- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Положення про консультаційно-впроваджувальний центр із запровадження систем управління за стандартами серій ISO 9000, ISO 14000
На виконання позиції 1.3 Головних напрямків та заходів реалізації Державної програми забезпечення безпеки руху на автомобільних дорогах, вулицях міст, інших населених пунктів і залізничних переїздів на 2003-2007 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року
N 56-р,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про консультаційно-впроваджувальний центр із запровадження систем управління за стандартами серій ISO 9000, ISO 14000, що додається.
2. Державному департаменту автомобільного транспорту (Доброход С.О.) забезпечити доведення цього наказу до відома підприємств (організацій, установ), що належать до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Сергієнка Л.Г.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
23.03.2007 N 233
ПОЛОЖЕННЯ
про консультаційно-впроваджувальний центр із запровадження систем управління за стандартами серій ISO 9000, ISO 14000
1. Загальні положення
1.1. Положення про консультаційно-впроваджувальний центр із запровадження систем управління за стандартами серій ISO 9000, ISO 14000 (далі - Положення) визначає статус консультаційно-впроваджувального центру із запровадження систем управління за стандартами серій ISO 9000, ISO 14000 (далі - Консультаційний центр), завдання, функції, структуру, права та відповідальність Консультаційного центру.
1.2. У своїй діяльності Консультаційний центр керується чинним законодавством України, актами Президента України, зокрема Указом Президента України від 23 лютого 2001 року
N 113/2001 "Про заходи щодо підвищення якості вітчизняної продукції", постановами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами України, наказами Міністерства транспорту та зв'язку України, наказами і розпорядженнями тих підприємств, організацій, установ, що належать до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України, структурним підрозділом яких є Консультаційний центр, цим Положенням та міжнародними і національними стандартами з управління якістю, екологічного управління.
1.3. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
аудит - систематичний, незалежний і задокументований процес отримання доказів аудиту й об'єктивного їх оцінювання з метою визначення ступеня виконання вимог;
дані аудиту - результати оцінювання зібраних доказів аудиту за критеріями аудиту;
діагностичний аудит - аудит, здійснений Консультаційним центром для визначення ступеня відповідності діяльності замовника регламентованим вимогам, результати якого спрямовані на встановлення напрямків робіт з надання послуг із розроблювання, документування та запровадження системи управління якістю, або системи екологічного управління, або інтегрованої системи управління;
довкілля; навколишнє середовище - середовище, в якому функціонує підприємство (організація, установа), охоплюючи атмосферне повітря, водні об'єкти, земельні ділянки, природні ресурси, флору, фауну, людей, а також взаємозв'язки між ними;
докази аудиту - протоколи, виклади фактів чи інша інформація, що є істотними для вимог і уможливлюють їхню перевірку;
висновок аудиту - підсумок аудиту, який формулює група з аудиту в результаті розгляду всіх даних аудиту з урахуванням цілей аудиту;
екологічний аспект - елемент діяльності підприємства (організації, установи) або їхньої продукції чи їхніх послуг, який може взаємодіяти з довкіллям;
екологічні характеристики - вимірні результати керування підприємства (організації, установи) своїми екологічними аспектами.
Примітка. У контексті екологічного управління результати можуть бути виміряні стосовно екологічної політики підприємства (організації, установи), їх екологічних цілей та екологічних завдань, а також інших вимог щодо екологічних характеристик;
екологічна політика - загальні наміри та спрямованість підприємства (організації, установи) стосовно своїх екологічних характеристик, офіційно проголошені найвищим керівництвом.
