1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
10.02.2003 N 86
Про затвердження Посібника керівникам підприємств, установ, організацій Міністерства транспорту України з організації роботи та здійснення повноважень з забезпечення охорони державної таємниці
З метою допомоги керівникам урядових органів державного управління, підприємств, установ, організацій Міністерства транспорту України у здійсненні своїх повноважень з забезпечення охорони державної таємниці та постійного контролю за її станом, визначених Законом України "Про державну таємницю", іншими нормативно-правовими актами з питань державної таємниці,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Посібник керівникам підприємств, установ, організацій Міністерства транспорту України з організації роботи та здійснення повноважень з забезпечення охорони державної таємниці (далі - Посібник).
2. Керівникам державних департаментів, Укрзалізниці, Укравтодору, Укрзалізреммашу:
2.1. Довести Посібник до керівників підпорядкованих підприємств, установ, організацій, що здійснюють діяльність, пов'язану з державною таємницею.
2.2. В місячний термін з дня доведення Посібника в усіх урядових органах державного управління, підприємствах, установах, організаціях організувати проведення занять з його вивчення з усіма посадовими особами, що мають допуск до державної таємниці, з подальшим прийняттям від них заліків. Проведення занять і прийняття заліків оформити документально.
2.3. Установити порядок попереднього вивчення Посібника і складення заліків у відповідних режимно-секретних органах кандидатами на керівні посади в підприємствах, установах, організаціях, що здійснюють діяльність, пов'язану з державною таємницею.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на керівника Департаменту соціальної та кадрової політики Черкашина С.В. та начальника Першого відділу Трікіна М.Д.
Державний секретар Е.Абдуллаєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
10.02.2003 N 86
ПОСІБНИК
керівникам підприємств, установ, організацій Міністерства транспорту України з організації роботи та здійснення повноважень з забезпечення охорони державної таємниці
Цей посібник розроблено з метою допомоги керівникам урядових органів державного управління, підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) Міністерства транспорту України у здійсненні своїх повноважень, визначених Законом України "Про державну таємницю", іншими нормативно-правовими актами з питань державної таємниці, з забезпечення охорони державної таємниці та постійного контролю за її станом.
У посібнику у конспективному плані викладені лише основні напрями діяльності, пов'язаної з державною таємницею, для орієнтування у цих питаннях керівників підприємств.
Основні керівні документи з питань охорони державної таємниці
1. Закон України "Про державну таємницю".
2. Закон України "Про інформацію".
3. Положення про режимно-секретні органи в міністерствах, відомствах, Уряді Автономної Республіки Крим, місцевих органах державної виконавчої влади, виконкомах Рад, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 04.08.95 р. N 609, із змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.99 р. N 1919.
4. Положення про порядок надання, переоформлення, зупинення дії або скасування дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001 р. N 1601.
5. Положення про порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001 р. N 1601.
6. "Инструкция по обеспечению режима секретности в министерствах, ведомствах, на предприятиях, в учреждениях и организациях СССР N 0126", затверджена постановою Ради Міністрів СРСР від 12.05.87 р. N 556-126 (у частині, що не суперечить чинним нормативним актам України).
7. Положення про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв'язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.94 р. N 414, із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.02.95 р. N 114-р та постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001 р. N 1601.
8. Інструкція про порядок охорони державної таємниці, а також іншої інформації з обмеженим доступом, що є власністю держави, під час прийому іноземних делегацій, груп та окремих іноземців, і проведення роботи з ними, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.96 р. N 558, зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001 р. N 1601.
9. Розгорнутий перелік відомостей, що становлять державну таємницю в Міністерстві транспорту України і підвідомчих йому підприємствах, організаціях та установах.
Основні обов'язки керівників підприємств з організації режимно-секретного забезпечення та контролю за її станом
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про державну таємницю" забезпечення охорони державної таємниці відповідно до вимог режиму секретності на підприємствах, діяльність яких пов'язана з державною таємницею, покладається на керівників зазначених підприємств.
Згідно зі статтею 37 Закону України "Про державну таємницю" керівники підприємств зобов'язані здійснювати постійний контроль за забезпеченням охорони державної таємниці.
Керівники підприємств здійснюють керівництво роботою у справі охорони державної таємниці на підпорядкованих їм підприємствах, діяльність яких пов'язана з державною таємницею, та контроль за її станом через відповідні режимно-секретні органи (далі - РСО).
РСО є окремим структурним підрозділом, підпорядкованим безпосередньо керівникові підприємства, який організовує і контролює його діяльність.
