1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 228 від 20.04.2001
Про затвердження Інструкції з улаштування та утримання судохідної сигналізації на залізничних мостах
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 1997 року N 367 "Про Програму підвищення безпеки руху на залізницях у 1997-2001 роках"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з улаштування та утримання судохідної сигналізації на залізничних мостах (надалі - Інструкція), що додається, та ввести її в дію з 1 травня 2001 року.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Кирпа Г.М.):
2.1. Довести даний наказ до відома причетних працівників головних управлінь, управлінь Державної адміністрації залізничного транспорту України і залізниць України.
2.2. Забезпечити друкування та надсилання залізницям України в необхідній кількості примірників Інструкції для вивчення і виконання причетним працівникам.
2.3. У термін до 1 травня 2001 року організувати вивчення і перевірку знань з Інструкції причетним працівникам та забезпечити безумовне виконання її вимог.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра транспорту України Цибенка В.Г.
Міністр Л.Костюченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Міністерства
транспорту України
від 20.04.2001 N 228
ІНСТРУКЦІЯ
з улаштування та утримання суднохідної сигналізації на залізничних мостах через судноплавні водоймища
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Інструкція з улаштування та утримання суднохідної сигналізації на залізничних мостах через судноплавні водоймища (далі - Інструкція) визначає основні положення щодо забезпечення безпеки руху поїздів на мостах, безпеки руху суден через отвори мостів, забезпечення саме мостів від навалу суден. Інструкція містить основні вимоги до конструкції і утримання суднохідної сигналізації.
1.2. Положення цієї Інструкції поширюються і є обов'язковими для працівників колійного господарства, відповідальних за стан залізничних мостів через судноплавні водоймища, а також працівників річкового флоту, причетних до організації руху суден на внутрішніх водних шляхах України.
1.3. Судноплавна сигналізація призначена для забезпечення безпечного проходу плавучих керованих об'єктів (суден та плотів) крізь отвори залізничних мостів, включає навігаційні знаки та вогні для означення судноплавних прогонів.
1.4. Судна можуть проходити крізь отвори мостів тільки через спеціально призначені судноплавні прогони для пропуску суден, плотів і малих суден.
1.5. Призначення судноплавних прогонів здійснюється сумісно управлінням залізниці, на якій міститься міст, державним підприємством "Укрводшлях" та Держфлотінспекцією України.
1.6. Придбання, установка та обслуговування обладнання судноплавної сигналізації на залізничних мостах здійснюється тими підрозділами колійного господарства залізниць, які є власниками мостів.
1.7. В разі змін стану і конструкції моста, а також умов судноплавства поперек створу моста власник моста повинен спільно з представниками Державного департаменту морського і річкового транспорту прийняти рішення про переустрій судноплавної сигналізації, оформивши його відповідним чином.
1.8. При розробці цієї Інструкції використовувалися такі нормативні документи:
Временная инструкция по устройству и содержанию судоходной сигнализации на железнодорожных мостах. М., 1975;
ГОСТ 26600-85. Знаки и огни навигационные внутренних водных путей. Госстандарт, М., 1986;
ГОСТ 23903-79. Пути водные внутренние и их навигационное оборудование. Госстандарт, М., 1980;
ГОСТ 26775-85. Габариты подмостовые судоходных пролетов на внутренних водных путях. Нормы и технические требования;
ГОСТ 9.104-79. Покрытия лакокрасочные. Группы условий эксплуатации;
ГОСТ 10807-78. Знаки дорожные. Общие технические условия;
Инструкция по содержанию навигационного оборудования внутренних водных путей. М., Транспорт, 1988;
Правила плавания по внутренним водным путям РСФСР. М., Транспорт, 1988;
Руководство по проектированию разводных мостов. М., Транспорт, 1990;
Правила устройства электроустановок;
Правила технической эксплуатации электроустановок потребителей;
Правила техники безопасности при эксплуатации электроустановок потребителей.
1.9. Наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
Судно - плавучий засіб, який спеціально призначений для перевезення людей, вантажів або виконання інших робіт.
