не створено передумов, які б забезпечували стабільний розвиток галузі та сприяли покращанню якості житлово-комунального обслуговування.
Передусім це стосується реалізації органами місцевого самоврядування повноважень щодо тарифної політики.
Рівень відшкодування витрат суб'єктів господарювання чинними тарифами для населення по базових підприємствах регіонів значно коливається:
- на послуги теплопостачання: від 45% у м. Севастополі до 100% у Волинській та Харківській областях;
- на послуги водопостачання та водовідведення: від 23% у АР Крим до 96% у Львівській області;
- на утримання будинків з ліфтами: від 42% у Житомирській до 100% у Волинській, Тернопільській, Херсонській областях.
З метою державної підтримки сталого функціонування та поліпшення технічного стану об'єктів житлово-комунального господарства у 2004 році органи місцевого самоврядування отримали цільові трансферти з державного бюджету на здійснення заходів із запобігання аваріям та техногенним катастрофам у житлово-комунальному господарстві та на інших об'єктах комунальної власності у розмірі 439 млн. гривень. З них освоєно 414 млн. гривень, або 94 відсотки. Найбільший обсяг неосвоєних коштів у Закарпатській (17,5 млн. грн.), Черкаській (2,8 млн. грн.) та Хмельницькій (1,0 млн. грн.) областях.
Колегія констатує низький рівень відповідальності під час формування переліку аварійних об'єктів у регіонах, несвоєчасне затвердження проектно-кошторисної документації та прийняття рішень щодо співфінансування заходів з місцевих бюджетів.
У минулому році тривала реалізація пілотних (демонстраційних) проектів, започаткованих Держжитлокомунгоспом спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування, перелік яких затверджено рішенням колегії Комітету від 28.01.03 N 4, а також інвестиційних проектів у водопровідно-каналізаційному господарстві міст Запоріжжя та Львова із залученням позики Європейського та Світового банків реконструкції та розвитку. За Програмою інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води м. Запоріжжя вже освоєно 27,4 млн. дол. США, а в рамках Львівського проекту - 3,39 млн. доларів США позики та 4,66 млн. шведських крон гранту Швеції. Нині Комітетом згідно з Планом заходів з реалізації Програми співробітництва між Урядом України та ЄБРР опрацьовуються питання щодо включення до другого етапу "Програми розвитку комунальних підприємств України" міст Луганська, Вінниці та Дніпропетровська.
З метою подолання накопичених у галузі проблем та реалізації завдань, що випливають із Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям", Закону України "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки", колегія
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити Основні завдання та організаційно-технічні заходи Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства на 2005 рік.
2. Заступникам Голови Комітету, керівникам Ресжитлокомунгоспу АР Крим, управлінь житлово-комунального господарства обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а також керівникам структурних підрозділів Держжитлокомунгоспу України взяти під особистий контроль виконання актів законодавства, доручень Президента України та Кабінету Міністрів України у сфері житлово-комунального господарства.
3. Заступникам Голови Комітету, начальникам управлінь та відділів Комітету забезпечити відповідно до Плану нормотворчої діяльності Держжитлокомунгоспу України на 2005 рік розроблення та супроводження законопроектів та нормативно-правових актів з питань розвитку та реформування житлово-комунального господарства у Верховній Раді України та Кабінеті Міністрів України.
4. Управлінню стратегії реформування житлово-комунального господарства (О.І.Асадчев):
- надавати методично-практичну допомогу місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з питань розроблення та реалізації регіональних та місцевих програм реформування і розвитку житлово-комунального господарства;
- забезпечити підготовку матеріалів для розгляду на засіданні колегії Комітету питання про стан реформування житлово-комунального господарства:
Волинської області термін - II квартал,
Луганської області термін - III квартал,
Київської області термін - IV квартал;
- здійснювати організаційне забезпечення роботи Міжвідомчої комісії з реалізації реформи житлово-комунального господарства,
термін - протягом року;
- на підставі моніторингу стану виконання Основних завдань центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки підготувати проект звіту Кабінету Міністрів України Верховній Раді України,
термін - до 15 червня.
