1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


ДЕРЖАВНЕ ПАТЕНТНЕ ВІДОМСТВО УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держпатенту
України
27.08.1995 N 131
УЗГОДЖЕНО
Міністерством економіки
України, Міністерством
юстиції України,
Міністерством фінансів
України, Міністерством
статистики України,
Товариством винахідників
і раціоналізаторів України
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ про порядок складання, подачі і розгляду заяви на раціоналізаторську пропозицію
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Складання, подача і розгляд заяви на раціоналізаторську пропозицію проводяться у відповідності до Тимчасового положення про правову охорону об'єктів промислової власності та раціоналізаторських пропозицій в Україні, затвердженого Указом Президента України від 18 вересня 1992 року N 479/92 (далі - Тимчасове положення), зі змінами, внесеними Указом Президента України "Про визнання такими, що втратили чинність, указів Президента України у зв'язку з прийняттям Законів України щодо промислової власності" від 22 червня 1994 року N 324/94, та цих Методичних рекомендацій про порядок складання, подачі і розгляду заяви на раціоналізаторську пропозицію (далі - Рекомендації).
2. Раціоналізаторською визнається пропозиція, яка є новою і корисною для підприємства, якому вона подана, і передбачає створення або зміну конструкції виробів, технології виробництва, застосовуваної техніки або складу матеріалу.
Удосконалення конструкції виробу може характеризуватися, наприклад, змінами в конструктивному виконанні деталей, вузлів, блоків тощо в їх взаємозв'язку, взаєморозміщенні, співвідношенні, геометричних формах.
Удосконалення технології виробництва може характеризуватися змінами у методах проведення технологічних операцій, їх послідовності, параметрах режимів (температура, тиск тощо), а також змінами в машинах, що застосовуються в приладах, пристроях, які приймають участь у процесі. При цьому до технології виробництва зокрема, можуть відноситися засоби виміру, контролю, випробувань, монтажу, видобутку або переробки сировини.
Удосконалення складу матеріалу може характеризуватися, наприклад, змінами в інгредієнтах, що входять до його складу, та їх кількісному співвідношенні.
3. Раціоналізаторська пропозиція є новою для підприємства, якому вона подана, якщо згідно з наявними на даному підприємстві джерелами інформації ця або тотожна поданій пропозиція не була відома в мірі, достатній для її практичного використання. Не визнається обставиною, що впливає на новизну раціоналізаторської пропозиції, її використання за ініціативою автора протягом не більше 3 місяців до подання Заяви.
4. Раціоналізаторська пропозиція є корисною для підприємства, якому вона подана, якщо її використання дає змогу підвищити економічну ефективність (прибуток) або одержати інший позитивний ефект цим підприємством.
5. Не визнається раціоналізаторською пропозиція, яка:
- знижує надійність та інші показники якості продукції;
- погіршує умови праці, якість робіт;
- викликає або збільшує рівень забруднення навколишнього природного середовища;
- ставить лише завдання або тільки визначає ефект, що може бути одержаний від застосування пропозиції, без вказівки конкретного рішення;
- забезпечує досягнення позитивного ефекту шляхом заходів організаційного, а не технічного характеру (поліпшення стану робочих місць, упорядкування системи матеріально-технічного забезпечення виробництва, обліку і звітності, зміна графіків роботи і ремонту устаткування чи транспортних засобів, скорочення часу доставки вантажів тощо);
- відноситься до засобів організації і управління господарством (планування, фінансування), виконання, викладання, дослідження, проектування, розрахунку, а також до систем інформації;
- відноситься до умовних позначень, розкладів, правил гри, дорожнього руху, судноплавства, складання шкал, таблиць, діаграм, графіків, номограм, якщо вони не призводять до зміни конструкції приладів, що їх містять, або технології виробництва;
- передбачає зміну розміщення устаткування в приміщеннях, будинках, спорудах, якщо воно не призводить до удосконалення технологічного процесу;
- спрямована на заміну будівельних конструкцій, матеріалів, деталей, виробів на відомі, застосування яких передбачено обов'язковими для підприємства будівельними нормами, правилами та іншими нормативними документами по будівництву, а також якщо ця заміна призводить до порушення технічних правил по економному витрачанню будівельних матеріалів;
- спрямована на зміну міст розробки кар'єрів, забору води для потреб будівництва, вивезення ґрунту, на зміну протяжності інженерних комунікацій, якщо така пропозиція не містить ознак раціоналізаторської пропозиції, а також на скорочення протяжності інженерних комунікацій у зв'язку зі змінами технічних умов на їх приєднання, викликане приближенням до об'єкта будівництва джерел і трас електропостачання, зв'язку, газозабезпечення, теплозабезпечення, водопроводу з причин, які не залежать від будівельної організації;
- пов'язана зі змінами проектних рішень, якщо Заяву на нього подано після узгодження цих змін із замовником, крім випадків, коли пропозиція використовувалась з ініціативи автора протягом не більше 3-х місяців до подачі Заяви;
- зроблена працівником проектної організації, що здійснює авторський нагляд в процесі будівництва, по зміні проектних рішень.
6. Право авторства на раціоналізаторську пропозицію визнається за фізичними особами, творчою працею яких створено раціоналізаторську пропозицію.
Право авторства на раціоналізаторську пропозицію, створену сумлінною творчою працею двох і більше громадян, належить їм спільно як співавторам. Порядок користування правами на раціоналізаторську пропозицію, створену у співавторстві, визначається угодою між ними.
Не визнаються співавторами особи, які надали авторові раціоналізаторської пропозиції тільки технічну допомогу (виготовлення креслення і зразків, оформлення документації, виконання розрахунків, проведення дослідної перевірки тощо), або сприяли оформленню прав на раціоналізаторську пропозицію та її використання.