Маломірні судна - будь-які судна довжиною менше, ніж 7 м, які мають механічний привод (стаціонарний або підвісний мотор), а також усі гребні судна незалежно від їх розміру.
Плот - плавучий засіб, який складається з деревин, труб та ін. предметів, які сполучені між собою, призначений для їх транспортування по воді.
Судно, яке йде уверх - судно, яке рухається по річці від гирла до джерела; на водосховищах на основному судновому ході - від греблі до зони виклинення підпору; на каналах і озерах - проти умовної течії, що прийнята за місцевими правилами
Судно, яке йде униз - судно, яке рухається від джерела до гирла у напрямку, протилежному руху судна, яке йде уверх.
Судновий хід (фарватер): 1 - водний простір на внутрішньому водному шляху, призначений для руху суден і позначений на місцевості і на карті; 2 - безпечний у навігаційному відношенні прохід по водному простору, означений засобами навігаційного обладнання.
Основний судновий хід - судновий хід, який є головним по відношенню до інших суднових ходів у даному районі.
Вісь суднового ходу - умовна лінія, яка проходить в середній частині суднового ходу, або означена навігаційними знаками.
Крайка суднового ходу - умовна лінія, яка обмежує судновий хід за шириною. Розрізняють правобережну (праву) і лівобережну (ліву) крайки.
Габарити суднового ходу - глибина, ширина, надводна висота і радіус закруглення суднового ходу.
Навігаційний знак внутрішнього водного шляху - знак, який встановлюється на внутрішньому водному шляху для позначення положення суднового ходу.
Навігаційний вогонь - устрій спеціальної конструкції, який встановлюється на навігаційних знаках або автономно, у вигляді світлофорів на різноманітних гідротехнічних спорудах. Навігаційні вогні мають відповідні відмінні ознаки: колір, характер (режим) горіння, взаємне розташування на навігаційному знаку. Основне призначення навігаційних вогнів: орієнтування при керуванні судном в темний час, пізнання того чи іншого навігаційного знаку за кольором або характером вогню. Крім того, навігаційні вогні призначені для: регулювання руху суден при проході крізь гідротехнічні споруди і ланки шляху з одностороннім рухом; вказування вісі і висоти судноплавного прогону нерозвідних мостів; вказування розвідного прогону наплавних мостів.
Розрахунковий судноплавний рівень - рівень води, визначений розрахунком, від якого відраховується підмостовий судноплавний габарит.
2. УСТРІЙ СУДНОПЛАВНОЇ СИГНАЛІЗАЦІЇ
2.1. Склад, вид і розміщення судноплавної сигналізації на залізничних мостах визначаються ГОСТ 26600-85 "Знаки и огни навигационные внутренних водных путей. Общие технические условия" або іншим відповідним державним стандартом України після його введення.
2.2. Судноплавні прогони нерозвідних мостів повинні бути обладнаними покажчиками вісі і крайок ходу суден, а також покажчиками підмостового габариту.
2.3. Форма (розміри) щитів і сигнальні вогні покажчиків вісі ходу суден залежать від призначення прогону:
вісь прогону, який призначений для проходу суден та плавскладів зверху, позначається встановленим на прогоновій споруді квадратним щитом, розташованим у вигляді ромбу, а вночі - двома червоними постійними створними вогнями, видимими тільки з ходової сторони прогону;
вісь прогону, який призначений для проходу суден та плавскладів знизу, позначається встановленим на прогоновій споруді квадратним щитом, а вночі - також двома червоними постійними створними вогнями;
вісь прогону, який призначений для проходу плотових плавскладів, позначається круглим щитом, а вночі - двома зеленими постійними створними вогнями;
вісь прогону, який призначений для проходу маломірних суден, позначається трикутним щитом (вершиною униз). Вночі сигнальні вогні не передбачені.
2.4. В залежності від потрібної далекості видимості стандартом встановлені три типорозміри квадратних і круглих щитів і два - трикутних.
Колір щитів покажчиків вісі судового ходу - червоний для світлого фону і білий - для темного.
