- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про Концепцію Державної програми реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування
( Рішення введено в дію Наказом Міністерства транспорту
та зв'язку
N 806 від 03.07.2008 )
На теперішній час сформована мережа автомобільних доріг загального користування за такими параметрами, як: протяжність (169,4 тис.км), щільність на 1000 кв.км території (281 км) та конфігурація, значною мірою відповідає національним потребам і поки що здатна забезпечити необхідні умови для економічного зростання держави і соціального розвитку населення України.
Проте, транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг за багатьма параметрами не відповідає вимогам діючих норм і стандартів. Крім того, в окремих областях деякі сільські населені пункти все ще не мають під'їздів з твердим покриттям.
Мережа автомобільних доріг загального користування складається з автомобільних доріг державного та місцевого значень. Протяжність автомобільних доріг державного значення становить 20,1 тис.км, а місцевого значення - 149,3 тис.км.
Із загальної протяжності доріг з твердим покриттям близько 76,7% становлять дороги з удосконаленими типами покриття (цементобетон, асфальтобетон, чорні шосе), решта - з перехідними типами дорожнього покриття (бруківки, білі щебеневі та гравійні покриття).
На автомобільних дорогах налічується близько 16,1 тис. мостів та шляхопроводів загальною протяжністю понад 379 км. Значна кількість мостів (близько 63%) побудована за застарілими технічними нормами минулих років. Кількість мостів, стан яких не відповідає безпечним умовам експлуатації і які потребують капітального ремонту чи реконструкції, з кожним роком збільшується. На сьогодні нараховується понад 500 таких мостів і шляхопроводів.
Протяжність швидкісних автомобільних доріг (автомагістралей) європейського зразка в Україні становить лише 280 км, тоді як в Австрії таких доріг близько 2,1 тис.км, в Іспанії - 3,1 тис.км, в Італії - 5,7 тис.км, у Німеччині - 12,4 тис.км, а у Франції, рівній з Україною за територією, протяжність таких доріг становить понад 8,3 тис.км.
Ситуація з аварійністю, що відбувається на автомобільних дорогах загального користування продовжує погіршуватись. За період з 2000 по 2007 роки на дорогах загального користування загинуло понад 26,8 тис. осіб та понад 120 тис. осіб травмовано.
Незадовільний стан автомобільних доріг спричинений такими факторами:
- недостатніми обсягами фінансування потреб дорожнього господарства протягом останніх років;
- використанням застарілих технологій, машин, механізмів, матеріалів і конструкцій;
- низькою якістю дорожньо-будівельних матеріалів, особливо нафтових бітумів;
- недостатньою виконавською і технологічною дисципліною тощо.
Але всі ці причини розвивались і поглиблювались на тлі не завершення трансформації системи державного управління автомобільними дорогами загального користування відповідно до ринкових умов економіки.
На сьогодні Державна служба автомобільних доріг України (Укравтодор) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра транспорту та зв'язку України.
Автомобільні дороги загального користування знаходяться на балансі Служб автомобільних доріг в АР Крим, 24 областях і м. Севастополі. Служби автомобільних доріг є балансоутримувачами та замовниками робіт на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання всіх автомобільних доріг на території регіону (області).
До сфери управління Укравтодору входять 3 науково-дослідні та 6 проектних інститутів, 2 випробувальні лабораторії та науково-технічний центр інспекції якості "Дор'якість".
Весь комплекс робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування в АР Крим, областях та м. Севастополі виконують - 26 дочірніх підприємства Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (далі - ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України"). Усі дочірні підприємства, а також їх філії (ДЕУ, ДЕД та Райавтодори - 629) мають державну форму власності і створюють штучну монополію на виконання робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг.
Існуюча система утримання доріг призвела до нівелювання вимог до доріг державного і місцевого значень, які істотно відрізняються за їх функціональним призначенням.
Негативним наслідком такого способу ведення дорожнього господарства є потреба в кожному виробничому підрозділі мати великий перелік технологічного обладнання для ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг з різноманітними типами дорожнього покриття. В результаті, у зв'язку із зниженням ефективності використання технологічного обладнання та відповідно високих амортизаційних відрахувань, діяльність багатьох дочірніх підприємств ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" стала збитковою.
Централізація управління мережею автомобільних доріг місцевого значення призводить до неефективного використання обмежених фінансових ресурсів, а органи місцевої влади не мають заходів впливу щодо розподілу коштів на об'єкти мережі автомобільних доріг місцевого значення, а також не несуть відповідальності за їх стан, що не дозволяє повною мірою вирішувати питання на місцевому рівні. Зокрема, питання капітального ремонту, навіть дороги районного значення, необхідно погоджувати в Укравтодорі та затверджувати рішенням Кабінету Міністрів України.
Структура системи державного управління автомобільними дорогами загального користування з незначними змінами залишилась практично незмінною з часів УРСР, коли управління здійснювалось на основі централізованого галузевого принципу. На сьогодні вона не відповідає сучасним ринковим відносинам в економіці.
Існуюча система державного управління автомобільними дорогами не в повній мірі відповідає тій ролі, яку дороги, в залежності від їх адміністративного значення, відіграють у забезпеченні соціально-економічного розвитку держави в цілому та кожного регіону зокрема.
У зв'язку з цим виникла необхідність реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування.
З метою приведення системи державного управління автомобільними дорогами загального користування до сучасних ринкових конкурентних умов та розмежування відповідальності органів влади за транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг державного та місцевого значень, підвищення контролю за ефективністю використання бюджетних коштів, які є джерелом фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг, та контролю за якістю автомобільних доріг, колегія
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити проект Концепції Державної програми реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування (додається).