РСО за своїм статусом і умовами оплати праці прирівнюється до основних підрозділів підприємства.
Передача функцій РСО будь-яким іншим підрозділам, прийняття до РСО тимчасових працівників не допускається.
На підприємствах з незначним обсягом робіт, пов'язаних з державною таємницею, де штатним розписом не передбачено створення РСО, облік і зберігання секретних документів, а також заходи щодо забезпечення режиму секретності здійснюється особисто їх керівниками або спеціально призначеним наказом керівника працівником після створення необхідних умов, що забезпечують режим секретності. На них поширюються обов'язки та права працівників РСО.
Порядок отримання спеціального дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею
Підприємства мають право провадити діяльність, пов'язану з державною таємницею, за умови надання їм спеціального дозволу, на провадження такої діяльності (далі - дозвіл).
Дозвіл надається органами СБУ за наявності умов, визначених статтею 20 Закону України "Про державну таємницю", а саме, якщо підприємства:
- беруть участь у діяльності, пов'язаній з державною таємницею;
- мають приміщення для виконання робіт, пов'язаних з державною таємницею, сховища для зберігання секретних документів, які відповідають вимогам щодо забезпечення режиму секретності, виключають можливість доступу до них сторонніх осіб та гарантують їх збереження;
- дотримуються передбачених законодавством вимог щодо забезпечення режиму секретності, а також порядку допуску осіб до державної таємниці, прийому іноземних громадян і делегацій, використання державних шифрів, криптографічних засобів тощо;
- мають РСО або режим секретності забезпечується їх керівником чи працівником, спеціально призначеним наказом керівника підприємства.
Для отримання дозволу підприємство подає органу СБУ заявку установленої форми. До заявки додається акт перевірки забезпечення режиму секретності на підприємстві, що складається комісією, утвореною з цією метою наказом керівника. Акт підписується членами комісії та затверджується керівником підприємства.
Після отримання зазначених документів орган СБУ призначає спеціальну експертизу, результати якої оформляються відповідним актом. На підставі поданих документів і акта спеціальної експертизи орган СБУ приймає рішення щодо надання підприємству дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею.
Питання про надання підприємству дозволу розглядається органом СБУ протягом місяця.
Дозвіл оформляється на бланку органу СБУ установленої форми.
Термін дії дозволу встановлюється органом СБУ залежно від обсягу робіт, пов'язаних з державною таємницею, що виконується відповідним підприємством, ступеня секретності та обсягу відомостей, що становлять державну таємницю, а також категорії режиму секретності. Цей термін не може перевищувати 5 років.
У разі прийняття органом СБУ рішення про відмову в наданні дозволу в акті спеціальної експертизи зазначаються дані про відсутність умов, необхідних для провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, з посиланням на конкретні норми актів законодавства у сфері охорони державної таємниці.
Повідомлення про відмову в наданні дозволу орган СБУ надсилає у письмовій формі підприємству, яке подало заявку.
Наявність дозволу є обов'язковою умовою для укладення підприємством договорів з Державною фельд'єгерською службою та Державним підприємством спеціального зв'язку про доставку секретної кореспонденції.
Переоформлення дозволу здійснюється органом СБУ у разі:
- закінчення терміну дії раніше наданого дозволу;
- реорганізації підприємства або зміни форми власності підприємства, їх найменування або місцезнаходження приміщень, в яких зберігаються матеріальні носії секретної інформації в неробочий час чи провадиться діяльність, пов'язана з державною таємницею.
Документи для переоформлення дозволу подаються підприємством не пізніше ніж за місяць до закінчення терміну дії раніше наданого дозволу.
Органом СБУ може бути прийняте рішення про скасування або зупинення дії раніше наданого дозволу на підставі акта, складеного за результатами проведеної ним перевірки стану охорони державної таємниці, в якому зазначаються порушення законодавства у сфері охорони державної таємниці, в тому числі умов, необхідних для провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, або письмового повідомлення підприємства про припинення діяльності, пов'язаної з державною таємницею.
Порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці
Допуск до державної таємниці - це оформлення відповідно до Закону України "Про державну таємницю" та відповідного Положення права громадян на доступ до секретної інформації.
Допуск до державної таємниці надається дієздатним громадянам України віком від 18 років, які потребують його за умовами своєї службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної діяльності або навчання, за формою, яка необхідна для виконання ними службових чи виробничих обов'язків, що потребують доступу до державної таємниці.
