1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
25.07.2012 № 418
Про затвердження Концепції щодо структури економічно обґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом та методики їх розрахунку
Відповідно до підпункту 4.1.10 підпункту 4.1 пункту 4 Положення про Міністерство інфраструктури України , затвердженого Указом Президента України від 12.05.2011 № 581, та на виконання пункту 174.2 Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" , затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2012 року № 187,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію щодо структури економічно обґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом та методики їх розрахунку, що додається.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Демидовича Д.В.
Віце-прем'єр-міністр України -
Міністр
інфраструктури України

Б. Колесніков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
25.07.2012 № 418
КОНЦЕПЦІЯ
щодо структури економічно обґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом та методики їх розрахунку
1. Вступ
З метою забезпечення фінансового розмежування інфраструктури й сфери експлуатації, створення економічної основи для розвитку конкуренції в сфері експлуатації в структурі пасажирського тарифу за перевезення залізничним транспортом мають виділятися складові, які надають можливість застосовувати принципи державного регулювання суб'єктів природних монополій лише стосовно встановлення плати за користування інфраструктурою. Щодо сфери експлуатації, то державне регулювання ціноутворення в цьому секторі має сприяти демонополізації, розвитку конкуренції, поступовому переходу до вільної конкуренції та вільного ціноутворення, підвищенню інвестиційної привабливості залізничного транспорту тощо.
Низька платоспроможність населення, а також відсутність ефективного механізму компенсування залізницям збитків, отриманих через встановлення нерентабельних тарифів внаслідок жорсткого державного регулювання ціноутворення на залізничному транспорті, унеможливлюють встановлення економічно обґрунтованих пасажирських тарифів. При цьому економічно обґрунтованим слід вважати такий рівень пасажирських тарифів, який:
дозволяє компенсувати економічно обґрунтовані витрати на забезпечення перевізного процесу;
забезпечує отримання прибутку, необхідного для ефективного функціонування в ринковому середовищі;
обумовлює подальший розвиток конкуренції в потенційно конкурентних секторах залізничного транспорту.
2. Мета Концепції
Метою цієї Концепції є обґрунтування структури пасажирського тарифу та розробка концептуальних положень методики розрахунку економічно обґрунтованих пасажирських тарифів, які відповідають меті та завданням розвитку транспортної інфраструктури Програми економічних реформ України на 2010 - 2014 роки , зокрема вирішення таких завдань:
забезпечення беззбитковості пасажирських залізничних перевезень;
підвищення інвестиційної привабливості пасажирських залізничних перевезень;
забезпечення тарифних умов для створення операторів пасажирських залізничних перевезень;
формування таких рівнів тарифів, які б не перешкоджали вільному переміщенню населення територією України та відповідали платоспроможному попиту населення;
формування таких рівнів тарифів, які б стимулювали впровадження нових прогресивних технологій перевезення пасажирів, а також покращення якості надання послуг пасажирам і зниження непродуктивних витрат залізничного транспорту.
3. Принципи формування економічно обґрунтованих пасажирських тарифів
В основу формування економічно обґрунтованих пасажирських тарифів мають бути покладені такі принципи:
забезпечення розвитку конкурентного середовища в сфері пасажирських залізничних перевезень;
сприяння створенню організаційно-економічних умов для фінансового відокремлення видів економічної діяльності;
створення економічної основи для встановлення вільних економічно обґрунтованих тарифів (плат) за послуги, що надаються в конкурентних секторах, та застосування ринкових підходів до ціноутворення;
забезпечення диференціації тарифів за дальністю поїздки, маршрутною швидкістю, категоріями і типами поїздів, категоріями вагонів та класами обслуговування;
ведення окремого бухгалтерського обліку за видами господарської діяльності, що відноситься до сфери природної монополії та суміжних з природною монополією ринків;
забезпечення повного компенсування витрат залізниць на пасажирські перевезення та отримання прибутку, який надасть можливість забезпечити оновлення основних засобів, що використовуються в пасажирських перевезеннях;
недопущення перехресного фінансування збиткових пасажирських перевезень за рахунок рентабельних видів діяльності, у тому числі за рахунок перевезення вантажів;
забезпечення прозорості пасажирських тарифів;
забезпечення збалансованості економічних інтересів всіх учасників перевізного процесу, пасажирів та держави;
стимулююче регулювання ринку користування залізничними коліями, диспетчерськими службами, вокзалами та іншими об'єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту, та ринку перевезень пасажирів залізничним транспортом з метою стимулювання учасників цих ринків мінімізувати свої витрати, не допускати витрати, пов'язані з неефективним функціонуванням засобів, з використанням яких надаються послуги у сфері природних монополій та на суміжних з природною монополією ринках, при забезпеченні відповідних показників якості їх надання.
Під час регулювання цін (тарифів) на товари суб'єктів природних монополій не враховуються:
суми безнадійної дебіторської заборгованості та відрахування до резерву сумнівних боргів;
суми визнаних штрафів, пені, неустойки;
суми коштів або вартість товарів, що добровільно перераховуються (передаються) іншим юридичним та фізичним особам, у тому числі у вигляді фінансової або матеріальної допомоги, включаючи благодійну, спонсорську та шефську допомогу;
суми нестачі та втрат від псування цінностей;
вартість реалізованих виробничих запасів;
витрати з утримання об'єктів соціально-культурного призначення, крім виняткових випадків, які визначаються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
4. Етапність робіт щодо встановлення економічно обґрунтованих пасажирських тарифів
Встановлення економічно обґрунтованих пасажирських тарифів відбувається у такій послідовності:
розробка методики розрахунку пасажирських тарифів;
розробка порядку перегляду пасажирських тарифів, у т.ч. механізму середньо- або довгострокової індексації тарифів;
розробка пропозицій щодо механізму компенсації недоотриманих доходів у період до підвищення пасажирських тарифів до економічно обґрунтованого рівня.

................
Перейти до повного тексту