2. Заступнику Міністра Гуржосу В.М., Управлінню забезпечення державної політики та стратегічного розвитку автомобільних доріг (Гончаренко Ф.П.), Юридичному департаменту (Тарасова Л.О.) доопрацювати проект Концепції з урахуванням зауважень та пропозицій членів Колегії і продовжити роботу щодо його погодження із заінтересованими органами виконавчої влади та подання на розгляд і схвалення Кабінетом Міністрів України.
Голова колегії Секретар колегії | Й.Вінський К.Мальцева |
СХВАЛЕНО
Розпорядження Кабінету
Міністрів України
від ___ ________ ___ N ___
КОНЦЕПЦІЯ
Державної програми реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування
Концепція Державної програми реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування (далі - Програма) розроблена на виконання Указу Президента України від 29 січня 2008 р.
N 62 "Про деякі заходи щодо розвитку автомобільних доріг України" і призначена для визначення основних напрямків реформування системи управління дорожнім господарством України та упорядкування фінансового забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування.
1. Проблема, на розв'язання якої спрямована Програма
Автомобільні дороги загального користування є невід'ємною складовою частиною єдиної транспортної системи України і значною мірою впливають на соціально-економічний розвиток держави.
Стан автомобільних доріг та темпи їх розвитку визначаються рівнем фінансування дорожнього господарства, який, як правило, залежить від економічних можливостей держави. У свою чергу, від стану автомобільних доріг суттєво залежать витрати на перевезення вантажів і пасажирів, рівень цін, ступінь зайнятості населення, темпи розвитку економіки держави тощо. Таким чином, автомобільні дороги та соціально-економічний розвиток держави тісно пов'язані. Отже, розвиток мережі автомобільних доріг та поліпшення їхнього транспортно-експлуатаційного стану є необхідною передумовою подальшого соціально-економічного розвитку держави і суспільства.
По території України проходять три сухопутні міжнародні транспортні коридори, а саме: Пан-європейський N 3 Берлін / Дрезден - Вроцлав - Львів - Київ, Пан-європейський N 5 Трієст - Любляна - Братіслава - Ужгород - Львів, Пан-європейський N 9 Гельсінки - Київ / Москва - Одеса / Кишинів / Бухарест - Александрополіс та чотири сухопутні транспортні коридори, які визначені Урядом України як національні, а саме: Балтійське море - Чорне море (Гданськ - порти Чорного моря), Євро-Азіатський (Одеса - Миколаїв - Херсон - Джанкой - Керч), Європа-Азія (на Волгоград, Макат, Чарджоу) ЧЕС (Причорноморські країни).
Унікальне географічне розташування України дозволяє у перспективі, щорічно отримувати від транзитних міжнародних перевезень автомобільним транспортом та туристичних поїздок значні надходження коштів до державного бюджету за умов інтеграції транспортної інфраструктури України в європейську транспортну інфраструктуру.
Сформована мережа автомобільних доріг загального користування за такими параметрами як: протяжність (169,4 тис.км), щільність на 1 000 кв.км території (281 км) та конфігурація, значною мірою відповідає національним потребам і здатна забезпечити на найближчі роки умови для економічного зростання держави і соціального розвитку населення України за умови відповідного транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг.
Із загальної протяжності доріг з твердим покриттям близько 76,7% становлять дороги з удосконаленими типами покриття (цементобетон, асфальтобетон, чорні шосе), решта - з перехідними типами дорожнього покриття (білі щебеневі і гравійні, бруківки).
На автомобільних дорогах налічується близько 16,1 тис. мостів та шляхопроводів загальною протяжністю понад 379 км. Значна кількість мостів (близько 63%) побудована за застарілими технічними нормами минулих років. Кількість мостів, стан яких не відповідає безпечним умовам експлуатації і які потребують капітального ремонту чи реконструкції, з кожним роком збільшується і на сьогодні нараховує понад 500 шт.
При 5% середньорічному зростанні автотранспортних засобів в Україні, інтенсивність дорожнього руху на основних магістральних дорогах останніми роками зростає до 20% щорічно. Усе більшого поширення набувають міжнародні перевезення.
Проте, низькі транспортно-експлуатаційні показники доріг зумовлюють низьку експлуатаційну швидкість транспортних засобів, високий рівень витрат паливно-мастильних матеріалів та високу частку транспортної складової у собівартості продукції. Витрати пального та викиди шкідливих речовин з відпрацьованими газами в атмосферу на 30% перевищують аналогічні показники у розвинутих зарубіжних країнах.
Протяжність швидкісних автомобільних доріг (автомагістралей) європейського зразка в Україні становить лише 280 км, тоді як у Франції, рівній з Україною за територією, протяжність таких доріг становить понад 8 000 км.
Ситуація з аварійністю, що відбувається на автомобільних дорогах загального користування продовжує погіршуватись. За період з 2000 року щорічно близько 3 350 осіб гинуть і понад 15 000 осіб травмуються у дорожньо-транспортних пригодах на дорогах загального користування.
На автомобільних дорогах державного значення щороку фіксується велика кількість ділянок концентрації дорожньо-транспортних пригод.
Кардинально відрізняються проблеми автомобільних доріг місцевого значення. На сьогоднішній день ще 1 087 сільських населених пунктів не охоплені регулярним автобусним сполученням, а 269 з них не мають під'їздів з твердим покриттям. Такий стан автомобільних доріг призводить до поступового занепаду населених пунктів.
Таким чином, основна проблема полягає в тому, що транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг загального користування не може забезпечити необхідних умов для подальшого соціально-економічного розвитку країни, зміцнення обороноздатності і економічної безпеки держави. Стан мережі міжнародних автомобільних доріг не дозволяє реалізувати потенційні можливості України щодо транзитних перевезень і розвитку автотуризму.
................Перейти до повного тексту