Залежно від ступеня секретності інформації встановлюються такі форми допуску громадян до державної таємниці:
- форма 1 - для роботи з інформацією, що має ступені секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно";
- форма 2 - для роботи з інформацією, що має ступені секретності "цілком таємно" та "таємно";
- форма 3 - для роботи з інформацією, що має ступінь секретності "таємно", а також такі терміни дії допусків:
- для форми 1 - 5 років;
- для форми 2 - 10 років;
- для форми 3 - 15 років.
Необхідність роботи із секретною інформацією та форма допуску громадянина до державної таємниці визначаються керівником підприємства за місцем роботи, служби чи навчання громадянина згідно з номенклатурою посад працівників відповідного підприємства, які підлягають оформленню на допуск до державної таємниці (далі - номенклатура посад).
Номенклатура посад складається працівниками РСО разом з керівниками структурних підрозділів відповідного підприємства виходячи із штатного розпису, посадових інструкцій та інших документів, що визначають характер виконуваної працівниками роботи, а також з урахуванням положень Розгорнутого переліку відомостей, що становлять державну таємницю.
Номенклатура посад складається терміном на 5 років за установленою формою.
До номенклатури посад включаються лише посади працівників, умови службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної діяльності яких потребують доступу до державної таємниці. Кількість посад працівників, що включаються до номенклатури посад, повинна бути мінімально необхідною для забезпечення роботи підприємства з інформацією, яка становить державну таємницю.
Проект номенклатури посад у двох примірниках подається на погодження до органу СБУ, який протягом місяця перевіряє обгрунтованість включення до зазначеної номенклатури кожної посади працівників відповідного підприємства та визначення форми допуску їх до державної таємниці.
Після погодження з органом СБУ номенклатура посад затверджується керівником відповідного підприємства і один її примірник надсилається до органу СБУ, з яким вона була попередньо погоджена.
Зміни чи доповнення до номенклатури посад вносяться у порядку, згідно з яким вона складається, і обов'язково погоджуються з органом СБУ.
Призначення працівників на посади, включені до номенклатури посад, здійснюється лише після надання їм у встановленому порядку допуску до державної таємниці.
Для надання допуску до державної таємниці громадянин заповнює анкету за встановленою формою, подає дві фотокартки розміром 4,5 х 6 сантиметрів, письмове зобов'язання щодо збереження державної таємниці, яка буде йому довірена, письмову згоду на передбачені законом обмеження прав у зв'язку з його допуском до державної таємниці та підтвердження того, що він ознайомлений з мірою відповідальності за порушення законодавства про державну таємницю.
Анкета заповнюється громадянином власноручно, засвідчується підписом керівників РСО та підрозділу кадрів підприємства, де працює громадянин, і скріплюється печаткою РСО.
Стосовно кожного громадянина, щодо якого розглядається питання про надання допуску до державної таємниці, РСО підприємства подає органу СБУ відповідні документи, перелік яких визначено у п. 17 Положення про порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці.
Перевірка громадянина у зв'язку з його допуском до державної таємниці проводиться органом СБУ в місячний термін з дня отримання цих документів.
За результатами перевірки громадянина орган СБУ, який проводив перевірку, виносить мотивований висновок (далі - висновок) щодо надання йому допуску до державної таємниці чи відмови у наданні такого допуску.
Висновок про неможливість надання громадянинові допуску до державної таємниці є обов'язковим для виконання посадовими особами підприємств, уповноваженими приймати рішення про надання такого допуску, але не виключає повторного подання документів з цього питання, якщо змінилися обставини, за яких надання такого допуску було визнане неможливим.
Рішення про надання громадянинові допуску до державної таємниці приймається керівником відповідного підприємства не пізніше ніж через 5 днів після отримання позитивного висновку органу СБУ і оформляється у формі наказу або письмового розпорядження.
Рішення про надання допуску до державної таємниці керівникові підприємства оформляється наказом чи письмовим розпорядженням посадової особи, яка уповноважена приймати рішення про призначення його на посаду.
У разі отримання підприємством висновку органу СБУ про неможливість надання громадянинові допуску до державної таємниці керівник відповідного підприємства протягом 5 днів повідомляє у письмовій формі громадянина про причини та підстави відмови у наданні допуску. Копія такого письмового повідомлення надсилається до органу СБУ, що здійснив перевірку.
Громадянин має право оскаржити відмову у наданні допуску до державної таємниці в порядку підлеглості посадовій особі вищого рівня або до суду.