5. Управлінню економіки, ціноутворення та тарифної політики житлово-комунального господарства (А.А.Кулеша):
- разом з галузевими управліннями Комітету забезпечити виконання положень постанови Кабінету Міністрів України (після її прийняття) щодо механізму реалізації ст. 35 Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" стосовно погашення заборгованості громадян за спожиті електричну і теплову енергію, природний газ, тверде паливо, послуги водопостачання і водовідведення, квартирну плату, що утворилися станом на 1 вересня 2004 року,
термін - протягом року;
- забезпечити системний аналіз фінансово-економічного стану підприємств житлово-комунального господарства та підготовку пропозицій щодо ефективності функціонування і розвитку житлово-комунальної сфери відповідно до наказу Комітету від 29.12.04 N 235 "Про моніторинг реформування житлово-комунального господарства у 2005 році",
термін - постійно;
- здійснити згідно з графіком перевірку на місцях механізму формування та процедуру затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги щодо їх відповідності чинній нормативній базі та в разі необхідності розробити відповідні рекомендації для органів місцевого самоврядування та підприємств галузі;
термін - до 1 грудня 2005;
- забезпечити постійний контроль за станом розрахунків за спожиті енергоносії та житлово-комунальні послуги,
термін - постійно.
6. Відділу науково-технічної політики (Л.О.Кравченко) разом із відповідними структурними підрозділами Комітету:
- підготувати для подання Кабінету Міністрів України проект постанови Уряду "Про затвердження Порядку видачі та позбавлення сертифіката відповідності на надання житлово-комунальних послуг",
термін - до 1 червня
2005 року;
- здійснити аналіз та підготувати пропозиції щодо шляхів реалізації науково-технічних та нормативних розробок, виконаних у минулі роки на замовлення Держжитлокомунгоспу,
термін - протягом I півріччя
2005 року.
7. Відділу науково-технічної політики (Л.О.Кравченко) разом з Відділом з управління державним майном (В.Ф.Бервецький), Управлінням організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника (Н.І.Олійник), Фінансово-економічним управлінням (М.М.Ващук) та Республіканським інформаційно-обчислювальним центром (Ю.В.Новіков) підготувати пропозиції щодо створення у Комітеті абонентського пункту спеціальної інформаційно-телекомунікаційної системи, впровадження автоматизованої системи контролю та виконання доручень і модернізації веб-сайту Комітету,
термін - I півріччя
2005 року.
8. Управлінню експлуатації житлового фонду (В.М.Кірюшин):
- спільно з Одеським міськвиконкомом проаналізувати результати діяльності приватних підприємств з обслуговування житлового фонду м. Одеси за 9 місяців 2005 року та за результатами підготувати доповідну записку керівництву Комітету щодо доцільності поширення цього досвіду,
термін - грудень 2005 року;
- спільно з Головним управлінням житлово-комунального господарства Київської міської державної адміністрації (О.І.Корюк) та Управлінням економіки, ціноутворення та тарифної політики житлово-комунального господарства Держжитлокомунгоспу (А.А.Кулеша) на прикладі одного із районів м. Києва проаналізувати результати господарської діяльності житлово-експлуатаційних підприємств за перше півріччя 2005 року і підготувати відповідні пропозиції,
термін - до 1 жовтня
2005 року;
- спільно з виконкомами міст Ніжина, Донецька, Краматорська за підсумками 2005 року проаналізувати результати впровадження заходів з енергозбереження в житловому фонді, зокрема освітлення місць загального користування у житлових будинках, та підготувати відповідні рекомендації органам місцевого самоврядування щодо доцільності їх впровадження,
термін - до 20 березня
2006 року
9. Управлінню водопровідно-каналізаційного господарства (М.І.Бригадир) забезпечити:
- узагальнення отриманої від регіонів інформації щодо переліку об'єктів водопровідно-каналізаційного господарства, які пропонуватимуться до фінансування у 2005 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів із запобігання аваріям та техногенним катастрофам у житлово-комунальному господарстві та на інших аварійних об'єктах комунальної власності, та контроль щодо ефективного використання коштів,

................
Перейти до повного тексту