Створні вогні встановлюють: передній - у центрі щита або над ним, задній - на кронштейні під протилежною головною балкою або фермою. Найменша вертикальна відстань між цими вогнями повинна бути не менше, ніж 1,5 м.
2.5. Покажчики підмостового габариту і крайок суднового ходу встановлюють безпосередньо на опорах судноплавного прогону, якщо висотний габарит однаковий по всій його ширині і глибина русла між опорами рівна або більша, ніж об'явлена транзитна глибина русла. При невиконанні цих умов покажчики підмостових габаритів і крайок судового ходу встановлюють на консолях, підвішених до прогонової споруди моста так, щоб кожна з них була розташована над відповідною крайкою судового ходу.
2.6. Щити покажчиків підмостового габариту мають форму квадрата. Стандартом передбачені два типорозміри щитів: 60 х 60 і 100 х 100 см. Колір щитів: зелений - на світлому фоні і білий - на темному.
У центрі щита розташовується зелене світло для позначення підмостового габариту вночі (табл. 3).
2.7. Кількість щитів (вогнів), встановлених на кожній опорі моста або на консолі, залежить від висоти підмостового габариту: при висоті до 10 м - один щит (вогонь); при висоті понад 10 м до 13 м - 2 щити (вогні); при висоті понад 13 до 16 м - 3 щити (вогні); при висоті понад 16 м - 4 щити (вогні) (табл. 3).
2.8. Відстань між сигнальними щитами покажчиків висоти підмостового габариту і крайок суднового ходу повинна бути рівною висоті сигнального щита, відстань між навігаційними вогнями - вдвічі більша (табл. 3).
2.9. Висота габариту відраховується від розрахункового (високого) судноплавного рівня води (РСР). На опорах судноплавного прогону повинна бути нанесена фарбою або флуоресцентною емаллю горизонтальна смуга білого кольору, верхній край якої відповідає цьому рівню. Ширина смуги - від 0,3 до 0,5 м.
2.10. Опори судноплавного прогону, якщо вони не розташовані на березі, підсвітлюються з внутрішньої сторони ліхтарями (одним або кількома), світло яких повинно падати вниз, освітлюючи лише стінки опор, і не заважати судноводіям.
2.11. Інші вогні, які освітлюють міст і споруди поблизу нього, повинні мати захисні пристрої для того, щоб ці вогні не заважали судноводіям і не погіршували видимість сигнальних вогнів, встановлених на мосту.
2.12. Для позначення висоти підмостового габариту судноплавного прогону моста від розрахункового (високого) рівня води (РСР) служать знаки "Додержувати надводний габарит!". Знаки встановлюють на опорі або прогоновій споруді. Припускається використовувати знаки без вогнів. Цифра на знаку показує мінімальну прохідну висоту підмостового габариту судноплавного прогону моста від розрахункового високого судноплавного рівня води (РСР) або від максимального судноплавного рівня води.
2.13. Висоту габариту визначають від максимального судноплавного рівня води у випадку, коли висота від РСР підмостового габариту моста старого будівництва не задовольняє вимогам річкового транспорту (ця висота менша, ніж надводна висота суден, що експлуатуються на даній ділянці, з урахуванням динамічних та інших нормативних запасів).
2.14. Щити знаків "Додержувати надводний габарит!" повинні бути плоскими квадратної форми. Поле щитів повинне бути білого кольору, облямування - червоного, а символи - чорного.
Для облямування пропонується користуватись денною флуоресцентною емаллю оранжево-червоного кольору.
Стандартом передбачено два типорозміри щитів: 150 х 150 і 200 х 200 см. Більший типорозмір використовують на магістральних водних шляхах. Вночі на знаку горять два жовті постійні вогні, розташовані горизонтально.
2.15. Написи на щитах необхідно виконувати у відповідності до ГОСТ 10807-78.
2.16. У разі необхідності регулювання пропуску суден під мостами їх власники за вимогами відповідних установ Департаменту морського та річкового транспорту встановлюють семафори або світлофори і забезпечують їх цілодобове обслуговування.