У разі коли громадянин змінює місце роботи, його облікова картка (разом з письмовим зобов'язанням щодо збереження державної таємниці) за письмовим запитом пересилається до РСО підприємства, де громадянин продовжуватиме діяльність, пов'язану з державною таємницею.
Наказ чи письмове розпорядження про надання громадянинові допуску до державної таємниці за новим місцем роботи видається керівником відповідного підприємства не пізніше ніж через 5 днів після надходження облікової картки без проведення органом СБУ додаткової перевірки, за винятком випадків, коли допуск до державної таємниці підлягає переоформленню.
Переоформлення допуску до державної таємниці здійснюється у разі:
- закінчення терміну дії допуску;
- необхідності підвищення форми допуску;
- необхідності проведення додаткової перевірки, пов'язаної з можливим виникненням обставин, передбачених Положенням про порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці (підпункти 2 і 4 пункту 4 та пунктом 5).
Рішення щодо подання документів до органу СБУ для проведення додаткової перевірки приймає керівник відповідного підприємства на підставі отриманої інформації про виникнення зазначених обставин.
У разі коли громадянина, якому надано допуск до державної таємниці, переведено на іншу посаду на тому ж самому підприємстві, де він працює, допуск до державної таємниці йому не переоформляється за умови, що форма допуску, яка надана працівникові, відповідає формі допуску, передбаченій для цієї посади номенклатурою посад.
Форма раніше наданого громадянинові допуску до державної таємниці може бути змінена, якщо його службові чи виробничі обов'язки викликають необхідність роботи з інформацією іншого ступеня секретності (не вище передбаченої висновком СБУ і у межах терміну його дії).
Зміна форми допуску до державної таємниці оформляється наказом чи письмовим розпорядженням керівника підприємства.
Допуск громадянина до державної таємниці підлягає скасуванню протягом 5 днів у разі письмового подання органу СБУ про наявність обставин, передбачених Положенням про порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці (підпункти 2 і 4 пункту 4 та пунктом 5).
Допуск до державної таємниці може бути скасований, якщо підприємством отримано достовірні документальні відомості про наявність обставин для скасування наданого громадянинові допуску. Про факти та підстави для скасування допуску до державної таємниці у таких випадках письмово інформується орган СБУ, який проводив перевірку цього громадянина.
Допуск громадянина до державної таємниці скасовується у разі втрати ним громадянства України або визнання його в установленому порядку недієздатним.
Допуск до державної таємниці скасовується також на письмове клопотання громадянина протягом 3 днів з моменту його звернення з цього питання.
Після припинення громадянином діяльності, пов'язаної з державною таємницею, допуск за формами 1 та 2 скасовується через 1 рік, допуск за формою 3 за рішенням керівника підприємства - через 2 роки.
У разі коли виконання громадянином, допуск якого до державної таємниці скасовано, виробничих чи службових обов'язків вимагає доступу до державної таємниці, а переміщення його на інше робоче місце чи іншу посаду неможливе, він може бути в порядку, передбаченому законодавством, переведений на іншу роботу чи службу, не пов'язану з державною таємницею, або звільнений.
Працівникам підприємств, які за умовами своєї професійної діяльності постійно працюють з відомостями, що становлять державну таємницю, установлюється надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) залежно від ступеня секретності інформації:
- відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "особливої важливості", - 20 відсотків;
- відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "цілком таємно", - 15 відсотків;
- відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "таємно", - 10 відсотків.
Такими, що постійно працюють з відомостями, що становлять державну таємницю, вважаються особи, які за своїми функціональними обов'язками займаються розробленням, виготовленням, обліком, зберіганням, використанням документів, виробів та інших матеріальних носіїв державної таємниці, приймають рішення з цих питань або здійснюють постійний контроль за станом захисту державної таємниці.
Персональний склад цих осіб та розмір надбавки визначаються керівником відповідного підприємства, де працюють ці особи.
Надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) виплачується лише за наявності дозволу на провадження діяльності, пов'язаною з державною таємницею, наданого підприємству відповідно до законодавства про державну таємницю.