Примітка. Екологічна політика є основою для дій та встановлення екологічних цілей і екологічних завдань;
екологічна ціль - узгоджена з екологічною політикою загальна мета щодо довкілля, яку підприємство (організація, установа) встановили досягти;
замовник - підприємство (організація, установа), що належать до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України, яке отримує послугу із розроблювання, документування та запровадження системи управління якістю, або системи екологічного управління, або інтегрованої системи управління;
інтегрована система управління - система управління, яка об'єднує дві адаптовані системи управління (наприклад, систему управління якістю та систему екологічного управління) або більше адаптованих систем управління;
послуга із розроблювання, документування та запровадження системи управління - послуга Консультаційного центру щодо роз'яснення та належного розуміння виконуваних дій у розроблюванні, документуванні, запроваджуванні та результативному й ефективному підтримуванні функціонування систем управління згідно з регламентованими вимогами, яку надають замовнику на підставі господарського договору про надання послуги;
процесний підхід - управління діяльністю та пов'язаними з нею ресурсами як процесом;
система управління - сукупність взаємопов'язаних або взаємодіючих елементів, яка дає змогу встановлювати політику та завдання і досягати цих завдань;
система екологічного управління - частина системи управління підприємства (організації, установи), яку використовують, щоб розробити та запровадити її екологічну політику та керувати її екологічними аспектами;
система управління якістю - сукупність органів і об'єктів управління, які взаємодіють за допомогою матеріально-технічних та інформаційних засобів під час управління якістю продукції;
суттєвий екологічний аспект - це екологічний аспект, який має або може мати значний вплив на довкілля.
1.4. Консультаційний центр може створюватися як структурний підрозділ підприємства (установи, організації), що належать до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України, без права юридичної особи.
1.5. Діяльність Консультаційного центру спрямовано на надання замовникам послуг із розроблювання, документування та запровадження результативних систем управління якістю, систем екологічного управління або інтегрованих систем управління.
1.6. Консультаційний центр не здійснює діяльності стосовно виконання робіт з оцінювання та сертифікації тих систем управління, які розроблено і запроваджено у замовника з його допомогою.
1.7. Діяльність Консультаційного центру здійснюють за рахунок коштів замовників згідно з господарськими договорами про надання послуги із розроблювання, документування та запровадження систем управління.
1.8. При розробці Положення використано такі акти законодавства, нормативно-правові акти та нормативні документи:
- Указ Президента України від 23 лютого 2001 року
N 113/2001 "Про заходи щодо підвищення якості вітчизняної продукції";
- розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року
N 56-р "Про схвалення Державної програми забезпечення безпеки руху на автомобільних дорогах, вулицях міст, інших населених пунктів і залізничних переїздах на 2003-2007 роки";
- наказ Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 27 червня 2001 року N 317 "Щодо затвердження державних стандартів України, змін до них, скасування чинних міждержавних та державних стандартів";
- наказ Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 28 грудня 2001 року N 660 "Щодо затвердження державних стандартів України";
- наказ Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28 листопада 2003 року N 215 "Про затвердження національних стандартів України та скасування нормативних документів";
- наказ Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 13 березня 2006 року
N 71 "Про затвердження та скасування національних стандартів України".
2. Завдання Консультаційного центру
2.1. Проводити діагностичні аудити замовників з метою встановлення ступеня відповідності їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001 "Системи управління якістю. Вимоги" (далі - ДСТУ ISO 9001), ДСТУ ISO 9004 "Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності" (далі - ДСТУ ISO 9004) або ДСТУ ISO 14001 "Системи екологічного керування. Вимоги та настанови щодо застосування" (далі - ДСТУ ISO 14001), ДСТУ ISO 14004 "Системи екологічного управління. Загальні настанови щодо принципів, систем та засобів забезпечення" (далі - ДСТУ ISO 14004). За даними діагностичного аудиту підготувати висновки аудиту, визначити обсяг робіт з надання послуги і ресурси, необхідні замовнику для розроблювання, документування та запровадження систем управління.
2.2. Шляхом розроблювання методичних настанов та надання методичних рекомендацій допомагати замовникам документувати та запроваджувати системи управління якістю, системи екологічного управління, інтегровані системи управління.