7. Зміна складу авторів після подання Заяви на раціоналізаторську пропозицію, як правило, не допускається.
Питання про заміну складу авторів при відсутності спору про авторство може бути розглянуто підприємством, організацією, установою (посадовою особою, яка приймає рішення по пропозиції спільно з профспілковою або первинною організацією Товариства винахідників і раціоналізаторів України (далі - ТВР України) до винесення рішення по пропозиції. У цьому випадку в сумісній Заяві автора (співавторів) і особи (осіб), що вводяться до складу співавторів, вказуються причини несвоєчасного невключення даної особи в число авторів (співавторів) раціоналізаторської пропозиції, в чому конкретно виявляється творча участь цієї особи у створенні раціоналізаторської пропозиції, а також те, що їм відомо про кримінальну відповідальність за присвоєння авторства на раціоналізаторську пропозицію.
Спори про авторство (співавторство) на раціоналізаторську пропозицію розглядаються у судовому порядку.
8. Пропозиції інженерно-технічних працівників науково-дослідних, проектних, конструкторських, технологічних організацій і аналогічних підрозділів підприємств, які відносяться до розроблюваних цими працівниками проектів, можуть бути визнані раціоналізаторськими:
- після затвердження проектів підприємств, будинків і споруд (робочих креслень або техноробочого проекту при одностадійному проектуванні);
- після прийняття серійного (головного) зразка - якщо вони відносяться до конструкції;
- після прийняття в експлуатацію у встановленому порядку - якщо вони відносяться до технологічного процесу;
- коли ці пропозиції поліпшують технічні характеристики проектів, конструкцій і технологічних процесів. Такі пропозиції приймаються і розглядаються підприємством, яке реалізує ці проекти, виготовляє конструкції і експлуатує технологічні процеси.
Під аналогічними підрозділами підприємств маються на увазі такі підрозділи підприємств, як науково-дослідницькі, проектні, конструкторські і технологічні організації, відділи головного конструктора і конструкторські відділи, відділи головного технолога і технічні відділи, відділи головного металурга, заводські лабораторії тощо.
9. На пропозиції інженерно-технічних керівних працівників, з якими в установленому порядку розглядаються, погоджуються і затверджуються відповідні проекти, конструкції і технологічні процеси, а також на пропозиції, подані цими працівниками в співавторстві з іншими особами, розповсюджуються обмеження, вказані в абзаці другому п. 8 цих Рекомендацій.
10. Пропозиції інженерно-технічних працівників науково-дослідних, проектних, конструкторських, технологічних організацій і аналогічних підрозділів підприємств, які не розробляли проекти, конструкції і технологічні процеси, а також пропозиції інших категорій працівників на стадії експериментальної (дослідної) перевірки проекту, конструкції, технологічного процесу подаються до організацій, які розробляли ці проекти, конструкції і технологічні процеси.
11. Раціоналізаторська пропозиція, що складає державну таємницю, приймається і розглядається у порядку, встановленому цими Рекомендаціями, але з додержанням вимог секретності і конфіденційності.
12. Заява та інша документація, що відноситься до раціоналізаторської пропозиції, оформляється відповідно до вимог, встановлених Примірною інструкцією по діловодству в міністерствах і відомствах Української РСР та виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, затвердженою 31.07.75 року N 362 (далі - Заява).
13. Терміни зберігання документації по раціоналізаторським пропозиціям визначаються Переліком типових документів, що утворюються в діяльності органів державної, представницької, виконавчої влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств із зазначенням строків зберігання, затверджених Головним архівним управлінням при Кабінеті Міністрів України у 1995 році. А саме, термін зберігання Заяв на прийняті раціоналізаторські пропозиції - 15 років, на відкинені - 5 років, Журналів реєстрації Заяв на раціоналізаторські пропозиції - постійно. Разом із Заявою зберігаються і акт про використання раціоналізаторської пропозиції, розрахунок економічної ефективності або оцінки іншого позитивного ефекту, договір між автором (співавторами) та підприємством про розмір винагороди за використання раціоналізаторської пропозиції і угоди співавторів про розподіл між ними винагороди та про порядок користування правами на раціоналізаторську пропозицію, створену у співавторстві.
II. СКЛАДАННЯ ЗАЯВИ НА РАЦІОНАЛІЗАТОРСЬКУ ПРОПОЗИЦІЮ
14. Заява складається автором (співавторами) за формою N Р-1 "Заява на раціоналізаторську пропозицію", затвердженою наказом Міністерства статистики України від 24.03.95 N 79 (додаток 1).
Заява складається окремо на кожну пропозицію.
Якщо при розгляді Заяви буде встановлено, що в ній міститься дві і більше самостійних пропозиції, то авторові слід запропонувати оформити кожну пропозицію окремою Заявою у 15-денний термін з дня повідомлення його про це. При цьому першість таких раціоналізаторських пропозицій встановлюється за первинною датою надходження Заяви. Якщо автор в зазначений термін не подасть окремі Заяви, то Заява розглядається по відношенню до однієї з пропозицій, що містяться в ній.
15. В Заяві слід вказати найменування пропозиції, всіх без винятку співавторів, творчою працею яких створена пропозиція, і навести відомості про них (прізвище, ім'я, по-батькові, місце роботи або домашня адреса, якщо Заява подається особою, яка не працює на цьому підприємстві).
16. В Заяві в розділі "Опис пропозиції" викладаються недоліки існуючої конструкції виробу, технології виробництва і техніки, що застосовується, чи складу матеріалу, які усуваються пропозицією, ціль пропозиції, зміст пропонованого рішення, включаючи дані, достатні для його практичного здійснення без участі автора (співавторів), а також відомості про прибуток чи інший позитивний ефект.

................
Перейти до повного тексту