1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.07.2012 № 434
Про затвердження Концепції структури розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та методики їх розрахунку
Відповідно до підпункту 4.1.10 підпункту 4.1 пункту 4 Положення про Міністерство інфраструктури України , затвердженого Указом Президента України від 12 травня 2011 року № 581, та на виконання пункту 174.2 Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" , затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2012 року № 187,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію структури розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та методики їх розрахунку, що додається.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Демидовича Д.В.
В.о. Міністра К.О. Єфименко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури
27.07.2012 № 434
КОНЦЕПЦІЯ
структури розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та методики їх розрахунку
1. Вступ
З метою забезпечення фінансового розмежування інфраструктури залізничного транспорту й сфери експлуатації та створення економічної основи для розвитку конкуренції на ринку вантажних залізничних перевезень у структурі тарифу на перевезення вантажів залізничним транспортом виокремлюватиметься інфраструктурна, локомотивна та вагонна складові, які надають можливість застосовувати принципи державного регулювання суб'єктів природних монополій. У сфері експлуатації державне регулювання ціноутворення сприятиме демонополізації, розвитку конкуренції, поступовому переходу до вільного ціноутворення.
Обґрунтування рівня собівартості вантажних перевезень для тарифних цілей і тарифів полягає у відтворенні фактичних даних базового періоду, що призводить до таких суттєвих недоліків:
зменшення впливу на собівартість перевезень заходів щодо зниження витрат і прогнозованих змін обсягів перевезень;
неможливість вирахування необхідного збільшення обсягу робіт та потрібних коштів на заміну зношених основних фондів та подальшого розвитку залізничного транспорту, перешкода реалізації інвестиційних проектів;
відсутність стимулювання до зниження витрат, оскільки їх збільшення при затратному методі ціноутворення, який застосовується на залізничному транспорті згідно з чинним законодавством, як правило, компенсується лише зростанням тарифів;
норматив рентабельності, який закладено в тариф та визначає прибуток залізничного транспорту від внутрішніх та міжнародних (експорт та імпорт) вантажних перевезень, носить обмежувальний характер, не має об'єктивно необхідного економічного обґрунтування і стримує розвиток залізничного транспорту;
рівень прибутку, що закладається в тарифи, не пов'язаний з обсягами вкладених інвестицій;
рівень тарифів не залежить від якості послуг, що надаються;
державне регулювання загального рівня тарифів на внутрішні та міжнародні (експорт та імпорт) вантажні перевезення стримує розвиток конкуренції в потенційно конкурентних секторах залізничного транспорту та знижує ефективність функціонування інфраструктури, яка є об'єктом природної монополії.
Зазначені недоліки унеможливлюють встановлення економічно обґрунтованих тарифів на внутрішні та міжнародні (експорт та імпорт) вантажні перевезення. При цьому економічно обґрунтованим рекомендується такий рівень тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України, який:
дозволяє компенсувати економічно обґрунтовані витрати на забезпечення перевізного процесу;
забезпечує отримання прибутку, необхідного для ефективного функціонування в ринковому середовищі;
сприяє розмежуванню природно-монопольного та потенційно конкурентних секторів залізничного транспорту;
обумовлює подальший розвиток конкуренції в потенційно конкурентних секторах залізничного транспорту.
2. Мета та завдання Концепції
Метою цієї Концепції є обґрунтування структури залізничного тарифу на перевезення вантажів у межах України та розробка концептуальних положень методики розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на внутрішні та міжнародні (експорт та імпорт) вантажні перевезення, що здійснюються на лініях широкої та європейської колій загальної мережі залізниць України, які відповідають меті та завданням розвитку транспортної інфраструктури Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки , а також вирішенню таких завдань:
підвищення інвестиційної привабливості об'єктів транспортної інфраструктури;
модернізація та розвиток вагонного та локомотивного парків;
уніфікація тарифів на внутрішні та міжнародні (експорт та імпорт) вантажні перевезення, що здійснюються на лініях широкої та європейської колій загальної мережі залізниць України;
встановлення єдиних (без розділення на класи) тарифів на повернення порожніх власних вагонів;
тарифне стимулювання впровадження інновацій (прогресивних перевізних технологій, досягнень науково-технічного прогресу тощо) на залізничному транспорті;
формування рівновигідних тарифно-економічних умов для ефективної конкуренції між різними власниками рухомого складу;
стимулювання перевезень із використанням власного рухомого складу;
створення економічних механізмів, спрямованих на зацікавленість учасників ринку залізничних транспортних послуг в модернізації та розвитку виробничих фондів, у тому числі транспортної інфраструктури.
3. Принципи формування економічно обґрунтованих тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом
В основу побудови економічно обґрунтованих тарифів покладатимуться такі принципи:
1) диференціація тарифів за транспортно-технологічними ознаками (типи вагонів, маси відправок, відстані перевезень, рід вантажу тощо);
2) забезпечення розвитку конкурентного середовища в сфері вантажних залізничних перевезень;
3) сприяння створенню організаційно-економічних умов для фінансового відокремлення видів економічної діяльності;
4) створення тарифних умов для забезпечення рівного доступу суб'єктів господарювання до об'єктів інфраструктури залізничного транспорту загального користування;
5) створення економічної основи для дерегулювання плати за послуги, що надаються в потенційно конкурентних секторах;
6) забезпечення повного компенсування витрат всіх учасників процесу перевезень і отримання економічно обґрунтованого прибутку, який надає можливість перейти від звуженого відтворення засобів виробництва (яке характеризується прогресуючим зростанням фізичного та морального зношування основних фондів) до інтенсивного розширеного відтворення (якому притаманна інноваційність, що характеризується зменшенням фізичного та морального зношування основних фондів, придбанням нового, якісного рухомого складу і модернізацією транспортної інфраструктури), у т. ч. й за рахунок застосування інвестиційної складової;
7) забезпечення прозорості тарифів за рахунок виокремлення інфраструктурної, локомотивної, вагонної складових та прибутку з урахуванням інвестиційної складової;
8) забезпечення збалансованості економічних інтересів всіх учасників перевізного процесу, вантажовласників та держави;
9) забезпечення єдності структури і системи побудови тарифів на всій території України;
10) використання середньомережевої собівартості перевезень за базовий період як основи для встановлення економічно обґрунтованих тарифів;
11) врахування при визначенні економічно обґрунтованого рівня рентабельності тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом формування інвестиційної складової для визначення рівня інвестицій на придбання нового рухомого складу та його модернізацію;

................
Перейти до повного тексту