2.17. Далекість видимості сигнальних вогнів покажчиків осі суднового ходу, висоти підмостового габариту і крайок суднового ходу судноплавних прогонів мостів в нічний час при нормальних погодних умовах повинна бути не менше 4 км.
3. ОСОБЛИВОСТІ СУДНОПЛАВНОЇ СИГНАЛІЗАЦІЇ НА РОЗВІДНИХ МОСТАХ
3.1. Склад і правила розміщення та використання елементів судноплавної сигналізації на розвідних мостах встановлені ГОСТ 26600-85. Для кожного розвідного моста визначається кількість, види і оснащеність сигналів відповідно вимогам установ Державного департаменту морського і річкового транспорту.
3.2. Утримання і обслуговування розвідних прогонів повинні забезпечувати безпечний прохід суден.
3.3. Пропуск суден в отворах розвідних прогонів мостів регулюється вмиканням вогнів покажчиків вісі і крайок суднового ходу для підмостового габариту відповідного висоті розведеного прогону, окремо для суден, що рухаються зверху, а потім - для суден, які йдуть знизу.
3.4. Сигнали розвідних прогонів включаються тільки під час їх розведення і у розведеному стані.
3.5. Якщо розвідний прогін використовується як суднами, що потребують розведення, так і тими, що не потребують, то розвідний прогін обладнується сигналами для обох видів суден.
3.6. Включення сигналів (світлофорів), які дозволяють прохід суден при розведеному стані прогонів, повинно бути жорстко пов'язано з управлінням механізмами розведення і бути можливим тільки при повному розведенні прогонової споруди. Якщо створ суднового ходу пролягає через розвідні прогони паралельно розташованих мостів, то включення сигналів, які дозволяють прохід суден, можливе тільки при повному розкритті всіх відповідних руху суден розвідних прогонів.
3.7. Якщо міст має окремі розвідні прогонові споруди для кожного напрямку руху суден, то включення сигналів, які дозволяють прохід суден, може бути можливим лише тоді, коли повністю розкриті прогонові споруди обох напрямків.
3.8. Між операторами розвідних прогонів моста і вахтовими начальниками суден, які готуються до руху крізь розвідні прогони, повинен підтримуватись постійний ультракороткохвильовий радіозв'язок. Забороняється рух суден крізь розвідний прогін, якщо не встановлений надійний зв'язок між поїзним диспетчером дільниці колії, на який знаходиться міст, оператором моста і вахтовими начальниками суден. Зв'язок поїзного диспетчера з оператором моста забезпечує Укрзалізниця. Радіозв'язок вахтових начальників суден з оператором мосту забезпечують власники суден.
4. ВИМОГИ ДО КОНСТРУКЦІЇ СУДНОПЛАВНОЇ СИГНАЛІЗАЦІЇ
4.1. Сигнальні знаки, вогні та елементи їх кріплення до конструкцій залізничних мостів повинні бути виконані у відповідності до вимог і положень типових проектних рішень Лендіпротрасмосту N 647 "Суднова сигналізація на залізничних мостах" і N 1000 "Додаткові пристрої на мостах під залізницю нормальної колії".
4.2. В конструкції навігаційних знаків повинні бути передбачені:
пристрої, що забезпечують надійне кріплення до конструкцій моста сигнальних щитів, світлосигнального обладнання і контейнерів (шаф) для розміщення автономних джерел електроживлення і приладів комутації;
електричне обладнання для підключення джерел живлення і світлосигнальних приладів;
пристрої для безпечного розміщення персоналу при виконанні робіт з технічного обслуговування, ремонту та огляду сигнальних знаків і обладнання.
4.3. Для виготовлення металевих конструкцій знаків і їх основних елементів необхідно використовувати вуглецеву сталь, а для виготовлення дерев'яних конструкцій - матеріали хвойних порід (марок і сортів, зазначених в проектно-конструкторській документації).
4.4. Конструкція сигнальних знаків та обладнання повинна забезпечувати можливість їх безпечного обслуговування у будь-який час доби і доступ до всіх елементів, що потребують фарбування, заміни або ремонту.

................
Перейти до повного тексту