Порядок охорони державної таємниці, а також іншої інформації з обмеженим доступом, що є власністю держави, під час прийому іноземних делегацій, груп та окремих іноземців і проведення роботи з ними
Керівники підприємств забезпечують організацію прийому іноземців і роботу з ними, передавання їм інформації (документів, науково-технічної документації, зразків виробів, матеріалів тощо) відповідно до вимог Інструкції про порядок охорони державної таємниці, а також іншої інформації з обмеженим доступом, що є власністю держави, під час прийому іноземних делегацій, груп та окремих іноземців і проведення роботи з ними та інших актів законодавства України, вживають необхідних заходів для охорони державної таємниці, а також іншої інформації з обмеженим доступом, що є власністю держави.
Прийом іноземців і робота з ними у сфері науково-технічних, зовнішньоекономічних та інших міжнародних зв'язків здійснюється за рішенням керівників підприємств або осіб, що їх заміщують, на підставі окремих рішень Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства транспорту або планів міжнародних зв'язків, міжнародних договорів, а також зовнішньоекономічних договорів (контрактів).
Прийом іноземців в інших випадках здійснюється підприємствами за попереднім погодженням з Міністерством транспорту, а також з іншими заінтересованими міністерствами і відомствами.
У виняткових випадках відповідно до вимог Закону України "Про державну таємницю" прийом іноземців і робота з ними, пов'язана з державною таємницею, здійснюються на підставі міжнародних договорів або письмового розпорядження Президента України про надання іноземцям доступу до державної таємниці.
Організацію прийому іноземців і роботи з ними здійснюють підрозділи зовнішніх відносин підприємств, а там, де такі підрозділи відсутні, - посадові особи, спеціально призначені наказами керівників для виконання цих функцій (далі - підрозділи зовнішніх відносин).
Керівники підприємств, що здійснюють прийом іноземців і проводять роботу з ними, завчасно з урахуванням відомостей про підприємства, установи, організації, які ці іноземці представляють, визначають: мету прийому; термін перебування; характер інформації, яка може бути доведена до іноземців або передана їм, а також коло питань, що обговорюватиметься під час прийому; об'єкти показу та матеріали, що можуть бути передані іноземцям або з якими передбачається ознайомити їх; осіб, відповідальних за прийом іноземців і проведення роботи з ними.
На цій основі підрозділами зовнішніх відносин підприємств разом з підрозділами, яким доручено приймати іноземців, розробляються програми прийому і роботи з іноземцями за встановленою формою.
Інформація (документи, науково-технічна документація, зразки виробів, матеріали тощо), з якою будуть ознайомлені іноземці або яка буде їм передана, до затвердження програми прийому і роботи з іноземцями з метою запобігання розголошенню державної таємниці, а також іншої інформації з обмеженим доступом, що є власністю держави, та встановлення доцільності скасування обмежень щодо зазначеної інформації попередньо оцінюється відповідними експертними комісіями підприємств, які створюються згідно з Положенням про порядок підготовки матеріалів, призначених для відкритого опублікування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.92 р. N 419. Рішення експертних комісій підприємств оформлюються письмово і затверджуються їх керівниками.
Програми прийому і роботи з іноземцями погоджуються з відповідними РСО, підрозділами технічного захисту інформації (далі - підрозділи ТЗІ) підприємств та затверджуються керівниками підприємств.
Керівники підприємств або за їх дорученням відповідні РСО завчасно, як правило, не пізніше ніж за п'ять днів до прибуття іноземців інформують у письмовій формі відповідні органи СБУ про:
- склад закордонної делегації із зазначенням посад, прізвищ, імен тощо (в обсязі, відомому підприємству, що приймає іноземців);
- мету відвідання іноземцями установи, підприємства;
- період перебування іноземців на підприємстві.
Разом з письмовою інформацією надсилається копія програми прийому іноземців.
На підприємствах, діяльність яких пов'язана з державною таємницею, структурні підрозділи, що згідно із затвердженою програмою здійснюють прийом іноземців, разом з РСО, підрозділами ТЗІ та підрозділами зовнішніх відносин окремо розробляють плани забезпечення режиму секретності на період перебування іноземців (далі - плани забезпечення режиму секретності). Ці плани затверджуються керівниками підприємств.
РСО та підрозділи ТЗІ підприємств здійснюють контроль за виконанням планів забезпечення режиму секретності.
Підприємства, на яких встановлено пропускний режим, розробляють зразки спеціальних тимчасових перепусток для іноземців, в яких у разі потреби зазначаються особи, що їх супроводжують.
Пропуск іноземців на підприємства з пропускним режимом може здійснюватися за окремими списками, що затверджуються їх керівниками. Вхід іноземців на ці підприємства і вихід з них не повинні збігатися з початком і закінченням робочого дня (зміни).

................
Перейти до повного тексту