2.3. Допомагати замовникам забезпечувати результативне функціонування систем управління у відповідності до регламентованих вимог та сприяти проведенню сертифікації цих систем управління.
2.4. За результатами проведеного моніторингу ступеня застосування процесного підходу у замовника до діяльності з управління якістю, екологічного управління пропонувати конкретні заходи, направлених на поліпшення управлінських процесів та процесів забезпечення ресурсами.
2.5. Проводити навчання персоналу замовника за відповідною тематикою стосовно: управління якістю, екологічного управління, інтеграції системи управління якістю із системою екологічного управління та (або) з іншими системами управління та допомагати в проведенні внутрішніх аудитів систем управління, контролю й аналізування з боку керівництва.
3. Функції Консультаційного центру
3.1. У процесі організації та проведення робіт з надання послуги із розроблювання, документування та запровадження системи управління якістю згідно з ДСТУ ISO 9001, ДСТУ ISO 9004 Консультаційний центр здійснює такі функції:
3.1.1. Проводить діагностичний аудит управлінської діяльності замовника і допомагає замовнику визначити відповідність цієї діяльності принципам управління якістю. Проводить навчання персоналу замовника для забезпечення розуміння ним вимог стандартів ДСТУ ISO 9001, ДСТУ ISO 9004 та розуміння того, яким чином замовник, застосовуючи принципи управління якістю, може спрямовувати свою діяльність на поліпшення її показників.
3.1.2. Визначає мережу процесів системи управління якістю та встановлює їх взаємодію і взаємозв'язок.
3.1.3. Надає методичні рекомендації щодо розроблювання настанови з якості.
3.1.4. Надає рекомендації щодо формулювання політики у сфері якості та встановлення цілей у сфері якості і їхнього документування.
3.1.5. Надає допомогу замовнику у визначенні потреб щодо обсягу документації, адаптованої до профілю його діяльності і необхідної для результативного планування, функціонування та управління процесами системи управління якістю.
3.1.6. Надає рекомендації щодо планування системи управління якістю для забезпечення виконання регламентованих вимог, яким має відповідати система управління якістю, зокрема збереження її цілісності в процесі планування і під час внесення змін до неї.
3.1.7. Допомагає замовнику у визначенні критеріїв та методів, необхідних для результативного функціонування процесів системи управління якістю та управління ними.
3.1.8. Надає рекомендації щодо документування основних процесів (процесів випуску продукції або надання послуг) системи управління якістю.
3.1.9. Консультує замовника стосовно документування процесів управління, забезпечення ресурсами, вимірювання, аналізування та поліпшення.
3.1.10. Розробляє методичні настанови щодо аналізування даних про задоволеність замовників та інших зацікавлених сторін, моніторингу та вимірювання основних процесів системи управління якістю і продукції.
3.1.11. Допомагає розробляти методики (робочі інструкції), необхідні для забезпечення моніторингу та вимірювання управлінських процесів системи управління якістю.
3.1.12. Рекомендує замовнику методи оцінювання результативності та ефективності процесів системи управління якістю для стимулювання пошуків можливостей поліпшення.
3.1.13. Подає необхідні роз'яснення щодо розроблювання форм та змісту протоколів (записів), які мають бути призначені для надання доказів відповідності функціонування системи управління якістю регламентованим вимогам і її результативності, та надає методичні рекомендації стосовно заходів і методів управління такими протоколами.
3.1.14. Надає методичні рекомендації щодо перевірки інформаційної узгодженості всіх документів системи управління якістю та їхнього схвалення.
3.1.15. Надає рекомендації щодо потреб у забезпеченості ресурсами та інформацією, необхідними для впровадження системи управління якістю, результативного підтримування її функціонування та здійснення моніторингу.
3.1.16. Надає рекомендації щодо здійснення процесу аналізування з боку керівництва, конкретизуючи вхідні і вихідні дані цього процесу, та здійснення процесу постійного поліпшування системи управління якістю.
................Перейти до повного тексту